Irakin sotahan ei todellakaan ole vielä ohi. Ja "päätä huimaavia" määriä vaikkapa suhteessa Lontoon pommi-iskuihin. Vertaapa vaikka Iso-Britanniassa "al-qaidan" ja Irakissa kesän aikana "liittouman" pommeihin kuolleiden siviilien määrää.
Olisi ehkä syytä huomioida sellainen pieni ero, että terroristien
päämääränä on tappaa siviilejä, kun taas liittoumalla tällaista päämäärää ei taatusti ole - ihan sama mitä teorioita joissain piireissä esitetään. Kyllä jenkkilässä on taatusti sisäistetty, että jokainen kuollut siviili lisää vastarinnan määrää ja kääntää yleistä mielipidettä alueella heitä vastaan.
Kuollut siviili on aina kuollut siviili, mutta kyllä itse pitäisin tarkoituksellista sivullisten tappamista piirun verran tuomittavampana kuin tuottamuksellista, olkoonkin että molemmat ovat surullisia esimerkkejä siitä, kuinka vähän ihmiskunta on lopulta kehittynyt kyvyssään ratkaista erimielisyyksiä rauhanomaisesti.
Tosta kesän aikana liittouman pommeihin kuolleiden siviilien määrästä sulla varmaan on jotain lähdettä kun itse olen näköjään elänyt mediapimennossa tän asian suhteen?