Lontoon pommi-iskut

43 posts, 3 pages, 5,356 views

Avatar
#21 • • tumpsi Guest

Ei islamilaisilla terroristeilla ole motiivia iskeä suomeen koska suomi ei ole mukana sotatoimissa islamilaisissa maissa.


Mutta eihän niillä iskuilla haeta välitöntä tuhoa "vastustajalle",
vaan lähinnä huomiota ajatuksille/liikkeelle.

Ja tosiaan, noi mm-kisat on imo jopa suurempi mediatapahtuma
kuin g8-kokous.
En olisi ollenkaan yllättynyt jos täälläkin pamahtaisi. :|
Avatar
#22 • • Loopy Guest
Jos en väärin kuullut/ymmärtänyt, niin kuolleita on tällä hetkellä noin 50 ja haavoittuneita 700.

Suomalaisia ei tiettävästi ole edes haavoittunut. Suomeen palanneista keskustelutukea on annettu noin kymmenelle ihmiselle.

Näin Ylen radiouutiset tänään.
Avatar
#23 • • Mrrshan Guest

Ei islamilaisilla terroristeilla ole motiivia iskeä suomeen koska suomi ei ole mukana sotatoimissa islamilaisissa maissa.


Mutta eihän niillä iskuilla haeta välitöntä tuhoa "vastustajalle",
vaan lähinnä huomiota ajatuksille/liikkeelle.



Eivät terroristit mihin tahansa iske...
Kysymyksessä lienee kosto irakin miehityksestä. Hallitusten propaganda tietysti kiistää tämän ja väittää että "he vihaavat vapauttamme ja elämäntapaamme" yms. Tietenkään ei voida myöntää että kyseessä olisi vastareaktio länsimaiden omaan voimankäyttöön, koska silloin sotaan osallistuneiden maiden hallituksia voisi pitää tavallaan osasyyllisinä iskuihin. Espanjalaiset vetivät omat johtopäätöksensä Madridin iskun jälkeen ja äänestivät irakin sotaan osallistuneen hallituspuolueen pois vallasta.
Avatar
#24 • • Karo Guest
Olenko jotenkin epanormaali kun ei pelota nuo terrori-iskut yhtaan? Olen oleillut Espanjassa paljonkin Madridin iskujen jalkeen, enka ikina pelannyt. Nyt olen Tanskassa, joka sen epamaaraisen viestin mukaan kuuluu myos terroristien kohdelistalle, koska Tanska osallistui Irakin sotaan. Jenkkeihin, Lontooseen, mihin vaan menisin ilman pelkoa. Enka pelkaa myoskaan niiden MM-kisojen takia olla Suomessa. Tahan patee varmaan se klassinen "on todennakoisempaa jaada auton alle kuin kuolla terrori-iskussa" -argumentti, eli mita tahansa tapaturmaista voi kuitenkin sattua... :rolleyes:

On sinallaan surullista ja traagista, etta terroristit "joutuvat" iskemaan siviilikohteisiin, koska heidan todelliset kohteensa (poliitikot, liike-elaman huiput, harmaat eminenssit jne.) ovat niin paljon paremmin suojattuja. Olen varma, etta terroristit iskisivat mieluummin Blairin itsensa asuntoon kun random-metroon, jos vain pystyisivat. Nain ollen tavalliset, viattomat (hmm) kansalaiset karsivat johtajiensa mokista.
Avatar
#25 • • Edited Jukka I Guest

Olenko jotenkin epanormaali kun ei pelota nuo terrori-iskut yhtaan?


Et. Kukaan terveellä järjellä ja todennäköisyyslaskennan perustiedoilla varustettu henkilö ei näistä yöuniaan menetä. Sata kertaa enemmän olisi syytä pelätä vaikka joutumista liikenneonnettomuuteen tai tapaturmaan omassa kodissa.

Nimim. elokuussa Lontooseen, joka on taatusti aika hemmetin turvallinen mesta jonkin aikaa.
Avatar
#26 • • Jukka I Guest
tupla
Avatar
#27 • • trakkerterrorist Guest
Iskuissa ei lopulta ole järkeä koska kaupunki jatkaa elämäänsä... tehokkampaa olsi myrkyttää kaupungin vesipisteet kuin räjäytellä pommeja.. :scared:
Avatar
#28 • • salaisinko Guest

Iskuissa ei lopulta ole järkeä koska kaupunki jatkaa elämäänsä... tehokkampaa olsi myrkyttää kaupungin vesipisteet kuin räjäytellä pommeja.. :scared:



Ota huomioon tässä sen, että isku sai laajaa mediajulkisuutta vaikka uhreja ei kauheasti tullutkaan vrt. Madridin isku.

Jukka I: Onko asioita mitä sä ET kyseenalaista? luulisi jo noittenkin olevan itsestään selvyyksiä, että jenkki & britti luoteihin kuolee jatkuvasti siviilejä + tietysti pommitukset lähi-idässä sekä afganistanissa, jotka hyvin harvoin osuvat sinne minne pitäisi osua.
Avatar
#29 • • phanatic Guest


Varsinaisissa sodissa joo, mutta että niiden jälkeen "jatkuvasti" ja "päätä huimaavia" määriä? Suhteessa mihin? Tästä olisi kiva nähdä jotain lähdettä.

Liipaisinherkkiä jenkkisotilaita on toki näissä maissa edelleen ja yksittäisiä episodeja varmasti tapahtuu, mutta tämä on joka tapauksessa aika pientä verrattuna vaikkapa Irakin kapinallisten säännöllisiin ja tarkoituksella siviileihin kohdistuviin iskuihin.



Irakin sotahan ei todellakaan ole vielä ohi. Ja "päätä huimaavia" määriä vaikkapa suhteessa Lontoon pommi-iskuihin. Vertaapa vaikka Iso-Britanniassa "al-qaidan" ja Irakissa kesän aikana "liittouman" pommeihin kuolleiden siviilien määrää.
Avatar
#30 • • j.h Guest
Sweet jesus...Ei millään pahal Fanatic mut toi nyt tais olla pahin commie läppä mitä oon tänä kesänä kuullu.Just tohon vanhat taistolaiset vetoo,big bad america :crybaby:
Avatar
#31 • • phanatic Guest

Sweet jesus...Ei millään pahal Fanatic mut toi nyt tais olla pahin commie läppä mitä oon tänä kesänä kuullu.Just tohon vanhat taistolaiset vetoo,big bad america :crybaby:



Varmasti mielelläsi erittelet mikä läppäni oli kommunistista ja miten? Sota on pahimmanlaatuista kommunismia, kansalta varastetuilla verorahoilla pakotetaan kansalaisia tappamaan toisiin maihin. Suunnitelmataloutta siis.
Avatar
#32 • • Kaino Guest

Sweet jesus...Ei millään pahal Fanatic mut toi nyt tais olla pahin commie läppä mitä oon tänä kesänä kuullu.Just tohon vanhat taistolaiset vetoo,big bad america :crybaby:



Varmasti mielelläsi erittelet mikä läppäni oli kommunistista ja miten? Sota on pahimmanlaatuista kommunismia, kansalta varastetuilla verorahoilla pakotetaan kansalaisia tappamaan toisiin maihin. Suunnitelmataloutta siis.



i agree. ei bushin sodissa alunperinkään kyse ollut mistään muusta, kun vendetasta ja rahasta. usa:n ongelma tässä on se, että nyt, kun sota alkaa käymään liian kalliiksi, he ovat siinä pisteessä, että eivät voi enää perääntyä.

ja mitä lontoon pommi-iskuihin tulee niin ystävättäreni asuu siellä ja sanoi, että kyllähän se oli odotettavissa. mitäpä muuta sitä voi odottaa, kun jatkuvasti britit ja yhdysvallat kaatavat lisää bensaa liekkeihin. en myöskään hyväksy terroristien tekoja, mutta missä sivistys? ei ole millään tavalla sivistynyttä ratkoa erimielisyyksiä pommein ja asein. paska rotu(ihmiset).
Avatar
#33 • • j.h Guest
No vaikka sun läpän yleisilme mitä oon nähny,niin on kovin vasemmistolaista.Ja noi iskut,vittu,länsimaat on lähinnä lihamylly joka jauhaa heikompia maita polttoaineeks.Itse odotan WW3 Innolla koska tää meno tulee tappaan kaikki.Ehkä se ois oikein ihmisille.
Avatar
#34 • • phanatic Guest

No vaikka sun läpän yleisilme mitä oon nähny,niin on kovin vasemmistolaista.Ja noi iskut,vittu,länsimaat on lähinnä lihamylly joka jauhaa heikompia maita polttoaineeks.Itse odotan WW3 Innolla koska tää meno tulee tappaan kaikki.Ehkä se ois oikein ihmisille.



Siis haukut mun sodanvastaisia kommentteja kommunistisiksi, koska jossain muussa topicissa olen heittänyt "vasemmistolaista" läppää? Haloo.. Keskustelussa olisi tarkoitus heitellä perusteltuja mielipiteitä, eikä keskittyä siihen, onko vastapuoli poliittisen kentän väärällä laidalla.

Tiedätkö muuten mitä kommunismi tai kommunisti edes tarkoittaa? Aika hassut käsitykset saa ko. termeistä olla jos minua pitää kommunistina.
Avatar
#35 • • Jukka I Guest

Irakin sotahan ei todellakaan ole vielä ohi. Ja "päätä huimaavia" määriä vaikkapa suhteessa Lontoon pommi-iskuihin. Vertaapa vaikka Iso-Britanniassa "al-qaidan" ja Irakissa kesän aikana "liittouman" pommeihin kuolleiden siviilien määrää.


Olisi ehkä syytä huomioida sellainen pieni ero, että terroristien päämääränä on tappaa siviilejä, kun taas liittoumalla tällaista päämäärää ei taatusti ole - ihan sama mitä teorioita joissain piireissä esitetään. Kyllä jenkkilässä on taatusti sisäistetty, että jokainen kuollut siviili lisää vastarinnan määrää ja kääntää yleistä mielipidettä alueella heitä vastaan.

Kuollut siviili on aina kuollut siviili, mutta kyllä itse pitäisin tarkoituksellista sivullisten tappamista piirun verran tuomittavampana kuin tuottamuksellista, olkoonkin että molemmat ovat surullisia esimerkkejä siitä, kuinka vähän ihmiskunta on lopulta kehittynyt kyvyssään ratkaista erimielisyyksiä rauhanomaisesti.

Tosta kesän aikana liittouman pommeihin kuolleiden siviilien määrästä sulla varmaan on jotain lähdettä kun itse olen näköjään elänyt mediapimennossa tän asian suhteen?
Avatar
#36 • • phanatic Guest


Tosta kesän aikana liittouman pommeihin kuolleiden siviilien määrästä sulla varmaan on jotain lähdettä kun itse olen näköjään elänyt mediapimennossa tän asian suhteen?



Noista siviiliuhreistahan ei tosiaan paljoa uutisoida, enkä nyt itse löytänyt tähän hätään tämän kesän lukuja, mutta koko sodan aikana koalition tappamat ihmiset tässä: http://www.iraqbodycount.net/.

Noin tuhat kertaa enemmän siviiliuhreja kuin Lontoon iskuissa (ja lähes 10 kertaa enemmän kuin WTC-, Madrid- ja Lontoon iskuissa yhteensä). Kyllä minusta "vahingossa" tapetut 25000 ihmistä on pahempi teko kuin tarkoituksella tapetut parikymmentä. Turhia kuolemia kaikki joka tapauksessa.

Ja täällä kerrotaan, että koalitio on tappanut enemmän siviilejä kuin "kapinalliset".
Avatar
#37 • • Mrrshan Guest
Luotettavin sodassa kuolleiden määrästä tehty tutkimus (joka julkaistiin the Lancetissa, joka on arvostettu lääketieteellinen julkaisu), tuli siihen tulokseen että kuolleita oli noin 100 000. Luvussa on kai sekä siviilit että sotilaat.
Avatar
#38 • • Jukka I Guest

Ja täällä kerrotaan, että koalitio on tappanut enemmän siviilejä kuin "kapinalliset".


Ja täällä taas BBC korjaa tuota raporttia niin, että tuo "suurin osa" eli 2041 kaikkiaan 3274 kuolleesta muodostuu sekä koalition että kapinallisten käsissä kuolleista siviileistä ja että luvussa on mukana myös kapinallisten omat tappiot.

Mutta joo, turha varmaan vääntää luvuista tämän enempää koska olemme kaikki yhtä lailla epätäydellisen informaation armoilla. Itse yritän lukea saman helvetin paksun filtterin läpi sekä liittouman propagandaa että näitä vaihtoehtoisia totuuden torviksi julistautuvia julkaisuja, joilla saattaa yhtä lailla olla oma agenda noudatettavana.
Avatar
#40 • • sisyphe Guest

Irakin sotahan ei todellakaan ole vielä ohi. Ja "päätä huimaavia" määriä vaikkapa suhteessa Lontoon pommi-iskuihin. Vertaapa vaikka Iso-Britanniassa "al-qaidan" ja Irakissa kesän aikana "liittouman" pommeihin kuolleiden siviilien määrää.



Tosta kesän aikana liittouman pommeihin kuolleiden siviilien määrästä sulla varmaan on jotain lähdettä kun itse olen näköjään elänyt mediapimennossa tän asian suhteen?



Katsopa esim. tätä tapausta: http://www.usatoday.com/news/world/2005-07-04-afghan-bombing_x.htm

Iskussa kuoli 17 siviiliä, osa naisia ja lapsia ja se tapahtui aika nopeasti sen jälkeen, kun neljä Laivaston erikoisjoukkojen sotilasta oli kadonnut alueella. USA käytännössä myöntää, että tiedossa oli (tai ainakin niin saattoi olettaa) siviilejä olevan alueella. Silti iskussa käytettiin täsmäpommia eikä esim. erikoisjoukkoja, jotka voisivat vieläkin "täsmällisemmin" eliminoida kohteen. Amerikkalaiset sanoivat myös tienneensä tukikohdasta ennen omien sotilaidensa katoamista.

Syitä tällaiseen iskuun voimme vain arvailla. Olisiko tarkoituksena peloitella (terrorisoida) alueella asuvia ihmisiä lopettamaan iskut USA:n joukkoja kohtaan? Oliko kyseessä kostoisku tapettujen sotilaiden takia?

Lontoon pormestari Ken Livingstone teki mielestäni miehen teon ja nosti kissan pöydälle alkuviikosta. Hän otti esiin kausaalisuuden ei pelkästään Irakin sodan ja Lontoon terroritekojen välillä, vaan sanoi myös, että länsivaltojen toisen maailmansodan jälkeinen suhtautuminen Lähi-itään on osasyy niihin. Katsotaan mihin tuo keskustelunavaus johtaa, ainakin Blair on edelleen tiukasti hyvä vs. paha -retoriikan sumussa.