HYTKY: RYTMIKARAVAANI 2010 7.8.2010 @ Helsinki

26 posts, 2 pages, 16,278 views

trustus

Posts: 178

#1 • • trustus
*hih*Viime vuonna tais olla niin hieno sää, et pakko tulla uudelleen
HYTKY org

Posts: 136

#2 • • Edited HYTKY org
rytmikaravaani.jpg

HYTKY ESITTÄÄ:
RYTMIKARAVAANI LAUANTAINA 7.8.2010 HELSINGISSÄ


Ilmainen päivätapahtuma Alppipuistossa klo 13-21
Mark Ernestus (Rhythm & Sound) & Paul St. Hilaire aka Tikiman live [GER/DOM]
Soulphiction DJ [GER]
Stewart Walker live [USA]
Mikkel Metal live [DK]
Kitkaliitto live
Inkeri Tähti DJ
Hoop-A-Trix workshop

Iltaklubi Kulttuuritehdas Korjaamolla klo 21-04
Töölönkatu 51 a-b. Hinta ilmoitetaan myöhemmin.
Kulmasali
Jackmate DJ [GER]
Mikkel Metal DJ [DK]
Stewart Walker live [USA]
Yavi DJ
Hoop-A-Trix show

Korjaamo Baari
Indigo DJ
VDHD DJ
Entropy DJs


RYTMIÄ JA ÄÄNTÄ ALPPIPUISTOSSA JA KORJAAMOLLA LAUANTAINA 7.8.2010

Rytmikaravaani-festivaali tuo elektronisen musiikin maailmantähdet Alppipuiston ilmaiskonserttiin elokuussa.

Toista kertaa järjestettävän festivaalin pääsiintyjänä kuullaan legendaarisesta Rhythm & Sound -kokoonpanosta tunnetut modernin reggaen ja dubin mestarit Mark Ernestus ja Paul St. Hilaire aka Tikiman. Tapahtumassa kuullaan lisäksi ensi kertaa Suomessa esiintyvät jazz- ja hip-hop-elementtejä house-musiikkiin yhdistelevä Soulphiction sekä yhdysvaltalainen teknopioneeri Stewart Walker. Puistossa esiintyvät myös tanskalainen dub tekno -virtuoosi Mikkel Metal, kotimainen electronica-trio Kitkaliitto sekä psykedeelistä trancea soittava DJ Inkeri Tähti.

Live-musiikin lisäksi lämminhenkisessä ja kaikille avoimessa tapahtumassa on tarjolla on levykirpputori, tanssiesityksiä, työpajoja, design-myyntikojuja sekä järjestöjen esittäytymisiä. Tapahtumassa on mukana hula-vanteita moderniin tanssiin yhdstelevä tanssikollektiivi Hoop-a-Trix. Rytmikaravaanin ruokatarjonnasta vastaa muun muassa Elämys Express.

Alppipuisto – ilmainen!

Rytmikaravaani lähtee liikkeelle ilmaisella päivätapahtumalla Alppipuistossa, johon tervetulleita ovat kaikki. Alppipuiston konserttilavalla kuullaan monipuolinen kattaus rauhallisemmasta elektronisesta musiikista moderneihin reggae- ja dub-rytmeihin. Luvassa on mielenkiintoista elektronista äänimaisemaa, jonka tahdissa kesäilta puistossa on kaunis, raikas ja eksoottinen. Tule piknikille, ottamaan aurinkoa, haistelemaan tunnelmaa tai heilumaan musiikin tahtiin. Seura, asu ja eväät ovat vapaavalintaisia – me tarjoamme loput. Viihdykkeiksi luvassa on monenlaista oheisaktiviteettia. Puistossa ovat mukana hula-vanteita moderniin tanssiin yhdistelevä tanssikollektiivi Hoop-A-Trix, design-myyntikojuja, levykirppis, puistopelejä, työpajoja ja järjestöjen esittäytymisiä.

Iltaklubi Kulttuuritehdas Korjaamolla

Puistosta tapahtuma siirtyy iltaklubille kulttuuritehdas Korjaamoon, jossa Jackmate, Mikkel Metal ja Stewart Walker esittelevät kotimaisten DJ-esiintyjien kanssa riehakkaamman puolensa. Vauhdikkaan tanssimusiikin lisäksi Korjaamolla nautitaan video- ja valotaiteesta sekä performansseista.

Rytmikaravaanin kotisivu
http://www.hytky.org/rytmikaravaani

Rytmikaravaani Facebookissa
http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
http://www.facebook.com/event.php?eid=119330134771635

Spotify-soittolista
http://open.spotify.com/user/nonnu/playlist/53koYP8I1mOvXAeW9EzM8w


MARK ERNESTUS (RHYTHM & SOUND) [GER]

Basic Channel, Rhythm & Sound, Maurizio, Burial Mix

mark%20ernestus.jpg

“My main focus is on the production, the rhythm, the groove, the overall sound."

Aika ajoin musiikin historiassa on henkilöitä, jotka luovat kokonaisia tyylisuuntia ja inspiroivat sukupolvia jälkeensä. Mark Ernestuksen ja Moritz von Oswaldin vuonna 1993 Berliinissä perustama tuotantotiimi Basic Channel ja heidän legendaarinen Rhythm & Sound -projektinsa kirjoittivat uudestaan lähes koko elektronisen musiikin tarinan. Hytky on ylpeä saadessaan tuoda modernin reggaen, dubin ja teknon legendan Mark Ernestuksen Suomeen. Rhythm & Sound -kokoonpanoa yhdessä vokalistinsa Paul St. Hilairen eli Tikimanin kanssa edustava Ernestus esiintyy nykyään harvoin ja vain suurimmilla festivaaleilla.

Rhythm & Sound, Basic Channel ja vähintään yhtä kuuluisa Chain Reaction -levy-yhtiö juontavat juurensa Ernestuksen perustaman levykaupan ja jakeluyhtiön Hard Waxin uumeniin Berliinin Kreuzbergiin. Samalla kun ne loivat perustan kaupungin klubikulttuurille, Ernestuksen ja Von Oswaldin oma Dubplates & Mastering -studio siirsi miesten lukuisien projektien musiikin levylle ja maailmalle.

Rhythm & Sound ja Basic Channel nousivat kansainvälisiksi ilmiöiksi, ja Mark Ernestuksesta tuli Kraftwerkin ohella yksi elektronisen musiikin historian myyttisimpiä hahmoja. Ernestus antaa haastatteluja hyvin harvoin, ja hänestä on vain vähän kuvia. Helmikuussa 2010 Ernestus myönsi brittiläiselle The Wire -lehdelle henkilöhaastattelun. Kertakäyttöisen poptähteyden ajassa Ernestus ei ole tinkinyt periaatteestaan. Siitä, että musiikki on kaiken edellä.

"[I'd] rather be invisible. I realise that I really loved the idea to have my genetic code in the genetic code of the music.” Mark Ernestus, The Wire 02/2010.

Rytmikaravaanissa kuullaan parasta Rhythm & Soundia. Musiikista vastaa dub- ja reggae- 45:iin sekä live-efekteihin perustuvalla setillään Mark Ernestus. Luvassa on ilmavaa, juurevaa ja tummasävytteistä reggaeta, syviä dub-kaikuja ja bassolinjoja höystettynä nopeammalla elektronisella musiikilla. Vokaaleissa kuullaan alkuperäinen Rhythm & Sound -ääni Paul St. Hilaire eli Tikiman.

http://www.basicchannel.com/
http://en.wikipedia.org/wiki/Basic_Channel
http://www.discogs.com/artist/Basic+Channel
http://www.thewire.co.uk/articles/132/

Rhythm & Sound with Paul St. Hilaire - Free For All
http://www.youtube.com/watch?v=ILc-TwUfAig

Rhythm & Sound w/ Tikiman - What A Mistry
http://www.youtube.com/watch?v=68RrcW3yVjY

Rhythm & Sound w/ Tikiman - Jah Rule
http://www.youtube.com/watch?v=gkS0yUxZ-go


PAUL ST. HILAIRE AKA TIKIMAN [DOM]

Rhythm & Sound, Burial Mix, False Tuned, BPitch Control, Rephlex, Echocord

paul%20st%20hilaire.jpg

Yksi elektronisen musiikin juurista voidaan jäljittää Karibian saarille ja erityisesti Jamaikalle. Siellä syntyneet soundsystemit olivat auton lavalla liikuteltavia bilekeskuksia, jotka perustuivat syviä bassoääniä toistaviin valtaviin äänentoistolaitteisiin, karismaattisiin levynsoittajiin ja vokaaleista vastanneihin mc:ihin. Reggae- ja dub-musiikin kehittämisen ohella ne nostivat monia paikalliskulttuuria luoneita muusikkoja kansainväliseen tietoisuuteen. Dominican saarella syntyneen Paul St. Hilairen ura alkoi vokalistina hänen ympäri Karibiaa keikkailleessa Golden Squad -ryhmässään. 1990-luvun puolivälissä taitelijanimellä Tikiman esiintynyt St. Hilaire kiersi Euroopassa Livin' Spirits -reggaebändinsä kanssa ja löysi musiikillisen kotinsa Ernestuksen ja Von Oswaldin perustamassa Rhythm & Sound -kokoonpanossa.

Vahvan dub- ja reggae-taustan omaava St. Hilaire tunnetaan yhtenä karismaattisimmista elektronisen musiikin esiintyjistä ja halutuimmista vokalisteista. Rhythm & Soundin ohella hänen äänensä kuuluu muidenkin elektronisen musiikin kärkinimien, kuten Modeselektorin, Apparatin, Moderatin, Vladislav Delayn, Deadbeatin ja Rytmikaravaanissa esiintyvän Mikkel Metalin tuotannossa.

Rytmikaravaanissa Tikiman kuullaan vokalistina Mark Ernestuksen Rhythm & Sound -setissä.

http://www.discogs.com/artist/Tikiman
http://www.discogs.com/artist/Paul+St.+Hilaire

Modeselektor feat Paul St. Hilaire - Let your love grow
http://www.youtube.com/watch?v=eG2DEL-OLYo

Moderat - Slow Match feat. Paul St. Hilaire
http://vimeo.com/3844632


JACKMATE [GER]

Phil E, Freude am Tanzen, Playhouse

jackmate.jpg

Stuttgartista maailmalle ponnistanutta Jackmatea eli Michel Baumannia voi hyvällä syyllä kutsua house-musiikin veteraaniksi. Alun perin hip hop –levyjä saksalaisilla klubeilla pyörittänyt Baumann törmäsi 1980-luvun lopulla chicago- ja detroit-vaikutteisen housen ja teknon ensimmäiseen aaltoon ja on sittemmin rakentanut vaikuttavan uran dj:nä, tuottajana ja kahden oman levymerkin omistajana. Ensimmäiset julkaisut Jackmatena ilmestyivät vuonna 1996 ja samoihin aikoihin syntyi tanssilattioilla läpi lyönyt hitti Jacker. Philpot- ja Phil E –levy-yhtiöitä pyörittävä Baumann on ehtinyt vuosien aikana levyttää liudalle legendaarisia house- ja teknolabeleita, joihin lukeutuvat muun muassa Poker Flat, Gstone, Playhouse ja Perlon.

Jackmaten soundissa kuuluu Baumannin rakkaus mustaan rytmimusiikkiin. 1960-70- luvun Stuttagartissa sijainnut amerikkalaisten tukikohta täytti kadut sotilaiden lisäksi musiikilla: funk, soul ja jazz jättivät jälkensä nuoreen Baumanniin, joka imi itseensä musiikillisia vaikutteita ja kehitti myöhemmin eri genreistä ammentavan omalaatuisen tyylinsä. Pitkän linjan housemies ei ole kuitenkaan jumittunut menneeseen vaan etsii jatkuvasti tuoretta soundia. Dj-setit koostuvat pitkälti uudemmasta tuotannosta vanhoilla klassikoilla höystettynä – vuosikymmeniä karttuneessa levykokoelmassa on mistä valita. Rytmikaravaanin iltabileissä Korjaamolla esiintyvä Jackmate ei jätä taatusti tanssilattiaa kylmäksi!

”Keep in mind that it's good music that counts in the first place, no matter what genre." Michel Baumann (RA 28.1.09).

http://www.myspace.com/jackmateakasoulphiction
http://www.philpot-records.net/

RA:n haastis:
http://www.residentadvisor.net/feature.aspx?1003


SOULPHICTION [GER]

Philpot, Sonar Kollektiv, Musik Krause

soulphiction.jpg

Jackmatena pidempään tunnettu Michel Baumann on 90-luvun lopulta tuottanut musiikkia myös nimellä Soulphiction, jonka äänimaailma on maalailevaa, värikästä ja syvän tunnelmallista housea. Mukaansatempaavat bassolinjat ja rytmit kuljettavat mukanaan orgaanisia elementtejä, kuten osassa kappaleista vokaaleja laulavan Susana Rozkosnyn pehmeän hypnoottista ääntä, hip hop -riimittelyä sekä kosketin- ja puhallinsoittimia. Tuloksena on groovaava yhdistelmä hip hopia, housea, jazzia, funkia ja soulia, jota on vaikeaa – ja tarpeetonta – mahduttaa tiukasti minkään genren rajojen sisäpuolelle.

Kymmeniä julkaisuja ja remixejä levyttäneen Soulphictionin tuotannosta valtaosa on ilmestynyt arvostetulla berliiniläisellä Sonar Kollektiv -levymerkillä sekä Baumannin omalla Philpotilla. Viimeisin Soulphictionin julkaisu on tänä vuonna SK:lta ulos tullut kokoelma-albumi Feat. Artist. Hytkyn Rytmikaravaanissa Soulphictionista voi nauttia Alppipuiston tunnelmallisessa ympäristössä.

http://www.myspace.com/soulphiction
http://www.sonarkollektiv.com/


STEWART WALKER [USA]

Persona, Force Inc, Tresor, Minus

stewart%20walker.jpg

Vuonna 1993 nuorukainen Yhdysvalloissa päättää Jeff Millsin innoittama myydä kitaransa ja alkaa rakentaa omaa studiota teknon tuottamiseksi. Vuonna 1997 sama nuorukainen julkaisee ensimmäisen teknovinyylinsä "Amphetamine Sulphate" Detroitin Matrix Recordsilla. Tie on auki ja kohta hän levyttää omaa musiikkian Christian Vogelin Mosquito-levymerkillä, Frankfurtin Force Incillä ja lopulta berliiniläisellä teknoinstituutiolla Tresorilla.

Stewart Walker loi nimensä 90-luvun loppupuolella klassisilla teknolevymerkeillä, mutta hänen halunsa kehittää omaa tyyliään johti kokeellisempiin ja minimalistisempiin levyihin clicks'n'cuts -tyylisuuntaan erikoistuneella Mille Plateauxilla sekä nykyään ristiriitaista mainetta nauttivalla Richie Hawtinin Minus-levymerkillä.

Vuonna 2001 Stewart Walker perusti Persona-levymerkin, jonka eräs merkittävimmistä julkaisuista on albumi Live Extracts. Monien muiden teknoartistien lailla Stewart Walkerin tie vei kohti Euroopan teknoydintä ja lopullisesti hän muutti Berliiniin 2003.

Stewart Walkerin tuotannon monipuolisuutta ylistäen HYTKY tarjoaa häneltä kaksi toisistaan poikkeavaa esitystä puistossa ja iltaklubilla.

http://www.myspace.com/stewartwalker
http://www.discogs.com/artist/Stewart+Walker
http://personarecords.com/

Stewart Walkerin keikkatallenne vuodelta 2008
http://personarecords.com/liveshows/StewartWalker_Fricoti_2008.mp3

Haastatteluja:
http://www.umami.tv/stewart_interview.shtm
http://norequests.org/pitchadjust/swalker.htm
http://www.11-hour.com/features/archive/stewartwalker.asp


MIKKEL METAL [DK]

Echocord, Kompakt

mikkel%20metal.jpg

Basic Channelin kehittämä dub techno ei jäänyt tyylilajina junnaamaan paikoilleen. Lukuisat parivaljakon jalanjäljillä kulkevat tuottajat veivät genreä eteenpäin ja rakensivat sen pohjalle omia persoonallisia tyylejään. Yksi heistä on tanskalainen Mikkel Meldgaard eli Mikkel Metal.

Omaleimaista dub technoa jo 10 vuotta tuottanut Mikkel Metal on kiinnitetty kulttisuosiota nauttivalle tanskalaiselle Echocord-levymerkille. Kenneth Christiansenin luotsaama levymerkki on ~scapen ja Echospacen ohella vastannut viime vuosien uraauurtavimmista dub techno -julkaisuista. Echocordilla Mikkel Metal on levyttänyt kolme albumia ja yli kymmenen EP:tä. Parin vuoden takaisella Peaks and Throughs -albumilla vierailee vokalistina Rytmikaravaanissa myös esiintyvä Paul St. Hilaire. Mikkel Metalin tuotantoa on tullut ulos myös saksalaisella Kompaktilla, yhdellä 2000-luvun suosituimmista techno-levymerkeistä. Vuoden 2005 Victimizer-albumi esitteli Mikkel Metalin melodisemman ja tanssilattiaystävällisemmän puolen.

http://www.mikkelmetal.dk/
http://www.myspace.com/mikkelmetalmusic
http://www.discogs.com/artist/Mikkel+Metal

Mikkel Metal - Dorant (2005)
http://www.youtube.com/watch?v=WS4efnyqN9s

Mikkel Metal - Dromos (2007)
http://www.youtube.com/watch?v=rC9uaC-S9XU


KITKALIITTO [FIN]

Kann records

kitkaliitto.jpg

Kitkaliitto on helsinkiläinen kollektiivi, jonka jäsenet Tommi Koskinen, Karl-Sergei ja Juha Hilpas tuovat yhteen musiikilliset ja kuvataiteelliset ideansa. Kitkaliitto perustettiin 2005, josta asti pojat ovat keskittyneet aktiivisesti ja laaja-alaisesti musiikin tekoon. Projektirepertuaari kattaa niin elokuvia kuin teatteria ja esittäviä taiteita, joiden äänimaisemaan he ovat vaikuttaneet. Tähän mennessä Kitkaliitto on tehnyt useita satoja kappaleita genrerajoja rikkoen. Suurin osa materiaalista vain odottaa julkaisuaan.

Kitkaliiton ehtymättömiä inspiraation lähteitä ovat heidän arkipäivän tapahtumansa ja UG-studionsa, viina, kuvataiteet, tekniset laitteet ja vempaimet, ö-luokan Hollywood-leffat, turhakkeiden keräily, okkultismi, nunnat ja Bikini Bandits. Musiikillisiksi vaikuttajiksi voisi nimetä ainakin Arvo Pärtin, Amon Tobinin, Burialin, Charlie Parkerin, Coilin, Edith Piafin, Electric Wizardin, Ella Fitzgeraldin, Erik Truffaz Quartetin, Isis:n, Justicen, The Knifen, NIN:n, Mr. Scruff:n, Toolin, Trentemöllerin ja Venetian Snaresin. Vuonna 2008 Kitkaliitto teki uuden aluevaltauksen aloittamalla live-keikat elektronisen musiikin tapahtumissa ja vuosi 2009 toi mukanaan ”Swamp” esikois-EP:n Kann Recordsin riveissä.

http://www.myspace.com/kitkaliitto
http://kitkaliitto.com/
http://www.kann-records.com/


INKERI TÄHTI [FIN]

Exogenic Records

inkeri%20taehti.jpg

Inkeri Tähti eli Johanna Virmavirta on tuttu näky psykebileissä niin tanssilattian kuin chillistagenkin puolella. Genrerajoja ylittävissä seteissä liikutaan rauhallisen ja tanssittavan soundin välillä ja tärkeintä on musiikissa kuuluva groove. Rytmikaravaanissa ensimmäisenä soittava Inkeri täyttää kesäisen Alppipuiston psykedeelisillä viboilla.

Vuodesta 2007 lähtien Inkeri Tähti on ollut osa Exogenic Recordsin tiimiä, jossa hän työskentelee promopuolella. Levareitten takana Inkeri Tähti hemmottelee kuulijoitaan usein suomisoundilla. Chillipuolella musatarjonta on yleisön, paikan, ajan ja monen muun tekijän summa. Äärimmäisen miellyttävä ja leppoisa tunnelma on kuitenkin aina taattu. Jos pehmeän voimakkaat bassolinet eivät häiritse, toimii musiikki halutessa jopa ihanana tuutulauluna. Inkeri Tähden soundi sivuaa genreistä esimerkiksi psybientiä, downtempoa, experimentalia ja electroa. Joskus hän heittää hyvästit pirteälle groovelle ja uppoutuu basson, subin ja hitaasti kasvavan minimal dubstepin maailmaan höystettynä kummallisella rapeudella.

Esimakua Inkeri Tähdestä voi saada kuuntelemalla hänen, Max Pleasuren ja Miazun hostaamaa Back To Mad -radioshowta Bassoradiossa, joka tarjoilee psykeherkkuja niin kotimaasta kuin ulkoavaruudesta.

http://www.myspace.com/inkeristar
http://www.exogenicrecords.com/artists/inkeri_tahti/


INDIGO [FIN]

Sininen, Unity

indigo.jpg

Indigon soundi iskee koko spektrillä. Sen juuret ovat metsäbileissä ja syvällä maan alla. Transsendentaalista ja klassista teknoa, jota voi uskoa kuunnelleensa aina vaikkei tuntisikaan kappaleita. Ikäänkuin musiikki olisi visuaalista tai toisesta ulottuvuudesta - Indigo jaksaa yllättää aina uudelleen.

http://indigo.sininen.piste.org/

Indigo - Xeonomagnetic (mix)
http://indigo.sininen.piste.org/xenomagnetic.mp3


YAVI [FIN]

HYTKY, Disko Tekno Kollektiv, Asema

yavi.jpg

Brittiläisen melankolian, skandinaavisen designin ja shoegazingin ystävä, jonka mielestä Se Paras Elektroninen Musiikki tehtiin itsekolvatuilla syntsilla ennen vuotta 1993. Käsitys hyvistä bileistä on pään nyökyttäminen minimaalisen detroit/euroteknon tahdissa.

http://www.myspace.com/yavian
http://disko.fi/


VDHD [FIN]
Helsinki SUBconscious, Got Sub?

vdhd.jpg

Osa Helsinki SUBconscious –kollektiivia oleva, syviä ja maalailevia elektronisen tanssimusiikin soundeja tarjoileva VDHD omaa juurensa syvällä tinkimättömässä ja raa’assa punk/hardcore-scenessä. VDHD:n seteissä tarjolla ei kuitenkaan ole punkin ja metallin alkukantaista aggressiota, vaan tälle vastapainona kuulijoita hellitään diipeillä ja maalailevilla dubsteb/drum´n ´bass/downtempo soundeilla. Vuonna 2004 kuulijoiden äänihermoja hyväilevien levyjen lautasella pyörittämisen aloittanut VDHD sai ensimmäisen sysäyksen elektroniseen tanssimusiikkiin jo 1990-luvun puolivälissä. Innoituksen antajina toimivat tuolloin mm. Goldie, Orbital, Aphex Twin, FSOL sekä lukuisat industrial-musiikkia soittavat artistit.

Vaikka VDHD vaikuttaa vieläkin aktiivisesti punk- ja metallipiireissä muun muassa erilaisten bändiviritysten kautta, elektronisen musiikin paulaan jäätyään ei tietä takaisin sieltä ole enää löytynyt. Punk- ja metalliviritysten lisäksi musiikillisesta ja taiteellisesta ahkeruudestaan tunnettu VDHD on soittanut lukuisissa konemusiikkia tarjoilevissa tapahtumissa sekä järjestänyt niitä myös itse Got Sub? –kollektiivin kanssa muun muassa Hakaniemen räävittömistä punk-riennoistaankin tunnetusta Factoryssa. Jos dubsteb/ambient/drum´n´bass on lähellä sydäntäsi, VDHD:n ja Helsinki SUBconsciousin tykästymiin äänimaailmoihin on mahdollista tutustua kerran kuussa lauantaisin Basso-radiossa kello 22 - 24 tai osoitteessa dubstep.fm.

http://voidhead.pp.fi/

VDHD : helsinki -1° (mix)
http://voidhead.pp.fi/mixxx/vdhd_-_helsinkiminusone.mp3

VDHD : helsinki -2° mixtape (mix)
http://voidhead.pp.fi/mixxx/vdhd_-_helsinkiminustwo.mp3

ENTROPY DJS [FIN]

entropy.jpg

http://www.entropy.fi/

HOOP-A-TRIX [FIN]

hoop-a-trix.jpg

http://www.hoop-a-trix.com/
wiwi

Posts: 1,575

#3 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Tää kesä tulee olemaan yhtä voittoa. <3

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

Pekiz

Posts: 40

#4 • • Pekiz
Rhythm & Sound kylläääh!
xantho

Posts: 54

#5 • • xantho
very nice indeed.

--
my mind is glowing

HYTKY org

Posts: 136

#6 • • Edited HYTKY org
HYTKYN RYTMIKARAVAANI 2010 LÄHESTYY - VIDEOITA JA LIVESETTEJÄ VUODELTA 2009

Tutustu tämän vuoden esiintyjiin osoitteessa http://www.hytky.org/rytmikaravaani/ Helsingin Alppipuistossa ja Kulttuuritehdas Korjaamolla nähdään ja kuullaan 7.8.2010 iso joukko elektronisen musiikin mestareita. Elokuuta odotellessa tarjolla on muistoja viime kesän festareilta!


RYTMIKARAVAANI 2009 -DOKUMENTTI

agf-delay.jpg

Mikko Söderholmin ohjaama ja yhdessä Heidi Kaartisen kanssa kuvaama hieno Rytmikaravaani 2009 -dokumentti on julkaistu. Kaikki materiaali on kuvattu ja äänitetty tapahtumassa: taltioituna ovat heinäkuisen Alppipuiston sateiset tunnelmat, huikeat live-esitykset ja loppuunmyyty iltaklubi Kuudennella linjalla. Vuonna 2008 Aeropolis -bileissä Hytky esitteli maailmalle ensi kertaa keikkailleen Villa Nahin, jota kuultiin myös Rytmikaravaanin päälavalla. Mukana videolla ovat lisäksi Vladislav Delay, Antye Greie eli AGF, Legowelt ja Sarana. Tämänkin vuoden Rytmikaravaanissa on luvassa tuoretta, aikaansa edellä olevaa musiikkia, elektronisen musiikin legendoja unohtamatta.

"This is like 10 million hits on Youtube!"

http://vimeo.com/12410530


PAULA SARASTE: "BERLIN KREUZBERG" -INSTALLAATIO (2009)

saraste.jpg

Vuoden 2009 iltaklubilla Kuudennella Linjalla nähtiin VJ-ryhmä Random Doctorsin live-visuaalien lisäksi Kuvataideakatemiassa opiskelevan Paula Sarasteen tilaustyönä festivaaleille tekemä videoinstallaatio "Berlin Kreuzberg".

http://www.youtube.com/watch?v=9c7oswCMtl0


LEGOWELTIN JA KINOSPORTIN SETIT (2009) KUUNNELTAVISSA

Legowelt's Astro Unicorn Show @ Alppipuisto

http://www.hytky.org/musiikki/Legowelt%27s%20Astro%20Unicorn%20Show%20@%20HYTKY%20-%20Rytmikaravaani,%20Helsinki%2031.7.2009.mp3

Legowelt LIVE & DJ @ Kuudes Linja

http://www.hytky.org/musiikki/Legowelt%20LIVE+DJ%20@%20HYTKY%20-%20Rytmikaravaani,%20Helsinki%2031.7.2009.mp3

Kinosport DJ @ Kuudes Linja

http://kinosport.tv/mixes-traxx/rytmikaravaani-songs/
RamiR

Posts: 209

#7 • • RamiR
Legoweltin soittama biisi videolla kiinnostaisi (useampaakin ihmistä) -- kertokaahan jos on tuttu:)
kenth

Posts: 70

#9 • • kenth
Heh, hauska tuo dokkari, varsinkin loppuosan taikatemput! :D
HYTKY org

Posts: 136

#10 • • Edited HYTKY org
HYTKYN RYTMIKARAVAANI 7.8.2010

rytmikaravaanijuliste.jpg


ILTAKLUBIN ENNAKOT MYYNNISSÄ

Rytmikaravaanin iltaklubin ennakkoliput ovat nyt myynnissä Tiketissä! Kulttuuritehdas Korjaamolla kuullaan Alppipuiston esityksiä tanssittavammat ja vauhdikkaammat setit elektronisen musiikin kansainvälisiltä tähdiltä. Iltaklubin ajaksi on vahvistunut klo 22-04. Vuonna 2009 Rytmikaravaani -jatkoklubi myytiin loppuun heti alkuillasta ja valitettavasti moni jäi ulkopuolelle. Suosittelemme ennakkolipun hankkimista, koska Korjaamon kapasiteetti on rajallinen.

Ennakot: 10e Tiketistä http://www.tiketti.fi/tapahtuma/8479

HYTKY:n Rytmikaravaani 2010 -iltaklubi Korjaamon Kulmasalissa ja baarissa la 7.8.2010 klo 22-04

JACKMATE DJ (Phil E, Freude Am Tanzen, Playhouse, GER)
STEWART WALKER LIVE (Persona, Force inc, Tresor, M_nus, USA)
MIKKEL METAL DJ (Echocord, Kompakt, DK)
YAVI (Hytky, Disko Tekno Kollektiv)
INDIGO DJ (Sininen, Unity)
VDHD DJ (Helsinki SUBconscious, Got Sub?)
ENTROPY DJs
HOOP-A-TRIX SHOW

http://www.hytky.org/rytmikaravaani
http://www.facebook.com/Rytmikaravaani


SHAKE YOUR HIPS WITH HOOP-A-TRIX

hoop-a-trix-2.jpg

Hoop-A-Trix värittää Rytmikaravaanin musiikkiesityksiä hoopdance-esityksillä ja workshopilla. Oululainen Hoop-A-Trix on Suomen pioneereja hoopdancessa, sirkusta, telinevoimistelua ja eri tanssityylejä yhdistävässä lajissa. Tanssiessaan hooppaajat pyörittävät värikkäitä hula-vanteita kehoaan monipuolisesti hyödyntäen. Harrastajien usein itse valmistamat vanteet ovat suurempia ja näyttävämpiä kuin useimmille lapsuudesta tutut hula-vanteet.

Hooppauksen historia on jäljitetty Amerikan alkuperäiskansoihin ja antiikin Egyptiin asti. Modernin hooppauksen sysäsi liikkeelle The String Cheese Incident -yhtye 1990-luvulla innostaessaan yleisöä tanssimaan lavalta heittämillään vanteilla. Lajin ympärille alkoi muodostua omia bileitä, ja kulttuuri levisi Yhdysvalloista kaikkialle maailmaan. Musiikkityylit vaihtelevat hooppaajien mieltymysten mukaan.

Alppipuiston päivätapahtuman workshopissa lajista kiinnostuneet voivat maksutta kokeilla hooppausta Hoop-A-Trixin ja Twisted Trixters hoopdance-ryhmän opastamina. Korjaamon iltatapahtumassa hooppaajia nähdään pyörittämässä LED-valaistuja vanteita musiikin siivittäminä.

Hoop-A-Trix -jamivideoita:

http://www.youtube.com/watch?v=wiquMMm7JUU
http://www.youtube.com/watch?v=2PfEGwWmWTc

Hoop-A-Trix: http://www.hoop-a-trix.com/
MoodForHoop: http://www.luovius.fi/treenit/moodforhoop/
MataHoops: http://www.matahoops.fi/


DJ INDIGO RYTMIKARAVAANIN HAASTATTELUSSA

indigo2.jpg

Helsinkiläinen Indigo tunnetaan paitsi Sininen -kollektiivistaan ja seteistään Unity -klubilla, myös genrerajoja rikkovasta soittotyylistään. Indigo oli jo 1990-luvun puolivälissä mukana rakentamassa pääkaupunkiseudun metsäbileiden ja underground-juhlien äänimaailmaa ja nyt häntä kuullaan Rytmikaravaanin iltaklubilla.

Kesä on käsillä, mitä on suunnitelmissasi?

Seikkailemista ja viihtymistä.

Olet tehnyt pitkän dj-uran, kerro hieman oman soundisi kehittymisestä? Mitä tyylilajia soitat mieluiten?

Joskus 1993 kuulin ensimmäisen kerran trancea, ja se iski kuin salama taivaalta. 1990-luvun alun trance oli melkeinpä täysin eri genre kuin nykyinen, ja tranceksi kutsuttiin biisejä, jotka nykyisin olisivat enemmänkin acidia, teknoa, progea tai psykeä.

Aloin melkein heti suunnitella dj-harrastusta, ennenkuin omia levyjä oli alkanut kunnolla edes kertyä. Joskus vuonna 1996, kun soitin ensimmäisen keikkani Oranssilla, konemusiikki oli pirstaloitunut pieniin nurkkakuntaisiin genreihin ja deejiit joutuivat enemmän tai vähemmän valitsemaan "leirinsä", jotta saisivat keikkoja. Koin kai tuolloin psytrancen lähimmäksi omaa mieltymystäni, joten siihen aikaan tuli soitettua melko psykevoittoisia settejä.

Oikeastaan vasta siinä vaiheessa kun opin beatmiksaamaan sen verran, että todella uskalsin rikkoa genrerajoja ja soittaa settejä täysin "jammailupohjalta", eli suunnittelematta yhtään biisijärjestystä etukäteen, aloin inspiroitua valtavasti muun muassa teknosta.

Nykyisin omin soundini on jotain hyvin tiettyä, mutta genrellisesti teknon, psyken ja progen välimaastossa. Ironista on, että viime vuosina konemusiikki on taas alkanut fuusioitumaan niin, että nykyään tällaiseen haastattelukysymykseen voisi lakonisesti vastata soittavansa "teknoa".

Olet ollut useasti mukana Hytkyn bileissä soittamassa, miten ajauduit tähän porukkaan?

Hytkyn bileissä on ollut lähestulkoon aina loistavat puitteet soittamiselle, ja siksi tulikin varsinkin 1990-luvun puolella promottua itseään Hytkylle aina tilaisuuden tullen. Jonain vuonna taisinkin soittaa melkein joka toisissa Hytky-bileissä, kunnes ehkä välillä halusitte buukata jotakuita muita :) "Ei aina sitä Indigoa!"

Toki Hytky-bileissä on viihtynyt erinomaisesti silloinkin, kun on ollut vain bilettämässä. Varsinkin kun vuosien varrella on tutustunut moneen loistavaan tyyppiin porukoistanne.

Top-3 bilemuistosi maailmalta ja kotimaasta?

Onhan niitä huikeita kokemuksia ollut ulkomaillakin, mutta parhaat sijat kertyvät nyt kotimaisille.

1. Järkkäsimme bileet Koiton huvilalle Lammassaaressa vuonna 1998. Vaikka tapahtumaa oli mainostettu vain puskaradion kautta, paikalle rysäytti TV4:n uutisryhmä. Ajoimme tietysti porukan pois, mutta he olivat ehtineet kuvata materiaalia sen verran, että bileet päätyivät seuraavan päivän skandaalinkäryiseen ja ei-niin-kovin-mairittelevaan uutisten loppukevennykseen, jossa luotiin lähinnä mielikuva hippien huumebileistä. Heti uutisten jälkeen paikan vuokrannut sihteeri soitti minulle raivoissaan. "Näin teidät telkkarissa. Te söitte siellä sieniä."

2. Industrial / hard trance / HC -bileet vuonna 1994 Herttoniemessä, jossain teollisuushallissa. Siellä oli tavallaan performanssi: joku, muistaakseni poliisin asussa, tähtäili kiväärin lasertähtäimellä ihmisiä ja kaiuttimista soi poliisiauton sireeniä. Moni taisi hetkeksi mennä ihan paniikkiin.

3. Ambient-musiikin festivaali Klusa Daba Riikassa, Latviassa 2006. Öisen Daugava-joen rannalla oli lumoava tunnelma ja hienot puitteet soittamiselle. Tuli soitettua hyvä setti.

Vieläkö bileet jaksavat sykähdyttää pitkän reivausuran jälkeen?

Ehdottomasti. Yksi parhaista bilekokemuksista oli tänä vuonna, ja olisi varmaan päässyt äskeisen listan sijalle viisi.

Kuvaile unelmiesi biletapahtuma.

Täydellinen soundi, tunnelmaan sopivat valot ja decot sekä hyvä henki. Ne olisivat ainakin osittain ulkoilmabileet, ja sää olisi tietenkin täydellinen. Niissä olisi kolme eri stagea, ja jokainen artisti soittaisi setin jokaisella. Ei ne mahdottomat olisi, ehkä saadaan joskus järkättyä sellaiset.

Minkälaista tekniikkaa suosit? Vinyylit, cd-soittimet vai digitaaliset ratkaisut? Mitä mieltä olet vinyyli vs digitaalinen vastakkainasettelusta?

Riippuen keikasta tulee soitettua kaikkia formaatteja. Vastakkainasettelu luo keskustelua ja se on toki aina hyväksi.

Olet mukana Sininen-kollektiivissa, kerro siitä?

Se oli erään chillout/ambient -tapahtuman järkkäilyissä syntynyt porukka. Muutama todella hieno tapahtuma tuli järjestettyä vuosia takaperin, mutta se on nykyisin lähinnä kaveriporukka, eikä mikään aktiivinen yhteisö :) Oikeastaan tuo perinne, että deejiden nimen perään pitää aina pistää joku klubi, levy-yhtiö tai meriitti, on minusta hieman huvittava, ja olen irroittautunut siitä käyttämällä "Sinistä". On mukavampaa, että nimen takana on vain mystinen sininen.

Minkä tyyppistä settiä on odotettavissa Rytmikaravaanissa?

Se riippuu täysin tunnelmasta. Soitan Korjaamon baarin puolella, joten varmaankin jotain hypnoottista, tummaa ja kevyttä. En voi vielä sanoa tuleeko siitä tanssi-, vai kuuntelusetti, ehkä molempia.

Mikä on parasta, mitä puistossa voi tehdä?

Hyvän setin soittaminen on varmaankin parasta mitä tiedän.

Top 10 se-soundi-jota-on-odotettavissa-Rytmikaravaanissa:

Gary Beck - Elisse
N12 - Northern line
Cari Lekebusch - Bodysnatcher
George Delkos & Arthur Reimer - On time (D. Diggler mix)
Presuming Ed - Trauma
Scuba - Bleach
James Ruskin and Mark Broom - The metal man
Simone Mora - Flori di loto
Dirty Disorder - Life in a fishbowl (Cyro Remix)
Function vs Jerome Sydenham - Illusion


Dj Indigo: http://indigo.sininen.piste.org/
Indigo - Phantom Driver Mix: http://klubitus.org/musiikki.php?id=8085
"Syviä bassoja, tummaa teknorullausta ja yössä kiitäviä mielen maisemia"
HYTKY org

Posts: 136

#11 • • Edited HYTKY org
BARELY LEGAL RAKENTAA SOUND SYSTEMINSÄ ALPPIPUISTOON

Barely-Legal-Soundsystem-web.jpg

Ryhmä miehiä mittailee lavarakennelmia ja laskee etäisyyksiä heinäkuisessa Alppipuistossa. Perinteisen festivaaliäänentoiston sijaan Hytkyn Rytmikaravaanissa Alppipuistossa jymisee helsinkiläinen Barely Legal sound system. Seitsemäs elokuuta puistoon tuodaan rekka-autollinen itse rakennettuja herkästi soivia bassotorvia. Vaikka kyseessä on yksi suurimpia Helsingin puistoihin rakennettuja sound systemejä, tavoitteena eivät ole kovat desibelit, vaan puhdas ääni. Olennaista ovat syvät bassolinjat, kirkkaat diskantit ja laaja dynamiikka.

"Me ei olla lähdetty tuohon wattijuttuun. Antaa soundin puhua puolestaan", kertoo Ilkka Huhtakallio BL-Acoustics Oy:stä.

Klaukkalassa 2000-luvun alussa aloittaneen Barely Legalin jäsenet ovat nykyään äänentoiston ammattilaisia, mutta keikat tehdään rennolla asenteella. Parhaita ovat underground -tapahtumat, joissa hyvää soundia arvostetaan.

"Psyke-juttuja on tullut seurattua pitkään ja sieltä on itse aloitettu. Soundikeikkojen puolesta psyke-skene on ollut uskollinen meille, ja siinä mielessä siisti käydä vieläkin katsomassa bileissä, mihin päin homma siellä menee."

Rytmikaravaaniin ryhmä halusi mukaan kuultuaan huhuja esiintyjistä.

"Rytmikaravaanin line-upissa oleva Rhythm & Sound ja Tikiman, joille haluttiin tehdä soundi – se oli isoin motivaatio tulla tekemään soundia koko tapahtumaan."

Rhythm & Soundin tavoin sound system -kulttuurin juuret ovat Karibialla, jossa auton lavalle kasatut massiiviset äänentoistolaitteet toivat dub-kaiut ja reggae-rytmit kyliin. Barely Legalin lisäksi Suomessa työtä on jatkanut Gwan Positiv sound system, joka osallistuu Rytmikaravaaniin kasattavaan sound systemiin Void Acoustics -yläpääkaiuttimillaan. Myös Barely Legal aloitti järjestämällä itse konemusiikkibileitä, mutta toiminta siirtyi pian äänentoiston kehittämiseen. Kehutun äänen taustalla ovat kehitystyö akustiikan ja äänenkäsittelytekniikan laboratoriossa ja kovat kenttätestit varastohallibileissä.

"Suunnitelmana on ollut, että saisi tehtyä oman designin isosta yläpäästä, mutta katsotaan nyt. Harrastus tämä on, omalla painollaan.", Huhtakallio fiilistelee.

Varmaa kuitenkin on, että Alppipuistossa kuullaan jotain täysin kesäkonserteista poikkeavaa. Elektronisen musiikin parhaimmistoa toistaa 1700 kiloa aitoa, laillisuuden rajoja rakkaudella koettelevaa soundsystemiä.

Barely legal sound reinforcement systems and lifestyle since 2002
Facebook http://www.facebook.com/group.php?gid=20721552256
BL-Acoustics http://www.bl-acoustics.fi

NÄYTTÄVÄÄ VALOTAIDETTA RYTMIKARAVAANIN ILTAKLUBILLA

lari-suominen-web.jpg

Rytmikaravaanin iltaklubin visuaalisesta ilmeestä ja valosuunnittelusta vastaavat valotaiteilijat Lari Suominen ja Riku Sourama. Korjaamon Kulmasalin kiinteä setup korvautuu trussista, liikkuvista valoista ja häikäisevistä efekteistä rakentuvalla vaikuttavalla valoinstallaatiolla. "Vanha tekniikka otetaan pois ja kaikki pistetään ihan uusiksi. Tulossa on trussihirviö ja kaiken näköistä jännää. Kerrankin sellanen valosetup, joka on ihan tätä tapahtumaa varten suunniteltu", Suominen kertoo. Kulmasalin teknovalojen vastapainoksi aulatiloihin ja baariin tuodaan musiikkia myötäilevä harmoninen valaistus sekä videotaidetta.

Sun Effectsissä ja Harharyhmä-kollektiivissa vaikuttanut Sourama tunnetaan näyttävistä trussirakennelmistaan ja suurista valoinstallaatioistaan. Varastohallibileiden lisäksi Sourama on suunnittelut valoja vesipuisto Serenan Pacifique -juhliin. Pienistä underground-tapahtumista vuosia sitten valosuunnittelun aloittaneen Suomisen tie on vienyt isoille klubi- ja festivaalikeikoille. Myös tekno-DJ:nä esiintyvällä Suomisella on erityinen suhde elektroniseen tanssimusiikkiin.

"Rytmikaravaaniin on tulossa mun suosikkiartisteja. Suunnittelu on helppoa, kun on sellaista musiikkia, josta itse diggaa. Siitä lähtee inspiraatiota. Teknobileet eroavat rock-keikoista siinä, että ne ovat taukoamatonta vetoa alusta loppuun ja lavan sijaan valojen kohteina ovat yleisö ja tila", Suominen kertoo.

Valotaiteen asema on nousussa. Kun vielä muutamia vuosia sitten tapahtumavalaistus saattoi tarkoittaa sataa esiintyjään kohdistettua par spottia, nyt valosuunnittelijat luovat huikeita visuaalisia elämyksiä uusimmalla tekniikalla. Klubimaailman ohella valotaidetta nähdään taidenäyttelyissä ja kaupunkivalaistuksessa.

Sun Effects http://www.suneffects.fi/

Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04.
Lipun hinta iltaklubille 10e, ennakkoliput Tiketistä.
Kotisivu http://www.hytky.org/rytmikaravaani
Facebook-sivu http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
HYTKY org

Posts: 136

#12 • • Edited HYTKY org
ALPPIPUISTOSSA KUULLAAN ELEKTRONISEN MUSIIKIN HISTORIA JA TULEVAISUUS

LÄHIKUVASSA MARK ERNESTUS

Ernestus-web.jpg

"One of the most important projects in all of techno. -- It all begins here." - Pitchfork

Kesäinen Detroit odotti harvinaista vierasta. Toukokuussa 2010 perinteisen Detroit Electronic Music Festivalin lavalle nousi elektronisen musiikin pioneeri, Richie Hawtinin ja lukuisten muiden festivaalin esiintyjien esikuva, Mark Ernestus projektillaan Rhythm & Sound. Hytky on ylpeä saadessaan tuoda modernin reggaen, dubin ja teknon legendan nyt Suomeen. Rhythm & Sound -kokoonpanoa yhdessä vokalistinsa Paul St. Hilairen eli Tikimanin kanssa edustava Ernestus esiintyy nykyään harvoin ja vain suurimmilla festivaaleilla. Helsingin vierailu onkin ainutkertainen kunnianosoitus suomalaiselle elektronisen musiikin yhteisölle.

Rytmikaravaanissa kuullaan Ernestuksen selektio ajatonta, live-efekteillä ja kosmisilla kaiuilla tehostettua dub-, deep roots- ja uptempo reggaeta, höystettynä nopeammalla elektronisella musiikilla. Enimmäkseen instrumentaali- ja dub-versioista koostuvan setin vokaaleista vastaa alkuperäinen Rhythm & Sound -ääni Paul St. Hilaire. Runsaasti positiivista palautetta maailmalla kerännyt keikkakonsepti tarjoaa täydellisen loppuhuipennuksen Alppipuiston iltaan.

Rhythm & Sound on viimeisin, mutta vain yksi monista Mark Ernestuksen ja tuottajakollegansa Moritz Von Oswaldin musiikin historiaa muovanneista yhteisprojekteista. 1990-luvun alussa ilmestyneet ensimmäiset Basic Channel -julkaisut rakensivat elektronisen musiikin suurimman myytin. Detroitlaisen Underground Resistancen tapaan tekijät salasivat henkilöllisyytensä, harvinaiset live-esiintymiset tehtiin verhojen takaa, ja nimien sijaan levyissä mainittiin mystiset tuotantoryhmät Basic Channel, Maurizio ja Rhythm & Sound. He toimivat anonyymeinä, kaupallisista vaikuttimista vapaina ja pitivät musiikin etusijalla. Julkisuuden sijaan Ernestus halusi jättää pysyvän jälkensä elektroniseen musiikkiin.

“I remember thinking for myself, what is it you try to achieve. Because you definitely don’t want your face or your name all over the place. And you’re shy, you’d rather be invisible. I realise that I really loved the idea to have my genetic code in the genetic code of music. That would be a huge goal, that would be the biggest achievement in a way.”

Ernestuksen vuonna 1989 perustama levykauppa ja jakeluyhtiö Hard Wax, sekä sen kautta levitetyt julkaisut määrittivät tyylillisesti tulevaisuuden musiikkia: Basic Channel teknoa, Maurizio ja Round One - Round Five housea sekä Rhythm & Sound dubia ja reggaeta. Berliinin muurin murtuessa kaupungin klubikulttuuri rakentui Hard Waxin ympärille. Berliinistä tuli elektronisen musiikin pääkaupunki ja Hard Waxista sen keskus.

“Sometimes I feel it when I travel, playing records, and I come to cities and you meet people and the music scene, and you realise other cities don’t have a focal point like that. And that sometimes makes me realise that Hard Wax is there, and how important it is.”

Maaliskuussa 2010 ilmestyneen Rhythm & Sound – No Partial uudelleenjulkaisun ohella Ernestus suunnittelee myös uutta tuotantoa, mutta ei halua kiirehtiä laadun kustannuksella, vaan odottaa oikeaa hetkeä ja inspiraatiota. Harkittu ja loppuun saakka hiottu soundi on aina ollut yksi Ernestuksen ja Von Oswaldin tavaramerkeistä, ja sitä voidaan toivottavasti odottaa lisää tulevaisuudessa. Viime aikoina Ernestus on suunnannut luovuutensa dancehall- ja reggae-rytmeihin sekä afrikkalaiseen nykymusiikkiin. Elektronisen musiikin perimä ja halu luoda uutta ovat kuitenkin hänessä vahvoja.

”There’s a common thing between electronic stuff and reggae, or the reggae that I’m interested in. You don’t have the song arrangement that builds up and goes somewhere, but for those three or five or seven minutes, it’s a permanent condition more or less, it’s a space. – Some of the current dancehall things that I play, where you play the instrumental, you know, people say, ’What the hell was that? That sounded extraterrestial’.”

Yhdistyneen Berliinin vallatuista taloista musiikin historiaa muuttanut Ernestus ei ole tinkinyt periaatteistaan. Hän etsii yhä universaalia rytmiä ja ääntä, joka yhdistää ihmiset länsiafrikkalaisista pikkukylistä Berliinin vallatuille jokirannoille. Ehkä se löydetään seitsemäs elokuuta Helsingin Alppipuistossa.


Mark Ernestus (Rhythm & Sound) feat. Paul St. Hilaire a.k.a. Tikiman Live Hytkyn Rytmikaravaanissa Alppipuistossa lauantaina, 7.8.2010 klo 19-21.

Lainaukset perustuvat Mark Ernestuksen henkilöhaastatteluun The Wire 02/2010 -lehdessä.
http://www.hytky.org/rytmikaravaani/Mark-Ernestus-TheWire-Feb2010.pdf


VIISI MERKITTÄVÄÄ MARK ERNESTUS -TUOTANTOA

1. Basic Channel - Phylyps Trak (1993)


2. Maurizio – M4 (1995)


3. Rhythm & Sound feat. Tikiman – What A Mistry (1997)


4. Rhythm & Sound feat. Tikiman – Jah Rule (2001)


5. Round One – I’m Your Brother (1994)



RHYTHM & SOUND LIVE WITH TIKIMAN - VANHOJA KONSERTTITALTIOINTEJA MAAILMALTA

Rhythm & Sound Live at 8 Years Paxahau, Detroit, 3.9.2006


Rhythm & Sound feat Tikiman Live at Placa Del Rei, Barcelona, 14.10.2008



RYTMIKARAVAANI EXCLUSIVE INTERVIEW WITH STEWART WALKER

Walker-web.jpg

What was it like to start as a techno producer in the USA during the 90’s?

Solitary. I lived in Athens, GA, Madison, WI, Washington, DC, and Boston, MA and during this time I think I probably met three other producers living in my cities. I mean, it's obvious if I'd lived in Detroit, Chicago, or New York during this time I would have found more of a community of producers. But I think "growing up" away from so many other producers allowed my music the benefit of growing without too much local influence. It took a really long time before I figured out what I wanted to do and how to do it.

Was it hard to get your foot in the door and gain contacts?

I think it must have been easier back then. Because while we now have the benefit of social networking to share our music, so do a million other producers. So, I think it would be a lot more difficult to catch somebody's attention. Back when I was coming up I was dubbing my music to cassette tape, hand-writing the label, and putting it in a mailer. And I was pretty obnoxious about finding people's telephone numbers and calling them before and after I sent the demo. Some probably thought it was irritating, but I think other people liked the idea of helping out a determined young producer.

How would you compare the American club scene with the European?

Lately when I travel back to the US, I can see a huge Berlin influence. Everybody's doing afterparties that last all weekend. Last time I played in Detroit, the bar had closed 30 minutes before I went on, and the audience was steadily filtering out of the club as I was setting up my equipment. People came up to me asking "are you going to the afterparty?" and I wasn't ready to talk about the afterparty before I'd played at the main party. Ha ha. There are still some great parties in America though and I love going back to play there. Small parties still have an underground vibe because you get the feeling that most of the people who came to the party came because they wanted to hear a particular performer, and knew a little bit about the music.

You moved to Berlin in 2003, how has that affected your career as an artist?

Since I developed my approach to music in my own slow way, I was able to keep music separate from other aspects of my life. It's something I've thought about a lot in the last few years... music as a solitary experience versus a communal experience. I love playing for many people, and simply cannot play sets when I'm home alone. But when I'm a listener, I usually prefer to zone out with my iPod.

Living in Berlin is great for gathering inspiration and being part of the scene but after living here for so long, I think I've become a little bit shortsighted of music coming from other cities. It was always minimal minimal minimal and now it's all dubstep everywhere. I do feel lucky though because there are so many weird little venues to watch performance art and experimental music. It can be horrible and still interesting.

You have put out a variety of techno ranging from harder dancefloor stuff to the more experimental and minimalistic, where are you headed musically at the moment? Which way do you think techno is going in general?

My biggest problem this year is not an album or an EP, but a new webstore called Itchyclips.com which is for producers and live performers to buy and sell complete songs in Ableton Live format. Ableton is introducing software called "The Bridge" which will alow DJs to play Live tracks in their Serato sets and I think it has major potential to revive the art of live performance. I've been playing only live shows for 13 years and I decided that I really want to see live shows finally come to the fore of electronic music. I can't hear another DJ talking about how mystical it is to mix two records together anymore. I've been polite for 20 years but its time for the artform to evolve.

My own music has been going in a very instrumental direction this year. My musical partner Touane finished an album early this year called "Golden Parachutes into the Dark Grey Morning" on which we both played live guitar and bass. I like the idea of working with natural textures which are then edited and made "perfect" in a sequencer. Using digital effects to modify physical sounds gives an audible and conceptual richness. I'm also working with some voice recordings for an upcoming series on Persona which will hopefully achieve similar goals.

You have two gigs in Rytmikaravaani, one in the park and another at the club, how do they differ?

I haven't thought about that too much yet. I need to learn what the theme is going to be at the two events and then plan for them. It's something I've really enjoyed in the past, playing at the party and afterparty, and being able to express different sides of my style. Last year, I had this gig at a big rocking club in Japan, and the hosts invited me to come to the afterparty. I was trying to impress this girl, so I said "yeah, I'm going to play at the afterparty, you should come!" She held me to it, and the venue was a perfect pitch-black Tokyo afterhours club. IT was so dark I couldn't see anything outside the dj booth, so I just played a really mellow slowmoving set and people's faces kept appearing out of the darkness and into the little spotlight, above my setup. I hope I can do something like that again.

You recently put out an EP on Curle Records, do you have other new material coming up? What’s the situation with Persona Records at the moment?

Yeah, I released the Scratched Notes EP in April on Curle, kind of as an experiment because I'd been running Persona for 8 years. I let Persona lapse back in the middle of 2008 after losing a stupidly large amount of money when my distributor Neuton went out of business. At the time, I was happy that I had been cautious, because they had been pushing me to master and promo some new 12"s and I just had this feeling that they were going to crash and that their crash would start a chain reaction of failing distributors and more money lost. I am in the process of reviving Persona for the autumn of this year, but I have a serious problem that I'm not really interested in releasing Vinyl or MP3s of my music. Instead, I'm working with a videographer and a graphic designer to create a unique stage show. A temporary but exciting experience, rather than music downloaded from Rapidshare which ends up lost in an 80 GB iTunes playlist.

Stewart Walker Live Alppipuistossa klo 18:00-19:00 ja Rytmikaravaanin iltaklubilla Korjaamolla klo 01:00-02:00

Kotisivu
http://www.stewartwalker.com/

Stewart Walker livetallenne Tokiosta vuodelta 2009
http://www.stewartwalker.com/live_audio/downloads/LA_1256_%20TOKYO%20_%20UNIT%20_%202009.mp3


RYTMIKARAVAANIN HAASTATTELUSSA VDHD

vdhd-web.jpg

Osa Helsinki SUBconscious –kollektiivia oleva, syviä ja maalailevia elektronisen tanssimusiikin soundeja tarjoileva VDHD omaa juurensa syvällä tinkimättömässä ja raa’assa punk/hardcore-scenessä. VDHD:n seteissä tarjolla ei kuitenkaan ole punkin ja metallin alkukantaista aggressiota, vaan tälle vastapainona kuulijoita hellitään diipeillä ja maalailevilla dubsteb/drum´n ´bass/downtempo soundeilla. Punk- ja metalliviritysten lisäksi musiikillisesta ja taiteellisestaahkeruudestaan tunnettu VDHD on soittanut lukuisissa konemusiikkia tarjoilevissa tapahtumissa sekä järjestänyt niitä myös itse Got Sub? –kollektiivin kanssa.

Olet aktiivisesti mukana myös punk/hardcore/metal-scenessä. Mitä yhtäläisyyksiä tai eroja näet konemusaskenen ja punk-skenen välillä yleisön/artistien/levy-yhtiöiden/tapahtumajärjestäjien osalta?

Vahva DIY-henki yhdistää mielestäni molempia skenejä. Toisaalta tuntuu että varsinkin levy-yhtiöiden ja tapahtumajärjestäjien osalta suurin ero lienee siinä että punk-puolella voitontavoittelu on enemmän taka-alalla. Ja tämä kaikeilla kunnioituksella elektronisen musiikin promoottoreita ja lafkoja kohtaan. Ehkä tämä ero johtuu punkkareiden "hällä väliä"-asenteesta, toisin sanoen elektronisen musiikin puolella asiat ehkä hoidetaan usein hitusen skarpimmin. Ja tämä kaikella kunnioituksella punkkareita kohtaan, haha! Eiköhän molemmilla sektoreilla hommaa kuitenkin tehdä lähtökohtaisesti rakkaudesta lajiin.

Mitä DIY sinulle henkilökohtaisesti merkitsee ja kuinka tärkeäksi sen koet?

Se on kovinkin tärkeää. Ei kukaan tule bändin/artistin/DJ:n puolesta asioita tekemään. Jos haluaa bileitä tai keikkaa, asioita on tehtävä itse. Itselleni DIY on ikään kuin punk-hengen kulminoituma. Järkätään itse tapahtumia, roudataan sitä PA:ta ja soittopelejä, tehdään omakustannejulkaisuja ja niin edespäin. Oman bändin kanssa kaikki on tehty alusta loppuun itse. Ei meitä kukaan aluksi tullut keikoille hakemaan, itse järkättiin tai ruinattiin että päästäänkö soittamaan.

Punk- ja hardcorepiirit ovat tunnettuja musiikillisesta kuppikuntaisuudestaan, onko samaa havaittavissa mielestäsi myös konemusaskenessä vai ovatko ihmiset mielestäsi jommassakummassa skenessä enemmän avarakatseisempia musiikin suhteen?

Ei punk- tai hc-piireissä olla mielestäni sen enempää kuppikuntaisia kuin konemusaskenessäkään. Tai no, loppujen lopuksi paha sanoa koska itse pyrin asettumaan moisen nihkeilyn ulkopuolelle. Kyllä maailmaan musiikkia mahtuu ja kaikilla äänillä on yleisönsä. Tunnen henkilökohtaisesti paljon ihmisiä molemmista ympyröistä jotka nauttivat niin dubstepistä kuin grindcoresta.

Tyypillisesti ajatellaan, että punk/hardcore musiikkia kuuntelevilla on negatiivinen suhtautuminen (kaikkeen ei oikeilla instrumenteilla soitettuun) elektroniseen musiikkiin. Mikä sysäsi sinut elektronisen musiikin kuuntelijaksi?

Yleinen kiinnostus kaikkea musiikkia kohtaan. Teini-ikäistä hevaria kiinnostivat kovasti muun muassa dark ambient, industrial ja noise. Niistä oli lyhyt matka teknoon, elektroon, ambientiin ja niin edespäin. Oli kiehtovaa huomata, kuinka koneilla pystyttiin luomaan yhtä lailla laajoja tunneskaaloja kuin perinteisellä bändikokoonpanolla. Olen myös aina ollut kiinnostunut kaikesta kokeellisesta musiikista, joten ehkä tällainen itselle täysin uusi muotokieli ja lähestymistapa musiikin tekoon veti puoleensa. Kuten sanoin jo aiemmin, kyllä punkkareissa ja hevareissa on huomattava määrä musiikillisesti erittäin avarakatseista porukkaa. Täytyy myös muistaa, että monella pitkään pelkästään elektronista musiikkia kuunnelleella on varsin negatiivinen suhtautuminen punk/metal-musiikkiin. Helposti sitä kuulee tuomittavan lahjattomien karvapäiden huutamiseksi.

Mistä sait innoituksen ruveta myöhemmin myös soittamaan konemusiikkkilevyjä ja soitatko levyjä myös punk/metallitapahtumissa? Millainen suhtautuminen metalli/punk keikoilla on levyjen soittamiseen, kyseiset musiikkityylit kuitenkin assosioidaan nimenomaan bändien livenä soittamaan musiikkiin?

Kyllä soitan punk/metallitapahtumissakin. Soitin pari vuotta levyjä työkseni metalli-baareissa ja -keikoilla. DJ punk- tai metallikeikoilla on varsin yleinen näky, yleensä DJ kun tuppaa tarjoilemaan musiikkia jukeboxien ja Winamp-soittolistojen ulkopuolelta. Itse olen pyrkinyt näilläkin keikoilla soittamaan 100% vinyyliä, mieluummin tarjoamaan omien arkistojeni helmiä, tuoreimpia uutuuksia ja tuntematonta musiikkia kuin Enter Sandmania. Konemusiikin soittoon innostus lähti drum'n'bassista, levyjä oli kertynyt kohtalainen nivaska ja tuli polttava tarve tehdä niillä muutakin, kuin kuunnella biisi kerrallaan kotioloissa. Oppimiskäyrä osoittautui omalla kohdalla kohtuullisen loivaksi ja innostus kasvoi.

Tällä hetkellä itseäsi inspiroivat artistit tai DJ:t

Diskelmä ja Deepchord, Clouds ja Converge. Kryptic Minds ja Fucked Up. Dub techno ja grindcore. Laidasta laitaan.

Mitä haluat tarjota kuulijoillesi soittaessasi levyjä?

Dubstep-seteillä pyrin luomaan ihmisille rauhallisen henkilökohtaisen tilan, johon upottautua tai pistää jalalla koreasti. Drum'n'bass-seteillä taas pyrin lähinnä repimään ihmisiltä kasvot irti. Punk- ja metalliseteissä olen pyrkinyt luomaan samankaltaisia jatkumoita kuin elektronista musiikkia soittaessani, mikä on ollut hauskaa ja haastavaa. Tällä hetkellä työstän miksausta kaverille joka pyysi tutustuttamaan raskaaseen musiikkiin.

Minkälaista äänimaisemaa voimme odottaa voidheadilta Korjaamolla 7.8.2010?

Syvää.

Shout outseja, biisitoiveita tai muuta hauskaa lopuksi?

Shoutit kaikille avarakatseisille musiikin kuuntelijoille.

VDHD Rytmikaravaanin iltaklubilla Korjaamolla klo 02:00-04:00

Kotisivu
http://voidhead.pp.fi/

VDHD : helsinki -1° (mix)
http://voidhead.pp.fi/mixxx/vdhd_-_helsinkiminusone.mp3

VDHD : helsinki -2° mixtape (mix)
http://voidhead.pp.fi/mixxx/vdhd_-_helsinkiminustwo.mp3

Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04.


Lipun hinta iltaklubille 10e, ennakkoliput Tiketistä.
http://www.tiketti.fi/tapahtuma/8479
Kotisivu http://www.hytky.org/rytmikaravaani
Facebook-sivu http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
RamiR

Posts: 209

#13 • • RamiR
Alle kaksi viikkoa enää :)
HYTKY org

Posts: 136

#14 • • HYTKY org
RYTMIKARAVAANI -FESTIVAALI ENSI LAUANTAINA ALPPIPUISTOSSA JA KORJAAMOLLA - ARTISTILISÄYKSET JA SOITTOAIKATAULUT JULKAISTU

rytmikaravaani.jpg

Hytkyn Rytmikaravaani-festivaali tuo elektronisen musiikin maailmantähdet Alppipuiston ilmaiskonserttiin lauantaina 7. elokuuta. Toista kertaa järjestettävän festivaalin pääsiintyjänä kuullaan legendaarisesta Rhythm & Sound -kokoonpanosta tunnetut modernin reggaen ja dubin mestarit Mark Ernestus ja Paul St. Hilaire eli Tikiman. Tapahtumassa kuullaan lisäksi ensi kertaa Suomessa esiintyvät jazz- ja hip-hop-elementtejä house-musiikkiin yhdistelevä Soulphiction sekä yhdysvaltalainen teknopioneeri Stewart Walker. Puistossa esiintyvät myös tanskalainen dub tekno -virtuoosi Mikkel Metal, kotimainen electronica-trio Kitkaliitto sekä psykedeelistä trancea soittava DJ Inkeri Tähti.

Puistosta tapahtuma siirtyy iltaklubille kulttuuritehdas Korjaamoon. Päivätapahtumassa esiintyjiltä kuullaan rennommat puistosetit, mutta Korjaamolla Jackmate, Mikkel Metal ja Stewart Walker esittelevät kotimaisten DJ-esiintyjien kanssa riehakkaamman puolensa. Vauhdikkaan tanssimusiikin lisäksi Korjaamolla nähdään visualisaatiokollektiivi Valovirhee ja Hoop-A-Trixin ledivanneshow.

Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04.

Viimeisimmät tiedotukset ja soittoaikataulut löytyvät osoitteesta http://www.facebook.com/Rytmikaravaani - liity mukaan tapahtumaan.

Varaudumme festivaaleilla kaikkiin sääolosuhteisiin. Tue omaehtoista elektronisen musiikin kulttuuria ja osallistu -- nähdään Alppipuistossa ja Korjaamolla!

- Hytkyn Rytmikaravaani-tiimi

OHJELMISTOLISÄYKSIÄ ALPPIPUISTOSSA JA KORJAAMON ILTAKLUBILLA

Rytmikaravaanin ohjelmisto on täydentynyt. Kitkaliiton kanssa Alppipuiston lavalla kuullaan kansainvälisesti arvostettu huippukitaristi Petteri Sariola. Perinteisen festivaaliäänentoiston sijaan Alppipuistossa jymisee järeä Barely Legal Sound System. Ilmaisen puistotapahtuman juontaa YleX -aamun Juuso Pekkinen.

http://www.myspace.com/kitkaliitto
http://www.petterisariola.fi/
http://www.bl-acoustics.fi/

Kulttuuritehdas Korjaamon iltaklubilla nähdään huikaiseva nestevaloja projisoiva visualisaatiokollektiivi Valovirhee sekä ledivanteilla tanssiva vauhdikas Hoop-A-Trix. Entropy DJ:ksi ovat vahvistuneet Hannu ja Svimbaland.

http://www.myspace.com/valovirhee
http://www.hoop-a-trix.com/
http://www.entropy.fi/

Muista myös Alppipuiston päivätapahtuman oheisaktiviteetit. Puistosta löytyy design-myyntikojuja, levykirppis, herkullista ruokaa, lainattavia puistopelejä, työpajoja ja mahdollisuus tutustua hoopdanceen Hoop-A-Trixin ja Twisted Trixtersien jameissa. Petanquen saloihin opastaa Kallion Kirkas. Aktiviteetit ovat ilmaisia, varaa myyntikojuihin käteistä mukaan.

ENNAKKOLIPUT MYYNNISSÄ

Kulttuuritehdas Korjaamon iltaklubin ennakkoliput ovat myynnissä Tiketissä. Vuonna 2009 Rytmikaravaani -jatkoklubi myytiin loppuun heti alkuillasta ja valitettavasti moni jäi ulkopuolelle. Suosittelemme ennakkolipun hankkimista, koska Korjaamon kapasiteetti on rajallinen.

Ennakot: 10e Tiketistä http://www.tiketti.fi/tapahtuma/8479

RYTMIKARAVAANI RADIOSSA

Tanskalainen Mikkel Metal saapuu Samuli Kempin ja Juho Kustin vieraaksi Deep Space Helsinki -ohjelmaan Bassoradioon torstaina klo 19-21. Kitkaliitto kuullaan Olli Taskilan vieraana Bassoradion perjantaishowssa klo 17-19.

http://www.myspace.com/deepspacehelsinki
http://www.basso.fi/radio/deepspacehelsinki
http://www.basso.fi/radio/perjantaishow

RYTMIKARAVAANIN SOITTOAIKATAULUT ALPPIPUISTOSSA JA ILTAKLUBILLA KORJAAMOLLA 7.8.2010

ALPPIPUISTO KLO 13-21

13:00 - 14:00 INKERI TÄHTI DJ (Exogenic Records, FIN)
14:00 - 15:00 KITKALIITTO LIVE w/ PETTERI SARIOLA (Kann Records, FIN)
15:00 - 16:00 MIKKEL METAL LIVE (Echocord, Kompakt, DK)
16:00 - 18:00 SOULPHICTION DJ (Sonar Kollektiv, Philpot, GER)
18:00 - 19:00 STEWART WALKER LIVE (Persona, Force inc. Tresor, M_nus, USA)
19:00 - 21:00 MARK ERNESTUS (RHYTHM & SOUND) FEAT. TIKIMAN LIVE (GER/DOM)

Sound system: BARELY LEGAL

KORJAAMO KULMASALI KLO 22-04

22:00 - 23:00 YAVI DJ (Hytky, Disko Tekno Kollektiv, FIN)
23:00 - 01:00 MIKKEL METAL DJ (Echocord, Kompakt, DK)
01:00 - 02:00 STEWART WALKER LIVE (Persona, Force inc, Tresor, M_nus, USA)
w/ HOOP-A-TRIX SHOW (FIN)
02:00 - 04:00 JACKMATE DJ (Phil E, Freude Am Tanzen, Playhouse, GER)

KORJAAMO BAR KLO 22-04

22:00 - 24:00 Entropy presents HANNU & SVIMBALAND (FIN)
24:00 - 02:00 INDIGO DJ (Sininen, Unity, FIN)
02:00 - 04:00 VDHD DJ (Helsinki SUBconscious, Got Sub?)

KORJAAMO AULA

VALOVIRHEE VISUALISATIONS (http://www.myspace.com/valovirhee)

Muutokset mahdollisia, seuraa Rytmikaravaanin Facebook-sivua.

Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04.
Lipun hinta iltaklubille 10e, ennakkoliput Tiketistä.
Kotisivu http://www.hytky.org/rytmikaravaani
Homepage http://www.hytky.org/rytmikaravaani/en/
Facebook-sivu http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
Sam

Posts: 544

#15 • • Sam
Mikkel Metal vieraana torstain Deep Space Helsingissä Basson taajuuksilla klo 19-21. Hot tip!
HYTKY org

Posts: 136

#16 • • Edited HYTKY org
RYTMIKARAVAANI INTERVIEW WITH MIKKEL METAL

mikkelmetal2.jpg

You live in Copenhagen, what kind of a city is it for a techno producer? What’s the local techno scene like? Any tips for visitors?

I think Copenhagen is a pretty good city for a techno producer. It's not like Berlin of course, and it's a bit expensive to live here. But there's a fair amount of producers, labels, promoters etc - so there's good opportunities to establish a network. And then of course there the more general qualities of the City, a lot water it's easy to get around etc. For visitors interested in electronic music, there's generally two venues to visit: Culture Box - our "flagship" venue and "dunkel" a small bar but with good solid bookings. Then we have a lot of festivals/singular events, Distortion in June, Trailerpark, Raw and Strøm in August. Especially Strøm offers an extensive and very varied program for electronic music.

You have publications through digital labels such as Datamusik and Thinner. Considering the huge amount of both free music and that which costs, how do you see the future of these kinds of free music offering digital labels?

It's hard to say. One should be careful not to offer to simple answers here. I think the key word is "diversity". There's currently so many different media and so many different channels and different ways to listen, buy and generally "consume" music. The result is that it seems people have developed different strategies for finding, listening a buying music and build and choose there own little view. Some people go for free music (legal and illegal), some prefer iTunes, some beatport, some use a lot of time on blogs and so on. For me personally since the amount of music and information is so huge I tend not use to much time on free digital labels (even though I know there's a lot of good music out there). I tend to be a bit conservative, my primary platform have been boomkat for some years now.

You’ll play a live set in the sunny park and a DJ set at night in the club. What are we to expect?

A slow to midtempo liveset, with both new and old stuff in the afternoon taking dub-techno as it's starting point. In evening it'll be more uptempo of course, but with mid-tempo status. A lot of dubtechno of course, but also more Detroit-inspired stuft, a bit of Cologne-techno etc. I don't like my sets to be too narrow in terms of style.

Tell us about your live set up, do you use hardware or software? What about DJ- sets, do you prefer vinyl or digital?

The basis for my liveset have for many years been Ableton Live running on my laptop and a midi controller. For a long time I've added a synthesizer that I've played live since I thought the midistuff wasn't enough for me. But since I got hold of an AP40, I've been satisfyed with just laptop and APC40. However, I've just got a little analogue synth that I might add in the future. For my dj-sets I prefer vinyl, but for practical and economical reasons I play a mix of vinyl and cd's.

What’s your vision of DJing in the future, do you think vinyl will still be in use?

I believe vinyl will still exist for some years in the world of DJing.

Paul St. Hilaire has done vocals for you, how was the cooperation? Do you plan to use other vocalists in your future productions?

My collaboration with Paul St. Hilaire was quite satisfying. It was basically a long distance affair, but we've met in person before with started a many times later, since we've also played a handful of gigs together. I've currently no plans for albums. I really wanted a break from that. However, I have one track where a friend of mine have set up a collaboration with a female singer. But I still primarily see myself as doing instrumental music.

Excluding the album Victimizeri, Mikkel Metal’s sound has swam in the deeper side of the pool. The recently released EP called Passenger is a bit more melodic and groovy, is this the way Mikkel Metal is headed musically?

I'm not exactly sure where I'm heading, but for the last couple of years I've be inspired but a more raw Detroit-sound, eg. people like Omar S and Levon Vincent and you can hear this on my Passenger EP. I've also done a remix for of Dmitry Fyodorov (thinking of space on Adrian Recordings) where I've experimented with a "warehouse" a bit . Besides that I've also done some ambient concerts and dj-sets for the last couple years (some of them with a bassplayer). None of this have produced much output in terms of releases but I really enjoy doing these things too.

Mikkel Metal live lauantaina Alppipuistossa klo 15:00-16:00 ja DJ-setti Rytmikaravaanin iltaklubilla Korjaamolla klo 23:00-01:00

Kotisivu
http://www.mikkelmetal.dk

Mikkel Metal vieraana Deep Space Helsingissä Bassolla torstaina klo 19-21
http://www.basso.fi/radio/deepspacehelsinki

Tuore setti ja haastattelu Made Like a Tree podcast-sarjassa
http://madelikeatree.com/Pages/mikkel-metal.html

Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04.
Lipun hinta iltaklubille 10e, ennakkoliput Tiketistä.
Kotisivu http://www.hytky.org/rytmikaravaani
Homepage http://www.hytky.org/rytmikaravaani/en/
Facebook-sivu http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
daffy

Posts: 737

#17 • • daffy duck and cover
Ylihuomenna ja lämmintä säätä lupailtu, toivottavasti noi sateet ei osu nyt kohdalle kun ennuste vaihdellut koko ajan. Mutta eipä se pieni kuuro haittaa!

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn

HYTKY org

Posts: 136

#18 • • HYTKY org
RYTMIKARAVAANIN HAASTATTELUSSA KITKALIITTO JA INKERI TÄHTI

rytmikaravaani%20banneri.jpg


Lauantai lähestyy ja Rytmikaravaanin rakentaminen on täydessä vauhdissa. Viikonlopuksi on luvattu yli 30 asteen helteitä, joten suosittelemme varautumaan upeaan kesäpäivään Alppipuistossa riittävällä määrällä aurinkorasvaa ja virvokkeita.

PS Viimeistään nyt kannattaa käydä noutamassa ennakkolippu iltaklubille Tiketistä


HAASTATTELUSSA TOMMI KOSKINEN JA JUHA HILPAS KITKALIITOSTA

kitkaliitto2.jpg

Toinen julkaisunne "Helsinki" tuli digimuodossa ulos kesäkuussa, minkälaisen vastaanoton se on saanut?

Jengi on diggaillut biiseistä ja se on pääasia. Mitä nyt myyntiin tulee, niin meillä ei ole vielä kunnollista kokonaiskuvaa.

Minkälaiset musiikilliset taustat teillä on, ja miten päädyitte yhteen tekemään elektronista tanssimusiikkia? Mitä tavoitteita teillä on, missä Kitkaliitto on 5 vuoden päästä?

Me tunnemme toisemme jo kouluajoilta Matinkylästä. Meillä on hyvinkin erilaiset musiikilliset taustat. Karl-Sergei on meistä ainut, jolla on klassisen musiikin taustaa. Tommi ja Juha aloittivat musiikin tekemisen 90-luvun puolessavälissä tracker-ohjelmilla. Aluksi kehissä olivat Fast Tracker ja Scream Tracker modit, joiden jälkeen seurasi pojille vallankumouksellinen ohjelma nimeltä Buzz. Karl-Sergei lyöttäytyi 90-luvun loppupuolella luomisen tuskaan mukaan ja sillä hetkellä syntyi Kitkaliiton esiaste nimeltä Metallikonserni. Siitä lähtien projektit ja tavoitteet ovat vaihdelleet maan ja taivaan välillä ja Kitkaliitto perustettiin viimein vuonna 2005.

Kitkaliitto ei ole pelkästään tanssimusiikkia, mutta se on nykyhetkellä näkyvin osa tätä kollektiivia. Olemme tehneet musiikkia mm. teatteriesityksiin, kokeellisiin taideleffoihin ja Pohjois-Korea-dokumenttielokuvaan. Nämä projektit ovat olleet meille aina antoisia ja niiden sivutuotoksena on syntynyt Kitkaliiton nykyinen saundi. Klubeilla me esiinnytään koska bileet ovat hauskoja.

Eiköhän Kitkaliitto löydä itselleen lisää mielenkiintoisia projekteja viiden vuoden sisällä ja kehity niiden kautta johonkin uuteen suuntaan.

Ensimmäinen vinyylinne "Swamp" julkaistiin viime vuonna saksalaisella Kann Recordsilla, kertokaa tästä hieman. Miten löysitte toisenne? Onko Kann Recordsin kautta tulossa ulos lisää materiaalia vinyylimuodossa? Miten tärkeää teille on saada musiikkia julkaistua fyysisessä formaatissa verrattuna digijulkaisuihin?

Olimme julkaisseet demo-versiot Swampin biiseistä MySpacessa ja sieltähän ne löydettiin. Kann Records lähetti meille palautetta jossa kertoivat tykkäävänsä biisestä kovasti. Lähetimme heille vastausviestin, jossa mainitsimme etsivämme biiseille julkaisijaa. He sanoivat miettivänsä asiaa ja koekuunteluttavan biisejä kavereillaan. Ei siinä mennyt kuin pari kuukautta kun he näyttivät meille vihreää valoa.

Olemme olleet yhteydessä Kann Recordsin tyyppeihin aktiivisesti, ja katsotaan mitä tulevaisuus tuo tullessaan. Fyysistä julkaisua voi pitää käsissään ja meille itsellemmekin digijulkaisua on vaikea ottaa vakavissaan juuri tästä syystä. Ilman vinyylijulkaisua Swampin huomioarvo olisi jäänyt murto-osaan nykyisestään. Vinyylit huomioidaan Saksassa De:bugin ja Grooven kaltaisissa julkaisuissa, digijulkaisuja harvemmin.

Puhutaan aina, että suomalaiset konemusiikkiaktit eivät saa huomiota Suomessa ennen kuin ovat lyöneet itsensä läpi ulkomailla, miten on teidän kohdallanne?

Vaikea sanoa missä me olisimme ilman Kann Recordsin julkaisua. Ainakin se on antanut meille hyvin paljon lisämotivaatiota tuottaa uutta musiikkia. Ehkä ilman Kann Recordsin julkaisua emme olisi Rytmikaravaanissa soittamassa, mutta turha sitä on sen enempää spekuloida. Se ainakin antoi meille hetkellisesti paljon huomioita maailmanlaajuisesti deep house -skenessä ja saimme hyvää palautetta ympäri maailmaa. Samalla Kitkaliiton saundi on ainakin nyt toistaiseksi vakiintunut ja kuuntelijat osaavat yhdistää meidän saundin siihen genreen.

Suurin huomioarvo meille kuitenkin on ollut live-settien soittaminen. Jos soitat hyviä livesettejä, niin sinua pyydetään keikalle uudestaankin. Emme tosin vieläkään koe nauttivamme mistään suuremmasta mainstream-huomiosta.

Mainitsette vaikutteiksenne lukuisia artisteja Coilista Edith Piafiin, ketkä ovat ne tärkeimmät esikuvat jotka ovat vaikuttaneet Kitkaliiton soundiin ja miksi?

Tämä on kyllä vaikea kysymys. Saattaa jopa riippua täysin päivästä, että minkälaista musiikkia sitä nyt sattuu kuuntelemaan. Jotkut bändit nyt ovat vain kestosuosikkeja ja vaikuttavat väkisin - vaikkei nyt suoraa yhteyttä kuulisikaan.

Viime aikoina meille on toiminut mm. stoner metal, dub techno, psykedelia rock ja kaikki semihuuruinen musiikki. Mitään bändiä emme osaa nyt tässä vastauksessa nostaa jalustalle.

Millaista on ollut yhteistyö kitaristi Petteri Sariolan kanssa? Kuullaanko jatkossakin yhteishankkeita muiden muusikoiden kera?

Yhteistyö Petskun kanssa on toiminut erittäin hyvin ja hän pystyy aina sopeutumaan hyvinkin erilaisiin äänimaailmoihin. Mielellämme tekisimme jatkossakin yhdessä musiikkia Petskun kanssa. Petskuhan soittaa myös Tommin ja Harri Häivälän kanssa DStruction-bändissä.

Tällä hetkellä meillä on vireillä pari yhteistyökuviota eri muusikkojen kanssa. Katsotaan mitä ne tuovat tullessaan.

Kertokaa hieman live-setupistanne, mitä ohjelmia ja mitä rautaa käytätte?

Karkea vastaus tähän kysymykseen on: "Mitä gearia nyt jengi jaksaa keskimäärin roudata paikalle." Syvempi analyysi paljastaa meidän käyttävän mm. seuraavia laitteita:

Tommi: Ableton Live 8, Reason 4, Motu Ultralite MK3, APC-40, Evolution UC33e, Korg PadKontrol, Korg Kaoss Pad Mini

Juha: Roland SP-404, Korg Kaoss Pad 3, Kaossilator

Karl-Sergei: Läjä sähkökitaroita, Line6 Pod XT Pro

Juno-6: Juno-6 arpeggiator

Mitä on odotettavissa Kitkaliiton keikalla Rytmikaravaanissa?

Varmasti aika paljon hippejä nurmikolla nauttimassa kesäpäivästä. Sound-wise, me käydään läpi musiikillinen skaala PLUR-dubista aina eeppiseen teknoon (toivottavasti). Kitkaliiton vieraina tullaan näkemään Petteri Sariola (kitara) ja Maarit Multala (huilu).

Kitkaliitto live lauantaina Alppipuistossa klo 14:00-15:00

Kotisivu
http://www.kitkaliitto.com/

Heinäkuussa julkaistun Helsinki ep:n ääninäytteet Junossa
http://www.junodownload.com/products/1589239-02.htm?highlight=KITKALIITTO

Livetallenne Kitkaliiton setistä EH6-bileissä viime kesäkuulta
http://soundcloud.com/kitkaliitto/live-2010_06_05-eh6-babylon-kuudes-linja-helsinki


HAASTATTELUSSA INKERI TÄHTI

inkeri%20ta%CC%88hti%202.jpg

Miltä kesä maistuu?

Hyvältä maistuu, mukava festarikesä takana Oulun, Juupavaaran sekä Mäntyharjun kautta ja sunnuntaisin ollaan lättyjä käännelty Cafe Fannyssa, Koffin puiston kulmalla Dj Leijonan kanssa. Voisin oikeastaan kuluvaa kesää luonnehtia jopa rakkauden kesäksi 2010.

Mistä artistinimesi Inkeri Tähti juontaa juurensa?

Vuosituhannen vaihteessa tein toimittajan hommia, ja saimme kaverin kanssa sangen kieli poskella laaditun juttuidean, jota en kuitenkaan uskaltanut lähteä kauppaamaan omalla nimelläni. Näin syttyi Inkeri Tähti, joka on siis väännös kolmannesta oikeasta nimestäni ja sointuu mukavasti Annikki Tähden kanssa yksiin. Ollaan sen kanssa vähän samalla alalla.

Olet tunnettu ennen kaikkea psyke-dj:nä, miten kuvailisit musiikkityyliäisi kokemattomalle?

Itse asiassa olen todennäköisesti tunnetumpi underground psykebileiden chill -huoneista, mutta toki tanssilattiakin on tullut dekkien takanakin tutuksi. Tyylejä on niin monia, että voisin sanoa soittavani yksinkertaisesti hyvää musaa. Psy trancessa kolahtavat nykypäivänä hieman hitaammat raidat ja kankkua heiluttava meininki, esimerkkeinä voisi mainita kotimainen trance, joka on mennyt tuotannossa huimasti eteenpäin ja josta vaikutteita ammenetaan nykypäivänä myös muun ei niin ryppyotsaisten psy trancen tekijöiden joukossa maailmalla.

Chilleissä ja baareissa ynnä muissa vastaavissa setupeissa olen siirtynyt yhä enemmän dubstepin puolelle, mutta vahvana vaikutteena toki on edelleen psybient ja muu poriseva downtempo.

Mistä lähti kipinä psy tranceen ja dj-soittamiseen? Kuinka kaun olet soittanut levyjä? Onko tyyli ollut aina psykeä vai onko ollut erilaisia välivaiheita?

Kipinää on ollut aina soittamiseen, mutta vasta kolmisen vuotta sitten tartuin toimeen. Psy trance on nuoruudenrakkauteni ja kotimaisen sellaisen parissa olen hyvin vahvasti kasvanut. Aikaa myöten kuitenkin myös muut musiikkilajit ovat tulleet tutuiksi ja puhdasta psykeä soittimista niin keikoilla kuin kotonakin kuullaan enää todella harvoin. Sanoisin, että todellinen psykedelia löytyy näinä päivinä muista genreistä.

Minkälaista tekniikkaa suosit? Vinyylit, cd-soittimet vai digitaaliset ratkaisut? Mitä mieltä vinyyli vs digitaalinen vastakkainasettelusta?

Soitan ceedeitä, mutta ostan suurimman osan musasta diginä. Tämä tarkoittaa sitä, että joku kaunis päivä kyllästyn raahaamaan sitä jättikokoista levykeissiä keikoille ja siirryn kokonaan digitaldeejii -setuppiin todennäköisesti. Viinyli vs. digitaalinen vastakkainasettelu voi audiohifistelyn merkeissä olla ihan relevanttikin, mutta väitän, että maallikko ei eroa kuule. Hyvä deejii on hyvä deejii, tekniset valinnat eivät siihen vaikuta.

Oletko itse tuottanut musiikkia? Minkälaista musiikkia haluaisit tuottaa?

En ole itse tuottanut musiikkia, mutta toivon siihen tulevan mahdollisuuksia lähitulevaisuudessa. Psykedelia on aina tärkeä elementti musiikissa ja sitä olisi runsaasti tuottamassani musiikissa.

Minkälaisia tulevaisuuden suunnitelmia sinulla on oman artistiurasi suhteen?

Kuten jo aiemmin mainitsin, musiikin genret ovat pikkuhiljaa olleet käymistilassa seteissäni ja kuuntelemassani musiikissa - ja siten tyylit varmasti tulevat muuttumaan.

Miten kuvailisit suomalaista psykemaisemaa? Miten se eroaa muun maailman meiningeistä? Mikä siinä on parasta ja onko jotain jonka haluaisit muuttuvan?

Suomalainen psy-kulttuuri on tällä hetkellä muutaman vuoden yleisökadon jälkeen elpymässä ja uusia ihmisiä on tullut mukaan, joten tänä kesänäkin ollaan nähty monta hyvää tanssilattiaa. Lisäksi olemme viimeisinä vuosina muun muassa POTBin, Synchron ja muiden toimesta saaneet tänne kontinentaalia psytunnelmaa, virtauksia maailmalta, joka on entisestään rikastuttanut kansainvälisesti verrattain originellia skeneämme. Jos jotain muuttaisin suomalaisessa meiningissä on kansanluonteemme peruskateus, joka aiheuttaa ristiriitoja ja repii usein ihmisiä moneen suuntaan ja lisäisin aimo annoksen sitä kuuluisaa PLURia. Samoin kaikenlainen ylimielinen toiminta voisi olla kielletty. Parasta Suomen skenessä kuitenkin kaikesta huolimatta on sen pienuus - olemme kaikki isoa perhettä, jaamme historiaa pitkälle taaksepäin ja toivon mukaan myös luomme sitä paljon tulevaisuudessa.

Mitä kovia kotimaisia psyketapahtumia voit suositella? Kerro parhaat tärpit?

Nyt ollaan vasta loppukesässä joten varmasti joku sen PA:n vielä kantaa metsään ja laittaa tanssit pystyyn. Muuten syksy on vielä aika auki ja emme vielä tiedä mitä kaikkia ulkomaan suuruksia Suomeen saamme. Huhuja liikkuu muun muassa Juno Reactorin paluusta sekä Green Nuns Of Revolutionin Suomen ensiesiintymisestä. Bitch -kollektiivin toimintaa kannattaa myös tarkkailla, sieltä on luvassa kova ulkomainen tyttödeejii -ohjelma syksyksi!

Mitä terveisiä lähetät Rytmikaravaani-vieraille?

Tervetuloa kuuntelemaan keikkaani klo 13 Alppipuistoon - luvassa nyt niitä dubstepejä, harmonisella kauneudella ja psykedeelisellä jälkimaulla varustettuna!

Inkeri Tähti lauantaina Alppipuistossa klo 13:00-14:00

MySpace
http://www.myspace.com/inkeristar


Rytmikaravaani-festivaali lauantaina 7.8.2010 Alppipuistossa kello 13-21 ja Kulttuuritehdas Korjaamolla kello 22-04
Lipun hinta iltaklubille 10e, ennakkoliput Tiketistä.

Kotisivu http://www.hytky.org/rytmikaravaani
Facebook-sivu http://www.facebook.com/Rytmikaravaani
wiwi

Posts: 1,575

#19 • • wiwi Valtava vaaleanpunainen agenttiorava
Luvassa huomenna: vitusti bassoa ja sata astetta lämmintä.

En valita!

--
Yes, there is a world out there. And even if you decide you don`t want to meet it, it`s still going to hit you right in the face.

daffy

Posts: 737

#20 • • daffy duck and cover
Aurinko paistaa *iloinen*

--
Ph´nglui mglw´nafh Cthulhu R´lyeh wgah-nagl ftaghn