Oma yritys

33 posts, 2 pages, 22,412 views

Dementation

Posts: 2,892

#1 • • Dementation wednesday?
Aika monet täälläkin omistavat toiminimet tai ovat jonkin muun tyyppisiä yrittäjiä.
Yrittäjyydestä ei kuitenkaan omiin silmiini sattunut topikkia ja itselläni kun olisi aikoimus toiminimi pistää pystyyn, niin yleistä keskustelua ja vinkkejä yrittäjyydestä, eri yhtiömuodoista, ongelmista, niiden ratkaisuista jne. olis mukavaa lueskella.

Ja tää antais mahdollisuuden sit itse kullekkin kysellä, että "nyt kävi näin ja noin, tietääkö kukaan mitä kannattais tehdä tai onko kelleen käynyt samaa?" Myös varoitukset mahdollisista huijauksista yrittäjiä kohtaan ja mahdolliset lakimuutokset joita on tulossa tai joista neuvotellaan voitais mainita täällä, niin ei tarvitse luoda omia topikkeja näillekkään, vaan kaiken löytäis yhdestä paikasta.

Eli kertoilkaapa ihmiset vähän omasta yrittämisestänne, millainen yhtiömuoto, miksi valitsitte juuri sen, mitä sen kautta teette, ootteko olleet tyytyväisiä jne.

Itsellä oli siis ajatus pistää pystyyn toiminimi ja sen kautta muun muassa tehdä kotisivuja pienille yhdistyksille jne, kun kysyntää tuntuu riittävän ja pimeenä ei viitsis laskuttaa ja sit tapahtuman järjestämisiä olis tarkoitus pyörittää firman kautta, eli lipputulot jne menis sitten johonkin kirjoihin ja kansiin, niin ei tuu mitään sanomista niistäkään. Aikaisemmin olen siis tehnyt freelancer verokortilla keikkoja sinne sun tänne ja saanut palkkaa tai palkkiota asioista ja esim. lipputulot on tilitetty järjestävän ravintolan kirjoihin, mutta tuollainen kierrättäminen on hieman hankalaa ja riskialtista (esim. että ravintola ei maksakkaan kaikkea tai käy vääntämään summista jne) niin mieluummin hoidan omalla nimellä nuo.

Vinkkejä ylläolevaan ja rakentavaa yleistä keskustelua toivotaan *hymy*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

UzU

Posts: 2,361

#2 • • UzU [33100]
Luvassa suuri määrä puheluita erinäisiltä luettelokauppiailta, joista osa todella harhaanjohtavia. Lähes kaikki aloittavat puhelun "tarkistetaan nämä perustiedot" fraasilla, jonka jälkeen kaupataan maksullista näkyvyyttä. 99% näistä on pienyrittäjälle turhia. Ja jos Directalta soitetaan niin niille voi lyödä suoraan luurin korvaan.
Lyra

Posts: 666

#3 • • Lyra
Helsingissä toimii yritysneuvonta kaisaniemessä joka on ilmainen ja tarkotettu just yritystä perustavalle henkilölle joka tarvii apua ja neuvoja :} (onhan noita maksullisiakin)

http://www.yrityshelsinki.fi/

mukavia tyyppejä. Noi sivut kannattaa tsekkaa muutenkin, paljon infoa mitä luultavasti tarvitset!
Caro²

Posts: 5,301

#5 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2
Toiminimeä perustettaessa annettiin vihjeeksi, että laita siihen niin monta alaa kun vaan on mahdollista - itse en tälle linjalle jaksanut lähteä ja laitoin omalle toiminimelle vain seuraavat: DJ, Valokuvaaja, Muusikko, Ääniteknikko (lue. roudari).

Käytännössä ainoa lisä minkä olis voinu lisätä on joku "rakennustoiminta" - tai joku, millä voisi selittää asuntoprojektiin menevät metalli, puu ja (vaneri)levyostot. Toisaalta se menis kyllä äänitekniikan alle "joo, ostin tuossa just 100m² 20mm vaneria ja kipsilevyä.. juujuu, iha kaiuttimia teen..." (toim.huom. pönttöjä ei tod. rakenneta 20mm vanerista tai kipsilevystä) *iloinen*

Itse en kirjanpitojuttuja halunnu tehdä, joten hankin suoraan kirjanpitäjän - sain sen kohtuu halvalla ja maksan vuodessa siitä noin 150euroa. Kirjanpitäjän tarvii sen takia, että toiminimen hankinnan jälkeen joutunee tekemään joka vuosi veroilmoituksen ja kaikki kommervenkit mitä siihen ikinä kuuluukaan, ostojen vähennykset - laitteiden vähennykset vuosittain ja jotain mistä miulla ei o mitään sen tarkempaa käryä. Tmi:tä perustettaessa ei kannata laittaa kuukausituloja kovinkaan paljoa - niistä joutuu maksamaan ennakkoveroa. Varsinkin ensimmäisinä vuosina melkein kaikki ylimääräset tulot menee kuitenkin Tmi:n toiminnan varmistamiseen (ostoja, ostoja) - joten tulot jäänee itsekullakin melko pieneksi (eipä tarvi niitä ennakkoverojamaksella) - ja tietty jos saa vielä taiteilijatoiminnan päätoimiseksi alaksi, niin ei ole paljon alvejakaan maksettavana :)

Toiminimen kiva puoli on siinä, että kaikki biisi- / levy- ja laiteostot saa laitettua vähennyksiin - kunhan ne liittyy omaan toimialaan. Muusikkona, DJ:nä ja valokuvaajana onneksi tarvii myös hyviä ja hyvännäköisiä vaatteita ;)

EDIT: Ja ne vitun puhelinmyyjät. ne alottaa rallin heti, kun uus firma on perustettu. Tarjotaan sitä ja tätä ja tota. Itse sanon niille aina, että en tarvi minkäänlaista lisämainosta - tmi on ainoostaan laskutusta varten.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#6 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to Oma yritys:

UzU, 23.1.2010 15:11:
Luvassa suuri määrä puheluita erinäisiltä luettelokauppiailta, joista osa todella harhaanjohtavia. Lähes kaikki aloittavat puhelun "tarkistetaan nämä perustiedot" fraasilla, jonka jälkeen kaupataan maksullista näkyvyyttä. 99% näistä on pienyrittäjälle turhia. Ja jos Directalta soitetaan niin niille voi lyödä suoraan luurin korvaan.



Näitä tosiaan tulee harva se päivä eikä minulla ole minkäänlaista käyttöä luettelonäkyvyydelle. Nykyään osaan jo perustietoja tarkistettaessa kertoa, että minulla on toiminimi vain dj-harrastustoimintaa varten eikä varsinaista yritystoimintaa ole lainkaan ja sanon KIITOS EI ja toivotan hyvät päivän jatkot.

Toiminimi käy freelancer web designer toimintaan vallan mainiosti. ALV-ilmoitukset ym. velvollisuudet kannattaa hoitaa tunnollisesti vaikka yritystoimintaa ei olisikaan joka kuukausi. Itse joduin kokemaan tämän kantapään kautta, kun puoleen vuoteen ei ollut rahaliikennettä suuntaan taikka toiseen ja alv-ilmoitukset jäi muutamalta kuukaudelta tekemättä tai oli aika paljon myöhässä ja lopulta jouduin maksamaan kahdelta kuukaudelta ilmoitusten laiminlyönnistä yhteensä 260 euroa, siis ihan tyhjästä vain oman laiskuuteni seurauksena... Tämä vuoden alusta käytäntö on vielä muuttunut siten, että myöhässä olevista ilmoituksista ei muistuteta lainkaan, joten kannattaa tosiaan itse pitää huolta, että ilmoitukset menee ajallaan.
dB

Posts: 1,317

#7 • • dB Digital Beat Music
Perustat yrityksen niin saat takuuvarmasti monenlaisen luettelokauppiaan
soittelua. Jos vuosimaksu niissä on yli 40€ niin yleensä voi sanoa että
ovat kusetusta.
Asiakkaitakin on monenlaisia ja kannattaa tehdä sopparit mieluummin kirjallisena
ja 50% etumaksua. Eräs kerta tein sopparin mutta asiakas olikin velkaongelmainen
ja rahoja en saanut koskaan. Luottotiedot voi tarkastaa yritykseltä helposti esim.
www.aarre.fi
Kimbou

Posts: 608

#8 • • Kimbou
ja yritykseksi jää!!!

--
pitäkää kiinni pienistä pippeleistä ja roikkuvista tisseistä se on menoa nyt.

Tytti

Posts: 126

#9 • • Tytti

Replying to Oma yritys:

UzU, 23.1.2010 15:11:
Luvassa suuri määrä puheluita erinäisiltä luettelokauppiailta, joista osa todella harhaanjohtavia. Lähes kaikki aloittavat puhelun "tarkistetaan nämä perustiedot" fraasilla, jonka jälkeen kaupataan maksullista näkyvyyttä. 99% näistä on pienyrittäjälle turhia. Ja jos Directalta soitetaan niin niille voi lyödä suoraan luurin korvaan.



Toinen soittokierros alkaa, jos vaihtaa yrityksen perustamisen jälkeen paikkakuntaa... Henkilökohtaisesti näen esim. puhelinluettelot jo hieman vanhanaikaisena tapana välittää tietoa, sen sijaan, että useilla hakusanoilla löytää googlesta nopeammin samat tiedot ja enemmänkin.
Tytti

Posts: 126

#10 • • Edited Tytti

Replying to Oma yritys:

Caro², 23.1.2010 15:57:

-- hankin suoraan kirjanpitäjän -- Kirjanpitäjän tarvii sen takia, että toiminimen hankinnan jälkeen joutunee tekemään joka vuosi veroilmoituksen ja kaikki kommervenkit mitä siihen ikinä kuuluukaan, ostojen vähennykset - laitteiden vähennykset vuosittain ja jotain mistä miulla ei o mitään sen tarkempaa käryä. Tmi:tä perustettaessa ei kannata laittaa kuukausituloja kovinkaan paljoa - niistä joutuu maksamaan ennakkoveroa. Varsinkin ensimmäisinä vuosina melkein kaikki ylimääräset tulot menee kuitenkin Tmi:n toiminnan varmistamiseen (ostoja, ostoja) - joten tulot jäänee itsekullakin melko pieneksi (eipä tarvi niitä ennakkoverojamaksella) - ja tietty jos saa vielä taiteilijatoiminnan päätoimiseksi alaksi, niin ei ole paljon alvejakaan maksettavana :)



Tätähän tosiaankin suositellaan ja minäkin kehotan tekemään näin, tehden silti itse juuri päinvastoin. Eli tähän saakka (toiminimi vuodesta 2007) olen tehnyt kirjanpitoni itse, alussa isäni avustuksella. Johtunee ehkä hölmöstäkin halusta pitää kaikki langat omissa käsissään sekä perverssistä mielenkiinnosta numeroiden pyörittelyyn ja lomakkeiden täyttelyyn :) Luultavasti kuitenkin jossain vaiheessa annan homman ulkopuoliselle.

Tuosta taiteilijatoiminnasta - mainitsemiasi aloja tuskin luokitellaan aloiksi, joilla alv olisi 8 % http://fi.wikipedia.org/wiki/Arvonlis%C3%A4vero. Tuossa puhutaan nimenomaan taideteoksista. Itse kuulun 22% alvin piiriin ja jossain määrin luultavasti voisin hyödyntää tuota pienempää prosenttia, muttei se vielä ole ollut ajankohtaista. Joka tapauksessahan arvonlisäverovelvollisuuden alaraja on 8500 euroa vuodessa, ja jos vähääkään arveluttaa rajan ylittyminen, suosittelen ilmoittautumaan alv-velvolliseksi. Jos raja ylittyy, maksat loppujen lopuksi koko vuoden tuloista alvit - kun taas jos jäät rajan alle, voit hakea arvonlisäveron alarajahuojennusta ja saada maksamasi alvit takaisin.

Toinen selventävää linkki:
http://www.freet.fi/hyvatietaa/alvi/


Toiminimen kiva puoli on siinä, että kaikki biisi- / levy- ja laiteostot saa laitettua vähennyksiin - kunhan ne liittyy omaan toimialaan. Muusikkona, DJ:nä ja valokuvaajana onneksi tarvii myös hyviä ja hyvännäköisiä vaatteita ;)



Nuo vaateasiat on mulle vähän hämärän peitossa, pystytkö tosiaan vähentämään ihan jotain perus-t-paitaa ja housuja kirjanpidossasi? Itse olen laittanut jotain työhanskoja tms, mut jotenkin mulla on sellainen käsitys, etten mäkään suoranaisesti mitään "edustus"vaatteita sinne voisi kokonaisuudessaan laittaa? Voin hyvin olla väärässä.
Yallu

Posts: 1,910

#11 • • Yallu The Bullies / www.ricerocketracing.fi

Replying to Oma yritys:

Tytti, 24.1.2010 14:31:
---
Nuo vaateasiat on mulle vähän hämärän peitossa, pystytkö tosiaan vähentämään ihan jotain perus-t-paitaa ja housuja kirjanpidossasi? Itse olen laittanut jotain työhanskoja tms, mut jotenkin mulla on sellainen käsitys, etten mäkään suoranaisesti mitään "edustus"vaatteita sinne voisi kokonaisuudessaan laittaa? Voin hyvin olla väärässä.



Esim. esiintyvä taitelija (vaikka DJ) tarvitsee työtä tehdäkseensä esiintymisvaatteet (jotka yleensä ovat farkut + T-paita), jotka tässä tapauksessa ovat työvaatteita, jotka voit vähentää verotuksessa. Näitä voi ilmoittaa niin paljon kuin kehtaa.. Serkkuni kiersi muutama vuosi sitten ammattimuusikkona ja vähensi kaikki vuoden aikana tehdyt vaateostokset veroista..
Prime Number

Posts: 2,705

#12 • • Prime Number UG-///

Replying to Oma yritys:

Caro², 23.1.2010 15:57:
Toiminimeä perustettaessa annettiin vihjeeksi, että laita siihen niin monta alaa kun vaan on mahdollista - itse en tälle linjalle jaksanut lähteä ja laitoin omalle toiminimelle vain seuraavat: DJ, Valokuvaaja, Muusikko, Ääniteknikko (lue. roudari).

Käytännössä ainoa lisä minkä olis voinu lisätä on joku "rakennustoiminta" - tai joku, millä voisi selittää asuntoprojektiin menevät metalli, puu ja (vaneri)levyostot. Toisaalta se menis kyllä äänitekniikan alle "joo, ostin tuossa just 100m² 20mm vaneria ja kipsilevyä.. juujuu, iha kaiuttimia teen..." (toim.huom. pönttöjä ei tod. rakenneta 20mm vanerista tai kipsilevystä) *iloinen*





Toi tuhansien alojen laitaminen on kovin turhaa, kun kaikki toimialat jotka eivät tarvitse erillistä toimilupaa hoituu kolmella sievällä sanalla.

- Kaikki laillinen liiketoiminta -

Tuo nitoo alleen kaiken.


Ps. Tokihan ääniteknikko tarvitsee kotiinsa eristetyn studion voidakseen hoitaa asiakkaan tarvitsemia erikois äänitöitä.

--
Repikää siitä

Caro²

Posts: 5,301

#13 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Replying to Oma yritys:

Tytti, 24.1.2010 14:31:
---Joka tapauksessahan arvonlisäverovelvollisuuden alaraja on 8500 euroa vuodessa,


Tää tosiaan unohtu mainita, yllättäen bilekuvauksista ja soittokeikoista per vuosi, ei oikein saa kasaan 8500euroa :] (muista töistä kylläkin).
Jone

Posts: 8,258

#14 • • Jone Archibald Haddock

Replying to Oma yritys:

Tytti, 24.1.2010 14:31:
Nuo vaateasiat on mulle vähän hämärän peitossa, pystytkö tosiaan vähentämään ihan jotain perus-t-paitaa ja housuja kirjanpidossasi? Itse olen laittanut jotain työhanskoja tms, mut jotenkin mulla on sellainen käsitys, etten mäkään suoranaisesti mitään "edustus"vaatteita sinne voisi kokonaisuudessaan laittaa? Voin hyvin olla väärässä.



Tämä oikeasti kiinnostaa muakin. En ole toistaiseksi kiikuttanut kuitteja kirjanpitäjälleni mistään mahtavista Dressman-ostoksistani, mutta aina kyseisessä kaupassa asioidessani kiroilen mielessäni sitä kuinka mun on käytännössä pakko ostaa kauluspaitoja, krakoja ja muuta sen sellaista sontaa omista rahoistani vaikka en käytä niitä duunin ulkopuolella koskaan.

Jos noita saa kirjata vähennyksiin niin uujee.

-

Sit yleisesti topiciin liittyen:
Olen itse nyt enemmän tai vähemmän hankkinut elantoni pienyrittäjyydellä viimeiset kolme ja puoli vuotta, joista ensimmäiset kaksi olivat verraten mukavia ja viimeisimmät puolitoista lähinnä helvetin haastavia. Mikäli aikoo ryhtyä hankkimaan elantonsa yrittäjyydellä, niin kannattaa varautua siihen että luvassa on useimmille aikamoinen itku ja hampaiden kiristely ennenkuin homma alkaa (jos alkaa) joskus palkitsemaan. Paperinpyörittelyä ja muuta varsinaiseen duuniin liittymätöntä paljon aikaa vievää duunia on luvassa enemmän kuin kotitarpeiksi, asiakkaat harrastavat erityisesti näinä aikoina maksamatta jättämistä (jonkun keikan tehtyään saattaa siis joutua odottelemaan rahojaan kuukausia ja välttämättä niitä ei lopulta saa ollenkaan edes perinnän kautta), valtio vetää jokaisesta tilille kolahtaneesta eurosta helposti ainakin 50% (usein jopa enemmän) veroina ja eläkemaksuina, mahdollisista omista mokista rankaistaan rahallisesti suhteellisen napakasti (olipa kyseessä sitten valtio tai asiakas) ja muutenkin tämä kaikki on juuri niin hienoa, että... no, ei oo useinkaan juhlimiseen tarvetta.

Onhan tässä toki paljon positiivistakin sitten. Työaikansa voi jossain määrin itse määritellä, on enimmäkseen vastuussa puuhailustaan itse itselleen ja kun joku asia menee hyvin niin voi ihan hyvillä mielin antaa siitä ansiota itselleen.
Mizfir

Posts: 2,472

#15 • • Mizfir pittuinen

Replying to Oma yritys:

Prime Number


Toi tuhansien alojen laitaminen on kovin turhaa, kun kaikki toimialat jotka eivät tarvitse erillistä toimilupaa hoituu kolmella sievällä sanalla.

- Kaikki laillinen liiketoiminta -

Tuo nitoo alleen kaiken.



Voiko tota ihan tosissaan käyttää? :D Oli joskus lähinnä herjalla puhetta ko. lausahduksesta, mut meneekö läpi sellaisenaan?

--
-Mannanen-

Jone

Posts: 8,258

#16 • • Jone Archibald Haddock

Replying to Oma yritys:

Mizfir, 25.1.2010 14:22:
Voiko tota ihan tosissaan käyttää? :D Oli joskus lähinnä herjalla puhetta ko. lausahduksesta, mut meneekö läpi sellaisenaan?



Nykyään mitä ilmeisimmin menee. Ainakin mun kirjanpitäjäni oli sitä mieltä ettei siitä olla kovinkaan kiinnostuneita lopulta mitä kaikkea ihmiset lain puitteissa lafkoillaan tekevät kunhan rahaa virtaa sisään.
villelope

Posts: 2,846

#17 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Replying to Oma yritys:

Jone, 25.1.2010 14:57:
---
Mizfir, 25.1.2010 14:22:
Voiko tota ihan tosissaan käyttää? :D Oli joskus lähinnä herjalla puhetta ko. lausahduksesta, mut meneekö läpi sellaisenaan?

---


Nykyään mitä ilmeisimmin menee. Ainakin mun kirjanpitäjäni oli sitä mieltä ettei siitä olla kovinkaan kiinnostuneita lopulta mitä kaikkea ihmiset lain puitteissa lafkoillaan tekevät kunhan rahaa virtaa sisään.


Viitisen vuotta sitten hittitermi oli "liikkeenjohdon konsultointi". Onhan toi kaikki laillinen liiketoiminta terminä huomattavasti kuvaavampi.
Jone

Posts: 8,258

#18 • • Jone Archibald Haddock

Replying to Oma yritys:

Loopy, 25.1.2010 15:12:
Viitisen vuotta sitten hittitermi oli "liikkeenjohdon konsultointi". Onhan toi kaikki laillinen liiketoiminta terminä huomattavasti kuvaavampi.



Sinänsä nykyään on ilmeisesti suht sama mitä puppaa toimialoiksi laittaa kun liiketoiminnan pysymisestä ainoastaan niiden piirissä ei olla erityisesti tarkkoja.
villelope

Posts: 2,846

#19 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Replying to Oma yritys:

Jone, 25.1.2010 16:21:
---
Loopy, 25.1.2010 15:12:
Viitisen vuotta sitten hittitermi oli "liikkeenjohdon konsultointi". Onhan toi kaikki laillinen liiketoiminta terminä huomattavasti kuvaavampi.

---


Sinänsä nykyään on ilmeisesti suht sama mitä puppaa toimialoiksi laittaa kun liiketoiminnan pysymisestä ainoastaan niiden piirissä ei olla erityisesti tarkkoja.



No joo, en mä tota rajaamista ymmärtänyt taannoin omaa puulaakia pystyyn laitettaessakaan. Hyvä että viranomaisetkin ovat tuleet vähän järkiinsä.
genki

Posts: 872

#20 • • genki
'07 alussa kahden kaverin kanssa alettiin yrittämään, ja nyt reilu 20 työntekijää ja useampi vakituinen asiakas. alkoi konsulttifirmana ja ollaan muuttumassa softafirmaksi pikkuhiljaa.

tärkeimpiä ajatuksia kasvun/vakauden edellytyksiksi mitä tulee mieleen näiden parin vuoden varrelta:

- yrityksen bisnestoiminnalle kannattaa hoitaa selkeä skooppi, eikä tehdä 'mitä eteen tulee'
- perusvisiota firmasta kannattaa pitää yhtenäisenä, kaikilla toimijoilla aina sama tarina mielessä
- rekrytoiminen on maailman vaikeinta, siihen kannattaa käyttää kaikki panokset mitä on tarjolla

eli mun näkökulma aktiiviseen bisnekseen ja hallittuun kasvuun keskittyvästä yrityksestä, eikä niinkään yksittäisen, esim toiminimen alla toimivan henkilön vinkkelistä.


hieno polku mun mielestä, tuo yrittämisen suon läpi kulkeva. näkee maailman uusin silmin, varsinkin jos on aiemmin tehnyt hommia isoissa korporaatioissa niinkuin allekirjoittanut.

--
crop circles in the carpet