Harjoittelumääristä

11 posts, 1 page, 3,783 views

Aki Antila

Posts: 220

#1 • • Aki Antila
Eli tässä uusi kesustelunaihe multa.

Elikkä, kerran kun aloin aktiivisemmin harjoittelemaan biittimiksausta, niin harjoittelin tunnin päivässä ja sain biisit biittiin muutamaa kertaa enemmän jo puolessa vuodessa.

Kysyisin, että kuinka kauan sulla kesti oppia biittimiksaamaan ja kuinka monta tuntia harjoittelit?

Olen miettinyt nostaa harjoittelumäärääni, mutta en tiedä vielä, kuinka paljon viitsii nostaa.
-Alex-

Posts: 706

#2 • • -Alex- Dj
Aika vaikea määritellä milloin osaa biittimiksata, koska se on sellanen kehittymisprosessi joka jalostuu koko ajan. Ite soitan päivästä riippuen 2-4 h ja määrät on pysyny suht samoissa siitä asti ku hommasin aikanaan soittimet himaan. Lasken kanssa baarissa heittämäni discokeikat treenaukseksi, ku pääsee miksaamaan hyvillä vehkeillä isossa äänentoistossa 5,5 tuntia 1-2 kertaa viikossa.
Lo-Fi

Posts: 7

#3 • • Lo-Fi
Harjoittelu kalskahtaa kovin ikävältä sanalta korvaan. Ehkä se johtuu siitä, että se luo mieleen keinotekoisen illuusion pakosta suorittaa jotain, ja pidemmän päälle se johtaa lopulta uupumukseen tai totaaliseen kyllästymiseen. Mut joo....
Säästää huomattavasti itseensä ja aikaa, kun biisin ostettuaan naputtelee; siis itse laskee minuutti/per/biitit tai laskettaa sen bpm:n ja merkkaa sen ylös. Samoin tein katsastaa, että missäs nuotissa se melodian tynkä kulkee, jos sellaista on. Ja tietenkin yleisen rakenteen breikit, bar jaot yms. ja kirjailee sen vaan itse viisaaksi katsomallaan tavalla ylös. Kaikki sitä tekee. Niin paitsi vanhat parrat, jotka on opetelleet soittamaan puusta tehdyillä levysoittimilla, joita piti vääntää kammesta, kun tahkoa, että sai oikean pyörimisnopeuden aikaiseksi. Biittimiksaus ei oo mitään salatiedettä, vaikka joku muuta väittäisi. Selektio ja yleensä hyvä tai oma maku rakentaa setti on ehkä tärkein. Ainakin musta. Ja paras tapa harjoitella kotosalla on kuunnella sitä ostamaansa musaa ja ehkä innostua myös miksailemaan. Soittaa voi ja hyvin vaikka ei tekis yhtään biittimiksausta, kaikki tallaa tyylillään.
Mun mielestä, jos haluu kehittää rytmiikkaansa, niin kannattaa sohia vaikka rumpuja metronomin tahtiin tai naputella midikiipparia/rumpukonetta yms. klikin kanssa. Tulee huomattavasti enemmän napien painelua tuntiin kun samassa ajassa levyjen veivauksessa. Oikeesti on varmaan hyvä tuntea tahtilajit siis muutkin kun tönks, tönks tönks 4/4&1/4, niin ja opetella laskemaan neljään .
twumpy

Posts: 94

#4 • • twumpy
Kuuntelin äänikirjana "This Is Your Brain on Music" jonka mukaan ammattimaisen osaamisen rajana on noin 10.000h harjoittelu, riippumatta siitä mistä osaamisalasta puhutaan. Tämä oli siis aivotutkijoiden mielipide.
Kosmikki

Posts: 102

#5 • • Kosmikki
Joo, tuo 10 000 h on mullekin tuttu lukema. Voisin kuitenki kuvitella, että ei-ihan-ammattilaiseksi oppii toisen nopeemmin kun toiset. Tämä siksi, että musikaalisuus (rytmitaju esim.) vaihtelee yksilöstä toiseen jne.

Ja tosiaan "harjoittelu" kuulostaa munkin korvaan hiukan suorituskeskeiseltä. Luulisi, että mikäli hommasta nauttii eli se ei maistu puurolta, niin oppiminenkin on nopeampaa (ei sillä, ettei "harjoittelusta" voisi nauttia).

Eräs dilemma tuli mieleen:
Kannattaako pyrkiä parantamaan vahvuuksiaan vai treenata heikkouksiaan, kas siinä pulma. Biittimiksauksesta en juuri tiedä, tämä näin yleisenä kommenttina oppimiseen. Lo-Fi:n vastauksessa näytti kyll olevan paljon hyviä niksejä.
villelope

Posts: 2,846

#6 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Oon myös kuullut tosta 10 000h tunnista, ja se taisi olla peräti niin, että noilla harjoittelumäärillä tullaan "huippuosaajaksi".

Jotta jotain uutta oppisi, pitää sitä harjoittaa. Tekemällä oppii. Lihasmuisti paras muisti ja niin pois päin.

Kukaan ei voi kertoa paljonko pitää harjoitella tai soittaa että oppii biitmiksauksen tai tulee hyväksi siinä. Soitat sen verran kun tuntuu hyvältä. Opit sen homman sitten kun opit. Tai sitten et opi.

Mietitään vaikka musiikin tuottamista tähän verrattuna. Kaikki eivät opi musiikin tekemistä, kaikista siihen ei ole. Kaikki eivät saa julkaisuja, vaikka olisivatkin (omasta mielestään) hyviä. Mut siitä tekemisestä voi yhtä lailla nauttia.

Musiikki on iloinen, hieno asia. Nauti musiikista. Tulee se sitten itse DJ-soittimilla soitettuna, radiosta kuunneltuna tai mistä tahansa.
Sami de Sousa

Posts: 1,221

#8 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]

Replying to Harjoittelumääristä:

Aki Antila, 14.12.2009 09:28:
Olen miettinyt nostaa harjoittelumäärääni, mutta en tiedä vielä, kuinka paljon viitsii nostaa.



Eiköhän se harjoittelumäärä ole ihan omista tuntemuksista ja ajankäytön kohdentamisesta kiinni. Kuinka paljon sulla on vapaa-aikaa ylipäätään käytettävissä ja käytät siitä soittelemiseen sitten sen verran kuin kunakin päivänä parhaalta tuntuu. Itse soittelin ensimmäisen vuoden aikana lähes joka päivä ja aika vaihteli 20 min ja muutaman tunnin välillä. Harjoitusohjelman laatiminen ja treenaaminen kalskahtaa myös mun korvaan. Aina vaan kun tekee mieli soitella ja on aikaa niin ei muuta kuin levarit päälle ja volat kaakkoon. Jos ei tee mieli niin sitten ei soiteta.
Funktion

Posts: 1,720

#9 • • Funktion over 9000

Replying to Harjoittelumääristä:

Beliar, 15.12.2009 15:05:
---
Loopy, 15.12.2009 12:55:
Lihasmuisti paras muisti ja niin pois päin.

---


Ja ku vetää paljo horkkaa ja protskuu, saa lisää massamuistii! *vink*



:D

quoteainesta

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Avatar
#10 • • Reivaaja Guest
harjottelet just niin kauan ku hyvältä tuntuu.
remotion

Posts: 5,283

#11 • • remotion nostatus guru
oon nyt vähän parantanut tahtia... ehkä noin 10tuntia tulee kuukaudessa soitettua, entisen noin tunti/kk sijasta.
Nyt kun kaveri osti kanssa dekit, veikkaan että soittelu tulee lisääntymään dramaattisesti!
Toki ennen keikkoja tai miksauksen tekoa on kiihtynyt tahti ennenkin.