äänitys?

9 posts, 1 page, 3,682 views

ant3re

Posts: 17

#1 • • ant3re
Moi tuli vaan mieleeni kysäistä ihmisten tavoista sen verran, että kuinka paljon porukat äänittelee ääniä mikillä konemusan tekemisessä? Mikillä äänittäminen tuo saundiin tilan tunnetta, sävelsarjoja ja ilmakompression ja musta kuullostaa siltä, että varsinkin esim tech-housessa,teknossa on aika äänitetyn kuullosia saundeja kuten esim rumpusaundit.
Skipi

Posts: 650

#3 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
Kohtalaisen moni sample, jota itse käytän on äänitetty.. ns. kalliilla vermeillä.
esim Neumannin mikeillä ja tuhansien taalojen Neve etusilla.

Siinä turha yrittää perus viisseiskalla ja tamburiinilla samaa..


Akustiset kitarat äänitän aina ite..
-lähimikitys jotta saa hieman tuntoa alakertaankin
-mikkinä alg solid tube (kuuluu myös oma tuhina ku keskittyy =)
- muutama otto ja stackaus sekä stemmoja riittävästi, siinä peruskaava
biisin ehdoilla aina..

joskus on hyvä, ettei mikittäessä tule minkäänlaista tilasaundia mukana, puhtaana saundi on helpommin muokattavissa..

Konemusassa soitan useasti melodiat sisään itse ja saattaa olla, että alkuperäinen soitanta jää biisiin täysin kvantisoimatta.. harvoin mut joskus

Jammailu on kivaa ja kantsii kokeilla kaikkee, se tuo sitä eloa siihen ainaiseen tuotantodilemmaan..
recue

Posts: 87

#4 • • recue

Replying to äänitys?:

Skipi, 2.12.2009 21:29:
Kohtalaisen moni sample, jota itse käytän on äänitetty.. ns. kalliilla vermeillä.
esim Neumannin mikeillä ja tuhansien taalojen Neve etusilla.

Siinä turha yrittää perus viisseiskalla ja tamburiinilla samaa..


Kyllä! Musiikin tekeminen on välineurheilua jossa ei luovuudella ole sijaa! Joten lapset, turha edes yrittää.
Lil Tony

Posts: 775

#5 • • Lil Tony Cosmic City Survivor
Suosittelen nauhoittamista. 100-200e mikit esim Roden mikit ovat laadultaan erittäin päteviä, ei tarvii olla mitään neumanin mikkejä, ei nekään joka jutussa kuulosta hyvältä. Joku etuvahvistin tai mikseri esim vanhat macciet ovat edullisia siihen nähden kuinka hyvät mikki etuasteet niissä on. Esim huomasin just että audio divarissa on myynnissä 1000e 32/8 buss mackkie mikseri millä tekee ihan mitä vaan eli suhteellisen halvalla pääsee liikenteeseen. Pienempiin hima studioihin esim TLAudion kamat on kohtuu halpoja aikä ne Neven Portico sarjankaan mikki etuset liian kalliita ole. Joku kompressori esim just neve portico sarjaa kannattaa olla no nauhoitus vaiheessa varsinkin akustisten soittimien kanssa ja vokaalien, vaikka ne pystyy koneella jälkeenpäinkin kompressoida mutta se ei ole sama asia.

Nauhoittaessa tulee kaikkea mukavaa tausta sälää jos ei miksaa liian hyvin jotka luo syvyyttää ns virheinä biiseihin. Vähän sama kuin rohiseva sample levyltä. Rumpujen mikitys on musta turhaa koska se on taidetta ja parempia sampleja löydät helposti kuin mitä itse voit nauhoittaa. ATietty kaikki shaker, hihat, jne yläpää osasto on hauska nauhoittaa jos osaa soittaa. Live groove sekoittaa kivasti pakkaa sequensseri maailmassa.

--
Jazz Is a Teacher

ant3re

Posts: 17

#6 • • Edited ant3re
Ok kiitti. Oon tähän asti äänittäny Beyerdynamicin m58 mikillä. Mitäs siitä sanotte?
ant3re

Posts: 17

#7 • • ant3re
Oon ite tehny sillee, että pidän monessa saundissa alkuperäiset saundit joko suoraan softasynasta tai rautasynasta piuhoja pitkin äänitettynä. Ja sit uitan saundin sekaan mikillä äänitettyä samaa saundia... Jonka jälkee leikkaan eequulla äänen korkeudesta riippuen jostai 1-2khz varovasti pois yläsävelsarjoja. Jos haluun esim bassoa pikkusen muiden saundien ''taakse'' leikkaa sit vähä enemmä.
SamHard

Posts: 2,098

#8 • • SamHard
Äänittäisin jos olisi gearia. Vanhat koneet ja etenkin tehdasmasiinat
olisi hyvää soundia. Kaverilla oli sellanen about 60 luvun pesukone mikä
piti kanssa mielenkiintoista soundia ja kännissä yritettiin 5 euron mikillä
äänittää, mutta se siitä*nauru* Ideoita on kunhan joskus saa kunnon
mikit ja field recorderit*hih*
Avatar
#9 • • Reivaaja Guest
Mun kaverin monitoimitoimistokone osaa faksaa, skannata, kopioida tulostaa ja päästellä siinä samalla ehkä maailman siisteimmät teknosamplet.

Merkkiä en muista, mutta kiinnittäkää asiaan huomiota, niin valaistutte mekaniikan kauniista sävelistä ;)