Baarimikkojen ja blokkarien määrä suhteessa tapahtuman ihmismäärään

3 posts, 1 page, 2,515 views

golem

Posts: 1,395

#1 • • golem Golem
Hei. Kaipaisi vähän mielipiteitä/keskustelua siitä, että kuinka paljon pitää olla baarihenkilökuntaa (baarimikkoja/blokkareita) (yhteismäärä) eri kokoluokan tapahtumissa. Jos vaikka seuraavat kokoluokat käy läpi:

50hlö
100hlö
200hlö
300hlö
400hlö
500hlö
750hlö
1000hlö
1500hlö
2000hlö

Useimmitenhan anniskelukapasiteetin määritteleminen jää ravintolapäällikön vastuulle, mutta jos anniskelu kusee, niin tapahtumajärjestäjä on kuitenkin se eka taho joka näillä foorumeilla saa haukut niskaan.

Samat speksit olisi mielenkiintoista tietää myös UG-bileille (koska UG-bileissä käy yleensä vain käteinen).

Toki noi ei oo yksiselitteisiä, vaan riippuu varmaan siitäkin kuinka monipuolinen valikoima baaritiskillä on (jos on vaan perus kalja + siideri + lonkero, niin varmasti menee nopeammin), ja varmaan pelkkä käteismaksupolitiikka myös nopeuttaa tiskin vetävyyttä.



Tapahtumajärjestäjälle tärkeä luku on myynti/asiakas ja toi tuntuu vaihtelevan yllättävän paljon, nii olisi mielenkiintoista tietää muiden mielipiteitä/kokemuksia. Mun kokemuksen perusteella mikä tahansa 12e ja 21e välillä ainakin on mahdollista (nyt puhutaan siis viikonlopputapahtumista).

Täs on kuitenkin viime aikoinakin menny hyvin kokeneidenkin tekijöiden tapahtumia pieleen anniskelun epäonnistumisen takia, nii olisi hyvä tästäkin aihealueesta tietää enemmän.

Ja myös sekin, miten noi numerot muuttuu silloin kun on festaritapahtumasta kyse (tai UG-bileestä jonne jengi voi tuoda myös omia juotavia).
dj upi

Posts: 1,835

#2 • • dj upi
Mun mielestä tohon parintuhannen ihmisen kokoluokkaan mentäessä Colorssin viime Kaapelifestari oli kyllä mainiosti toteutettu. Paljonkohan siellä oli toi ratio?
Dementation

Posts: 2,892

#3 • • Dementation wednesday?
Baarityöläisen pohdintoja tähän väliin.

Pelkkä ihmismäärä ei oikein sano mitään, koska kyse on myös siitä kuinka suuresta tilasta on kyse, millaisia tuotteita siellä myydään, onko laseja vai muovituoppeja ja kuinka paljon laseja jne.

Monesti on tullut nähtyä pienemmissä baareissa kun on järjestetty bileitä, että loppuu kapasiteetti jääpalakoneesta, loppuu kapasiteetti tiskikoneesta, lasit loppuu (eli varastosta ei pysty tuomaan lisää kun ei ehditä tiskata yhtä nopeasti kun laseja menee) jne.

Eli välillä henkilökuntaa on tarpeeksi, mutta puitteet loppuvat kesken.

On myöskin tärkeää tietää tässä se, mitä kaikkea blokkareiden/baarimikkojen vastuulla on, eli vastaako tapahtuman siisteydestä esim. oma porukkansa vai kuuluuko lasinsirujen, oksennusten ja kaatuneiden juomien siivoaminen tälle porukalle ja täyttääkö joku vessoihin käsipaperia jne vai kuuluuko sekin baarihenkilökunnalle.

Jos ja kun väkeä on vaikkapa alle 300, niin mikään ylläoleva ei muodostu suureksi ongelmaksi, mutta jos väkeä on sen yli, niin hyvin nopeasti (jos halutaan että bilepaikka pysyy siistinä ja miellyttävänä) niin pari blokkaria onkin sitten kiinni siinä siivoamis ja ylläpitotoimessa (jäiden jatkuvaa hakemista, mahdollista jäämurskan tekoa, mahdollisesti lisäviinojen kantoa varastosta jos baaritiskin takana ei ole tarpeeksi tilaa jne.

Siitä päästäänkin sitten siihen että baarimikkojen määrään vaikuttaa suuresti se millaiset tilat heillä on työskennellä. Jokainen baarimikko tietää sen, että jos pienen tiskin takana on liian monta mikkoa, niin se alkaa olla enemmän hidaste ja haitaksi kuin hyödyksi. Määrättömästi kun ei ole esim. blendereitä, viinaräkkejä, jääkauhoja, kassakoneita jne.

Ehdottomasti isoissa tapahtumissa kannattaa panostaa jonkinlaiseen poletti tai käteissysteemiin tai sitten olla oikeasti monta korttipointtia hyvillä yhteyksillä, jotta niitä kortteja saadaan oikeasti höylättyä järkevästi, eikä niin että 4 baarimikkoa jonottaa yhdelle pointille, kaikilla kädessään visa electron jonka varmennus vie huonossa tapauksessa lähemmäs minuutin. Eli sitten jonot seisoo ja asiakkaat ei saa viinaa.

Parasta on jos onnistuu haalimaan töihin paikalle ihmisiä jotka osaavat sekä myydä viinaa että blokata, koska tällöin ei tule tilannetta että tiski sakkaa, mutta blokkareilla ei ole tarpeeksi hommaa tai että tiskillä ei ole ruuhkaa mutta sali räjähtää käsiin ja lasit loppuu.
Toki parasta olisi että jokainen työntekijä osaisi kunnolla molemmat, mutta koska yleensä näin ei ole, niin edes muutama tuollainen tyyppi on kummasti hyödyksi.

Paljon on sitten myös kyse oikeasti tyyppien ammattitaidosta, koska hyvin on tullut huomattua aikojen saatossa, että vaikka kaiken maailman promotiskien tytöt on usein tosi kivaa katseltavaa ja varmasti hyviä mainoskylttejä, niin usein heillä ei ole kokemusta nopeasta työskentelystä eikä edes rahan käsittelystä, jolloin joka asiakkaan kohdalla turhautuu koko ajan ylimääräistä aikaa vaihtorahojen pohtimiseen ja sellaiseen yleiseen mietintään joka kokeneemmalla menee rutiinilla.

Eli oikeasti mainostytöt ja baarimyyjät kannattaa olla eri ihminen. Ei myöskään kannata ottaa isoa määrää baarimikkoja ja lyödä heidän vastuulleen myös blokkaritoimintaa, koska valtaosa baarimikoista ei osaa tehokasta blokkaamista, jolloin heille maksaa turhaan isoa palkkaa kun hyviä blokkareitakin kuitenkin löytyy. Myöskään ensikertalaisia ei kovin helpolla kannata ottaa blokkareiksi ajatellen että "kaikkihan nyt osaa keräillä laseja".

No yleistä pohdintaa vaan kaikenlaisista asioista yllä, mutta sanoisin että 1 blokkari ja 2-3 baarimikkoa per 200 ihmistä on sellainen kohtuu hyvä määrä jos on asiansa osaavaa porukkaa.

noissa siis alle 200 ihmisen tapahtumissa baarimikkoja kannattaa olla se 1 - 3 ja ne sitten pystyy hyvin hoitamaan blokkaamisen, mutta sitten kun porukkaa alkaa olla yli 200, niin jos haluaa että myynti ei kärsi ja hommat toimii jouhevasti, niin kannattaa tuota yllä olevaa ratiota noudattaa.

Eli 1000 ihmisen tapahtumaan sitten 4-5 blokkaria ja 10 - 15 baarimikkoa, riippuen tietenkin sitten taas siitä tilan suuruudesta ja baaritiskien määristä/koosta.

Tietenkin kaikki on kiinni sitten hintatasosta ja siitä paljonko väki juo ja pitääkö sillä tehdä voittoa.
Jos riittää että viinanmyynnillä katetaan työntekijöiden palkat, niin silloin käytännössä myynti tunnissa/työntekijöiden määrä (=ns. tuntiteho) pitäis olla sen verran mitä tulee palkkakustannuksia. Eli jos jokainen työntekijä saa vaikka 20 euroa tunti pimeenä, niin sillon 5 työntekijän tapahtumassa pitäis myydä 100 euroa tunti, mikä ei ole kauhean hankalaa jos vaikka bisse maksaa 5 euroa. Jos taas bisseä saa eurolla stobe, niin sit niitä pitää jonkunmoinen läjä heivata ulospäin.

Kaikki mielipiteet yllä on omiani ja eivät varsinaisesti juonna muusta kuin yleisestä fiiliksistä ja kokemuksista baarityöntekijänä erilaisissa paikoissa, sekä vielä sitäkin suuremmin kaikesta siitä mitä on tullut nähtyä ja koettua asiakkaana.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}