Assyt tulloo taas, ketäs on lähdössä? :) Olenko mä sokea vai onko tuonne julkaistu jonkinlainen invtro jossain?
Ja sitten lähtökohta 4k introihin löytyy tästä (kattokaahan hd:na niin leuka tipahtaa paremmin)
Ja jos nyt sitten joku ei hoksaa mitä ihmeellistä tuossa videossa on niin 4k introt on siis tietokoneohjelmia jotka ei saa sisältää muita tiedostoja kuin sen yhden .exe tiedoston ja sen tiedoston koko pitää olla alle 4kt = 4096 tavua, eli hiukan vajaa 26 tekstiviestiä. Siihen siis pitää mahduttaa äänet, grafiikat, kameran liikkeet, 3d-mallinnukset ja kaikki. Tyypillisesti siis se demopartyjen kovin kisa ;)
Taitaa olla allekirjoittaneen viidestoista vuosi putkeen Arseilla, eli tulossa ollaan taas. Perjantai menee perinteisesti #af-miitissä ja boozemblyillä, lauantaina sitten kattomaan entryt.
Ite oon kyl sitä mieltä, että demoskaba on kuitenkin se kovin, koska sen voittaminen vaatii nykyään aivan jumalattomasti duunia sekä koodereilta, että graafikoilta. Viime vuosi oli demojen osalta pien pettymys (NVscene vissiin vei demot), mutta eiköhän sieltä jotain päräyttävää tänä vuonna tule.
Oman demon koodaamisen aloitin tuossa muutama päivä sitten, saa nähdä tuleeko siitä valmista ennen deadlineä. Riippunee nyt vähän näistä kesäkeleistäkin.
Mut joo, tokihan menossa Assyille. Assyreivit kiinnostaisi myös. :)
Harmillista kun samana viikonloppuna olisi myös SLAY-radion kymmenvuotistapaaminen Göteborgissa, mutta noi laivat liikkuu niin vaikeasti (lähinnä pelkkiä 16h ryyppyristeilyjä tarjolla) ettei taida pystyä venymään molempiin. :( Wryy.
Assyjen musacompoonkin pitäis ehtiä vääntää biisi, mutta taitaa jäädä tekemättä aikataulujen takia, eihän tässä ole enää kuin kuukausi aikaa.
Juu demot kyl on ne kaikkein näyttävimmät ja päräyttävimmät teokset ja vaativat paljon suunnittelua ja ryhmän yhteen henkeen toimimista, mut introt vaatii aivan älytöntä kekseliäisyyttä ja mun mielestä aika usein ne kovimmat teokset löytyy nimenomaan introista. Just se kun kattoo sitä compoa ja miettii kuinka prkleesti tavaraa siihen neljään tai 64 kilotavuun on tungettu niin ei voi kuin ihastella :)
Ja osaiski itse koodailla edes jotain demon alkeita.. Taino, olen mä joskus saanu rautalankakuution pyörimään ruudulla yhden akselin ympäri :D
Takyon, 8.7.2009 17:03:
Assyt tulloo taas, ketäs on lähdössä? :) Olenko mä sokea vai onko tuonne julkaistu jonkinlainen invtro jossain?
Ja sitten lähtökohta 4k introihin löytyy tästä (kattokaahan hd:na niin leuka tipahtaa paremmin)
Ja jos nyt sitten joku ei hoksaa mitä ihmeellistä tuossa videossa on niin 4k introt on siis tietokoneohjelmia jotka ei saa sisältää muita tiedostoja kuin sen yhden .exe tiedoston ja sen tiedoston koko pitää olla alle 4kt = 4096 tavua, eli hiukan vajaa 26 tekstiviestiä. Siihen siis pitää mahduttaa äänet, grafiikat, kameran liikkeet, 3d-mallinnukset ja kaikki. Tyypillisesti siis se demopartyjen kovin kisa ;)
Ois muuten kiva tietää ihan tarkat säännöt noille tän päivän 4kb demoille. Dossiaikaan kaikki oli aika pakko lyödä comin tai exen sisään, mutta en oikeen jaksa uskoa että tänä päivänä kaikki data _sisällytetään_ tohon neljään kiloon. Taitaa olla windowsin kirjastot ja sen tukemat 3d-ominaisuudet aika kovassa käytössä.
En demojen anatomiasta tiedä persettäkään, mutta tuntuu vähän luonnottomalta että 8 vuotta sitten kaikki oli jotain vektorikuutioita ilman musaa (pl. se helikopterillakaupungissalentelemisdemo, jossa oli musa! ), ja nyt windowsin ihmeaikaan jengi vääntää tollasia planetaarioesityksiä.
Kaikki tämä siis mitenkään vähättelemättä tän päivän demoskeneä. Tekniikka tuo mahdollisuuksia.
Ja joo assyilla ois taas kiva käydä 8+++ vuoden tauon jälkeen, mutta ei taida nyt oikeen olla rahaa moiseen.
alek szahala, 9.7.2009 14:56:
Ois muuten kiva tietää ihan tarkat säännöt noille tän päivän 4kb demoille. Dossiaikaan kaikki oli aika pakko lyödä comin tai exen sisään, mutta en oikeen jaksa uskoa että tänä päivänä kaikki data _sisällytetään_ tohon neljään kiloon. Taitaa olla windowsin kirjastot ja sen tukemat 3d-ominaisuudet aika kovassa käytössä.
En demojen anatomiasta tiedä persettäkään, mutta tuntuu vähän luonnottomalta että 8 vuotta sitten kaikki oli jotain vektorikuutioita ilman musaa (pl. se helikopterillakaupungissalentelemisdemo, jossa oli musa! ), ja nyt windowsin ihmeaikaan jengi vääntää tollasia planetaarioesityksiä.
Kaikki tämä siis mitenkään vähättelemättä tän päivän demoskeneä. Tekniikka tuo mahdollisuuksia.
Toki kirjastoja käytetään, mutta kyllä toi näyttävyyden ja äänien paraneminen on hyvin pitkältä myös kasvaneen laskentatehon ja muistimäärän tuomaa lisää. Shadereilla pystyy tekemään ihan hävyttömän hienon näköisiä objekteja ilman tekstuureita, samoin kuin software-syntikoilla luomaan tosi upeita äänimaisemia.
Joo kirjastot on käytössä kyllä, tosin on ne silti aika leuat tiputtavia juttuja mitä ne tekee.
On joo. Siinä saa hetken varmaan optimoida koodia muuttujanimistä lähtien että pysyy rajan sisällä. Toi äänipuoli mua eniten noissa ihmetyttää, sen verran hifiltä kuulostaa.
Hittolainen, pitäsköhän sitä oikeesti lähtee nakottamaan tonne pitkästä aikaa. Mun on pitäny tohon modikompoonkin osallistua viimeset 5 vuotta mutta muistan sen aina vasta paria viikkoa ennen assyja.
alek szahala, 9.7.2009 15:48:
---
On joo. Siinä saa hetken varmaan optimoida koodia muuttujanimistä lähtien että pysyy rajan sisällä. Toi äänipuoli mua eniten noissa ihmetyttää, sen verran hifiltä kuulostaa.
Sitä mäki joskus mietin, kun chiptunethan tehdään naurettavan pieniks niillä olemattoman kokosilla sampleilla mutta noi ei kuulosta siltä.
Oiskohan noissa jotain ite koodattuja syntikoita sitten esim? Ei kyl mitään hajua miten sellanen toteutetaan, mutta eihän se itse äänen prosessointi kai vie juuri mitään tilaa, kun ei tee siihen syntikkaan graafista käyttöliittymää eikä sampleja.
Sitä mäki joskus mietin, kun chiptunethan tehdään naurettavan pieniks niillä olemattoman kokosilla sampleilla mutta noi ei kuulosta siltä.
Modeissa ainakin se metadata vie ihan simona tilaa. Jos teet jollain parin tavun kanttiaallolla biisin ja tallennat modina, tulee siitä aina joku 1,5 - 2kb.