MissKoo, 21.6.2009 12:48: Ilmaista asumista ei ole keksittykään. Jokainen maksaa vuokraa, asuntolainaa tai JOTAIN kustannusta omasta asumisestaan, ellei asu vielä kotona.
Vai niin. No se, et sä sanot noin, ei vielä tarkoita, että noin olisi.
Musta on aika todella tökeröä vallata jonkun toisen ihmisen tai yrityksen omistama rakennus sillä perusteella, että se on tyhjä.
Kuten jo todettu, Tempelhofin alue on kaupungin omaisuutta, ja kuuluu siten kaikille kaupunkilaisille.
Jokainen tallatkoon tyylillään, mutta tekemättä sitä muiden kustannuksella..
...
No olen samaa mieltä, ja tässä tapauksessa Tempelhof pidetään eristettynä kaupunkilaisten kustannuksella, niin kuvaannollisesti kuin kirjaimellisestikin.
Vexe, 21.6.2009 13:51: Sori hei et mä kommentoin täältä Vantaalta. Pitäis varmaan sinne lentää, et suomalaisella forumilla saa asiasta keskustella.
Tarkotan vaan, että sun viispenniäs on tässä asiassa kokenu aika inflaation. Mulle ei tulis mieleenkään alkaa esim sun kanssas vänkäämään, jos sä selittäisit jostain Vantaalla tapahtuneesta asiasta, jonka vieläpä olit itse kokemassa.
Sä vertaat oikeesti Berliinin muuria tyhjään lentokenttään?
Ei, mä ensisijaisesti esitin sulle pari kysymystä, mut ethän sä tajua edes sitä. Ensimmäisessä kysymyksessä Berliinin muuri ja Tempelhofin aita vertaantuvat kyllä, mutta selvennän asian kappaleen lopuksi, ks myöh.
Eikö sun mielestä siinä Berliinin muurin murtumisessa ollut kyse kuin tyhjästä tilasta joka halutaan käyttöön?
Tietenkin oli muusta kysymys! Sen takia mä tätä jupakkaa ihmettelenkin. Just tämän takia mua ihmetyttää, et tota nykyistä aitaa suojellaan yhtälailla kuin sitä muuria. Aseet vedetään esiin, älytön härdelli päällä. Btw, onko nyt siis mielestäsi tässä Tempelhofissa kysymys vain "tyhjästä tilasta, joka halutaan käyttöön", vai jostakin muusta, isommasta asiasta?
Sun mielest on siis nyt ok tollanen touhu, siis että kapunkilaiset eristetään aidalla eräästä kaupungin käyttämättömästä vapaasta tilasta, ja sen aidan ylittäminen estetään vaikka väkivalloin? MUT sit kun muurilla eristetään kahden eri valtion asukkaat toisistaan, ja sen muurin ylittäminen estetään vaikka väkivalloin, niin silloin ymmärrät, että sellainen eristäminen on perseestä. Vai menikö jotain ohi?
Tyhjää tilaa saa puolustaa vaikka väkivallalla, mutta valtion rajaa ei?
Samaan kastiin laitat vaalivilpit. Oletko oikeasti sitä mieltä, että kun sua ei päästetä jollekkin alueelle, niin kyseessä on vaalivilpin tasoinen asia?
Ei van kysyin sulta, että mitä mieltä olet Iranin levottomuuksista. Lainaanapa itseäni, ku et näköjään osaa selvää suomenkieltä: "Nää kysymykset siis ihan vain siksi, et kalibroin tota sun kiihkeää eristämis- ja jouhaamishalukkuutta hieman
erilaisilla tilanteilla." Mut et siis vastannut niihin, vaan otit ne kysymykset jonkinlaisina väitelauseina. Vielä kerran:
Mitä mieltä Vexe muuten olit Berliinin muurista? Oliko hyvä juttu, että sitäkin valvottiin tiukasti niin, etteivät ihmiset lainvastaisesti päässeet sitä noin vain ylittämään? Tai mitä mieltä olet Iranin levottomuuksista? Opposition tulisi kiltisti mennä himaan ja hyväksyä tilanne, koska viranomaiset niin sanovat?
Kysyn nämä kysymykset sinulta, koska en tiedä, miten sinä näihin vastaat. Kun tiedän, mitä vastaat, ehkä voin paremmin ymmärtää sinua.
Edelleen itse nostit tämän aiheen esille suomalaiselle keskustelualueelle. Nyt olis aika kestää se, ettei joku ole samaa mieltä kanssasi.
Touché! =) Joo, tämä provoni oli perusteeton. Toki sitä voi puolustaa tai vastustaa asioita myös muualla kuin omassa välittömässä läheisyydessä.
I stand corrected, said the man in orthopedic shoes.
Onko sulla jotain patoutumia Vantaata kohtaan, kun se pitää nostaa esille? Vai luuletko olevasi parempi ihminen sielä Berliinissä kuin me täällä Vantaalla?
Ei, vaan koska sinä asut Vantaalla, niin käytin sitä esimerkkinä. En todellakaan luule, et olisin parempi ihminen, koska asun Berliniisä! Suuruudenhulluuteni johtuu ihan muista seikoista. =D MUT uskoisin et olen mä parempi arvioimaan Berliinin tilannetta, ku sä. Ja kuten todettu, sä varmaankin olet parempi arvioimaan Vantaan tilannetta ku mä. Miltä susta tuntuis, ku mä alkaisin analysoimaan jotain tapahtumaa Vantaalla, missä sä olet ollut, täältä Berliinistä käsin? Sullahan ei tunnu olevan vaikeuksia analysoida ja "tietää", mitä täällä on tapahtunut ja miksi, sieltä Vantaalta käsin...
Kuvat ja videot kertovat hyvin mistä on kyse. Rauhallisesti mieltä osoittavat saavat kulkea aika vapaasti tuossa viimeisessä videossa.
Tut saanu, koko tun Columbiadamm oli suljettu, ei päässyt fillarilla, ei kävellen. Samoin poliisi vähän väliä sulki risteyksiä ja kadunpätkiä ihan kaikilta, katopa tos yhes blogis oleva klipsi uudestaan. Ihmisiä tutkittiin ihan randomina. JOPA siis paikalliset asukkaat ihmettelivät poliisin tiukkoja otteita siinä Tagespiegelin jutussa. Mut SÄ tiedät, et kaikki meni lunkisti. Huh, kiitti ojennuksesta.
Mut kaiken kaikkiaanhan toi
meni hyvin. Itse siis vastustan väkivallan käyttöä.
Alussa pari mielenosoittajaa potkii poliisia ja heti perään toinen poliisi yrittää kampata juoksevaa sälliä. Se mitä tuosta pistää erityisesti silmään on juuri noiden rauhallisesti käyttäytyvien ihmisten vapaa kulkeminen. Käytännössä rauhallisesti kulkevat saavat kulkea hyvinkin vapaasti keskellä poliiseja.
Kunnes kadunpätkä suljetaan kokonaan.
Sekään ei yllätä, että kasvonsa naamioineet saavat tarkemman kohtelun.
Puhutsä nyt kasvonsa naamioineista kopstereista vai
chaoteneista? =)
Tähän loppuun tarina Tero Tukarista...
Tero Tukari kuuli, että iso kaupungin omistama alue olikin myyty grynderille, joka aikoo rakentaa siihen luxusasuntoja. Päätöksen tehneet korrutoituneet poliitikot ja heidän ystävänsä saavat myös omat kämppänsä alueelta sitten tulevaisuudessa, puhumattakaan siitä, että on osattu sijoittaa oikeaan rakennusfirmaan omiakin masseja, ja ihan "sattumalta". Päätöksellä ei edes rasitettu demokraattista prosessia, sillä vaikka alueen tyhjeneminen oli tiedossa vuosia, niin asian käsittely "unohdettiin", se pidettiin pois päiväjärjestyksestä, jotta kiireellisyyden vuoksi sen voi tehdä ohi kaupungin varsinaisten asukkaiden, joihin Tero Tukarikin kuuluu. Nyt rakentaminen viivästyy, koska on talouskriisi, joten alue pitää aidata, jotta sinne ei pääsisi kukaan. Ja sitä pitää vartioida, kaupunkilaisten laskuun. Niiden samojen, joukossa Tukarimme, joiden alueelle pääsy estetään vaikka sitten verovaroilla kustannetulla väkivallalla, koska muutoin poliitikkojen ja heidän ystäviensä kiinteistösijoitukset voisivat menettää arvoaan. Niin mitä tekee Tero tämän kaiken keskellä?
Hän huutaa hoosiannaa ja levittää pakaroitaan, jotta kierot poliitikot ja grynderit voisivat survaista jolonsa syvemmälle Tukarin aunariin. Eikä se jää edes siihen. Niille kaupunkilaisille, jotka haluaisivat alueen kaupunkilaisten käyttöön, Tero vittuilee ja jopa ilomielin kustantaa tämän vartioinnin, jolla siis suojellaan epädemokraattisen menettelytavan kautta hankittua, sanalla sanoen varastettua, omaisuutta, joka kuuluu kaikille kaupunkilaisille.
Tuollaisten terojen (ja tiinojen) ajatusmaailma eroaa kyllä omastani aika tavalla, mutta ymmärrän tämän, aikoinaan kun orjuutta vastaan kapinoitiin oli orjia, jotka vastustivat omaa vapauttaan ja niitä kanssaorjiaan, jotka sen vapauden puolesta jotain tekivät.
Eli jos joku tässä on sitä mieltä, että on "ok" varastaa, niin ne ovat ne lahjotut poliitikot ja syyhkygrynderit, jotka tätäkin diiliä ovat olleet junailemassa. He yrittävät varastaa yhteistä tilaa.