Mediamaksu

270 posts, 14 pages, 65,209 views

Dementation

#81 • • Dementation wednesday?

Wolverine, 24.4.2009 17:22:
[Liianpitkäsana]

Ihan pakko levittää leiskaa?

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

Sallakat

#82 • • Sallakat jungle, baby !
itelleen se on aika se ja sama mitä paskaa ne suunnittelee/toteuttaa (äiti väkisin haluu maksaa tv-lupamaksun kun tietää etten ite sitä maksais :P). mutt vituttaa jo valmiiks opiskelijoiden yms puolesta kellä tulot muutenkin matalat (been there done that). ei siinä kyl enää mitää ylimääräisiä medialupia maksella.

keksikööt paremman paskaratkaisun.
UzU

#83 • • UzU [33100]

Gateway, 23.4.2009 22:44:
Minun mielestä kuulostaa hyvältä idealta, älytön raha menee TV-lupatarkastajiin vuodessa puhumattakaan muusta byrokratiasta.

Muistan jostain lukeneeni että TV-lupatarkastajat kyllä kattavat oman toimintansa kulut "myydyillä" luvilla ja sakoilla. Pikainen googlettaminen ei tuonut tulosta.

akir0, 24.4.2009 08:18:
Mikä järki oli hankkia esim. HBO:n koko katalogi, mielestäni toi nyt ei oo yleissivistävää toimintaa, vaan pikemminkin kilpailemista kaupallisten toimijoiden kanssa.

Jungner paljasti, että he eivät ottaneet yhteyttä HBO:hon, vaan HBO otti yhteyttä heihin.
– Olen melko varma, että Yle maksaa HBO:sta vähemmän kuin Nelonen aikanaan. Ne sarjat on tehty kaapeliin, ja ne pitää katsoa ilman katkoja.

lähde: http://www.marmai.fi/uutiset/article263514.ece

EI! tuolla tarjotulle mallille

mutta..

Kannatan ehdottomasti valtion = kansan tukemaa YLEä. Jengi kitisee täällä Ylen paskaohjelmista ja paskaradiokanavista. Ehkä mulla on sitten vaan huono maku mutta kyllä mä kuuntelen eniten YleX:ää joka on ylivoimaisesti monipuolisin radiokanava. Mistä muualta voit kuulla Tiistain Tanssi-illan (elektroninen musiikki), Metalliliiton (metalli-musa) ja X-ryhmän (demoja laidasta laitaan) kaltaisia ohjelmia. Ja sen vähän mitä joskus jonkun muun luona katson telkkaria niin uutisia, dokkareita ja joskus muinoin Frasieria (vieläkö se tulee?). Sit tietysti isommat urheilutapahtumat tulee Yleltä katsottua.

Mua ei suuremmin kiinnosta ne 20 0000 samanlaista jenkki-sitcomia. Mä en jaksa katsella mainoksia kesken ohjelman ja en oikein muutenkaan löydä hirveästi hyvää sanottavaa noista mainoskanavista. Kyllä ne on varmasti ihan yhtä tarpeellisiä ja niillä on katsojansa, mutta tuo YLEn täysin paskaksi leimaaminen tuntuu olevan vähän samaa kuin nuorien vihreiden äänestäminen - se nyt vaan on trendikästä.

Sitä en ymmärrä miksi tuo maksu ei tule kaikille yli 18 vuotiaille jolloin se tippuisi huomattavasti per naama, ja/tai se pitäisi olla progressiivinen. Nykyinen asuntokohtainen maksu syrjii eniten niitä joilla vähiten on.

Ja n. 5 vuotta meni välillä ilman telkkua. Nyt sellainen on, mutta eipä siinä ole edes antenninjohtoa kiinni kun sen käyttötarkoitus on lähinnä läppärin ja konsolien perässä. Olisin mielläni ostanut telkun ilman digiviritintä mutta niitä on hyvin rajallisesti saatavilla.
KooKie

#84 • • KooKie aka. Petress Pan

UzU, 24.4.2009 18:52:

Sitä en ymmärrä miksi tuo maksu ei tule kaikille yli 18 vuotiaille jolloin se tippuisi huomattavasti per naama, ja/tai se pitäisi olla progressiivinen.

Ehm, eli olisi tosi hienoa, että työssäkäymätön opiskeleva 18-vuotias, joka ei muuten välttämättä saa edes opintotukea vanhempiensa "hurjien" tulojen vuoksi, maksaisi myös mediamaksua? Mistähän rahasta? Se mua mietityttää tässä nykyisessäkin esitetyssä mallissa:

Mua sylettää tässä mediamaksussa just se, että sen joutuu maksamaan riippumatta omasta taloudellisesta tilanteesta. YLE:llä on varmasti sijansa (joidenkin muiden elämässä kuin omassani), mutta onhan se nyt ihan järjetöntä ajatella, että millään ilveellä pystyisin maksamaan 470e/kk tukieni voimalla 175e/vuodessa jostain, mitä en ole tilannut/halunnut.

Mun puolesta myös maksun, mikäli YLEä on pakko tekohengittää, voisi lisätä verotukseen, koska tuollaisenaan se saa mun kivekset kutistumaan ja vetäytymään jonnekin munuaisten turviin. Kiva saada muutenkin rahaasyövän vuodenajan jälkeen moinen pikavoitto, odotan innolla.

--
To wake into the neverending grace,
to see the sounds and to feel the light.
Paradise aint a place, it is a state of mind.

Here I come - as good as always and always better than ever!

Tyranoid

#85 • • Tyranoid FINRG

Yallu, 24.4.2009 17:18:
Mediamaksu laajakaistahintoihin!!

Jotain ton suuntaista olen kelaillut itsekin. Ylen rahoituksen lisäksi saatavista rahoista voisi jakaa korvausta ääni- ja kuvatallenteiden oikeudenhaltijoille siitä, että nettilataaminen omaan käyttöön laillistettaisiin.
UzU

#86 • • UzU [33100]

KooKie, 24.4.2009 19:10:
---
UzU, 24.4.2009 18:52:

Sitä en ymmärrä miksi tuo maksu ei tule kaikille yli 18 vuotiaille jolloin se tippuisi huomattavasti per naama, ja/tai se pitäisi olla progressiivinen.

---

Ehm, eli olisi tosi hienoa, että työssäkäymätön opiskeleva 18-vuotias, joka ei muuten välttämättä saa edes opintotukea vanhempiensa "hurjien" tulojen vuoksi, maksaisi myös mediamaksua? Mistähän rahasta? Se mua mietityttää tässä nykyisessäkin esitetyssä mallissa:

Käsittelet tässä varmaan kotona asuvaa nuorta koska se yksin asuva joutuis maksumieheksi tuossa esitetyssäkin mallissa. Ymmärrän kyllä pointtisi ja näen että tuossa minun esittämässäni "kaikki maksaa" mallissa on myös epäkohtia. Lähinnä yritin hakea semmoista pienemmän pahan mallia.

Äkkiseltään tutkien tässä maassa on melkein 4 miljoonaa 18v tai sitä vanhempaa. Jos tuo kerrottu 415 miljoonaa jaettaisiin tasan kaikille yli 18v niin summa tippuisi jo lähelle sataa euroa. Mistään ei oikein selvinnyt montako yli 400 000 euroan liikevaihtoa pyörittävää yritystä ja yhteisöä tässä maassa on, mutta nämä mukaan lukien päästäisiin jo alle sadan euron vuosittaiseen maksuun jonka jälkeen meillä olisi euroopan halvin tv-lupamaksu maista joissa erillinen tv-lupa on. http://www.yle.fi/tvuutiset/uutiset/upics/Tv-lupamaksut_Euroopassa_2009.pdf

Tämä nyt tietysti sortaisia talouksia joissa asuu useita yli 18 vuotiaita, mutta olisi taas yksinasuvien puolella ja vielä kahdellakin hengellä summa olisi yhteensä pienempi kuin nykyinen tv-lupa.

Eipä tässä taida kaikki voittaa mitenkään päin.
ezzy

#87 • • ezzy Droid-pappa

Tyranoid, 24.4.2009 19:19:
---

---

Jotain ton suuntaista olen kelaillut itsekin. Ylen rahoituksen lisäksi saatavista rahoista voisi jakaa korvausta ääni- ja kuvatallenteiden oikeudenhaltijoille siitä, että nettilataaminen omaan käyttöön laillistettaisiin.

Toi sit taas vääristäis hintakilpailua pienempien operaattorien näkökantilta, koska paikallisoperattorit, jotka omistavat kuparit, vois nostaa kuparivuokria tuon verran ja pienemmät operattorit joutuisivat lisäämään tuon laajakaistojensa hintoihin, isommat kuparioperaattorit eivät.

Ihmiset on tunnetusti vähän huonoja kilpailuttamaan muulla kuin hinnalla.
Arctos

#88 • • Arctos Vitun Insinööri!!

UzU, 24.4.2009 19:56:
---
Eipä tässä taida kaikki voittaa mitenkään päin.

Tämä tasapuolisuus aspekti toteutuisi tuossa verovaroin rahoitettavassa mallissa. Jokainen osallistuisi tulojensa mukaan määräytyvällä summalla, kuten kaikkeen muuhunkin yleishyödylliseen yhteishyvään. Sitähän Yle on.

For the record, meidän taloudessakaan ei tuota viritintä ole, eikä näinollen myöskään makseta mitään. Minua henk.koht harmittaisi tuo veroista maksu kaikkein vähiten, jos (kun) jotain tarvitsee maksaa. Itse pidän Yleä tarpeellisena instanssina.

--
Kukaan ei ole täydellinen. Minultakin puuttuu monta vikaa..

Mixtape

akir0

#90 • • akir0 idleRPG champion 2009

Mark, 24.4.2009 22:41:
http://blogit.tietokone.fi/ossi/2009/04/450-miljoonan-euron-yle-vero/

-M

Oon kyl ton blogin tekstin kanssa täysin samaa mieltä. Ensin olisi pitänyt miettiä kokonaan uusiksi Ylen rooli ja sitten toi rahoitus (ja käytännössä se veromalli olis varmasti ainut järkevä).

Perseestä koko hommassa on se, että toi näyttäisi aika vahvasti olevan menossa lävitse. Vaikka eduskunnan käsittely on vasta syksyllä, niin Viestintävirasto aloittaa välittömästi ton laskutusjärjestelmien ja prosessin suunnittelun..

Mulla on sellanen fiilis, että tää on megalomaaninen Ylen lobbaama systeemi, jossa pidetään kaikki vanhat tutut omilla hyväpalkkaisilla positioillaan, eikä edes haluta miettiä miten asiat voitaisiin tehdä tulevaisuudessa paremmin ja etenkin tehokkaammin.
Tyranoid

#91 • • Tyranoid FINRG

ezzy, 24.4.2009 20:24:
---
---

---

---

Toi sit taas vääristäis hintakilpailua pienempien operaattorien näkökantilta, koska paikallisoperattorit, jotka omistavat kuparit, vois nostaa kuparivuokria tuon verran ja pienemmät operattorit joutuisivat lisäämään tuon laajakaistojensa hintoihin, isommat kuparioperaattorit eivät.

Mulla oli visiona sellanen nettiliittymän asiakkaalle tulevaan kuukausilaskuun lisättävä summa x, jonka operaattorit sitten edelleen tilittäisivät Viestintävirastolle.
FinnRaver

#92 • • FinnRaver
Kai YLE kuvittelee, et Waldo's People voittaa euroviisut jolloin 2010 euroviisujen järjestäminen Suomessa toistamiseen tuottaa persnettoo Yleisradiolle, joten 2011 voimaan tuleva uusi mediamaksu saa YLE:n budjetin näyttämään taas plussaa.

Ennemmin sit veroista sais tulla toi Yleisradion toiminnan rahottaminen tai sit vaan mainokset taustalle pyörimään...

--
Start to dance and we put you in the trance
~Scooter

mandalafreak

#94 • • mandalafreak
En o maksamassa mitään ylen maksuja kun en käytä sen palveluita tippaakaan.
gr

#95 • • gr Hu-hu

---
---

---

...

---

Ihmiset on tunnetusti vähän huonoja kilpailuttamaan muulla kuin hinnalla.

Menee hieman ot:ksi (kirjoitan silti jotai aamuoloissani), mutta tällä hetkellä sinne maahan kaivellaan hurjaa vauhtia kuparien "tilalle" kuituja joille ei voida osoittaa ainakaan samoilla perusteilla samaa vuokrahintaa palveluoperaattorista riippumatta, joten todennäköisesti ilman omaa kuituverkkoa olevat palveluoperaattorit häviävät tulevaisuuden hintataistelun kuitenkin.

Toisena asiana tekniikkauudistuksen myötä IPTV saadaan laajempaan jakeluun (suoraan laajakaistaverkkoon), joten mahdollisuus saada kotiin niin ilmaisjakelukanavat (broadcast välitettävät lue yle, maikkari yms.) kuin myös Pay-on-Deman tyyppiset ratkaisut tulee olemaan kaikilla jos vain tietokone löytyy, joten vanha kunnon "ei ole digiboxia eli telkkaria" ei vaan toimi.
ezzy

#96 • • ezzy Droid-pappa

Tyranoid, 24.4.2009 23:45:
---
---
---

---

---

---

Mulla oli visiona sellanen nettiliittymän asiakkaalle tulevaan kuukausilaskuun lisättävä summa x, jonka operaattorit sitten edelleen tilittäisivät Viestintävirastolle.

ja ton seurauksena olis just toi mun mainitsema eriarvoisuus, koska valtio tai esim viestintävirasto ei omista kupareita tässä maassa, vaan elisat ja sonerat paikasta riippuen.
anton fine

#97 • • anton fine myspace.com/finethedj

whispering, 24.4.2009 16:07:
---
Valtakunnanperkele, 24.4.2009 14:32:
Paskaa perseyttä. Ei mulla ole telkkaria. En maksa.

Tulkoot aseen kanssa hakemaan.

---

No se on van siitä kiinni, kuinka arvokkaana pidät luottotietojasi :P Jos siis toi oikeesti tulee käytännöksi.

---
anton fine, 24.4.2009 14:57:
Siis oikeasti, mulla EI ole telkkaria ja jos katsonkin telkkaria jossain, niin EN VITUS Ylen tarjoamaa viihdettä, puhumattakaan Ylen persepaskaradiotarjonnasta. Jos minulle saapuu joskus moinen lasku, niin kyllä aijon tappelee vaik oikeudessa asiasta..

---

Nii, ja kaikille motareille maksu automaatit, silloille kans, ku MÄ en ainakaan käytä niitä. Kaikki autotiet autoilijoitten maksettavaksi. Liikuntahallit ym skeida niitten maksettavaks jotka niitä käyttää. Sama koko kulttuurin ja kaikki kirjastot vois samalla ajaa alas. Koska MÄ en niitä käytä, minä minä minä *justjoo*

mut hei oikeasti, kun en käytä niin miksi minun pitää maksaa? selitä ihmees. mun tietääkseni rahasta pitäisi saada vastiketta... vai miten se meni?
tomii

#98 • • tomii kallion herttua
joo helmee, tunnen jengiä, jotka ei käytä ollenkaan, kyllä EI OLLENKAAN, ylen palveluja. vitun reiluu maksattaa tota paskaa noil frendeil. no... itekin katon vaan lätkän mm-kisat, muuten yle vois painuu vittuun mun telkkarista. ihan paska kanava, oikeesti, aikuisten vanhusten vitun oikeesti PASKA. vedän jugnerin lintunaamaa pataan, jos nään sen kadulla ja tää on lupaus. PISTE *känni*

--
reivaan kunnes kuolen

Zeratul

#100 • • Edited Zeratul Captain miserable

alek szahala, 26.4.2009 18:39:
http://www.mtv3.fi/uutiset/kotimaa.shtml/arkistot/kotimaa/2009/04/864723

Vähän ihmetyttää miks pienet yritykset halutaan päästää pälkähästä, muttei pienituloisia.

Ja tossa viel kehtaa itkee et "joutuis semmosetki yritykset maksaa jolla ei oo vastaanottamiseen tarvittavaa laitteistoa". Vaikka toi liikevaihdosta määritettävä raja ois vaan kymmenyksen esitetystä nii se ois ihan vitun iso raha verrattuna [o]vähempiosasen[/o] yksityisen vuosibudjettiin. Et vetäkööt joo vitun päähänsä. *igor*

muoks. taitaa aika harva meistä, edes vähä parempiosasista tienata 40k+ vuodessa. :D

--
~ Somos feos apestamos y pero reinamos ~