Vaik typo ehtikin jo, ni laitetaan nyt viäl...
JOne: Väittely eroaa keskustelusta aika merkittävästi; siinä on tarkoitus päätyä jonkun tietyn näkökulman tai mielipiteen voittoon muista ja usein käytännössä hinnalla millä hyvänsä.
=D Vai niin... Toi on sun näkemykses asiasta.
Verkossa on hirvittävän kätsyä puukottaa toisen postaus atomitason quotehelvetiksi ja jos omaa edes jonkin verran verbaalista lahjakkuutta & älyä, niin kyllähän sitä monille saa väitettyä vaikka mustan valkoiseksi.
Se ei ole helppoa, ellei esitetyt argumentit tee sitä helpoksi.
Verkossa on myös "kätsyä" jauhaa paskaa ihmisistä sillee niinku "nimeltämainitsematta".
Maistuuko kohta murot enää, ku kusen niihin? =(
Ongelma on siinä, että musta on edelleen mustaa vaikka sen onnistuneesti valkoiseksi todistaisi ja lopulta näistä hevonpaskaväittelyistä ei välttämättä jää käteen juuri mitään yhtään kenellekkään.
Okei, nyt ku näitä esimerkkejä on paljon, ni pistäpä muutama esimerkki, missä "mustasta on pyritty tekemään valkoista"? Mielellään quotein varustettuna?
No, "voittaja" nyt saa yhden internetpisteen ja ehkä oppi taas pari uutta halpaa väittelykikkaa, joilla voi tehdä muiden elämän entistä keljummaksi väittelyn lämpötilan noustessa, mutta onko se nyt sit niin kovin hienoa?
"Voittaja"? Miten sellainen edes määritellään? JOS kaksi mielipidettä on vastakkain, ja kumpikin pitää päänsä väittelyn jälkeen, niin kumpi siinä sitten voittaa???
Kandeisko selvittää, et mitä on väittely, mihin sillä aikuisten oikeasti pyritään. Sä kuvailet jotain älytöntä ja lapsellista ryhmänsisäistä hierarkia kamppailua.
JOkainen, joka uskoo jonkin tosi maailman seikan vain siksi, että minä sanon niin, on urpo. Ja ansaitsee "kuilutuksen".
http://www.oamk.fi/amok/oppimat/LO/Opetusmenetelmat06a/html/vaittely.html
http://en.wikipedia.org/wiki/Debate
http://fi.wikipedia.org/wiki/Dialektiikka
http://fi.wikipedia.org/wiki/Sokraattinen_menetelm%C3%A4
Sokraattista menetelmää käytetään hypoteesien eliminoimiseen siten, että vain paremmat hypoteesit jäävät jäljelle, kun huonommat hypoteesit johtavat loogisiin ristiriitaisuuksiin. Menetelmän avulla 1) löydetään henkilöiden ajattelun taustalla olevia hypoteeseja, oletuksia ja arkijärjen itsestäänselvyyksiä, jotka voivat tiedostamatta muovata heidän ajatteluaan, ja 2) tehdään henkilöistä ja heidän ajattelustaan tarkkailun kohteita, jotta voidaan määritellä missä määrin heidän ajattelunsa on yhdenmukaista erilaisten uskomusten kanssa.
Huomauttaisin jälleen kerran, etten ole esittänyt mitään eettisiä varmuuksia. Paitsi kaksi.
Murha on aina väärin.
Rakkaus on aina parempi kuin viha.
Kysymykset ja vastaukset ovat normaali sokraattisen menetelmän metodi. Se, että ottaa kysymykset syytöksinä on vataanottimen (itsetunto-)ongelma.
Tälläkin boardilla on kuitenkin todella paljon ihan fiksua porukkaa olemassa, mutta sitä on aika hankalaa huomata kun erityisesti se fiksu porukka keskittyy olemaan keskenään tukkanuottasilla milloin mistäkin.
=D "on fiksua porukkaa olemassa"... Ja sellaisiakin, joila on "jonkin verran" verbaalista lahjakkuutta. =) Tää tällanen poliittinen korrektius tuttaa kans, keistä puhut? Ketkä "fiksut porukat" ovat tukkanuottasilla? Sähän oot toitottanu, et "asiat riitelee, ei ihmiset"??? Ja nyt sit kuitenki ilmeisesti jotkut "fiksut porukat" riitelee?
Olisin tässäkin postauksessa voinut moneen otteeseen lähteä sörkkimään sitä kuinka "olet väärässä", mutta pyrin olemaan tekemättä niin. Kyllä se ainakin mulle oli paljon kivempaa, vaikeampaa, opettavampaa ja palkitsevampaa kuin saman tutun kaavan toistaminen taas kerran.
"Meinasin sanoa, et istut nastan päälle, mut en sit viittiny. Se oli mulle palkitsevampaa."
Mä ainaki suutun, jos huomaan, et frendi on jättäny jotain oleellista sanomatta silkasta kohteliaisuudesta tai siksi, että itse "hyötyi" tilanteesta enemmän. En edes ymmärrä, miten joku voisi hyötyä siitä, että toisella on maailmankuvassaan ristiriita?
Ja huomauttaisin, et Ana itse kuuluu heihin, joiden mielestä esim maahanmuuttokeskustelua vaivaa liiallinen korrektius, josta tässä sun triidissä on kysymys, ei "väittely vs keskustelu". NO vaivaako se korrektius vai onko se hyvä asia??? Väittelyn ja keskustelun raja on niin häilyvä, että tuollainen rajaa ajattelua aivan liikaa. Tulee vain sellainen fiilis, että peräänkuulutat selkäänpaukuttelua ja sykofanttista kilpahuudantaa.
Mä väitän, et jos me kaikki tuntisimme väittelyn sääntöjä ja argumentonnin virheitä ja niiden perusteluja, monikaan väittelyistä ei lähtisi käsistä. Väitän yhä, mä olen pitäytynyt vittuilusta siihen asti, ku mulle on vittuiltu. Jos näin ei ole käynyt, ja olen vittuillut aiheetta, niin quotea kehiin, ja olen varmasti ensimmäisenä punastumassa ja siten anteeksi pyytämässä. Tietenkään sellainen EI OIKEUTA vittuilua, että toinen vittuilee, mut mä en jaksa sellasta "poliittista korrektiutta" postista toiseen, varsinkin aiheessa, joka on mielestäni tärkeä, ja os opponentti paskat nakkaa korrektiudesta omassa argumentoinnissaan.
Säästä ja tisseistä voinee jubailla vaik "häröilyssä" tai "tunkiolla"? Btw, vieläks Jone heittaat ad-blockia ja sen käyttäjiä? ^________________^Klubbari-kalenteria odotellessa...
^ Tuossa sulle vähän vittuilua malliks, jotta erotat sen ja väittelyn toisistaan. JOS sul on kritisoitavaa väittelyn muodosta, esitä se kontekstissä, äläkä tällee epämääräisesti vihjaillen!
Ana: Itse tykkäisin kovasti jos yritettäisiin keskittyä enemmän käsillä olevaan aiheeseen. Joillakin nimeltämainitsemattomilla nimimerkeillä keskustelu tuntuu olevan enemmän sitä, mitä toinen osapuoli on tai ei ole kuin mitä tämä sanoo.
No pliis, pliis, droppaa edes viikoks sun posteistas "astridthrosit" ja "viherpipertäjät"? Sullehan on ihan TUN TÄRKEETÄ, et millasia ne-ja-ne ihmisryhmät on???
"Nimeltämainitsemattomilla"..? Ttu eiks sul oo tässäkään kanttia sanoa sanottavaas suoraan??? Ja sä siis kritisoit itse korrektiutta... Tu urpo. Sä toitotat koko ajan, et "tää on mun henk koht mielipide". No miten tussa sitä mielipidettä voi kritisoida kritisoimatta sua henk koht???
Onks ttuilu jotenki sallittua, kun sen tekee "nimeltämainitsematta"? Okei, "eräs nimeltämainitsematon klubbarilla vaikuttava stevari on urpo tuuleenpaskantaja".
Onpas ihkuu ja tuli heti aikuisempi olo. Pitäisikö mun muuttua ihmisenä, mä olen kilari, tiedän sen? IMO ei, ne jotka tuntee mut, tietää kuinka nopeasti myös lepyn ja unohdan solvaukset, ja kuinka paljon niillä oikeasti tarkoitan. Ja kuinka paljon ne mua hävettää. Mut en viitsi feikata tässä jotakin sellaista, mikä kuitenki paljastuisi myöhemmin.
Syytän nuoruusvuosiani Lahes, siel vittuiltii pienimmästäki argumentointivirheestä, niitä ei ohiteta kohteliaisuudesta.
Ja yhäkin, mä oon käyny esim Epailijan kanssa IMO melko asiallista väittelyä, vaik se on nyt sit vaiennut jonkin aikaa. Johtuiskohan se siitä, et Epailija ei ole kertaakaan ttuillu mulle, ainoastaan ristiriitaisuksilleni, ja hän pyrkii vastaamaan esitettyihin kysymyksiin.
No mä ainakin yritän välttää perustelemasta asioitani sillä, että vastapuolta edustava ihminen olisi jonkin epäilyttävän poliittisen puolueen tai ideologian kannattaja tai mieleltään sairas.
*leuanloksahtamis* Ja sit naurua.
Missä sä tolleen esiinnyt? Sun argumentointis vilisee tollasta asennetta, minkä tossa kiellät. Et ennen kyl oo jeesustellu, mut nyt siis kykenet siihenkin. MÄ ainaki väittelen aina ihmisen kanssa, en asian. Ja kyllä, jos vastapuoli on epäilyttävä, kysyn siitä heti. Itsekin vaihdat "epäilyttävän neekerin" kohdalla kadunpuolta. Ja jos havaitsen, et kaiffari on mieleltään sairas, lopetan kiusaamisen välittömästi. Joten mitä luulet, et kelaan susta siinä suhteessa? =)
Mä olen useasti sanonut, et sä olet velvollisuudentuntoinen mies, jonka en usko suostuvan noin vain typeryyksiin. Olen sanonut sua mukavaksi hepuksi. Nämä kaikki on asioita, jotka olen oppinut susta irl, eikä nää sun vammaläppäs Klubbarissa ole viel niin vakuuttavia, että ukoiin toisin. SIKSI mä kohkaan ja kyselen, ku uskon, et et ole asiaa oikeasti ajatellut kuin yhdeltä kantilta, siltä kantilta, et "mikä minua pelottaa, se on pahin vastustajani".
mä: Ana on irl todella rento ja mukava tyyppi, olen vääntänyt hänen kanssaan vuosia, ja tuntenut henkilökohtaiesti vieläkin pidempään.
Tollasiakin sanon Anasta tämän tästä, mut niitä ei huomata? Miksi vittuilujen sanat otetaan todesta, mutta vilpittömät huomiot ja kädenojennukset ei? =( Löysin enempiki noita quoteja, mut en halua nyt, et se jotenki luulee, et annan asiassa periksi. =)
Tu Berliinii, mennää bisselle, mä olen satavarma, et jos me nähtäis kaljan merkeissä Berlinissä, ni molemmat repeis nauramaan ensikohtaamisella? =) Sama Jonelle, mennää duunaa stencejä! =) Tosin ei sit yhtäaikaa Anan kaa. Mut kolmistaa voidaa mennä tsiigaa jotai kunnon demoa. =)))
Mieti nyt, kilari ukkeli, jolta palaa hihat aina alta aikayksikön, ni sä kiinnität huomiota siihen, mitä mä sanon suutuspäissäni, mut et siihen, mitä saon rauhallisesti vakuutellen. Miksi sä oletat aina, et se pahempi vaihtoehto on se totuus? SÄ jopa tiedät, et mä jätän julmimmat vittuilut niille, jota mä eniten rakastan, eli voit kuvitella, millasta on ollu meizin kaa "seuccaa". MUT mä sanon usein asioita joita en tarkoita. Nettitaipaleeni alussa editoin postejani niiltä osin, mutta se ei ollut mielestäni reilua sit' kohtaan, jolle vittuilen. Ja toisekseen se olisi omalta osaltani esittämistä, yrittäisin esiintyä toisenlaisena kuin oikeasti olen.
Pahoitteluni mm Carolle ja jukeboxille. En tunne teitä lainkaan, selitykseni "vähän lainehti muista topiceista yli" ei ole pätevä, olen käyttätynyt sopimattomasti teitä kohtaan, te ette ole tehneet tai kohdelleet ketään ilkeästi tai yliampuvasti. Mä olen vaan tällänen wanha kääkkä, ei mun sanomisista kannata ottaa itseensä.
MUT Ana, Jone ja mm shapeshifter, niin metsä vastaa, kuin sinne huudetaan.