Vinyylien digitointi

9 posts, 1 page, 3,421 views

Sami de Sousa

Posts: 1,221

#1 • • Sami de Sousa [Diggin Deep, Vibes]
Varmsti useammassakin topiikissa on tätä aihetta jollain asteella puitu, mutta ajattelinpa perustaa ihan oman topiikin todennäköisesti monelle ajankohtaisesta aiheesta.

Nyt kaivattaisiin vinkkejä kokemuksen syvällä rintaäänellä, miten päästä parhaimpaan tulokseen. Missä on ketjun heikoin lenkki, mihin ehdottomasti kannattaa panostaa?

Itse olen ajatellut pyörittää vinyylit Teknarin 1200:lla suoraan NI Audio 8 DJ boksin läpi koneelle (Ilman mikseriä) Amadeus Pro:lla nauhoittaen ja loppusilauksena ajaa tallennetut wav-tiedostot Platinum Notesilla.

Tällä hetkellä minulla on Ortofonin Scratch äänirasiat käytössä ja se taitaakin olla se heikoin lenkki tässä ketjussa, joten itse kaipaisin vinkkejä siitä, mikä olisi paras äänirasia juuri vinyylien digitoimiseen?
mza

Posts: 2,954

#2 • • mza Erikoismies erikoistehtävässä

De Souza, 11.3.2009 16:37:
...
Tällä hetkellä minulla on Ortofonin Scratch äänirasiat käytössä ja se taitaakin olla se heikoin lenkki tässä ketjussa, joten itse kaipaisin vinkkejä siitä, mikä olisi paras äänirasia juuri vinyylien digitoimiseen?



Ortofon - Arkiv?
...eikä nyt tuu millään kokemuksen syvältä olevalla rintaäänellä.
*vink*
speukka

Posts: 335

#3 • • Edited speukka
Grado DJ-200. Löytyy itelläkin myös Ortofonin Scratch vierestä ja vois heittää vaikka romukoppaan Gradojen jälkeen.
speukka

Posts: 335

#5 • • speukka

De Souza, 11.3.2009 19:21:
---
Onko tietoa myykö joku liike pk-seudulla noita Grado DJ-200 rasioita?



Kruunuradio taitaa myydä.
speukka

Posts: 335

#7 • • speukka

De Souza, 11.3.2009 19:43:
---
Jep, niinpä näyttää myyvän. Kiitos!

edit: vieläpä ihan kohtuuhintaan (120 €), kun vertaa esim. tähän:
http://www.phonophono.de/YA15027_6_e.php3?Kennung=



Joo ei oo paha. Ja voin vannoa, että kyseinen rasia on joka ikisen euron väärti. Soundi on tasapainoinen, äänet joiden pitää kuulua keskeltä kuuluu todellakin keskeltä ja mitkä pitää kuulua reunalta niin kuuluu myöskin reunalta. Dynamiikkaa on reippaasti enemmän, mitä vertailee muihin DJ-rasioihin. Omani ostin Junosta viime syksynä vinyylinipun mukana. :)
xybo

Posts: 1,100

#8 • • xybo meeple!
Joo. Ei kannata pitää mixeriä välissä. Mielummin levysoittimesta suoraan riia (vai miten se kirjoitetaan) muuntimen kautta digitointiin. Ehkä vielä mahdollisimman korkeella bitti sampleratella jos aikoo vielä editoida materiaalia jälkeenpäin.

Myöskin kannattaa varoa tömistelyä ja esim levariin tökkimistä digitoinnin aikana, kaikki menee neulan kautta loppu matskuun.

Osa kompressoi matskua kovemmaksi ja osa taas koittaa vaan äänittää mahdollisimman kovalla. Tämä on osottatunut aika tuskalliseski projektiksi koska levyissä (varsinkin vanhemmissa) biisien äänenvoimmakkuudet voi heitellä biiseittäinkin todella paljon.

Hyväksi havaittu prosessi on myös tehdä discogsiin folderit kaikille levyille ja siirtää niitä sitä mukaan toiseen hakemistoon kun digitoi niin tietää mitä jo on ja mitä ei. Ehkä samalla ratettaa niin saa myyntilaatikkoonkin levyt. Varsinkin ne levyt mitä ei millää jaksa kuunnelle edes digitoinnin aikana.

Jos on vielä yhtä hc kun minä. Niin kannattaa naputella kaikki mahdolliset tagit ulos biiseihin. Linjaan mones raita, minä vuonna, mikä rpm jne... vähintään labeli ja cataloginumero. Tämän kätevää jos digitoi tuhansia levyjä kuten itse olen tehnyt. Myöskin kannattaa kirjottaa biisien nimet itse fileihin heti kun vain kerkee, että ei tule suuria jonoja jossa pitää vaan naputella biisien nimiä.

Oma laitteistoni on ollut. Teknari (jossa ortofoni neula, ei välttämättä paras) -> Akai MPC4000 sampleriin (jossa on suoraan muuntimet/liittimet vinyylin digitointiin) ja siitä maciin editointiin. On toiminut kivasti. Aikoinaan alotin teknarilla + djm 600:lla, tota komboa en voi suositella. (600:nen korostaa omaa soundiansa), puhumattakaan, että siinä vois joskus unohtua mono päälle (köh köh).

-- xybo
speukka

Posts: 335

#9 • • Edited speukka

xybo, 11.3.2009 20:45:
Myöskin kannattaa varoa tömistelyä ja esim levariin tökkimistä digitoinnin aikana, kaikki menee neulan kautta loppu matskuun.



Hyvä huomio. Itsekin olen pitänyt Teknaria tietokonepöydästä eristetyllä tasolla, koska jos olis samalla pöydällä niin kuuluis kaikista biiseistä klopsklops filtterin läpi. Joskus vitutti urakalla, kun kuulu känniläpät biiseistä läpi -> usean tunnin homma uusiks *nauru*

Helpointa testata kuuluuko äänet on pistämällä ennen äänitystä neula levyyn kiinni ja monitoroimalla äänityssoftasta ja luureista mikä kuuluu mikä ei.

Jos on vielä yhtä hc kun minä. Niin kannattaa naputella kaikki



Jep. Siinä kun levyä digitoi, on hyvää aikaa tehdä huolella vaikkapa juuri näitä juttuja.