polli ei sinäänsä liity postaukseen, mut pistin kummiski.
Kaikki viestit "MPC5000 on paras haistakaa vittu" - "EIKÄ OO KU ROLAND MV 8800!!!" voi jättää pois. Myös väitteet joilla ei oo perustaa voi heittää helvettiin. Kiitos.
Oon ostamassa uutta grooveboxia/sämpleriä tämän hetkisen Roland SP-555 tilalle(naurakaa vaan:D, kyseistä laitetta ei kannata hankkia musiikintuottamistarkotukseen, liikaa säätöä).
Tulen käyttämään laitetta pääosin tuottaessa, jos soveltuu niin ehkä livenä joskus.
Silmien alla on ollut vahvana vaihtoehtona Korg Esx-1. Sitten tietty toi Akai MPC perhe, 1000/2500 ja elektron machinedrum ja jomox xbase999.....:D
Olen lueskellut erilaisista grooveboxeista juttuja netissä aika paljon, mutta nyt haluaisin kuulla käyttäjäkokemuksia Korg Esx-1:stä. Jos on parempia ehdotuksia, kertokaa.
Tarkotus olisi käyttää rahaa laitteeseen Esx-1 hinnan verran, mutta jos se on aivan paska niin sitten säästetään lisää:D
älkää pelästykö! pienetkin yksittäiset kommentit kokemuksista riittävät:) kaikkiin ei tarvii vastata yhdessä viestissä:D
roland sp-555 tietoa ja 360-kuvat thomanilla
Korg Esx-1 tietoa ja 360-kuvat thomanilla
Tä on melkonen sp-555-disautus palsta omasta puolesta ettei mitään rajaa, mut hei, älkää pelätkö. kyseinen laite on ihan oikeesti hyvä livenä(tiettyjä rajoitteita toki) ja realtime efektit on oikeesti ihan sairaan kovia. muu on aika roskiskamaa.
tässä nyt alkuun kysymyksiä ja vertailtavaa sp-555:sta. pistän lisää jos tulee mieleen.
Asioita joista haluaisin kuulla ja jotka ovat tärkeitä omasta mielestä tuottaessa:
sekvensseri
*sp-555:ssä on kehnosti toteutettu sequ. millanen ESX:ssä on?
polyfonia (Korg esx-1 max16)
*vituttaa kun sp-555 katkasee sequssa liiallisten äänien soittamisen ylittäessä maximimäärän(12) , vaatii kikkailua tuottaessa, asiat voisi hoitaa helpommin, vai voiko?;)
käytännöllisyys
*sp-555 ei oo näyttöä, se tekee tuottamisesta aikamoista kikkailua, paljon näppäin yhdistelmiä...
choppailu
*sp-555 ei oo kuullukaan tollasesta luksuksesta...
time stretch
*sp-555 sanoo mitä? sp-555 ei ole kyseistä ominaisuutta.
Biisien ja sämplejen tallennus
*ilman muistikorttia sp-555 ei oo mitään. laite sisältää tehdas asetuksilla yhteensä räkäset 16 rumpu/looppi sämpleä. Homma siis perustuu omiin sämpleihin.
*patterneja voi olla max.160 ja yksi voi olla 1-99 "bar"-in(palkki? oon opiskellu musiikkia vaan englanniks:P) pitunen.
*Ilman midi-juttuja(itse en ole perehtynyt sp-555 midi-ominaisuuksiin),Sp-555:ssä järkevin biisin äänitystapa on kirjata pattern-nappulat ylös listaksi ja nauhottaa ne peräkkäin koneelle listan mukaan, hyödyntäen "pattern select" -modia. miinuksena on, että pattern select -modissa patternit tulevat "mukamas peräkkäin". Sp-555 jättää pieniä välejä patternien väliin JOS käytetty polyfonia on suuri ja sämplet pitkiä ajallisesti.millanen homma on ESX-1:ssä? entä mpc1000/2500/5000?
*sämplet (max. 160, vaatii about 128mb cf-muistikortin, riippuu tietty sämplejen koosta, 2gb kortilla pärjää hyvin) voi tallentaa suoraan ohjelmalla tietokoneelta kortille, tosin tämä on jotenkin melko vaivalloinen tapa. Toinen vaihtoehto on pistää sämplet kortille /roottiin ja importata ne tietyllä näppäinyhdistelmällä
**exporttaus/backup(koneelle) näppäinyhdistelmällä suoraan kortin /roottiin ja sieltä koneelle TAI rolandin ohjelmalla koneelle. miten ESX:ssä
*sp-555:ssa on loop capture -toiminto, jolla pystyy tallentamaan sämplejä esim. synasta tai levysoittimesta. tämä oli yleisin tapa millä nauhotin synasta bassolaineja ja melodioita. toisen laitteen saa kiinni sp-555:een ext source -paikkaan(1/4" jack/XLR). miten tämä hoituu ESX:llä?
efektit ja live mahdollisuudet
*sp-555 realtime efektit on aika nannaa ja niitä on 32klp. sp-555:n low/mid/high equ, distorion, overdrive ovat maininnan arvosia. entä ESX?
*en ole käyttänyt sp-555:sta koskaan livenä, mutta kotona olen jammaillut aika paljon. yleensä se on tapahtunut patternien kanssa, koska sillon ei tarvii välittää yhtään biitissä pysymisestä.miinuksia ainakin se, ettei ole mahdollisuutta kesken sämplen/sämplejen soimisen tehdä millään esiasetetulla ja tempoon sidotulla pituudella(esim. 1/4 tai 1/16 tahdilla) rolleja juuri siinä kohtaa mikä _nyt_ pyörii. voiko ESX? voiko missään?
*sp-555:ssä efektien lisääminen sämpleihin tapahtui aina loop captureen nauhotuksen kautta 1kertasella nopeudella. miten ESX:ssä vai pystyykö ollenkaan?
hieman sekava pläjäys tuli väsättyä, mutta kysykää jos on epäselvyyksiä omassa infossa sp-555:sta. korjaan jos tarvitsee.
Kiitos jo etukäteen!