Metropolia AMK - *hmph*

37 posts, 2 pages, 16,408 views

lostgone

#21 • • lostgone
2006 --> Stadia: Viestintä: radio- ja tv-ilmaisu

Itse olin keskellä Afrikkaa, kun Stadiasta tuli Metropolia, Mestasta Tuubi ja paskasta vieläkin paskempi. Luulin aluksi, että kaikki tekniset ongelmat johtuivat afrikkalaisesta nettiyhteydestä, mutta syksyllä työharjoittelun aikana selvisi viimeistään, missä päässä ongelma on. Mun ongelmista valtaosa liittyy tähän helppokäyttöiseen Tuubiin. Koska Tuubi on ollut useimmiten nurin, jotenkin nurinkurin rakennettu (mä en ymmärrä millä logiikalla millekin sivulle siellä siirrytään) ja värimaailma tuttu hälytys/vaara-merkeistä, niin multa on jäänyt syksyllä paljon informaatiota saamatta. Esim. miten oisin voinut saada verkkolevyn ja sähköpostin tiedot takaisin.

Suosikkini on tuubin haku-boxi, joka oli syksyn ajan synonyymi, sille miten koneen saa tilttiin töissä, kotona ja koulussa parhaiten. Mä löysin afrikkalaisen valtion ranskankielisiltä sivuilta maan hallituksen sopimukset puolitoista kuukautta nopeammin kuin Tuubista tiedon, että mistä saan työharjoitteluraportin ohjeet (en tuubista, moodlesta). Enkä osaa sanaakaan ranskaa.

Koska Tuubi on kiva ja kätsy ratkaisu, sen alle on siirretty muut ihanuudet (joihin osaan pitää siltikin kirjautua, vaikka on jo kertaalleen kirjautuneena tuubissa), kuten winha, moodle, lukujärjestykset. Viime viikolla luokkamme kuuli ensimmäisen kerran wikistäkin, jota meidän tahdotaan vielä käyttävän. Ja se asia minkä takia opettelin aikanaan käyttämään mestaa, puuttuu tuubista ilmeisesti kokonaan, eli netmot-sanakirja.

Mutta mikään ylläoleva ei ole suuremmin vaikuttanut luokkamme informointiin, sillä koska totuimme jo Stadian aikana, että informaatio on siitä jännä juttu, ettei se aina kulje, niin kaikki tärkeimmät tiedotukset tapahtuu osaltamme facebookissa, koska siellä meidän opettajat ovat aina kirjautuneena paikalle ja helposti ahdistettavissa.

Jotain posiitivistakin olemme havainneet, Metropoliassa on joitakin kalliita kuvauskalustoja, joita voisimme huolia käyttää. Ne tosin sijaitsee toimipisteissä, joissa ei päätoimisesti opeteta tv-tuotantoa.

--
Pimeän puolustuspuheenvuoro.

Individual

#22 • • Individual HYPNO!
Tossa nettilukkarissa on se "hauska" piirre, että sinne on lätkäisty valmiiksi koko lukukaudeksi tuntien alkamis ja loppumisajat, yleensä klo 16:30-20:30 ja nyt jos opetus alkaakin vasta klo 17 ja loppuukin jo vaikka klo 19, niin opettajilla ei ole mitään mahdollisuutta muutta sitä siihen lukkariin. :D
Siren

#23 • • Siren Seinäruusu
Mä oon kans ex-stadialainen ja onneks viimenen vuosi menossa! täytyy kyl sanoo et parasta aikaa opiskelussa oli se kun olin poissa eli vaihossa Espanjassa *hih* Nousi meinaa verenpaine sen kymmenen pykälää heti ku astuin meiän toimipisteen ovista sisään... Systeemit tietty vaihtelee alojen sisällä ja jossai hommat toimii paremmin, mut hyvinvointi ja toimintakyky vai missä mä nyt sit nykysin oonkaan niin ei toimi. Opettajat on ammattitaidottomia paria poikkeusta lukuunottamatta ja ammattitaidon kannalta hyödyttömiä aineita on liikaa hyödyllisiin verrattuna.

Nyt yritän vääntää opinnäytetyötä sellasten ohjaajien kanssa, joilla ei ole mitään tietoa siitä aiheesta, jei! Ja jos menee sit kysymään niiltä maikoilta, jotka ovat tän aiheen erityisosaajia ni ne toteaa, että ei ole resursseja neuvoa. Edes viittä minuuttia.

Toisaalta en ihmettele miks mikään ei toimi, koska näin hiljattain meiän koulun rehtorin haastattelun, jossa se sanoi motokseen isoäidin neuvon: "Anna aekoo." Jes. Tolleenhan sitä tälläsen organisaation saa toimimaan. *piis*

--
Choose physiotherapy and your satisfaction is quaranteed ;)

Siren

#24 • • Siren Seinäruusu

Individual, 28.1.2009 10:12:
Tossa nettilukkarissa on se "hauska" piirre, että sinne on lätkäisty valmiiksi koko lukukaudeksi tuntien alkamis ja loppumisajat, yleensä klo 16:30-20:30 ja nyt jos opetus alkaakin vasta klo 17 ja loppuukin jo vaikka klo 19, niin opettajilla ei ole mitään mahdollisuutta muutta sitä siihen lukkariin. :D

Onkohan teiän maikka vaan tossa osaamaton, koska kyllä se meillä ainaki onnistuu *ding* :D Meiän maikka vaan on niin hutale, että se vaan laittelee niitä miten sattuu *nauru*

--
Choose physiotherapy and your satisfaction is quaranteed ;)

Tyranoid

#25 • • Edited Tyranoid FINRG

lostgone, 27.1.2009 22:58:
2006 --> Stadia: Viestintä: radio- ja tv-ilmaisu

Sama mesta, 2000-2004.

Ei suuremmin valittamista. Tieto ei aina kulkenut, osa opettajista aika pihalla ja organisaatio oli sekava, mut toi kaikkihan vaan valmistaa oikeisiin toihin. Puitteista, laitteistoista, tyoelamakontakteihin panostamisesta ja omien projektien sallimisesta koulun laitteistoilla tuhat pistetta.

En sit tieda jos meininki on mennyt kovasti paljon nihkeemmaks Metropolian myota, mut mun mielesta toi oli ihan hyva koulu.
kap-pu

#26 • • kap-pu the amazing suction cup boy
METROPOLIA, DEMOCRAZIA!

--
Some of us have a greater destiny. Some of us were born with a suction cup on our head.

GonzoDJ

#27 • • GonzoDJ
Jos kokee masokistista nautintoa byrokratian syövereissä uimisesta, suosittelen Metropoliaa.

Metropolian perustuskirjaan on varmaan painettu, että opiskeleminen pitää tehdä mahdollisimman vaikeaksi vaihtamalla koko ajan nimiä ja tietoteknisiä käyttöliittymiä.

Verkkopalveluista meiltä löytyy Tuubia, Mestaa, Hordea, Winhawilleä, Moodlea, tilanvarausjärjestelmää ja niin edelleen. Kun uudet pelit ja vermeet esiteltiin meille syksyllä, ne olivat heti sekaisin, ja ongelmia pohdittiin mediassa asti.

Luokkatoverini eivät enää viitsi ilmoittautua verkon kautta kursseille, koska ilmoittautuminen tämän huippuluotettavan tekniikan kanssa on kuin lottoarvontaa.

Koulutusohjelmani nimikin vaihtui ilman, että kukaan viitsi kertoa minulle.
Individual

#28 • • Edited Individual HYPNO!
...ja tietoa näistä epäkohdista on viety sitten kenelle? Opetusministerille? Mietin vain että näitä kun lukee, tulee mieleen että nämä 11 000 opiskelijaa tulevat olemaan täysin päin helvettiä jos ollenkaan koulutettuja, vailla mitään tietoja ja taitoja, täysin kykenemättöminä astumaan niihin tehtäviin joihin heitä on valmisteltu. Ja sen luulisi olevan jo sen kokoluokan asia, että ylemmätkin instanssit kiinnostuu.

edit: ah ku tää ylidramatisointi on kivaa *justjoo*
lostgone

#29 • • Edited lostgone

Individual, 31.1.2009 18:06:
...ja tietoa näistä epäkohdista on viety sitten kenelle? Opetusministerille?

Eipäs nyt innostuta liikaa. Tuubista löytyy keskustelupalsta, jossa Metropolian pienen pieniä epäkohtia voi nostaa esille. Tosin ei sitä vissiin kukaan käytä ja ne harvat kerran kun yritin, Tuubi kaatui. *justjoo* Voithan sä tietysti ehdottaa opiskelijayhdistystä huolestumaan asiasta.

Mietin vain että näitä kun lukee, tulee mieleen että nämä 11 000 opiskelijaa tulevat olemaan täysin päin helvettiä jos ollenkaan koulutettuja, vailla mitään tietoja ja taitoja, täysin kykenemättöminä astumaan niihin tehtäviin joihin heitä on valmisteltu.

En tiedä Metropolian alaisten linjojen maineesta kaheasti, mutta siinä menee kuitenkin ainakin pari vuotta, ennen kun tuon sinun linjasi Stadian aikana hankittu maine on pilattu, joten no panic. Opetuksesta voi saada ihan hyvänkin jos vain keskittyy huolehtimaan omasta edustaan. Esim. itse uskon olevan tekniseltä osaamiseltani ton koulun jälkeen ihan hyvä vähän kaikkeen, mut surprise en silleen spessusti mihinkään. Se erikoistuminen on sit ilmeisestikin jokaisen oma ongelma. [Joskin luulin valinneeni aika pitkälle erikoistuneen linjan.]

Ja sen luulisi olevan jo sen kokoluokan asia, että ylemmätkin instanssit kiinnostuu.

Tämä pätemättömyysongelmahan on jo ratkaistu, sitä kutsutaan ylemmäksi ammattikorkeakoulututkinnoksi.*hihu*

--

Metz^^

#30 • • Metz^^
Odotan kauhulla, kun tampereella TAMK ja PIRAMK yhdistyvät. Etenkin tämän topikin takia odotukseni ei ole kovin korkealla moisesta yhdistymisestä..

--
Minulla on ratkaisu, se vain ei sovi ongelmaan.

Individual

#31 • • Individual HYPNO!
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Metropolian+sisäinen+arviointi+paljasti+hälyttäviä+ongelmia/1135246650022

Ammattikorkeakoulu Metropolian ilmapiirissä ja johtamistavassa on isoja ongelmia. Tuhatpäinen henkilöstö ei voi hyvin, ja ammattikorkeakoulussa ilmenee vakavaa kriisiytymisen uhkaa.

Nämä tiedot käyvät ilmi Metropolia ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön tarkoitetusta arvioinnista. Toukokuussa valmistunutta luottamuksellista raporttia varten haastateltiin muun muassa koulun johtoa, opettajia, opiskelijoita, luottamusmiehiä ja sidosryhmien edustajia
.
.
.
Metropoliassa on käyty sisäistä taistoa koko sen olemassaolon ajan. Muun muassa viime kesänä opettajat kritisoivat jättimäisen ammattikorkeakoulun liian nopeaa toteutusta.

Nyt valmistunut raportti vahvistaa, henkilökunta on kokenut muutoksen hallitsemattomaksi. Yksi ilmeisimmistä ongelmista on opettajien ja ylimmän johdon välillä vallitseva luottamuspula.
#32 • • astaroth Guest
ja mun kun pitäisi jännätä, että pääsenkö mä edes tähän laitokseen :D

tosin oli varsin hupaisaa jo pääsykokeisiin vaappuessa, kun mistään minulle lähetetystä infosta ei edes käynyt ilmi, että mille niille neljästä hakemastani linjasta edes olen pyrkimässä
Jutu

#33 • • Jutu Blondi

astaroth, 10.6.2009 12:39:
ja mun kun pitäisi jännätä, että pääsenkö mä edes tähän laitokseen :D

Sama homma :P

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

remotion

#34 • • Edited remotion nostatus guru
hmm...kerrompa oman tarinani liittyen metropoliaan.

Keräsin vuosia motivaatiota hakea kouluun. sitten tein kuukauden verran intensiivisesti teollisen muotoilun ennakkotehtäviä, sitä ennen opettelin ensin piirtämään jonkinverran käyttämällä aivojen luovaa puolta.

Noh kutsu pääsykokeisiin pätkähti varmanoloisesti. Pääsykokeisiin sitten laitoin kellon herättämään seitsemältä aamulla. en ole noin aikasin joutunut heräämään ainakaan vuoteen, saati käyttämään herätyskelloa johtuen duunini uniikista laadusta.
Noh jonottelin sitten tunnin verran kehäteitä pitkin...bensamittarin matkatessa kovempaa vauhtia alaspäin kuin jonon nopeus.

lopulta sitten olin koululla ja kokelaat komennettiin luokkiin. ensimmäinen teollisen muotoilun tehtävä oli vesiväripiirustusta...olen aina inhonnut vesivärejä ylipäätään, mutta aihe oli mielenkiintoinen, piti kertoa itsestä, omista arvoista, elämästä ja painopisteistä. Siinä sitten katsellessani muiden rimpuiluakoe tehtävien parissa rupesin itse miettimään mitä elämässä arvostan. 30minuutin jälkeen valinta oli selvä, värit ja lehtiöt takaisin laukkuun. En pystynyt enää luopumaan turvatusta toimeentulosta ja mukavasta elämäntyylistä. Ilmoitin tämän myöskin valvojalle syyksi, starttasin auton ja huoltoaseman kautta suunnaksi hietsuun pilvettömän taivaan alle.

en voisi olla onnellisempi valinnastani, varsinkin nyt on tietenkin helpotus lukea näitä mutinoita. mutta toisaalta oli kyllä tärkeää katsoa kortit, osaapahan arvostaa elämää enemmän tälläisenä kuin se nyt on.

sen verran pakko myös motkottaa että aika mahdoton olisi opiskella päätoimisesti kun opintoihin saisi tukea esim mun elämäntilanteessa vähän vajaan asunnon yhtiövastikkeen verran, takkiin tulisi hernekeittolinjallakin vähintään tonni kuussa... :S
lostgone

#35 • • lostgone

Individual, 10.6.2009 07:56:
http://www.hs.fi/kaupunki/artikkeli/Metropolian+sisäinen+arviointi+paljasti+hälyttäviä+ongelmia/1135246650022

Ammattikorkeakoulu Metropolian ilmapiirissä ja johtamistavassa on isoja ongelmia. Tuhatpäinen henkilöstö ei voi hyvin, ja ammattikorkeakoulussa ilmenee vakavaa kriisiytymisen uhkaa.

Nämä tiedot käyvät ilmi Metropolia ammattikorkeakoulun sisäiseen käyttöön tarkoitetusta arvioinnista. Toukokuussa valmistunutta luottamuksellista raporttia varten haastateltiin muun muassa koulun johtoa, opettajia, opiskelijoita, luottamusmiehiä ja sidosryhmien edustajia
.
.
.
Metropoliassa on käyty sisäistä taistoa koko sen olemassaolon ajan. Muun muassa viime kesänä opettajat kritisoivat jättimäisen ammattikorkeakoulun liian nopeaa toteutusta.

Nyt valmistunut raportti vahvistaa, henkilökunta on kokenut muutoksen hallitsemattomaksi. Yksi ilmeisimmistä ongelmista on opettajien ja ylimmän johdon välillä vallitseva luottamuspula.

Ja rakkaasta tuubiluurista löytyy vastine moisille valheille:

Helsingin Sanomien artikkeli 10.6.09 ja Metropolian toimintaperiaatteet

Helsingin Sanomissa tänään keskiviikkona 10.6. julkaistussa artikkelissa käsiteltiin Metropoliaa ja sen toimintaperiaatteita tavoilla, joista voi saada varsin harhaanjohtavan kuvan.

Artikkelissa väitettiin yhden lehtorimme suulla, että opettajien työsuhteita käsittelevät asiat tulevat käskyinä rehtoriltamme eikä opettajilta kysytä mitään. Tämä ei pidä paikkaansa, vaan opettajien työaikasuunnitelmia ohjaavat periaatteet on päätetty Metropoliassa seuraavanlaisesti...

*justjoo*

--

Gleba

#37 • • Gleba
Kuulostaa ihan LAMK:n matkailun laitokselta... *dissaa*

--
I can scare the stupid out of you, but the lazy runs deep.