Itse olin keskellä Afrikkaa, kun Stadiasta tuli Metropolia, Mestasta Tuubi ja paskasta vieläkin paskempi. Luulin aluksi, että kaikki tekniset ongelmat johtuivat afrikkalaisesta nettiyhteydestä, mutta syksyllä työharjoittelun aikana selvisi viimeistään, missä päässä ongelma on. Mun ongelmista valtaosa liittyy tähän helppokäyttöiseen Tuubiin. Koska Tuubi on ollut useimmiten nurin, jotenkin nurinkurin rakennettu (mä en ymmärrä millä logiikalla millekin sivulle siellä siirrytään) ja värimaailma tuttu hälytys/vaara-merkeistä, niin multa on jäänyt syksyllä paljon informaatiota saamatta. Esim. miten oisin voinut saada verkkolevyn ja sähköpostin tiedot takaisin.
Suosikkini on tuubin haku-boxi, joka oli syksyn ajan synonyymi, sille miten koneen saa tilttiin töissä, kotona ja koulussa parhaiten. Mä löysin afrikkalaisen valtion ranskankielisiltä sivuilta maan hallituksen sopimukset puolitoista kuukautta nopeammin kuin Tuubista tiedon, että mistä saan työharjoitteluraportin ohjeet (en tuubista, moodlesta). Enkä osaa sanaakaan ranskaa.
Koska Tuubi on kiva ja kätsy ratkaisu, sen alle on siirretty muut ihanuudet (joihin osaan pitää siltikin kirjautua, vaikka on jo kertaalleen kirjautuneena tuubissa), kuten winha, moodle, lukujärjestykset. Viime viikolla luokkamme kuuli ensimmäisen kerran wikistäkin, jota meidän tahdotaan vielä käyttävän. Ja se asia minkä takia opettelin aikanaan käyttämään mestaa, puuttuu tuubista ilmeisesti kokonaan, eli netmot-sanakirja.
Mutta mikään ylläoleva ei ole suuremmin vaikuttanut luokkamme informointiin, sillä koska totuimme jo Stadian aikana, että informaatio on siitä jännä juttu, ettei se aina kulje, niin kaikki tärkeimmät tiedotukset tapahtuu osaltamme facebookissa, koska siellä meidän opettajat ovat aina kirjautuneena paikalle ja helposti ahdistettavissa.
Jotain posiitivistakin olemme havainneet, Metropoliassa on joitakin kalliita kuvauskalustoja, joita voisimme huolia käyttää. Ne tosin sijaitsee toimipisteissä, joissa ei päätoimisesti opeteta tv-tuotantoa.