Metropolia AMK - *hmph*

37 posts, 2 pages, 16,432 views

eugina

#1 • • eugina YleX tt-i *sydän*
Reilu puoli vuotta olen opiskellu tässä suuressa ja mahtavassa Metropolia AMK:ssa ja tänä aikana ei juuri mitään hyvää sanottavaa ole ollut tästä puljusta.

EVTEK ja Stadia siis yhdistyivät viime syksynä Metropolia AMK:ksi, kuitenkaan kukaan ei ole sanonut tämän tuoneen mitään positiivista, päinvastoin. *eiei*
Lukujärjestykset tulevat milloin sattuu, ensimmäisinä viikkoina tietoliikennejärjestelmät eivät pelanneet, jos vieläkään kunnolla jne jne...

Toivonkin niiden klubbaajien, jotka opiskelevat metropoliassa tai muuten tietävät näistä metropolian juonenkäänteistä, kertovan omia mielipiteitään ja kokemuksia tästä loputtomasta sähellyksestä..!*igor*

--
*nuotti* I can see the light of hope in your eyes *nuotti*

Jinkso

#2 • • Jinkso FINRG
Ite tällähetkellä luen mediatekniikkaa HAMK:issa ja ajattelin ensi yhteishaussa hakea samalle alalle Metropolian puolelle. Tämä kuulostaisi vähän harmilliselta käänteeltä. :I
ohgreat

#3 • • ohgreat Efialtes (Distortion)
Kantsii hakee vast muutaman vuoden kuluttuu jos haluu et asiat toimii 100%. Itellä tietotekniikan opinnot kyseises puljus kesken ja voin kyllä täysin yhtyy tohon et hommat ei oo oikee pelittäny koulun järjestelmien suhteen. Vikoja on ollu kyl niin moneen lähtöön...hauskin "vika" ehkä kuitenki se et viel muutama kuukaus takaperin klubbari oli koulun koneilta blokattu...tiiä sit miten näin oli päässy käymää. Nyt tosin pelittää *hymy*.
a-j

#4 • • a-j
huomenna tasan 3 viikkoa metropoliassa opiskelleena, sanoisin
etten ole törmännyt vielä suurempiin ongelmiin. moni opettaja on
tosin kyllä muistanut kertoa, miten hankala esim. viime syksy on ollut
juuri tietojärjestelmien yhteensovittamisessa. lukujärjestykset saisi
löytyä päivitettynä muualtakin kuin vain koulun koneen kautta.

--
Joten vaikka niitä on paljon, niin meitä on enemmän.
Ne vaativat piikkilankaa, me vaadimme elämän.

Lost-Soul

#5 • • Lost-Soul los pallos
Täytyy näin kohta opintoja lopettelevana todeta, että pientä helvettiä tämä alku on ollu. Kokoajan pieni pelko perseessä, että jokin pakollinen kurssi jää suorittamatta sen takia, että kurssin nimi on muuttunut/jotain yhtä nokkelaa tapahtunut ja sitten vielä kun kukaan ei tunnu tietävän mistään muutoksista mitään, vaan pitää aina löytää oikea opettaja selostamaan sen kurssin muutokset entiseen nähden. (Toki näitä ongelmia juuri alottainella ei ole)
Kaipa tosta joskus jotain hyvää vielä seuraa jossain harmaassa tulevaisuudessa.

--
Tyhmästä päästä kärsii koko ruumis

tomii

#6 • • tomii kallion herttua
AMK:ssa on se paha puoli, että jopa saman organisaation sisällä asiat voivat olla niin eri mallilla kuin olla ja voi. Yhdessä yksikössä hommat pelaa ihanteellisesti ja toisessa sit taas opetuksen taso ja kurssien sisältö kumpuaa jostaan Mariaanien haudan syvyyksistä. Onneksi ehin valmistua Muotoiluinstituutista (Evtek), ennenkuin noi yhdistyivät, koska ainakin ennen yhdistymistä opetussuunnitelmat, ainakin meidän linjalla, saatiin räätälöityä aika hyvin oppilaiden tarpeiden mukaan, which was nice (jos joku on siellä nyt, niin olisin kiinnostunut tietämään miten toi vaikutti siihen yksikköön). Ja Stadiasahan en ole kyllä kuullut keneltäkään MITÄÄN hyvää IKINÄ. 3 kaveria opiskellut siellä ja jokainen haukkunut koko puljun ihan pystyyn.

--
reivaan kunnes kuolen

tomii

#7 • • tomii kallion herttua

Lost-Soul, 27.1.2009 18:03:
Täytyy näin kohta opintoja lopettelevana todeta, että pientä helvettiä tämä alku on ollu. Kokoajan pieni pelko perseessä, että jokin pakollinen kurssi jää suorittamatta sen takia, että kurssin nimi on muuttunut/jotain yhtä nokkelaa tapahtunut ja sitten vielä kun kukaan ei tunnu tietävän mistään muutoksista mitään, vaan pitää aina löytää oikea opettaja selostamaan sen kurssin muutokset entiseen nähden. (Toki näitä ongelmia juuri alottainella ei ole)
Kaipa tosta joskus jotain hyvää vielä seuraa jossain harmaassa tulevaisuudessa.

Frendi, joka oli mun kanssa samassa ryhmässä, tuskailee just nyt sitä, kun sil on jäänyt pari pakollista kurssia suorittamatta duunien takia ja kappas, niitähän ei enää ole. :/

--
reivaan kunnes kuolen

Lost-Soul

#8 • • Lost-Soul los pallos

tomii, 27.1.2009 18:13:
---

Frendi, joka oli mun kanssa samassa ryhmässä, tuskailee just nyt sitä, kun sil on jäänyt pari pakollista kurssia suorittamatta duunien takia ja kappas, niitähän ei enää ole. :/

Tiedän kans pari kurssii mitkä on poistunu kokonaan, mutta on pakollisii. Onneks itse olen ne sentää saannu suoritettuu pois.

--

Individual

#9 • • Edited Individual HYPNO!
Itse olen aloittanut aikuispuolella tammikuussa opinnot televesion ja radion koulutusohjelmassa. Yksi lähiopetusjakso on takana ja ei näin pienellä kokemuksella ole kyllä vielä mitään negatiivista sanottavaa koulusta. Meillekin muistettiin toki mainita, että tietotekniikka ei ihan ole sillä tasolla kuin sen pitäisi olla. Tuubi on kyllä kätevä ja toi nettilukkari. Koulu itsessään on viihtyisä ja etenkin niiden äänityöasemien määrä lämmitti mieltä.

Nettilukkarissa tosissaan on koko kevät jo valmiina muistaakseni.
ZaZa

#10 • • ZaZa
Aah, rakas Metropolia.... Aloitin opiskelut jo Stadia-aikoina, mutta vaikka siinäkin oli vikansa, niin kyllä Metropolia on vielä pahempi. Syksy oli aivan hirveä, ja opettajat vaan levitteli käsiä ja joka ongelmaan sano et "tää on meillekin niin uutta..." No, eipä kevät alkanut sen paremmin. Ainakaan Tukholmakadulla. Kahta päivää ennen koulun alkua saatiin vasta tietää että minä päivänä, missä ja monelta koulu alkaa. Sekin saatiin selville, kun kaksi meidän luokkalasta jaksoi soitella ja lähetellä sähköpostia eri ihmisille, ja melkein jokaiselta tuli vastaus joko "olen lomalla, ota yhteys siihen ja siihen" tai "en hoida noita asioita joten ota yhteys siihen ja siihen" Lopulta joltain vähän isommalta herralta, joka ystävällisesti ja meidän onneksemme loma matkaltaan sai selvitettyä asian. Rinnakkaisryhmäläiset myöhästyivät tunnin opinnäytetyöinfosta, koska heillä kukaan opiskelijoista ei ollut jaksantu käydä koko Metropolian opettajien ja hallituskien yms jäseniä läpi kyselemällä aiheesta.

Ensimmäisen joululoman jälkeistä päivää selviteltäessä eräs opettaja sanoi "tehän olette vain opiskelijoita, kyllä teidän täytyy varautua lukujärjestysmuutoksiin lyhyelläkin varoitusajalla". Eli opiskelijalla ei tietenkään saa olla muuta elämää kuin koulu.

Lisäksi kurssien aikatauluja muutellaan miten sattuu, eräs kurssi oli täysi fiasko opettajan vaihtumisen (ja opettajan ammattitaidottomuuden) vuoksi. Monia pikku ongelmia kun vaan kerääntyy ja kerääntyy niin kyllä alkaa pinna kiristyä.

Monista ongelmista ollaan opettajille yms muille tiedotettu, mutta opettajien kanta näyttää useimmiten olevan se että "täytyyhän teidän ymmärtää että tämän on meille opettajille ihan uutta kun tuli Metropolia ja monet asiat on ihan muuttuneita. Tää on meille opettajille niin vaikeetaa, kun mikään ei toimi" yms yms yms.

Joo, kyllä me ymmärretään että opettajienkin voi olla vaikea sopeutua muutokseen ja tässä fuusiossa on heillekin tullut paljon uutta opittavaa. Mut pitäis kyllä opettajienkin helvetti sentään ymmärtää opiskelijoiden kanta!!!

Ah, kiitos että sain avautua.

--
Mä otan vastaa sen mitä mulle suodaan
En väistä vastuuta, mä kuljen suoraan
Elämä on kuitenki biatch kunnes kuollaan

ZaZa

#12 • • ZaZa

Individual, 27.1.2009 18:42:
Miks vitus muuten tää fuusio sitten tehtiin? Joku wannabe-korkeakoulu-mammuttitauti, vai säästöt?

Mä ainakin kuulin monesta suunnasta että Stadialla ei ollu rahaa mut Evtekillä oli. Siks...

--
Mä otan vastaa sen mitä mulle suodaan
En väistä vastuuta, mä kuljen suoraan
Elämä on kuitenki biatch kunnes kuollaan

Syce

#13 • • Edited Syce
Jooh.. tää on kyl surullinen tapaus. *toktok* Sen mitä olen kuullut niin... oma järki ei kyl ymmärrä tota menoa yhtää. Suorastaan nostaa karvat pystyyn kun itse taas haluan et hommat toimii moitteetta. ja jos ei toimi niin tälle asialle tehtäis edes jotain et se toimis... mut ei kyseissä laitoksessa. Voimia teille ketkä moisessa Beta-versiossa opiskelette.
eugina

#14 • • eugina YleX tt-i *sydän*
Jos nyt heitätään viel vähä vettä kiukaalle, niin ihan oma osionsa tässä on vielä nämä koulutusohjelmien sijoituspaikat/muutot.

Viime keväänä ei tiennyt mistä sitä kämppää oikeen hakea kun kukaan ei tiennyt missä se opiskelu alkaa ja nyt kaiken huipuksi kiertää huhuja että taas vaihtuu paikka.. + vielä pääkaupunkiseudun opiskelija-asuntotilanne..*eikä*

sääliksi käy niitä toisen vuoden opiskelijoita jos joutuvat kolmanteen eri opiskelupisteeseen, uusi lukuvuosi -> uusi paikka...! *eiei*

--
*nuotti* I can see the light of hope in your eyes *nuotti*

Lost-Soul

#15 • • Lost-Soul los pallos

eugina, 27.1.2009 19:13:
Jos nyt heitätään viel vähä vettä kiukaalle, niin ihan oma osionsa tässä on vielä nämä koulutusohjelmien sijoituspaikat/muutot.

Viime keväänä ei tiennyt mistä sitä kämppää oikeen hakea kun kukaan ei tiennyt missä se opiskelu alkaa ja nyt kaiken huipuksi kiertää huhuja että taas vaihtuu paikka.. + vielä pääkaupunkiseudun opiskelija-asuntotilanne..*eikä*

sääliksi käy niitä toisen vuoden opiskelijoita jos joutuvat kolmanteen eri opiskelupisteeseen, uusi lukuvuosi -> uusi paikka...! *eiei*

Missäs koulutusohjelmassa tollasta on tapahtunut.. Mä oon ainakin ymmärtänyt, että EVTEK:in puolella ei ole juuri mitää siirtymisiä tarvinnu tehdä (olikohan liiketalous joutu siirtyy ku talo meni alta).

--

turha

#17 • • turha
Viimeistä vuotta opiskelevana ex-Stadialaisena voin vaan sanoa, ettei toi meno oo muuttunut mihinkään... Suurin ongelma on mun mielestäni hallinto ja se, ettei sitä tunnu kiinnostavan opetustoiminta ollenkaan. Senkun vaan "säästetään" lisäämällä byrokratiaa ja vähentämällä lähiopetusta. Opettajat sitten levittävät käsiään opiskelijoille, kun eivät tiedä mitä pitäisi opettaa, missä ja milloin.
tomii

#18 • • tomii kallion herttua

Individual, 27.1.2009 20:06:
Joo-o, paljon tulee opinahjolle nyt näemmä rapaa niskaan, mutta häätyy tässä ihan se kuuluisa oma mielipide (tm) muodostaa ennen kuin dumaa ihan täysin.

Joo se kannattaa, koska kuten tossa aikasemmin sanoin, niin AMK:ssa koulutusohjelmien/yksiköiden/opettajien tasot heittelee kuin kanttiaalto, jopa siis saman lafkan sisällä.

--
reivaan kunnes kuolen

Ozie

#19 • • Ozie
Tjoo. Laitetaan omat pennit myös jakoon

2003 - 2008 EVTEK Talotekniikka:

Homma toimi niinkun piti, kaikki pakolliset kurssit koko opiskeluajalta selvillä ekalla viikolla ja jos jotain ongelmia tuli niin linjan henkilökunta osasi auttaa asiassa kun asiassa.

2009 - 2009? Metropolia Liiketalous:

Mikään ei tunnu toimivan. Opettajista saa mitään vastausta ulos. Joutui kolmelta henkilöltä selvittämään pitääkö käydä tasokokeissa/näyttökokeissa vai saiko EVTEK:n kursseja suoraan hyväksiluettua. Vieläkin muutaman kurssin osalta mysteeri. Hienointa lienee ehkä se että saan näillä näkymin hyväksiluettua 3op Suomea, 3op matematiikkaa ja 11 op liiketalouden kursseja. Liiketalouden kursseja, mitä varten tuonne hain saan siis hyväksi luettua paljonkin, mutta sitten pitää mennä uudestaan tekemään työhakemuksia ja pitämään esitelmiä äidinkielen tunnille *sydän* MOTIVOI *sydän*

Tietotekniikan perusteidenkin kanssa saa säätää kun olin kipeenä näyttökokeen aikana eikä kukaan osannut edes sanoa että saako sitä hyväksiluettua suoraan vai pitääkö käydä sielä kokeessa. Nyt mennyt hermot sen verran pahasti että pitää katsoa kauan sitä jaksaa tuolla käydä.
Mimir

#20 • • Mimir Rouva Yninä
Itse valmistuin Metropoliasta viime jouluna eli suoritin suurimman osan opinnoistani Stadian aikana, Tukholmankadulla. Ainakin meidän koulutusohjelmassa (sosiaali- ja terveysala, hoitotyön suuntautumisvaihtoehto) tuntui, ettei tieto kulkenut koskaan, kummankaan laitoksen aikana. Lukujärjestyksiin tuli jatkuvasti muutoksia eikä niistä koskaan ilmoitettu ja niin edelleen. Toki oli myös hyviä opettajia jotka hoitivat mahdolliset muutokset asiallisesti, mutta valitettavasti aika harvassa.

Viime syksynä yhdistyminen näkyi tietotekniikkapuolella ja oli kyllä äärimmäisen tylsää, kun se kaikki säätö piti läpikäydä, kun koulua oli muutenkin jäljellä enää muutama kuukausi. Se nyt ei tietenkään sinänsä ollut koulun vika, eivät sentään tainneet yhdistysmisajankohtaa valita vaan mun kiusaks.

Loppujen lopuksi en kuitenkaan muistele ainakaan kovin pahalla. Moni asia toki mätti, mutta tässä mä nyt silti olen, vastavalmistuneena ja ihan hyvät opit saaneena. Mitä oon samassa koulussa olevien / olleiden kavereiden kanssa jutellut, asioiden toimivuus tuntuu vaihtelevan paljon myös koulutusohjelmittain.

--
[Wings are growing on her.]