domi, 12.1.2009 21:35:
--- d_b, 12.1.2009 21:33:
Ai ettei saa enää antaa suoraa palautetta? Saa jos ei käytä sanaa "vammainen". Ja pyydä ottamaan jotain efektiä pois. Sama kuin menisit jonkun taidemaalarin luokse. Ota tosta tuo väri pois se ei kuulu siihen.
---
No jos se efekti on perseestä, ni kyllä kai sen saa sanoa? Eikö palautteessa ole kysymys siitä mitä mieltä on asiasta x?
Jos palaute tuntuu kipeältä, ei kannata laittaa arvosteluun yhtään mitään. Tai sitten oppia niistä jotain.
No joo. Opin ainakin sen että älä tuota Reasonin efekteillä.
happosepi, 6.1.2009 21:01:
-bassopörinäsoundin flangerointi kuulostaa vammaiselta, ehdottomasti pois
Drum and bassissa on tommonen reece eikä se ole siis mikään basso.
Siihen kuuluu nimenomaan phase tai chorus efekti.
Tarkoitus on vielä tuhota soundia vielä enemmän esim. Scream 4:llä
ei saa nuyt tollee haukkua vaan autetaan kaveria TAAS mäessä :D
pari perus junkka tipsii:
- kikki ja snare aina keskellä (aka mono) ja jos rupeet levittelee niin ei mitään panorointi automatioo ainakaan.
- reecen sweeppisoundia EI TEHDÄ PHASELLA!! vaan jos sulla on samplena se reece niin pistät toisen samplerin kopiona mutta -1 pitchillä niin se lähtee flangaa kivasti tai jo teet synalla niinkun kaikki kovikset niin käytä thorissa lfo sweeppiä combi filsussa tai jossain muussa. Phase efu reasonissa ainakin ( sitähän sä vielä käytät?) tuo kaikkea muutakin kuraa soundiin kuin pelkän kierto efun. Ja jos et osaa tehdä ite reece soundia nii tässä pikaopas:
1. avaa thor
2. pistä blankoksi
3. 1 osc multiocs saw allto ja hiukan tunee oikealle. dutunea maun mukaan
4. toinen multiocs saw aalto ja muuten sama paiti tune vasuriin
5. notch filsu joka lfolla hitaasti (1/3 vai oliko se nyt 3/1 ehkä) sweeppaa timen mukaan
6. tokaksi filsuksi combi ja se lfo 2 samalla tavalla timen mukaa sweeppaa
7. ADSR pistät keskimmäisiä tappiin
8. perään sit tape screamit, equt, ehkä vielä extra unsionit ja kompurat ja stereo efulla pistät yläänet leveemmäkis, mutta jätät bassot monox
simple as fuck
- reece on todellakin basso ..LOL. detunoitu sawi allto aka supersaw soitettuna alemmilta näppäimiltä, mutta leikataan sitä alinta hertziä kuitenkin sen verran että tästä uupunut SUB BASS mahtuu mukaan kanssa
hrdkvr, 13.1.2009 11:13:
ei saa nuyt tollee haukkua vaan autetaan kaveria TAAS mäessä :D
pari perus junkka tipsii:
- kikki ja snare aina keskellä (aka mono) ja jos rupeet levittelee niin ei mitään panorointi automatioo ainakaan.
- reecen sweeppisoundia EI TEHDÄ PHASELLA!! vaan jos sulla on samplena se reece niin pistät toisen samplerin kopiona mutta -1 pitchillä niin se lähtee flangaa kivasti tai jo teet synalla niinkun kaikki kovikset niin käytä thorissa lfo sweeppiä combi filsussa tai jossain muussa. Phase efu reasonissa ainakin ( sitähän sä vielä käytät?) tuo kaikkea muutakin kuraa soundiin kuin pelkän kierto efun. Ja jos et osaa tehdä ite reece soundia nii tässä pikaopas:
1. avaa thor
2. pistä blankoksi
3. 1 osc multiocs saw allto ja hiukan tunee oikealle. dutunea maun mukaan
4. toinen multiocs saw aalto ja muuten sama paiti tune vasuriin
5. notch filsu joka lfolla hitaasti (1/3 vai oliko se nyt 3/1 ehkä) sweeppaa timen mukaan
6. tokaksi filsuksi combi ja se lfo 2 samalla tavalla timen mukaa sweeppaa
7. ADSR pistät keskimmäisiä tappiin
8. perään sit tape screamit, equt, ehkä vielä extra unsionit ja kompurat ja stereo efulla pistät yläänet leveemmäkis, mutta jätät bassot monox
simple as fuck
- reece on todellakin basso ..LOL. detunoitu sawi allto aka supersaw soitettuna alemmilta näppäimiltä, mutta leikataan sitä alinta hertziä kuitenkin sen verran että tästä uupunut SUB BASS mahtuu mukaan kanssa
Ai ettei saa enää antaa suoraa palautetta? Saa jos ei käytä sanaa "vammainen". Ja pyydä ottamaan jotain efektiä pois. Sama kuin menisit jonkun taidemaalarin luokse. Ota tosta tuo väri pois se ei kuulu siihen.
hrdkvr, 13.1.2009 11:13:
ei saa nuyt tollee haukkua vaan autetaan kaveria TAAS mäessä :D
pari perus junkka tipsii:
- kikki ja snare aina keskellä (aka mono) ja jos rupeet levittelee niin ei mitään panorointi automatioo ainakaan.
- reecen sweeppisoundia EI TEHDÄ PHASELLA!! vaan jos sulla on samplena se reece niin pistät toisen samplerin kopiona mutta -1 pitchillä niin se lähtee flangaa kivasti tai jo teet synalla niinkun kaikki kovikset niin käytä thorissa lfo sweeppiä combi filsussa tai jossain muussa. Phase efu reasonissa ainakin ( sitähän sä vielä käytät?) tuo kaikkea muutakin kuraa soundiin kuin pelkän kierto efun. Ja jos et osaa tehdä ite reece soundia nii tässä pikaopas:
1. avaa thor
2. pistä blankoksi
3. 1 osc multiocs saw allto ja hiukan tunee oikealle. dutunea maun mukaan
4. toinen multiocs saw aalto ja muuten sama paiti tune vasuriin
5. notch filsu joka lfolla hitaasti (1/3 vai oliko se nyt 3/1 ehkä) sweeppaa timen mukaan
6. tokaksi filsuksi combi ja se lfo 2 samalla tavalla timen mukaa sweeppaa
7. ADSR pistät keskimmäisiä tappiin
8. perään sit tape screamit, equt, ehkä vielä extra unsionit ja kompurat ja stereo efulla pistät yläänet leveemmäkis, mutta jätät bassot monox
simple as fuck
- reece on todellakin basso ..LOL. detunoitu sawi allto aka supersaw soitettuna alemmilta näppäimiltä, mutta leikataan sitä alinta hertziä kuitenkin sen verran että tästä uupunut SUB BASS mahtuu mukaan kanssa
No tutoriaali oli tuolla youtubessa jonka mukaan tein lead soundin. Eli Malströmillä ja periaatteessa samallailla detunet ja pari saw-aaltoa. Siinä oli phaser efektinä ulosmenossa enkä oikeastaan ollut edes laittanut sitä vaan tuo vonku tulee Comb filtteristä kun resonanssia säätää.
En ole vielä päivittänyt neloseen mutta ehkä voisin kokeilla sun Thor vinkkejä kunhan saan sen
päivityksen.
edit: kiitos vinkeistä. Reece ei ole välttämättä kaikin helpoin syna tehdä ja vaatii kehittämistä.
Drum and bassissa on tommonen reece eikä se ole siis mikään basso.
Siihen kuuluu nimenomaan phase tai chorus efekti.
Tarkoitus on vielä tuhota soundia vielä enemmän esim. Scream 4:llä
noi vokaalit, ääh. ton ekan flangerireesen aikana kuvittelin, että sen jälkeen tulee joku kunnolla matalalta muriseva levee reesebasso ja läskit rummut, mut sit se jatkukin vaan tolleen vähän katkottuna mut yhtä avuttomana. saattaa johtua kusihädästä tai jatkuvan karkinmussutuksen aiheuttamasta liikaenergiasta, mut kyllähän jalat tän tahtiin vatkaa aika vaivattomasti. rytmillisesti tässä ei ookkaan hirveesti vikaa, mut se tapa miten tää on toteutettu, on vaan ponneton ja avuton.
tähän itse asiassa turtuu tosi nopeesti. reesen ärsyttävän staattisen comb-filtterisoundin, sen bassottomuuden ja kaiken ärsyttävän flangeroinnin ja pannailun unohtaa tosi vaivattomasti, kun biisissä ei oikeen tapahdu mitään, johon kiinnittäis huomiota positiivisessa mielessä. mikään ei vaan kuulosta hirveen hyvältä, tai mikään ei tue soundien puolesta sitä meininkiä, jota tähän on selvästi aiottu saada aikaan. sit se jää vaan tälläseksi kuivaksi rallatteluksi, jossa ei tapahdu mitään, ja siitäkin huolimatta se on saatu kuulostamaan kevyesti epämiellyttävältä.
d_b, 10.1.2009 23:09:
Puristien nyrkki on foorumeilla heilunut aina ja se ei mua haittaa. En välitä juuri tuleeko biisistä hittiä tai "genrellisesti oikeanlaista" mutta pääasia että biisistä tulee lopulta mahdollisimman kuunneltava.
et varmasti välitä, mutta joka tapauksessa:
d_b, 13.1.2009 10:55:
Drum and bassissa on tommonen reece eikä se ole siis mikään basso.
Siihen kuuluu nimenomaan phase tai chorus efekti.
Tarkoitus on vielä tuhota soundia vielä enemmän esim. Scream 4:llä
nii, no ainakaan reesestä ei nyt tullut hirveen kuunneltava, vaikka kovasti yritit tehä sitä kaikkien purististen neuvojen mukaan.
hahahah. en jaksa eritellä, mut aika säälittävä video.
d_b, 12.1.2009 21:13:
ehkä olis alussa kannattanu mainita että eksporttasin suoraan Reasonista. Ei ole nauhotettu trakki kerrallaan missään vielä kuten pitäisi.
joo, sehän tosiaan saa biisin kuulostamaan yhtäkkiä paljon paremmalta kaikkien mielestä.
ymmärrän et kiusaus on kova laittaa biisinroju kuultavaksi ennen kuin se on omastakaan mielestä edes lähelle valmista, mut kannattaa sit kans odottaa sen arvoinen vastaanotto. mene toki nauhottamaan trakki kerrallaan jossain muussa softassa jos siitä parempi tulee. tee sillä samantien koko biisi uudestaan, kun Reasonista ei näköjään ole mihinkään.
ps. jos tarkotus on saada detunea ja käyttää useampaa oskillaattoria ja flangeria/chorusta, niin kannattaa vetää joka oskillaattori oman flangerinsa/choruksensa läpi, joihin jokaseen vääntää vähän eri arvot. toiseksi malström on vitun huono valinta siihen, koska siinä ei ole free run -oskillaattoreita, vaan joka note on -tapahtumalla ne alkaa samasta vaiheesta (yksinkertasille aaltomuodoille index-sliderilla ei ole vaikutusta). jos sulla ei vielä oo nelosreasonia, niin ainoa järkevä vaihtoehto on subtractor, mut thorissa ois asteen verran parempisoundiset oscit. samasta syystä kannattaa kokeilla myös pitch lfo:n käyttämistä. kun tarkotus on saada usealla oskillaattorilla tosi detunetettu ja paksu soundi, niin on sitä parempi, mitä vähemmän se kahden eri saha-aallon vaihejakso (PIUUUNNNRRRNNNUUUIP) kuuluu minkään kahden oscin välillä. kun jokaseen osciin laittaa oman random lfo:nsa, joka kontrolloi pitchiä just sen verran, et sitä ei välttämättä kuule, vaan se vaikuttaa pelkästään siihen aallon vaiheeseen, niin ne jaksojen pituudet vaihtelee jokasella kierrolla. ihan kuuluvaakin vibratoa voi kokeilla. riippuu tietysti siitä mitä ollaan tekemässä, mikä toimii parhaiten.
jakke, 23.1.2009 07:23:
noi vokaalit, ääh. ton ekan flangerireesen aikana kuvittelin, että sen jälkeen tulee joku kunnolla matalalta muriseva levee reesebasso ja läskit rummut, mut sit se jatkukin vaan tolleen vähän katkottuna mut yhtä avuttomana. saattaa johtua kusihädästä tai jatkuvan karkinmussutuksen aiheuttamasta liikaenergiasta, mut kyllähän jalat tän tahtiin vatkaa aika vaivattomasti. rytmillisesti tässä ei ookkaan hirveesti vikaa, mut se tapa miten tää on toteutettu, on vaan ponneton ja avuton.
tähän itse asiassa turtuu tosi nopeesti. reesen ärsyttävän staattisen comb-filtterisoundin, sen bassottomuuden ja kaiken ärsyttävän flangeroinnin ja pannailun unohtaa tosi vaivattomasti, kun biisissä ei oikeen tapahdu mitään, johon kiinnittäis huomiota positiivisessa mielessä. mikään ei vaan kuulosta hirveen hyvältä, tai mikään ei tue soundien puolesta sitä meininkiä, jota tähän on selvästi aiottu saada aikaan. sit se jää vaan tälläseksi kuivaksi rallatteluksi, jossa ei tapahdu mitään, ja siitäkin huolimatta se on saatu kuulostamaan kevyesti epämiellyttävältä.
--- d_b, 10.1.2009 23:09:
Puristien nyrkki on foorumeilla heilunut aina ja se ei mua haittaa. En välitä juuri tuleeko biisistä hittiä tai "genrellisesti oikeanlaista" mutta pääasia että biisistä tulee lopulta mahdollisimman kuunneltava.
---
et varmasti välitä, mutta joka tapauksessa:
--- d_b, 13.1.2009 10:55:
Drum and bassissa on tommonen reece eikä se ole siis mikään basso.
Siihen kuuluu nimenomaan phase tai chorus efekti.
Tarkoitus on vielä tuhota soundia vielä enemmän esim. Scream 4:llä
---
nii, no ainakaan reesestä ei nyt tullut hirveen kuunneltava, vaikka kovasti yritit tehä sitä kaikkien purististen neuvojen mukaan.
hahahah. en jaksa eritellä, mut aika säälittävä video.
--- d_b, 12.1.2009 21:13:
ehkä olis alussa kannattanu mainita että eksporttasin suoraan Reasonista. Ei ole nauhotettu trakki kerrallaan missään vielä kuten pitäisi.
---
joo, sehän tosiaan saa biisin kuulostamaan yhtäkkiä paljon paremmalta kaikkien mielestä.
ymmärrän et kiusaus on kova laittaa biisinroju kuultavaksi ennen kuin se on omastakaan mielestä edes lähelle valmista, mut kannattaa sit kans odottaa sen arvoinen vastaanotto. mene toki nauhottamaan trakki kerrallaan jossain muussa softassa jos siitä parempi tulee. tee sillä samantien koko biisi uudestaan, kun Reasonista ei näköjään ole mihinkään.
ps. jos tarkotus on saada detunea ja käyttää useampaa oskillaattoria ja flangeria/chorusta, niin kannattaa vetää joka oskillaattori oman flangerinsa/choruksensa läpi, joihin jokaseen vääntää vähän eri arvot. toiseksi malström on vitun huono valinta siihen, koska siinä ei ole free run -oskillaattoreita, vaan joka note on -tapahtumalla ne alkaa samasta vaiheesta (yksinkertasille aaltomuodoille index-sliderilla ei ole vaikutusta). jos sulla ei vielä oo nelosreasonia, niin ainoa järkevä vaihtoehto on subtractor, mut thorissa ois asteen verran parempisoundiset oscit. samasta syystä kannattaa kokeilla myös pitch lfo:n käyttämistä. kun tarkotus on saada usealla oskillaattorilla tosi detunetettu ja paksu soundi, niin on sitä parempi, mitä vähemmän se kahden eri saha-aallon vaihejakso (PIUUUNNNRRRNNNUUUIP) kuuluu minkään kahden oscin välillä. kun jokaseen osciin laittaa oman random lfo:nsa, joka kontrolloi pitchiä just sen verran, et sitä ei välttämättä kuule, vaan se vaikuttaa pelkästään siihen aallon vaiheeseen, niin ne jaksojen pituudet vaihtelee jokasella kierrolla. ihan kuuluvaakin vibratoa voi kokeilla. riippuu tietysti siitä mitä ollaan tekemässä, mikä toimii parhaiten.
Kiitokset rakentavista kommenteista. Ehkä tosiaan (kusi)hädässä väännetty pikajunkka. Iskua tähän pitäs saada varsinkin rumpusektioon. Käytin tuossa pääbreaksissa valmista loopmastersin samplea Drexissä joka on Abstrakt sarjasta. Ei välttämättä paras valinta koska sämple on aikalailla efektoitu ja vedetty leveäksi stereokuvassa.
Ajattelin seuraavia muutoksia: käyttää alussa intro-osiossa vain tuota "abstrakt" breaks sämpleä ja sitten kasaa kompin erillisistä rumpusämpleistä vaikka uuteen mikseriin. Sitten EQ:ttaa samplet sopivasti erikseen mm. kick rumpu matalalle taajuusalueella ja leikkaa siitä yläosaa pois. Hihatit ja muut soimaan kirkkaasti yläalueelle ja vääntää niihin EQ:ssa yläaluetta vähän ja mikserissä ripauksen trebleä.
Hmm. Voi olla että tutoriaalit tappaa luovuuden. Pitäs varmaan asentaa 4:nen ja kokeilla suoraan Thoria. Tuota lfo metodia vois myös kokeilla. En tiedä saisko sen toimimaan vaikka eri nuoteilla eri nopeudella.
Mulle biisien teko on yleensä ollut tuottamispuolella joko hidasta tai vaikeaa tai sitten molempia.
Ehkä pari kuukautta säätöä vielä.
jos ny reeseen pitää pistää nyt pistää flangeria/phaseria/chorusta, tai oikeestaan se on aika suotavaa, niin älä ny herranjumala pistä sitä koko soundiin, vaan splittaa soundi useammalle mikserikanavalle. eli subit erikseen ja sitten vaikka 3 eri midrangekanavaa mis on pikkusen eri prosessointi jokasella kanavalla, mut lähinnä niinku pikkusen erilaisia särö/filtteri/chorus/reverb/mitävittua signaaliketjuja. muita sääntöjä ei oo ku se et: jos se kuulostaa hyvältä, se on hyvä.
kokonaisuudessaan tää "biisi" oli vaan aika hemmetin sekava. stereokuvassa pomppii ympäriinsä ties mitä pieniä vihreitä miehiä, koko hommassa ei oo päätä eikä häntää ja soundit on niin muoviset että morjens. ja mä luulen et ei tää kyllä reasonista johdu, koska aika moni kova junkkatuottajakin tekee ihan 100% reasonilla ja aika komeaa soundia vielä.
kyl sitä ehkä kantsii vertailla noita biisejä joskus muiden tuotantoon ja miettii et "onks tää ny ees lähellekään sinne päin". tää ei kyllä todellakaan oo. mut on tällä kai jotain huumoriarvoa.
Okei, en sinänsä ymmärrä musiikin tekemisestä mitään (musiikista sentään jotakin) mutta tää oli kyllä niin lattea biisi kuin olla ja saattaa. Tuli lähinnä mieleen jonkun vanhan (mid 90's) videopelin markalla tehdyt taustamusiikit.
Flangeri ja reese? oli kamalaa, rummut munattomat ja syna "melodioissa" ei ollu mitään ideaa. Biisin laatua kuvastanee se etten pystynyt kuuntelemaan kuin melkein puoliväliin. Rupesi puistattamaan liikaa.
Itse yhdyn erään henkilön yleiseen määritelmään junkasta: "It's just like techno but with guns."
Tässä ei ollut teknoa eikä pyssyjä. :(