Minikannettavat

106 posts, 6 pages, 27,429 views

akir0

Posts: 2,554

#81 • • akir0 idleRPG champion 2009

tumpsi, 31.1.2009 17:45:
en yhtäkkiä keksi tästä muuta vikaa ku vähän erikoinen näppisleiska, mut siihen tottuu tunnissa. akku kestää 6-8h asetuksista riippuen, multi touch pad, 20gb ssd, yms. käytännössä lähes äänetön kone.



Mun mielestäni tossa on merkittävästi pienempi ja huonompi näppis kuin aa1:ssä, jonka tapia päädyin siihen. Lisäks siitä puuttuu sisäänrakennettu 3g.

aa1:n surkein puoli on heikki akku, mutta sen voi onneks lisävarusteella korjata
tumpsi

Posts: 2,553

#82 • • tumpsi rekisteröitymätön

akir0, 31.1.2009 20:09:
---
tumpsi, 31.1.2009 17:45:
en yhtäkkiä keksi tästä muuta vikaa ku vähän erikoinen näppisleiska, mut siihen tottuu tunnissa. akku kestää 6-8h asetuksista riippuen, multi touch pad, 20gb ssd, yms. käytännössä lähes äänetön kone.

---


Mun mielestäni tossa on merkittävästi pienempi ja huonompi näppis kuin aa1:ssä, jonka tapia päädyin siihen. Lisäks siitä puuttuu sisäänrakennettu 3g.

aa1:n surkein puoli on heikki akku, mutta sen voi onneks lisävarusteella korjata


901go:ssa on 3g-modeemi. itse en moista tarvi kun puhku on kuitenkin aina mukana -> saa yhteyden sen läpi. kieltämättä näppis on heikoin lenkki tossa.
Anselmi

Posts: 2,578

#83 • • Edited Anselmi And sell me

Anselmi, 31.1.2009 14:03:
Pienen salapoliisityon jalkeen paadyin Samsung nc10.


Nyt kuukauden käytössä. Ensitöiksi heitin Windowsin vittuun ja tilalle rinnakain Linux Mint (Ubuntu pohjainen) sekä Moblin.Mintti normaalikäytössä mutta vielä kehitysvaiheessa oleva Moblin siksi rinalle että käynnistyy nopeammin kuin ehtii sanoa kissa. Osoittautunut käteväksi lisäksi kun liikkeellä ollessa tarvii nopeasti tsekkaa jotain netistä. Mint taasen tarjoaa kaiken mitä tarvinkin ja toimipa vielä aikalailla out of the box (langattoman joutui säätämään, vei vartin). Koneena nc10 osoitautunut kertakaikkiaan loistavaksi, en keksi pahaa sanottavaa.

--
sen pituinen se

Air

Posts: 319

#84 • • Air
Miniläppärin hankinta ois edessä ja Samsungin nc10 kiikarissa. N310 houkuttelis kovin designin takia mutta akkukesto taitaa olla aika huono tuossa mallissa.
Juhgu

Posts: 7,921

#85 • • Edited Juhgu Virnistelijä

-Alex-, 2.1.2009 13:42:
---
Tästä ois kiva kuulla enemmänkin kommentteja, että miten miniläppäri soveltuu settien tallennukseen.


No jos ihan tosissaan haluaa nauhoitella, niin itse en kyllä käyttäisi mitään emolevyn integroitua äänikorttia (ison enkä pienen läppärin). Kohtuu hyvät ulkoiset ovat kuitenkin kohtuu halpoja.


Itse ostin isomman hajonneen läppärin tilalle Acer Aspire Onen. Kulkee kyllä tosi kätevästi mukana, ja vääntö riittää esim. livekeikkoihin. Kovin montaa tuntia kerrallaan noilla minikoneilla en kyllä ainakaan itse jaksa työskenellä, mutta ei se ole tarkoituskaan.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Juhgu

Posts: 7,921

#87 • • Edited Juhgu Virnistelijä

näköradiomies, 27.5.2009 15:41:
---
mikäs sekkari?

mua kiinnostas kans tohon livejuttuihin tommonen pikkuläppäri, mut jos se tosiaankin jaksaa



Ableton Live, ja läppärissä siis tuo 1.6Ghz Atomi. Kyllä sillä aika vapaasti saa abletonin omaa efektiä ym. projekteihin läiskiä, ja esim kiippariin voinee jonkun VST-synän tai parikin laittaa, jos nyt ei niitä kaikista raskaimpia valitse.

Livekeikalla omassa tapauksessani siis kuitenkin tarkoitin ns. läppäriliveä, jossa biisit on valmiita waveja, ja live vaan niiden kanssa kikkailua.


Nii, ja muistia kannattaa hommata lisää, jos sitä on alunperin vähän. Saahan noihin miniläppäreihinkin kai pari gigaa.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Axl Knight

Posts: 544

#88 • • Axl Knight Oldscool Dj
Asus Eee 1000H ollut nyt kuukausi käytössä..muistin päivitin suoraan 2:een gigaan..ollut varsin mainio vekotin akkukestokin 4:sen tuntia..äänentoisto ihan ok ...erityiskiitos tästä näppäimistöstä..10" näyttö myös riittävä moneen touhuun.
näköradiomies

Posts: 491

#89 • • näköradiomies
mikäs versio livestä? seiska vai kasi?

ja joo waveja tuota nytkin tulee pyöritettyä ku raudalla ne äänet tulee tehtyä kotona:)

tosiaan 15" laajis hp on turhan möhkäle ja kaikenlisäks aika heikko tuon liven kans ku on vista siinä
Juhgu

Posts: 7,921

#90 • • Edited Juhgu Virnistelijä

näköradiomies, 27.5.2009 16:56:
mikäs versio livestä? seiska vai kasi?



Kasi. Onko noissa jotain eroja tehovaatimusten suhteen?

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Optik

Posts: 1,691

#91 • • Edited Optik Piikkisika/Outopallo
Pidemmän aikaa jo miniläppäreiden kehitystä seuranneena omat vaihtoehdot ovat kutakuinkin seuraavat..

Nykyisistä markkinoilla olevista joko Asus EEE 1000HE tai Samsung NC10 täyttävät omat kriteerini.. tosin valinnan pointit ovat erilaiset (Atom 280 vs. Akkukesto)

Myöhemmin markkinoille tulevista koneista olisi hyvä löytyä joko/tai seuraavat featuret, jotka aiheuttavat puntarointia:

Joku Atom 280/330 + Intel GN40 piirisarjalla tai Atom 280/330 ja nVidian ION-piirisarja
12" näyttö (1280x800 reso alkaa olla jo käytettävä useammissa sovellutuksissa) 10":lla näytöllä yli 1024x600 resoluutio on suoraan sanottuna liikaa vaadittu.. ja toisekseen 1024x600 on pikkuisen liian pieni vähän vakavampaan käyttöön.

VIA:n Nano-prossu ja sen tehokkuus/virrankulutus yhdistettynä jompaankumpaan yllämainituista piirisarjoista sekoittaa soppaa entisestään..

Edit:

Lenovolta on ilmeisesti tulossa markkinoille 12" netbook jossa olisi aiemmin markkinoille tulevassa mallissa wanha Intelin 945GSE ja myöhemmässä mallissa nVidian ION... pitänee laittaa tarkkailuun.. *ding*

--
Tylsyys ei tapa, mutta joskus toivot, että tappaisi.

näköradiomies

Posts: 491

#92 • • näköradiomies

Juhgu, 27.5.2009 18:03:
---
näköradiomies, 27.5.2009 16:56:
mikäs versio livestä? seiska vai kasi?
---


Kasi. Onko noissa jotain eroja tehovaatimusten suhteen?



en tiedä, käytän ite seiskaa..mitä tuota kasia nyt oon katellu ni aika paljonhan siinä on uusia ominaisuuksia minkä myötä sitä arvelin vähän raskaammaksi myös, mut hyvä kuulla tämmösiä kokemuksia, ehkä joskus tuommonen pikkukone tulee hankittuakin:)
John

Posts: 1,384

#93 • • Edited John Lauma

akir0, 1.12.2008 12:37:
Acer valikoitui itselle selkeästi parhaimman näppäimistön ja sisäänrakennetun 3G:n takia.



Minulla on samanlainen Acerin kone, ja tunteet ko laitetta kohtaan ovat vähintäänkin ristiriitaiset. Näppis ei toimi kunnolla, muutama näppäin ei ota painallusta abt. joka kolmannella kerralla, mikä on kohtuu häiritsevää varsinkin kun haluaisi nopeasti kirjoittaa jotakin. Lisäksi 3G-modeemi pätkii jatkuvasti. Noin joka viides kerta kun lataan jonkun sivun, niin selain ilmoittaa että osoitetta ei ole olemassa (vaikka GlobeTrotter näyttää signaalin voimakkuudeksi vähintän kolmea tolppaa viidestä). Tämän lisäksi yhteys menee totaalisen solmuun 5-20 kertaa/päivä, ja siihen ei auta muu kuin käyttää konetta standby tilassa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Aspire Onen kanssa, vai onko mulle osunut maanantaikappale?

Yleisesti ottaen olen kuitenkin ollut tyytyväinen laitteeseen. Laivalla kun tulee aika paljon reissattua (yksin ja selvin päin, ei risteilemässä) niin miniläppäri on kyllä todellinen pelastus! Samaten kun menee kavereiden kanssa puistoon... ei tarvi enää miettiä mitä musaa laittaisi mp3-soittimeen, kun nappaa vaan koko koneen mukaan! :)

--
Fancy some cheese, Gromit?

akir0

Posts: 2,554

#94 • • akir0 idleRPG champion 2009

John, 27.5.2009 20:27:
---
akir0, 1.12.2008 12:37:
Acer valikoitui itselle selkeästi parhaimman näppäimistön ja sisäänrakennetun 3G:n takia.

---


Minulla on samanlainen Acerin kone, ja tunteet ko laitetta kohtaan ovat vähintäänkin ristiriitaiset. Näppis ei toimi kunnolla, muutama näppäin ei ota painallusta abt. joka kolmannella kerralla, mikä on kohtuu häiritsevää varsinkin kun haluaisi nopeasti kirjoittaa jotakin. Lisäksi 3G-modeemi pätkii jatkuvasti. Noin joka viides kerta kun lataan jonkun sivun, niin selain ilmoittaa että osoitetta ei ole olemassa (vaikka GlobeTrotter näyttää signaalin voimakkuudeksi vähintän kolmea tolppaa viidestä). Tämän lisäksi yhteys menee totaalisen solmuun 5-20 kertaa/päivä, ja siihen ei auta muu kuin käyttää konetta standby tilassa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Aspire Onen kanssa, vai onko mulle osunut maanantaikappale?



Ei mulla oo kyllä ollu moisia ongelmia. Näppäimien alle menee tosin hyvin helposti kaikenlaista tavaraa, mutta putsaus onnistuu, kun kääntää koneen ylösalaisin ja sitten paineilmaan nappien alle.

3g-yhteyttä käytän ehkä vain päivittäin noin 30-60min, mutta mulla ei toi yhteys juurikaan jumittele (sen enempää kuin mitä se kännyköilläkään tekisi). Kaikki 3g-piirit toki tuppaa olemaan sellaisia, että jos yhteys välillä katoilee, niin ne eivät siitä oikein osaa toipua ilman restarttia (eli standby tai restart käyttikseen).
akir0

Posts: 2,554

#95 • • akir0 idleRPG champion 2009

Optik, 27.5.2009 18:40:
Lenovolta on ilmeisesti tulossa markkinoille 12" netbook jossa olisi aiemmin markkinoille tulevassa mallissa wanha Intelin 945GSE ja myöhemmässä mallissa nVidian ION... pitänee laittaa tarkkailuun.. *ding*



En kyllä ymmärrä, että miks 12" olis enää edes mitään netbookkeja, noihan on jo normikannettavien kokoisia. Ellei tota nimitystä sit perustella halvemmilla komponenteillä ja muutenkin heikommalla rakenteella.
Minnalilla

Posts: 418

#96 • • Minnalilla

La Petite,
kuva
Eilen haettiin mulle tämmönen *plur*



aaah! ihanan värinen *plur*

--
tilulileii!

Juhgu

Posts: 7,921

#97 • • Juhgu Virnistelijä

John, 27.5.2009 20:27:
---
Minulla on samanlainen Acerin kone, ja tunteet ko laitetta kohtaan ovat vähintäänkin ristiriitaiset. Näppis ei toimi kunnolla, muutama näppäin ei ota painallusta abt. joka kolmannella kerralla, mikä on kohtuu häiritsevää varsinkin kun haluaisi nopeasti kirjoittaa jotakin. Lisäksi 3G-modeemi pätkii jatkuvasti. Noin joka viides kerta kun lataan jonkun sivun, niin selain ilmoittaa että osoitetta ei ole olemassa (vaikka GlobeTrotter näyttää signaalin voimakkuudeksi vähintän kolmea tolppaa viidestä). Tämän lisäksi yhteys menee totaalisen solmuun 5-20 kertaa/päivä, ja siihen ei auta muu kuin käyttää konetta standby tilassa. Onko muilla ollut vastaavia ongelmia Aspire Onen kanssa, vai onko mulle osunut maanantaikappale?


Voi tietty olla jossain laitteessakin vikaa, mutta veikkaisin ennemmin että siellä on jotain matoja tai sekavia ajureita jotka vetävät koneen jumiin. Kokeile palauttaa kone alkutilaansa (siis uudelleenasennus), jos auttaisi. Jos ei, ni tuollaiset vois ehkä mennä takuunkin piikkiin.


Optik, 27.5.2009 18:40:
12" näyttö (1280x800 reso alkaa olla jo käytettävä useammissa sovellutuksissa) 10":lla näytöllä yli 1024x600 resoluutio on suoraan sanottuna liikaa vaadittu.. ja toisekseen 1024x600 on pikkuisen liian pieni vähän vakavampaan käyttöön.


Itse en 12-tuumaista enää oikein miellä miniläppäriksi, ja miniläppäreitä tosiaan ei ole tehty "vakavampaan käyttöön", tai no, riippuu vähän mitä sillä vakavalla käytöllä tarkoitat. Mutta ei pienellä näytöllä/näppiksellä jaksa montaa tuntia työskennellä putkeen.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Epailija

Posts: 5,636

#98 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Mitenkäs paljon te muut minikannettavien omistajat olette sortuneet tweakkailuun? Ajattelin, että tänne voisi kasata neuvoja ja linkkejä ainakin niistä pienistä ja helpoista virityksistä ja niiden vaikutuksista.

Omalle Eee PC 901:lle on tehty ainakin seuraavat asiat:

-Gigan muisti vaihdettu 2 gigaan -> Ei havaittavaa vaikutusta suorituskykyyn.
-Mozilla Firefox käytössä Internet Explorerin sijaan Adblockilla varustettuna ja väliaikaistiedostojen levytila laitettu nollaan megatavuun -> Surffailu on huomattavasti sujuvampaa. Firefox latautuu nopeammin ja takkuilee huomattavasti vähemmän.
-Levyindeksointi ruksittu pois päältä -> Ei merkittävää vaikutusta suorituskykyyn. Satunnaisia töksähtelyjä on saattanut vähentää.
-Karsittu käynnistyksen yhteydessä ladattavia ohjelmia -> Käynnistyminen nopeutunut hieman.
-Lepotilatoiminto on otettu pois käytöstä.

Yksi pullonkaula tässä koneessa on tosiaan tuo hidas SSD-levy, jonka takia turha latailu levylle ja levyltä kannattaa minimoida (sen takia esim. levyindeksointi on pois päältä). Levyn vaihtaminen nopeampaan on seuraava päivitysprojekti, mutta odottaa parempaa taloudellista tilannetta.

Sitten asia, jota on turha tehdä koneen suorituskykyä optimoitaessa:

-Defrag. SSD-levyt eivät ole mitään pyöriviä kiekkoja, joten tieto löytyy levyn jokaisesta kohdasta yhtä nopeasti eikä levyn eheytys siis auta. Koska SSD-levyille voi kirjoittaa tietoa vain rajallisen määrän kertoja aiheuttaa defrag myös turhaa kulumista (vaikka käytännössä kone varmaan hajoaa ennen kuin levy kuluu lopppuun).

Kolmas vinkki:

Kaikki ylimääräiset ohjelmat kannattaa 901:ssä asentaa sille hitaammalle levylle, sillä nopeampi 4 Gt:n levy tulee melkein täyteen jo pelkästä perus-Winukasta. Jollei käyttöjärjestelmää halua viritellä karsimalla turhia osia minimiin tai asentamalla miniläppäreihin tarkoitettua Linuxia tilalle, saattaa ongelmia tulla joka tapauksessa. Itse pääsin kokemaan tällaisen tilanteen, kun menin asentamaan koneeseen Sony Ericssonin Media Managerin (joka on btw ehkä paskin ohjelma, mikä on tullut vastaan). Toimiakseen ohjelma vaati, että Windowsiin asennetaan Microsoft .NET Frameworkin versio 2.0, jonka asennuskohde oli tietenkin Windowsin hakemisto ilman muita vaihtoehtoja. Tämän jälkeen piti tietenkin käydä tarkistamassa onko Windows Updatessa päivityksiä ohjelmaan ja olihan niitä - mutta ne eivät mahtuneet enää koneelle, kuten eivät mahtuneet normaalit tietoturvapäivityksetkään. Lopputulos oli se, että poistin koko Media Managerin sekä kaiken, mitä sen varjolla koneeseen oli asennettu. Koko ohjelma oli sekä turha että huono, joten olin lähinnä iloinen päästessäni siitä eroon, mutta jos Windows tästä päivitysten myötä vielä hirveästi paisuu, joudun mahdollisesti siirtämään sen joka tapauksessa toiselle levylle.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Juhgu

Posts: 7,921

#99 • • Juhgu Virnistelijä
Joo, jos yhtään tietää missä omat tiedostot sijaitsevat (kannattaa tietää), niin levyindeksointi kannattaa ottaa pois päältä. Kyllä se hidastaa konetta. Ja adblock ehdottomasti päälle, pienen näytönkin takia.

Sen sijaan cachen poistamisen luulisi lähinnä hidastavan käyttöä (kaikki kuvat pitää ladata joka käyttökerralla uudestaan), ja lepotila on kyllä ihan jees juttu akunkeston kannalta. Äkkiähän kone siitä lepotilasta käynnistyy.

Ja tosiaan jos voi valita, ni kannattaa miniläppäriin ottaa tavallinen kovalevy eikä SSD. Moninkertaisesti kapasiteettia eikä töki.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Axl Knight

Posts: 544

#100 • • Axl Knight Oldscool Dj
selain vaihtui kyllä safariin..nopeusero huima verrattuna tulikettuun ja xploreriin..muuten antanut olla asetukset (pois tietenkin kaikki lepotila asetukset) alkuperäisissä.näyttis/ääni ajurit tietty kannattaa päivittää viimeisimpiin..