36 posts, 2 pages, 11,708 views
Replying to Olen asunut/asun ulkomailla.:
tomii, 23.8.2009 11:42:
Mutta tosiaan, kun välillä ihmiset valittavat "Suomi sitä Suomi tätä", niin kiva huomata, että jotkut ovat jopa tehneet asialle jotakin ja muuttaneet muualle haistelemaan tuulia. Eipä tarvi sit itkeä joka päivä. Kylhän se nimittäin oikeasti on niin,e ttä jos haluaa, niin ei siinä ole paljon rahakaan esteenä. Frendi lähti Britteihin joku 7v. sitten taskussaan lentolippu, muutama huntti ja koulutusta vain lukion verran. Ravintolasta sen verta työkokemusta, että sai hotelliduunia ja nyt edennyt siinä sitten. Että jos oikeesti vituttaa, niin tehkää asialle jotakin, niiku täällä osa onkin tehnyt. :P
Funktion, 31.8.2009 09:43:
Ihan kaikki info käytännön asioista Ruotsiin muuttaessa on tervetullutta.
Skenemursu, 31.8.2009 11:53:
---
---
moroo ihan lyhykaisesti vain etta ruotsi on varmasti niin helppo menna ja niin lahella, kieli on myos simppeli etta ei muuta kuin laukkukainoloon ja menoksi... useimmille ruotsi on lahempana kuin vaikka rovaniemi (ja varmasti kulttuurierokin pienempi)...
korjatkaa jos olen vaarassa mutta eikos suomalainen voi hakea suomesta tyottymyyskorvausta ja lahtea sitten ulkomaille tyonhakuun... kasittaakseni toimii eu alueella ihan patevasti. siellahan on suomalaisia tyonhakijoita teneriffat ja ibizat taynna =)
eli muistikuva on etta 6kk rullais normaalisti suomesta tyokkari jos haet duunia ruotsissa... taman jalkeen pitaa kehittaa jotain muuta mutta eikohan se 6kk duuni loydy... och jag hoppas att du kan snacka lite svenska.
:D, 31.8.2009 12:04:
Täs nyt ulkomailla jo 15vuotta asunnut, niin ihan kiva tää on. :)
Kaikista kaupungeista valitsit päädyit valintaan: Lahti...
kimonoid, 24.8.2009 07:48:
tällä hetkellä asun Dublinissa :/ oon ollut täällä nyt noin
puoltoista vuotta.. aika kauhee mesta mun mielestä,
mutta en jaksa alkaa taas valittamaan. kyllä tää nyt
kuitenki toistaiseksi menee, kunnes oon saanut päätettyä
(ja säästettyä), että minne seuraavaksi.
Tämä nyt menee ehkä ihan hiukan ohi tästä aiheesta, mutta en näin ihan hatusta keksiny parempaakaan topiccia mihin tätä laittaa.
Elikä kysymys olisi siis ihmisille jotka on asuneet/asuvat Ruotsissa, siten siis että Suomesta muuttaneet sinne.
Tässä kun nyt kovasti on miettinyt maan vaihtoa, ja tietyistä syistä johtuen Ruotsi olisi The Maa johon mennä, olisi kiva tietää jotain itse muuttoprosessista, kansalaisuusasioista jne. Etenkin kun tosiaan lähtö sinne olisi siis ilman valmista työpaikkaa (koulutus jne. on kyllä) tai opiskelupaikkaa, olisi kiva tietää opiskelumahdollisuuksista, työnhakuprosessista jne.
Niin typerältä kuin se kuulostaakin, yksi aika kriittinen osa tätä on työttömyyskorvaus tms. ja mahtaako sellaista "maahanmuuttajana" saadakaan? Tätä siis sillä kyselen että nuo omat säästöt on kovin rajalliset, ja jos tosiaan toiseen maahan meinaan muuttaa, täytynee siellä jotenkin tulla toimeen siihen asti kun työn/opiskelupaikan saa.
Yleisesti, kaikki mahdollinen info Ruotsiin muuttamisesta olisi hyvin tervetullutta!
EDIT: Tuntuupas oudolta ajatella itseään maahanmuuttajana, ja kysellä työttömyystukiasioita. O_O
EDIT2: Lähtö siis tapahtuisi hyvin pitkälti, joskin kärjistetysti, malliin pakkaan laukkuni, lennän Ruotsiin ja alan järjestelemään asioita. Pointti tässä on se, että jos en tee sitä niin, en varmana saa sitä ikinä aikaiseksi tehtyä.
Funktion, 1.9.2009 11:21:
Niin typerältä kuin se kuulostaakin, yksi aika kriittinen osa tätä on työttömyyskorvaus tms. ja mahtaako sellaista "maahanmuuttajana" saadakaan? Tätä siis sillä kyselen että nuo omat säästöt on kovin rajalliset, ja jos tosiaan toiseen maahan meinaan muuttaa, täytynee siellä jotenkin tulla toimeen siihen asti kun työn/opiskelupaikan saa.
---
Pikainen quotebumppaus.
Eli näillä näkymin lähden 9.10., kaikki vinkit tervetulleita!