Päivä, jolloin kovo hajosi

26 posts, 2 pages, 9,177 views

Holle

Posts: 793

#1 • • Holle Beach X Member
Nyt näyttäisi, että omalla kohdallini tuo päivä oli eilen. Pc on toiminut kuin unelma n. 5 vuotta (edes winukkaa ei ole tarvinut asentaa uusiksi kertaakaan). Konetta ei ole saanut juurikaan jumiin, kuin omalla tyhmyydellä.

Muutaman päivän tuntui, että kone on hidas ja tein kaikkeni, mitä osasin (lähinnä heitin turhaa tavaraa pois ja putsasin muutenkin). Eilen illalla kesken musiikinkuuntelun se rävähti yht'äkkiä: bluescreen. Tämän koneen kohdalla ensimmäinen. Kone suostuu käynistymään, mutta näyttäisi että C-asema on tyhjentynyt (D ja E ok). Kaveri tulee tänää katsomaan onko mitään pelastettavissa. Musaa (ostettua) meni aika reilusti, mutta onneksi suurin osa on poltettu cd:lle. Rakas samplekansio oli D:llä (jes!). Jos tuosta ei nyt tule enää kalua, niin laitan iMacin tilaukseen mahd. pian.
Muuten voisin harkita vielä pc-konetta, mutta vistasta ei ole paljoa kehuja kuulunut. Tärkein seikka kuitenkin on logic. Nyt on vielä väännetty vanhalla 5.5.1 versiolla, mutta nyt 8 olisi sitten seuraava.

Mutta asiaan: Miksi sitä on niin hölmö, että ei ota varmuuskopioita?? Gradua vääntäessäni tallensin joka kerta uuden version koulun palvelimelle kaiken varalta. Seuraavaan koneeseen tulee kyllä ulkoinen kovo, jonne kerran viikossa kaikki tärkeimmät jutut talteen.

Aloitin tämän topicin, koska tiedän että teitä kohtaloveljiä- ja sisaria löytyy kyllä. Osalta on mennyt rakkaat kuvat, oslta ehkä koko useamman vuoden musiikkituotanto.
Heli

Posts: 1,489

#2 • • Heli vai kuka se oli
no on siit jo muutama viikko.

--
ei se väärin ole.

Huggu

Posts: 338

#3 • • Huggu
Enjoy the silence!
Kolera

Posts: 4,256

#4 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
siksi sitä on niin hölmö koska ei ole kertaakaan aikaisemmin käynyt niin =P
itselläni tuo 60G maxtorin läpykkä odotteli sitä et jaksaisin vähän vaivautua tutustua kovojen sielunelämään mut siitä on jo 2-3v. korahti lukupää ilmeisesti kun tosiaan kerrankin kone oli hiljainen eikä kuulunut sitä korkeaa riipivää lukijan ulinaa =P

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Teknoises

Posts: 142

#5 • • Teknoises
Onhan siitä nyt sellaset pari vuotta ku viimeks hajos. :E

Lähti musiikki ja kuvat ja kaikki muuki tärkee.
gerry

Posts: 979

#6 • • gerry

Holle, niin laitan iMacin tilaukseen mahd. pian.
Muuten voisin harkita vielä pc-konetta, mutta vistasta ei ole paljoa kehuja kuulunut.



Leopardis TimeMachine rulaa. Oon kans aika huono ottamaan varmuuskopioita mutta TimeMachine ottaa ne puolestasi (esimerkiksi ulkoiselle kovolle) pari kerta päivässä. Eipä tarvii enää murehtia jos oot vahinkos jotaki poistanut tai jotaki on hävinnyt. Ja mikä tärkeintä varmuuskopiointi ei vaati MITÄÄN ylimääräistä toimenpitettä. Ja hukatut tiedostot ovat hetkessä palautettuja takas:) Toki kerran kuussa on aina varma tapa polttaa tärkeet tiedostot DVD:levylle sillä ulkoinen kovalevyki on vain kovalevy.

Vastaava toiminto lie varmaanki peeceen puolelta mut siitä ei ole kokemusta...

--
by B.C.S

Lumpy

Posts: 873

#7 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Vuos sitte hajos macbookis kovalevy. Oma vika ku pidin sängyl läppärii ja pääs kuumenee. Paljon hävis dataa, mut onneks joistain oli tullu otettua varmuuskopioita. Nykyää tulee pyöräytettyä varmuuskopiot säännöllisesti.
eewol

Posts: 1,125

#8 • • eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP
Tulipa täs mieleen ottaa varmuus kopiot!

Harmillinen tilanne kyl kun kovo levii..

Oma hajos joskus ja meni paljon tavaraa hukkaan. Ostin ulkosen ja sekin levis ja huollos sano ett ei saa mitään pelastettuu..
Onneks oli musa projektit ja soundbankit sekä samplet dvd:eil..
Vaikka kylläkin osa dvd:istä oli viallisii ku ne oli päin vittuu poltettu! *prkl*

Nyt on Western Digitalin MyBook 500g ja hyvin toimii!

Mut aina on sellanen tunne ett kyl saa olla tarkkana mitä näiden kans säätää.

Osan ottoni.. *nyyh*
Caro²

Posts: 5,301

#9 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Holle, 26.10.2008 09:18:Kone suostuu käynistymään, mutta näyttäisi että C-asema on tyhjentynyt (D ja E ok).


Kaverin mutsin kiintolevyllä myös tyhjeni C-asema. Vei ATK-maahantuontiin ja saivat sieltä datat kaivettua, makso vissiin 90eur. Kandee harkita asiaa, se vois ehkä olla mahdollista kuitenkin :)

EDIT: Pari vuot sitte hajos kiintolevy - mutta sieltä saatiin kaik kamat pois kaverin koneen avulla. Kuukaus sitte laukes läppärin levy. Sieltä saatiin lähes kaikki, muttei ihan kaikkea. "Meneehän noita".

Mutta tuo koneen yllättävä takkuaminen on kyl yks ihan hyvä merkki siitä, että kiintolevy alkaa sanomaan sopimusta irti - vielä jos se levy ruksauttelee ja hakee tosi vaivalloisesti, niin viimeistään siinä vaiheessa on backupin aika.
ezzy

Posts: 8,060

#10 • • Edited ezzy Droid-pappa

gerry, 26.10.2008 10:32:
---
Holle, niin laitan iMacin tilaukseen mahd. pian.
Muuten voisin harkita vielä pc-konetta, mutta vistasta ei ole paljoa kehuja kuulunut.

---


Leopardis TimeMachine rulaa. Oon kans aika huono ottamaan varmuuskopioita mutta TimeMachine ottaa ne puolestasi (esimerkiksi ulkoiselle kovolle) pari kerta päivässä. Eipä tarvii enää murehtia jos oot vahinkos jotaki poistanut tai jotaki on hävinnyt. Ja mikä tärkeintä varmuuskopiointi ei vaati MITÄÄN ylimääräistä toimenpitettä. Ja hukatut tiedostot ovat hetkessä palautettuja takas:) Toki kerran kuussa on aina varma tapa polttaa tärkeet tiedostot DVD:levylle sillä ulkoinen kovalevyki on vain kovalevy.

Vastaava toiminto lie varmaanki peeceen puolelta mut siitä ei ole kokemusta...



saa pc:llekin moisia softia, jotka ottaa ajastettuja backuppeja. Itsellä alko kovo jola on suurin osa kuvista pitämään meteliä ja nyt toinen 500GB kovoista näyttäis sammahtelevan ja metelöivän. pitänee käydä verkkokaupassa huomenna...
domi

Posts: 7,069

#11 • • domi Työn sankari.

gerry, 26.10.2008 10:32:
---
Holle, niin laitan iMacin tilaukseen mahd. pian.
Muuten voisin harkita vielä pc-konetta, mutta vistasta ei ole paljoa kehuja kuulunut.

---


Leopardis TimeMachine rulaa. Oon kans aika huono ottamaan varmuuskopioita mutta TimeMachine ottaa ne puolestasi (esimerkiksi ulkoiselle kovolle) pari kerta päivässä. Eipä tarvii enää murehtia jos oot vahinkos jotaki poistanut tai jotaki on hävinnyt. Ja mikä tärkeintä varmuuskopiointi ei vaati MITÄÄN ylimääräistä toimenpitettä. Ja hukatut tiedostot ovat hetkessä palautettuja takas:) Toki kerran kuussa on aina varma tapa polttaa tärkeet tiedostot DVD:levylle sillä ulkoinen kovalevyki on vain kovalevy.

Vastaava toiminto lie varmaanki peeceen puolelta mut siitä ei ole kokemusta...


Ihme mäkkifanitusta taas :D

Itse threadiin vastaten, ei ole vielä kertaakaan hajonnut lopullisesti, aina on tullut vaihdettua osa ennen hajoamista.
Maxtor & WD & Samsung <3.
Tyranoid

Posts: 1,552

#12 • • Tyranoid FINRG
Mäkin tarvisin lisää backuptilaa. Onko olemassa sisäisiä firewire-kiintolevyjä? Mulla on kaikki SATA-liittimet emolevyltä käytössä mutta parikin sisäistä fw-liitintä vapaana. Ja kopassa taitaa olla yksi tai parikin kiintolevypaikkaa vielä vapaana. En haluis kasata koneen päälle kovin montaa ulkoista levyä...
Avatar
#13 • • astaroth Guest
kyllä se varmasti joku päivä napsahtaa. onneksi tuli ostettua erillinen 160 gigan firewire/usb pocket-kovo koneen hankinnan yhteydessä. pysyy toistaiseksi varmuuskopiot projekteista, sampleista ja plugareista. muulla ei mitään väliä olekaan, vaikka posahtaisikin
eewol

Posts: 1,125

#14 • • Edited eewol Fen - Project, Mayhem, Undertaker, TIP TOP

Tyranoid, 26.10.2008 13:22:
Mäkin tarvisin lisää backuptilaa. Onko olemassa sisäisiä firewire-kiintolevyjä? Mulla on kaikki SATA-liittimet emolevyltä käytössä mutta parikin sisäistä fw-liitintä vapaana. Ja kopassa taitaa olla yksi tai parikin kiintolevypaikkaa vielä vapaana. En haluis kasata koneen päälle kovin montaa ulkoista levyä...



Toi vois olla.. http://www.wdc.com/en/products/Products.asp?DriveID=374


Niin no toi nyt ei sit ollu sisänen! *nauru*

Mut wd:lt löytyy vaik mitä.
Vexe

Posts: 1,016

#15 • • Edited Vexe
Muutama vinkki, jos koneella on oikeasti tärkeää dataa. RAIDaus on tän päivän sana ja siitä sopivia käyttömuotoja on:

RAID1, jossa 2 levyä mirroroidaan identtisiksi. Tällöin yhden levyn hajoaminen ei aiheuta datan katoamista. Sopii tilanteisiin, kun datamäärä ei ole mitenkään massiivinen. esim 2x Western Digital Caviar RE2 500gb maksaa sen 2* 83e = 166e. Miinuksena se että levytila on sama kuin yhdellä levyllä.

RAID5, jossa 3 tai useampi levy muodostaa yhden ison levypakan. Tässä tapauksessa hukataan yhden levyn kapasiteetin verran levytilaa, mutta toisaalta yhden levyn levyrikko ei hävitä dataa.
esim 3x Western Digital Caviar RE2 500gb maksaa sen 3* 83e = 249e. Käytettävä levytila 1000gb. Vastaavasti neljällä levyllä levytila olisi 1500gb.


Jos käyttää useampaa konetta tai läppäriä, niin suosisin itse jotain NAS-palvelinta josta löytyy RAID ominaisuus. esimerkkinä http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=13465
Ei ehkä hintansa puolesta järkevin esimerkki, mutta idea tuosta selviää.

USB/Firewiren käyttäjille löytyy myös ulkoisia RAID1 ominaisuudella varustettuja levyjä esim. http://www.verkkokauppa.com/popups/prodinfo.php?id=3426


http://fi.wikipedia.org/wiki/RAID
http://en.wikipedia.org/wiki/RAID
http://fi.wikipedia.org/wiki/NAS-palvelin
domi

Posts: 7,069

#16 • • domi Työn sankari.

Tyranoid, 26.10.2008 13:22:
Mäkin tarvisin lisää backuptilaa. Onko olemassa sisäisiä firewire-kiintolevyjä? Mulla on kaikki SATA-liittimet emolevyltä käytössä mutta parikin sisäistä fw-liitintä vapaana. Ja kopassa taitaa olla yksi tai parikin kiintolevypaikkaa vielä vapaana. En haluis kasata koneen päälle kovin montaa ulkoista levyä...


Pistäpä sisälle raid-kortti, ni saat s-ataliittimiä lisää. Ja bonuksena mahdollisuuden raid-pakan tekemiseen.
Lumpy

Posts: 873

#17 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Raidi ei mun mielestä takaa aina tiedostojen säilyvyyttä. Aina voi verkosta tulla virtapiikki (esim. ukonilmalla) ja tuhota molemmat levyt.
akir0

Posts: 2,554

#18 • • Edited akir0 idleRPG champion 2009

Lumpy, 26.10.2008 19:55:
Raidi ei mun mielestä takaa aina tiedostojen säilyvyyttä. Aina voi verkosta tulla virtapiikki (esim. ukonilmalla) ja tuhota molemmat levyt.



Joo, en kyl kotikäytössä välttämättä tukis raidia (paitti jos olis nas-purkki). Lisäks nykyisin kaikilla on pääosin läppäri, eli toi ei oo ees optio.

[edit] raidi ei suojaa myöskään sitä yleisintä datan tuhoutumista vastaan, eli jos käyttäjä itse / virus / tms menee tuhoamaan tai poistamaan tiedostot.

Ite backuppaan kamat samassa koneessa olevalle toiselle fyysiselle levylle. Sen lisäksi dvd-levyt, joista kopio kotona + töissä ja lisäks vielä ihan tärkeimmistä kaloista on backup verkossa, josta otetaan backupit ylläpitofirman puolesta.
tomii

Posts: 3,594

#19 • • tomii kallion herttua

Lumpy, 26.10.2008 19:55:
Raidi ei mun mielestä takaa aina tiedostojen säilyvyyttä. Aina voi verkosta tulla virtapiikki (esim. ukonilmalla) ja tuhota molemmat levyt.


Eiks noi virtapiikit ole ainakin moderneissa kerrostaloissa aikalailla turha pelko? Mä oon ymmärtänyt,että näissä on rakennettu sähkömeiningit sillain, että toi ei ole mahdollista. Korjatkaa toki, jos olen väärässä.

Mutta, jos esim. poweri sattuu desktop-koneesta poksahtamaan mitä pahimmalla tavalla, niin silloin saattaa tulla sellaset virtapiikit, että leviää about jokainen osa koneesta, myös kovot, eli tossa mielessä raid ei ole pomminvarma.

Itse pidän yhtä ulkoista kovoa vain ja ainoastaan back-up-tarkoituksiin. Se ei ole ikinä kiinni missään kuin vain silloin, kun otan "bäkkärit". Näinollen se ei ole ikinä ns. tulilinjalla, esim. vaarassa pudota lattialle, virtapiikkiä whatever. Tulipalo tietty hoitelisi tonkin, mutta sitä nyt ei toivottavasti satu kohdalle ikinä. Myös tolla, että pidän sitä vain käynnissä silloin, kun se tosiaan on tarpeellista, vältän turhan kovon kulumisen (tässä vaiheessa jotkut varmaan repeilee, mutta kannattaa muistaa, että kovokin on kuluva laite, vaikkei sitä aina osaisi niin ajatellakaan).

Jep, mä todellakin vainotan näistä asioista. :) Niin monella frendillä poksahtanut kovo, itsellä ei ikinä, vielä. Kaikki mun valmiit duunit on toki kanssa netissä ja olen vähän kelannut, että pistäisin myös nettiin salasanan taakse työtiedostotkin, kun tota tilaa siellä on kuitenkin 50gt. Mulla on myös monet jutut molemmilla koneillani. Sen verta kaikkea menetettävää loppupeleissä, että ei vain voi olla liian varovainen. DVD:lle en ole tosin jaksanut enää vähään aikaa poltella varmuuksia.

--
reivaan kunnes kuolen

Illustrator

Posts: 3,171

#20 • • Edited Illustrator
Itse olen ratkaissut ongelman käyttämällä kahta ulkoista kovalevyä. Toinen on 300 giganen, joka on aktiivikäytössä. Siellä on kaikki musiikki, kuvat, kouluhommat yms. Levy lähtee tarvittaessa päälle ainoastaan kytkimestä, joten turhilta käynnistyksiltä välttyy.

Toinen taas on 500 giganen "itsestään käynnistyvä", joten sitä en pidä kiinni koneessa kuin tarvittaessa. 500 gigasta levyä käytän ainoastaan varmuuskopioidakseni 300 gigasen sisällön silloin tällöin. Kopioinnin hoitaa ilmainen Good Sync-softa, minkä saa tarvittaessa synkkaamaan tiedot myös "lennossa" toiselle levylle. Läppärin levyllä on pelkästään softat joista onkin cd:t olemassa.

75e maksoi muistaakseni tuo 500 giganen levy verkkokaupassa, joten investointina ei kovin kallis. Melkolailla pomminvarma systeemi, eikä tarvitse dvd:lle poltella mitään.

Edit: Huomasin juuri, että Good Sync ei ole ilmainen. Kerran olen tuolla "free-versiolla" kopion ottanut ja nyt rupesi herjaamaan, että pitäis ostaa koko versio.