Kauhajoen koti- ja laitostalousoppilaitoksella ammuskellaan

478 posts, 24 pages, 115,456 views

#262 • • Edited Reivaaja Guest

Jone, 24.9.2008 20:51:
Ai et kaikki ajatukset on samanarvoisia? Fo shore. Toteutetaan kaikkien meidän ajatukset sit. Onko se susta hyvä ajatus?

C'mon ei nyt ehkä tarkottanu. Kuka sitten päättää kenen ajatuksia kuunnellaan? eikö meidän kaikkien ajatukset siitä olekkin samanarvoisia? Epiäs ny vänkäillä.

Mun ajatus olis nyt sellainen, että annettais tässä asiassa parhaimmat edellytykset tietyntyylisten ongelmien juurien selvittämiseen omaavien ajatella meidän maan matosten puolesta. Toisin kuin mitä ilmeisimmin uskot, niin mä en ainakaan todellakaan usko omaavani tästä asiasta juuri mitään käyttökelpoisia mielipiteitä ja ajatuksia sen lisäksi minkä olen jo ilmaissutkin ja mikä lienee ilmiselvää; tän asian ympärillä on mitä ilmeisimmin syytä tehdä ihan vakavissaan selvitystyötä, jossa poraudutaan tarpeeksi syvälle purkkapaikkojen keksimisen sijaan.

Kansa vaatii purkkaa. Ja muutenki sä oot osa ongelmaa, myönsit sitä tai et. Mieti sitä tai et. Tajusit sitä tai et.

Nim. Ovela salanicki
Aziz Combat Fighter

#263 • • Aziz Combat Fighter

drS, 24.9.2008 15:28:
---
Ana-5000, 24.9.2008 14:31:
Jos Matti Saari ei olisi saanut käsiinsä pistoolia, olisi hän todennäköisesti toteuttanut temppunsa jollain muulla tavalla, esimerkiksi metsästysaseella, joka kulkee näppärästi koululle vaikkapa sählymailapussissa.
---

"Ampuja sanoo viestissään suunnitelleensa tekoa jo vuodesta 2002 lähtien. Hänestä ainoa ratkaisu tilanteeseen oli pistoolin käyttäminen."

http://www.yle.fi/uutiset/kotimaa/oikea/id102422.html

Uh, niin. Aseen saa kyllä, jos sellaisen haluaa. Nyt sen saa kaupasta, ja jos ne kielletään, niin pienellä vaivalla laittomana.

Henkilö, joka suunnittelee tollaista tekoa vuodesta 2002 eteenpäin saa varmasti jostain käsiinsä aseen, sai niitä kaupasta tai sitten kaverin kesämökkiä keikkaamalla.
TemeZ

#264 • • Edited TemeZ
Olisikin helppoa, jos henkilö ajautuisi tiettyyn tilanteeseen elämässään aina yhtä, selkeää, reittiä pitkin. Mutta kun tuohon tilanteeseen ajautumiseen on niin monta eri reittiä ja syytä, jotka joko yksinään tai yhdessä edesauttavat tapahtumia. Näiden kaikkien mahdollisuuksien poissulkeminen taitaa olla mahdotonta? Mutta mahdollisuuksien minimointiin voidaan vaikuttaa kai kaikki. Seuraavan kerran kun olet juuri nauramassa päin naamaa sille teidän koulun tai työpaikan syrjitylle henkilölle, kysykää vaikka miten hänellä menee? (ehkä liian ilmeinen esimerkki, mutta kuitenkin)

Minun mielestä on aika turhaa alkaa miettiä, millä välineillä tekijä pyrkii toteuttamaan tahtonsa. Mielummin mietitään sitä, miksi hän haluaa ne toteuttaa.

--

On se muuten hyvä, että esim spammilistoille emaileja kerääviä botteja on webi pullollaan, mutta mitään vastaavaa poliisin "vakoilubottia" ei taida olla olemassakaan Suomessa?
MaSari

#265 • • MaSari space jammer

---
MaSari, 24.9.2008 20:34:
Anteeksi puolestaan mun sarkasmini, mutta onko mitään asiaa, mihin et puuttuisi negatiivissävyisesti?

---

Joo, on. Mä en puutu mihinkään järkevänä pitämääni negatiivissävytteisesti. En tässäkään threadissä vai näetkö mun sänteilevän joka ainoan ajatuksen perässä dumaamassa niitä? Sitähän minäkin.

---
MaSari, 24.9.2008 20:34:
:D Muillakin ihmisillä on mielipiteitä ja ajatuksia, jotka on aivan yhtä arvokkaita kuin sun ajatukset ja mielipiteet. Ja toisekseen, hysteerisyys on kaukana kyseisistä ajatuksistani.

---

Ai et kaikki ajatukset on samanarvoisia? Fo shore. Toteutetaan kaikkien meidän ajatukset sit. Onko se susta hyvä ajatus?

Mun ajatus olis nyt sellainen, että annettais tässä asiassa parhaimmat edellytykset tietyntyylisten ongelmien juurien selvittämiseen omaavien ajatella meidän maan matosten puolesta. Toisin kuin mitä ilmeisimmin uskot, niin mä en ainakaan todellakaan usko omaavani tästä asiasta juuri mitään käyttökelpoisia mielipiteitä ja ajatuksia sen lisäksi minkä olen jo ilmaissutkin ja mikä lienee ilmiselvää; tän asian ympärillä on mitä ilmeisimmin syytä tehdä ihan vakavissaan selvitystyötä, jossa poraudutaan tarpeeksi syvälle purkkapaikkojen ja "hei, tää vois kans ehkä auttaa"-"ratkaisujen" keksimisen sijaan.

Jostain syystä mun ajatuksia aina tällaisissa thredeissä mollaat vuodesta toiseen. Kysy siitä itseltäsi miksi. Eikä mua kiinnosta se, miksi sä niin teet, mua ottaa vaan päähän se, että et jätä ainakaan mun ajatuksille mitään tilaa. Toikin ajatus ennaltaehkäisystä on vain mun mielipide, anna sen olla, kiitos. Eikä kyse olekaan nyt siitä, että kaikkien ajatukset voisi TOTEUTTAA, kannan vaan oman korteni kekoon tämän asian puimisessa.

--
minä kellotan sinuaaa.. *nuotti*

#266 • • REivaaja Guest

MaSari, 24.9.2008 21:04:
Jostain syystä mun ajatuksia aina tällaisissa thredeissä mollaat vuodesta toiseen. Kysy siitä itseltäsi miksi. Eikä mua kiinnosta se, miksi sä niin teet, mua ottaa vaan päähän se, että et jätä ainakaan mun ajatuksille mitään tilaa. Toikin ajatus ennaltaehkäisystä on vain mun mielipide, anna sen olla, kiitos. Eikä kyse olekaan nyt siitä, että kaikkien ajatukset voisi TOTEUTTAA, kannan vaan oman korteni kekoon tämän asian puimisessa.

Jonella on eri kriteerit omalle ja muiden käytökselle. Älä välitä. Ei se ymmärrä.
#267 • • REivaaja Guest
Huomaa kyl tässäkin topickissa miten Marvelit ja Hollywood kasvattaa kakaroita.
#269 • • Edited REivaaja Guest

Individual, 24.9.2008 21:20:
Mulla meni Marvelit ohi. Poliisipartio 626, Buster, Aku Ankka ja Korkeajännitys kyllä oli kuvioissa ja leffoja on tullut toljolteua aina.

Mä diggasin Macgyveriii ja ninjapätkiä. Nii ja Kaikki kulttikauhuleffat tuli katottua kanssa sillon aikaa ennen munakarvoja.
Jutu

#270 • • Jutu Blondi

MaSari, 24.9.2008 19:16:
Sairasta :(

Koskakohan noi Suomen päättäjät tajuaa, että se ennaltaehkäisy on se apu, miten kaikilta näiltä voitaisiin välttyä?

Niinpä. Vähän aikaa sitten oli jossain lehdessä juttu siitä, että nimenomaan pitäis panostaa jo pienestä pitäen mielenterveysongelmiin ja niiden ennaltaehkäisyyn. Ja sitten siinä sanottiin vielä, että varsinkin 14-15- vuotiaat on siinä kriittisessä iässä, jolloin ongelmiin/murheisiin/whatever voitaisiin tarttua heti eikä vasta myöhemmin kun jotain on jo tapahtunut. Hitsi kun en nyt tarkkaan muista mitä siinä jutussa oli, mutta tätä neuvolatoimintaa siinä painotettiin ja perheiden terveystarkastusta, ei vain sen pienen lapsen. Täytyy kysyä siltä opettajalta, että mikä se juttu oli kun se näytti sen meille eilen.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

#271 • • Edited REivaaja Guest

Jutu, 24.9.2008 22:07:
14-15- vuotiaat on siinä kriittisessä iässä, jolloin ongelmiin/murheisiin/whatever voitaisiin tarttua heti eikä vasta myöhemmin kun jotain on jo tapahtunut. Hitsi kun en nyt tarkkaan muista mitä siinä jutussa oli, mutta tätä neuvolatoimintaa siinä painotettiin ja perheiden terveystarkastusta, ei vain sen pienen lapsen. Täytyy kysyä siltä opettajalta, että mikä se juttu oli kun se näytti sen meille eilen.

Toi ikä on jo liian myöhänen. Tossa iässä lapsista tulee pahimmillaan vanhempiaan älykkäämpiä ja se syö auktoriteettia jos itse ymmärtää(ei siis välttämättä tiedä) paremmin ku vanhemmat.
Siinä on sitten hyvä käskyttää nuorta kun nuori pyyhkii persettään sulla :D

Vanhempia pitäis jo paljon aikasemmassa vaiheessa opastamaa miten tossa vaiheessa pitää/voi toimia.

Toistan itseäni tässäkin kohtaa:
Lukekaa vanhemmat niitä kasvatusoppaita vaikka ne yhtä tylsää onki ku matikka oli koulussa.
Ei niitä pidä noudattaa, mutta ne antaa perspektiiviä ja osia joita käyttää omaan tarkoitukseen.
Jos se ois musta kiinni, se ei olisi valinnan alaisuudessa, vaan vaatisin tenttejä propagandattomista kirjoista. Ja sitä paitsi kuinka kypsää on jättää lukematta?

Ehkä paras idea ratkaisusta mitä tiedän tähän ongelmaan. Harmi että se tulee mun suusta, koska on ikävää että en voi olla montaa asiaa samaa aikaan.

Teksti on epäsuoraan plagiointiin tarkoitettu ja parhautta olisikin jos väittäisit sitä omaksesi vaikka et olisikaan ajatellut asiaa.
Jutu

#272 • • Jutu Blondi

REivaaja, 24.9.2008 22:12:
---
Jutu, 24.9.2008 22:07:
14-15- vuotiaat on siinä kriittisessä iässä, jolloin ongelmiin/murheisiin/whatever voitaisiin tarttua heti eikä vasta myöhemmin kun jotain on jo tapahtunut. Hitsi kun en nyt tarkkaan muista mitä siinä jutussa oli, mutta tätä neuvolatoimintaa siinä painotettiin ja perheiden terveystarkastusta, ei vain sen pienen lapsen. Täytyy kysyä siltä opettajalta, että mikä se juttu oli kun se näytti sen meille eilen.

---
Toi ikä on jo liian myöhänen. Tossa iässä lapsista tulee pahimmillaan vanhempiaan älykkäämpiä ja se syö auktoriteettia jos itse ymmärtää paremmin ku vanhemmat. Vanhempia pitäis jo paljon aikasemmassa vaiheessa opastamaa miten tossa vaiheessa pitää/voi toimia.

No toi oli siitä jutusta otettu, mutta kun en tarkkaan muista miten se jatkui niin en nyt mee sanoo mitään. Pyydän vaikka kopion siitä jutusta, niin voin sitten kertoa sen koko homman tarkkaan. Ei tuu sitten väärinkäsityksiä.

--
Ja onnesta kilahtaa, onnesta rakastaa, onnesta laulaa saa, tyttö pojallensa.

whispering

#273 • • Edited whispering Super Juusto

Keskustellaan 'yleinen keskustelu' -alueella asioista jotka loppupeleissä tulee suoraan tai epäsuoraan vaikuttamaan kaikkien meidän elämään. Mitä väärää siinä on? Mun mielestä kansalaisaktiivisuus, asioiden miettiminen ja keskustelu, vaikkei olisikaan päättävissä elimissä, on hieno asia.
whispering

#274 • • whispering Super Juusto

029, 24.9.2008 23:28:
Ihan noin perusjärkevä päättäjä tässä vaiheessa ehdottais, et jospa laitettas uutisiin vaikka 50% positiivisia uutisia, tai tehtäis ihan vaan tutkimus siitä, miten paljon ihmiset kestää paskaa, missään muodossa, mistään mediasta, ennen kun sanotaan onko hyväks näyttää perseitä ja tissejä ja kuolemaa miten paljon ja minkä ikäsille.

Sitä on mietitty ja mietitään mitä voi näyttää ja minkä ikäisille. Siitä on ihan oma valtion elin joka ne tarkastaa: http://www.vet.fi/lait_kuvaohjelmien_tarkastaminen.php
#275 • • REivaaja Guest

029, 24.9.2008 23:28:
Ihan noin perusjärkevä päättäjä tässä vaiheessa ehdottais, et jospa laitettas uutisiin vaikka 50% positiivisia uutisia, tai tehtäis ihan vaan tutkimus siitä, miten paljon ihmiset kestää paskaa, missään muodossa, mistään mediasta, ennen kun sanotaan onko hyväks näyttää kuolemaa miten paljon ja minkä ikäsille jatkuvalla syötöllä.

Lopettaa sen kiinankaalin syömisen, niin ripulipaska loppuu sanon mää...

Kannatat propagandaa ja fasismia... Mä kun tuolla luulin että olet vastaan
#276 • • Muussika Guest
Tää on rankka juttu. Taas. Liika mässäily on kuitenkin liikaa. Toivoen medialla ei lähde yhtä pahasti lapasesta kuin viimeksi. Sehän jos mikä innostaa heitä, jotka haluavat jäädä historiankirjoihin verilöylyillään.

Tätä voi pohtia ympäri ja ämpäri, eikä siltikään saada vastauksia. Suomi ei todellakaan ole mikään turvallinen maa henkirikosten suhteen, mutta syitä tähän on varmasti monia, syvälle pureutuneita. Mistähän tätä vyyhtiä sitten lähtisi purkamaan... aika neuvoton olo tulee kun edes yrittää moista pohtia. Pohdintaahan on hyvä olla, tottakai, mutta hitto miten iso pala purtavaksi.

Vaikka täällä on pohdittu vankeusrangaistusten lievyyttä, niin tuskinpa kukaan on sitä mieltä, että tämä _yksinään_ aiheuttaisi rikollisuutta. Kyse taitaa olla pikemminkin siitä, että millaisena tätä kokonaisuutta ja sen eri osia tarkastellaan. Maassamme on väkilukuumme nähden todella paljon henkirikoksia, ja henkirikoksista ei myöskään rangaista yhtä kovin ottein kuin esim. talousrikoksista. Mitä arvomaailmaa tämä ilmentää? Mielestäni yhteiskunnassamme painotetaan omaan napaan tuijottamista ja materian tärkeyttä. Ei siis voida sanoa, että tuomioilla voitaisiin yksinään epäkohtiin vaikuttaa, mutta mielestäni tuomiot pikemminkin ilmentävät ja vahvistavat vallitsevaa arvomaailmaa, ja omalta osaltaan tekevät sitä hyväksyttäväksi. Kun erehdyt anastamaan rahaa ja maallista mammonaa, tunnet sen nahoissasi. Kun erehdyt anastamaan ihmishengen tai -terveyden, pääset pienellä varoituksella. Materia, minäminäminä, materia, minäminäminä. Muut ihmiset, who cares. Jos minulta kysytään, niin materian anastaminen ei ole ihan niin big deal kuin ihmishengen. Jotkut muut on vissiin eri mieltä.

Ja kuinka tähän arvomaailmaan sitten päästäisiin pureutumaan? Kuten sanoin, hiton iso pala purtavaksi, helvetin monimutkainen palapeli. Mä en todellakaan tiedä. Sen mä kuitenkin tiedän, että ei kauheesti auta asiaa, jos edelleen jatketaan siinä illuusiossa elämistä, että Suomi on turvallinen paikka elää. Arvostaisin niin paljon sitä tyyppiä, joka uskaltaisi vihdoin myöntää kansan edessä, että jokin on pahasti mennyt pieleen. Resurssien suuntaaminen ennaltaehkäisevään toimintaan olisi yksi pala suuressa palapelissä, mutta pala palaltahan palapeliä rakennetaankin. Esim. jos nuorisotoimintaa supistetaan entisestään, nuoret keksii kyllä helposti muuta tekemistä aikansa ratoksi, ja se tekeminen ei aina ole mitenkään positiivista. Tämä siis vain yhtenä esimerkkinä, ei ainoana keinona muuttaa asioita paremmaksi.

Kyllä tää vaan on rankka juttu.
#277 • • Edited niomic Guest

MaSari, 24.9.2008 19:16:
Sairasta :(

Koskakohan noi Suomen päättäjät tajuaa, että se ennaltaehkäisy on se apu, miten kaikilta näiltä voitaisiin välttyä?

Pakko taas nillittää edes sen verran, että on ihan utopistista ajatella että "kaikilta näiltä voitaisiin välttyä". Muuten olen kyllä kirjoitustesi kanssa monelta osin samaa mieltä. Ennaltaehkäisy ja ns. jatkuva kehitys sloganeina kuulostavat hyviltä. Toteuttaminen ei ole helppoa, mutta parempi edes panostaa ja yrittää kunnolla etukäteen, kuin panostaa sitten johonkin nappien jakelemiseen jälkihoidossa, kun damaget on jo tehty :)

Näin muuten, kyseessä on vaan pieniä aikamme ilmiöitä (kouluammunnat) ja ne edustavat aika normaalia tilastollista ääripäätä ja ovat lopulta uhrimääriltään ja toivottavasti myös ylilyöviltä tunnereaktiopohjaisilta asetusmuutoksiltaan hyvin pieniä.

On toki tavallaan koskettavaa et Suomesta vaikuttaa vielä löytyvän vähän jotain tunnettakin, sympatiaa tahi empatiaa :) Muutenhan tääl vedetään tunnetasolla nollat taulussa jos ei oo jotain dramaattista (yksilön) kannalta tapahtunut tai sit kansan perinteistä ilolientä elimistö täynnä. Tosin on toki aika huolestuttavaa, että monella nämä tunteet tulevat esiin lynkkausmentaliteettina ja äivän älyttöminä, täysin ennaltaprosessoimattomina ehdotuksina. Valitettavan moni näistä angstaajista on vielä eduskunnassa tai muualla päättävissä elimissä. En ole pahemmin uutisointia seurannut, mutta sen mukaan mitä olen nähnyt, nostan kuitenkin normipoliisille ja krp:lle hattua pääosin asiallisesta ja hillitystä ulosannista!
Jusna666

#278 • • Edited Jusna666 Diablo

Vampyrella, 25.9.2008 01:49:
Maassamme on väkilukuumme nähden todella paljon henkirikoksia, ja henkirikoksista ei myöskään rangaista yhtä kovin ottein kuin esim. talousrikoksista. Mitä arvomaailmaa tämä ilmentää? Mielestäni yhteiskunnassamme painotetaan omaan napaan tuijottamista ja materian tärkeyttä. Ei siis voida sanoa, että tuomioilla voitaisiin yksinään epäkohtiin vaikuttaa, mutta mielestäni tuomiot pikemminkin ilmentävät ja vahvistavat vallitsevaa arvomaailmaa, ja omalta osaltaan tekevät sitä hyväksyttäväksi. Kun erehdyt anastamaan rahaa ja maallista mammonaa, tunnet sen nahoissasi. Kun erehdyt anastamaan ihmishengen tai -terveyden, pääset pienellä varoituksella. Materia, minäminäminä, materia, minäminäminä. Muut ihmiset, who cares. Jos minulta kysytään, niin materian anastaminen ei ole ihan niin big deal kuin ihmishengen. Jotkut muut on vissiin eri mieltä.

Näin ohi aiheesta, saahan mm. pahoinpitelystä pienemmät sakot kun tyhjällä motarilla ketään vaarantamatta ajamisesta. Et päin vittuuhan toi oikeusjärjestelmä on ja mun mielestä sen keksijä ja siitä päättävät tahot vois vaikka kivittää IMO.

Ite aiheesta *haukottel* Ei jaksais.. Haluis lukee lehtii ilman et joka sivulla väännetään ja käännetään asiasta kaikki mahdollinen. Tekis sit vaikka jonku kauhajoki liitteen, jonka vois skippaa jos ei kiinnosta.

--
Sisältää voimakkaita kohtauksia, jotka saattavat olla haitallisia lapsille

isfnbojbbssn

#279 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
Iltalehti kertoo taas miten asiat on:
"Tutkinnanjohtaja Jari Neulaniemi pitää mahdollisena,
että kuvaaja oli kuollut luokkatoveri, tai sitten ei"

ehkä kuvasin, ehkä en o_O

--
dasinoaisnvs

ezzy

#280 • • Edited ezzy Droid-pappa
Eniten tossa vituttaa, kun kaivetaan kaikki mahdolliset viattomat osapuolet median raadeltaviksi. Nytkin silmätikkuna on taas asekauppa jokelassa ja iltiksen kannessa toki...mitä helvettiä ne sille voi, jos joku tekee huonon valinnan. Koska on lehdessä sen lempi lähikauppa ja bussikuski, joku random bussikuski, joka kuskas sitä joskus. MIKSI ETTE PYSÄYTTÄNEET HÄNTÄ!!!!oneone