Musiikki väreinä

17 posts, 1 page, 7,473 views

turquoise

Posts: 732

#1 • • turquoise e-ra2co
Ketä muista täällä on kuin minä, joiden mielestä tietyt biisit ovat tietyn värisiä? *piis* Ja mitkä biisit minkä värisiä? Mä ehkä saan helpoiten värit irti kiksubiiseistä. Tuntuu, esimerkiksi että lähes kaikki polkkabiisit ovat sinisenmustia.

Olisi jännä tietää, mistä tämä ilmiö johtuu. Tietty synkät biisit voi helposti olla tummia, mutta on tossa pari suht mollistakin biisiä kategoriassa "keltainen". Mulla on yks kaveri, joka näkee myös biisit väreinä, mutta meidän käsitykset eri biisien väreistä vaihtelevat.

Mulla esimerkiksi:

-> Sininen

Kai Tracid - 4 Just 1 Day
Decall - Surrender

-> Keltainen

Bushman - No One Else (*hih*)
Electro Sun - No Senses
Brookyn Bounce - Club Bizarre
Dj Dean - Play it hard
Neo Cortex - Elements

-> Vihreä

RMB - Spring
Narcotic Trust - I Like it
Jennifer Lopez - On a Night Like this

(eiks je oo hyviä biisiesimerkkejä :D)

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

Indigo

Posts: 918

#3 • • Indigo
Haa, tämä on mielenkiintoinen aihe.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Synestesia sanoo "Synestesia tarkoittaa joillakin ihmisillä esiintyvää neurologista aistien sekoittumista. Aistiärsyke aiheuttaa synesteetikolle toisen aistin alaan kuuluvan aistimuksen. Synesteetikko saattaa esimerkiksi nähdä kuulemiaan säveliä väreinä tai tuntea äänteitä makuina."

Ensimmäiseksi täytyy todeta että "synestesiaa" on kahdenlaista - toinen on tuon wikipedian kuvaama pakonomainen, neurologinen "oire" jolloin aistien sekoittumiset ovat ihan konkreettisia. En tiedä kuinka yleistä tämä on enkä tällaista skitsofreenista synestesiaa kenellekään toivoisikaan.

Huomattavasti yleisempää on kyky linkittää mielessään kaksi tai useampaa aistia toisiinsa, jolloin se siis on ihan mielikuvilla pelailua. Mielikuvat ovat melkolailla subjektiivisia ja esim eri ihmiset saattavat kokea eri biisit täysin eri värisinä.

Mitä hyötyä tästä on? Ainakin se voi rikastuttaa musiikin kokemusta kuulijalla ja musiikin tekijä voi saada musiikkiinsa lisää syvyyttä kun kokee itse hienojakoisempia tunteita eikä pelkästään tee "biisiä".

Monia kuuluisia säveltäjiä on kokenut musiikin väreinä, mm. Edvard Grieg, Jean Sibelius ja Erik Satie.

Itselläni (vähemmän kuuluisalla säveltäjällä) on joskus ollut tapana DJ-keikalle mennessä merkata levyihin bpmn ja sävellajin lisäksi värikoodi joka kuvaa yleistunnelmaa. Tämä on lähinnä nopeuttanut levyjen pläräilyä mutta biisin pitää olla läpikotaisin tuttu että systeemi toimii.
Indigo

Posts: 918

#4 • • Indigo
[shameless self promotion]

omat sekoitelmat on tullut koettua usein tietyn sävyisinä, joten!

Tumman vihreä - musta (Below the Root pt. 3)
http://klubitus.org/musiikki.php?id=5758

Vaalean sininen - ultramariini (Live @ Klusa Daba)
http://klubitus.org/musiikki.php?id=2382

Tumman sininen - ultramariini (Chillout 5 - ultramarine)
http://indigo.sininen.piste.org/ultramar.mp3

Keltainen - lime (Lime disco phonk)
http://klubitus.org/musiikki.php?id=2005

[/shameless self promotion]
Jinx

Posts: 2,615

#5 • • Jinx Superfeminine
Ainaki jotkut biisit on väreissä.

--
Pyllykkä

turquoise

Posts: 732

#6 • • turquoise e-ra2co

Indigo,
Itselläni (vähemmän kuuluisalla säveltäjällä) on joskus ollut tapana DJ-keikalle mennessä merkata levyihin bpmn ja sävellajin lisäksi värikoodi joka kuvaa yleistunnelmaa. Tämä on lähinnä nopeuttanut levyjen pläräilyä mutta biisin pitää olla läpikotaisin tuttu että systeemi toimii.



Hauska idea ja osaan kuvitella, et varmaan tosi outoa jonkun "ei-synestikon" plärätä sun levyjä läpi ja katsoa silleen WTF! *justjoo* Itselleni olis lähinnä mielenkiintoista nähdä toisten väritulkinnat.. Kerran väittelin sen mun kaverin kanssa jostain biisistä joka oli selvästi sininen, mutta se tunsi sen vaaleanpunaisena. Siihen en osannut edes psyykata itseäni.

Vähän OT: Kai tää jotain synnynnäistä tosiaan on, olin vauvana/lapsena niin herkkä, että mulle ei saanut laulaa mitään mollipitoisia tuutulauluja kun rupesin aina poraamaan. Nykyään taas mollit on mun favoriteja, en tiedä yhtään iloista biisiä mistä tykkäisin.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

turquoise

Posts: 732

#7 • • Edited turquoise e-ra2co

Indigo, 12.9.2008 18:49:
[shameless self promotion]

omat sekoitelmat on tullut koettua usein tietyn sävyisinä, joten!

Tumman vihreä - musta (Below the Root pt. 3)
---
Vaalean sininen - ultramariini (Live @ Klusa Daba)
---
Tumman sininen - ultramariini (Chillout 5 - ultramarine)
----
Keltainen - lime (Lime disco phonk)



Mun on helpointa nähdä just keltasta, sinistä ja vihreetä, mutta sehän periaatteessa voi olla jotain evoluution aiheuttamaa pelto-metsät-vesi -juttua. Jostain gaalamusiikista vois tosin tulla punanen mieleen, mutta siinä on vaan semmonen pieni juttu että se on niin ärsyttävää, että ei pysty kuunteleen.'

(Edit. OT: Jos täällä on jotain numero-synestetikkoja, niin olis mielenkiintosta tietää onko esimerkiksi historian vuosiluvut helpompia muistaa? Niin ja ihan pakko vielä lisätä, että näen myös ihmisten nimet väreinä, oon jotenkin ajatellut että tää on ihan normaalia, mutta tajusin juuri että kai tää on sitten synestesiaa)

Ja viimesen kerran Edit.

http://blogit.helsinki.fi/homunculus/2007-synestesia.htm

"Viidennen, suhteellisen yleisen näkemyksen mukaan synesteetit olisivat vain sekalainen joukko huumeilla päänsä tärvelleitä pilviveikkoja (potheads) ja happopäitä (acid junkies)." voi lol *nauru*

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

plink

Posts: 1,405

#8 • • plink team paska
hehhee, hyvin tunnistan itteni noista indigon jutuista:) musta tällanen "light-synestesia" on ollut aina pelkästään positiivinen asia, koska esim. bileissäkin saa musasta välillä enemmän irti. samaten usein tulee laitettua keskeneräisille biiseille työnimiksi juuri väri, joka kuvaa raidan tunnelmaa, jolloin on helpompi jatkaa seuraavalla kerralla kun on samassa mielentilassa. ei oo ikinä mitään harmia ko. oireilusta aiheutunut, joten eipä hommassa ole mulla mitään valittamista. :)

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Indigo

Posts: 918

#9 • • Indigo

Lopuksi visainen: Minkä värinen on The Thrillseekersin "Synaesthesia"?



jotain karkin vaaleanpunaisen ja violetin välissä
turquoise

Posts: 732

#11 • • turquoise e-ra2co

`Ԡի, 21.9.2008 17:29:
---
sativa, 12.9.2008 18:22:
Mulla on yks kaveri, joka näkee myös biisit väreinä, mutta meidän käsitykset eri biisien väreistä vaihtelevat.

---

Ottakkaa samat doussit niin kyl se siitä!



- Ehheheeeee *pahis**lmao* Mulla on sitten jotain synnynnäistä DMT:n liikaeritystä käpyrauhasessa, kun taidettiin olla jotain 12-vee kun jo näistä juteltiin.

Lopuksi visainen: Minkä värinen on The Thrillseekersin "Synaesthesia"?



- Munkin mielestä joku lila jossa on semmonen oranssinen höttönen huntu paikkapaikoin.

--
The one who smiles rather than rages is always the stronger.

tomii

Posts: 3,594

#12 • • tomii kallion herttua
Coldplay - Yellow -> keltainen!

--
reivaan kunnes kuolen

Juhgu

Posts: 7,921

#13 • • Juhgu Virnistelijä
huumeita.jpg

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Indigo

Posts: 918

#14 • • Edited Indigo
Noniin nimimerkit Juhgu, Holle ja `‘†’´ voisi mun puolesta tutustua esim alkon hinnaston viinien eri makujen kuvauksiin ja miettiä mitä muuta ne maistajat on ehkä maistelleet *vink*

notkea, hienostunut, tyylikäs, lämmin, ryhdikäs
martina

Posts: 1,875

#15 • • martina FINRG-martat, superhifistelijä
Mjooh, kyllähän tietyt konemusa-biisit tuo meikällekkin mieleen tietynlaisia väriyhdistelmiä, mutta itse en koe sitä synestesiaksi, vaan mielleyhtymiksi bileissä nähtyihin laser-valoihin jne...
Musiikkia ja värejä miellän yhteen kyllä silloinkin, jos kuuntelen jotakin uutta minkä-tahansa-genren biisiä, ikäänlaisia nuotti/värikarttoja.
Se taas voi olla eri asia, että tietyt numerot näen aina tietyn värisinä. nro 9 on aina lila, nro 8 aina oranssi jne. Numero 4 on aina maskuliini, kun taas numero 5 on feminiini.
Excuse moi for the OT. Mielenkiintoinen aihe.
tbo

Posts: 935

#16 • • tbo budhisattva
Ite en niinkää näe sitä ääntä minään värinä, mut niin kauan kuin mä muistan niin ajalla on ollu väri - vuodenajat, kuukaudet ja päivät on erivärisiä, ja jossain määrin se pätee myös kellonaikoihin. Vuodenaikojen värit vois ehkä jossain määrin selittää jonain evoluutiolässytyksenä, mut toistaseks on pysyny mysteerinä miks lauantai on kellertävä, aavistuksen oranssiin ja okraan vivahtava, sunnuntai ruskea ja maanantai enemmän oranssi kuin lauantai. Hmmm.

"Taiteellisesti lahjakkaat" on ilmeisesti keskimäärin useammin synesteesikkoja kuin ne vajavaiset tavikset, ja siinä missä toi äänen assoimoiminen väriin on kaikkein yleisin synestesian muoto niin toi kalenteri ei myöskään oo ihan kauheen harvinainen, näin olen antanut itseni ymmärtää.

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*