Se, että onko kyse tosiaan tästä tapauksesta Harliniin yhdistetyn projektin osalta, odottaa vielä varmistusta, mutta myönnettävä on, että jos niin jo tuollaisenaan tuntuu eittämättä kiinnostavimmalta miehen nykytuotosten joukossa.
War of The Dead - Stone's War -elokuvassa kapteeni Martin Stone johtaa amerikkalaisten ja suomalaisten sotilaiden treenattua valiojoukkoa, joka hyökkää vastustajan bunkkeriin. Vastustajan voimien arviointi menee kuitenkin pieleen ja valiojoukko joutuu vetäytymään takaisin metsään, jossa he itse joutuvat hyökkäyksen kohteeksi. Hyökkääjinä ovat samat sotilaat, jotka he ovat juuri hetki sitten tappaneet. Miehet pakenevat syvemmälle Venäjän alueelle, jossa he keksivät yhden sodan kamalimmista salaisuuksista.
"In 2058, an archeological find reveals that humans were genetically engineered by a race of aliens. These aliens, supposedly the same species as the "Space Jockey" discovered by the crew of Nostromo in Alien, also terraformed the Earth, making it a safe place for us to live. Part of the find is the coordinates to the Space Jockey homeworld, and the Weyland Corporation send a ship, predictably enough called the Prometheus, to investigate.
On arriving in the Zeta Riticuli system, the crew of the Prometheus is greeted by the Space Jockeys, who are proud of their children for reaching such advanced levels of technology. The Space Jockeys share parts of their biotech with the crew, but one member decides that it's not enough and steals the key to the terraforming technology.
This does not go down well with the Space Jockeys, who unleash their favorite bio-weapon, a creature they use to clear planets for colonization.Things don't go exactly the plan, however, and the bio-weapons - which is almost certainly supposed to the iconic aliens - turn on their creators and in the process create meaner, nastier versions of themselves. The remaining members of the Prometheus crew try to escape the planet, with a Space Jockey in hot pursuit, looking for revenge."
Scalia työstäny Prometheuksen trailereista rakenteellisesti tyylikkäimpiä, ja synkkyyttä sykkivää kokonaisuuksia mitä miesmuistiin on tullu nähtyä. Kerta kaikkisen silmiä hivelevää seurattavaa!!! Kaikki kiitos myös soundimaailmalle, joka vähintään yhdenvertaisena, jollei astetta jopa suurempana, syventää kokemusta ja on samalla epäitsekäs hatunnosto kohden aiempia Alieneita. Jo JFK:n katsottua jäi väkevä fiilis miehen taidoista, eikä suotta, Oscarhan siitä tekijälleen myönnettiin. Ja kyllähän viimeistään Gladiator sen selvästi osoitti, miten hyvää jälkeä voi syntyä, kun ohjaaja ja leikkaaja on niin samalla aaltopituudella kuin olla ja vaan voi.
Toistaiseks suurimman vaikutuksen tehny "Promen" ensimmäinen trailer, jossa kiteytyy kaikkinensa ne shokkiarvot ja valoton mysteeri mihin (ainakin omat) odotukset paineistui.
Jumalauta jos se hypoteesi toteutuis, että itse leffa löis vyön alle niin korkealta pudotaan ja kovaa.
"Ympäri mennään yhteen tullaan", kun ei tästä näemmä saa tarpeekseen, ei sitten niin millään. Olo on, ku kahdeksan kesäisellä makeistehtaan nougaa-osaston liukuhihnan päässä. Soittakaa nyt joku jollekki!
Tovi on viime kerrasta vierähtänyt, kun näin suurta tiedonjanoa ennen ensi-iltaa elokuvaa kohtaan on tullut tunnettua, en kiellä. Yleensä lähes gestapomaisen kielteisesti minkään muotoisiin paljastuksiin vielä näkemätöntä filmiä kohden suhtautuvana on myönnettävä vaihtelun virkistävän (tältä osin) aivan erityisellä tavalla, vaikkei muutamaan vuoteen teatterissa ole käytykään. Toisaalta en usko, että muutoin niin hienojakoisena piripintaan laskettu pimennossapito olisi yksinomaan vahvan promootio-osaston ansiota - ainakaan minun koukuttamisessa - tuolta tiimoin. Niin tahi näin, katseet leffaan päin...
Edit. Mytologia, joka kietoutuu tarinan viitekehyksen ympärille lienee se ratkaisevin tekijä (onnistuessaan(?), nykymuodossaan), joka viimekädessä määrää mihin suuntaan saaga laajenee tämän jälkeen ja se jos mikä on mielenkiintoista kokea.
Todella hyvän vastaanoton varmistanut verenseisauttaja The Innkeepers jota on jo ehditty vertaamaan niinkin vaatimattomaan vastikkeeseen kuin Kubrick-klassikko The Shining. DVD:ä odotellessa..
Toinen taatusti huomion arvoinen elokuva on yksi vuoden odotetuimmista outouksista, jonka laadusta vastaa allekirjoittaneen lempiohjaaja David Cronenberg tittelillä: Cosmopolis
Jenkkirintamalla pysytään, vaikka esim. Koreastakin kuuluu kovia. Seuraava lienee kaikesssa hilpeydessään sen verran must dvd-kamaa, ettei tätä yksinkertaisesti kykene sivuuttamaan: Get the Gringo, jonka ohjaajana toimii ensikertalainen, paremmin pääkuvaajana kunnostautunut Adrian Grunberg, joka on työstänyt Gibsonin kanssa elokuvia aiemminkin, mm. Apocalypto, Pimeyden ytimessä.
Ei niinkään leffoja joita välttämättä haluaisi nähdä, kuin yleistä kiinnostusta (lue: paheksuntaa) hölmöydellään herättäviä... siis "toteutuessaan?" Remaketta ja muuta murkinaa..
"Steven C.Miller is directing a remake of the horror classic “Silent Night, Deadly Night”, which Anchor Bay has picked up the distribution rights to. Malcolm McDowell (“Entourage”) is playing the Sheriff who dresses as Santa Claus and gets about causing mayhem."