Kolahtaako kirjat?

1,348 posts, 68 pages, 553,786 views

unitarina

Posts: 61

#721 • • unitarina
Sehän tässä nimenomaan on ongelma kun en opiskele kirjallisuutta ja kaveripiiri on suuntautunut aivan eri aloille... ts reivaamiseen tai pukuompeluun. Tota googlettamista en ole yrittänyt, mutta jotenkin tuntuisi tungettelevalta yrittää päästä johonkin piiriin mukaan jos ei ole suoraan henkilökohtaisesti kutsuttu tai ollut perustamassa. Olis kiva muutenkin laajentaa ympyröitä ja löytää uusia tanssi-, ryyppäys- ja lukukavereita *tanssittel*

--
*jiihaa*

Zeratul

Posts: 1,170

#722 • • Zeratul Captain miserable

Zenni, 24.10.2006 23:04:
Tasokasta fantasiakirjallisuutta oon jäänyt kaipaamaan, tai muuten vaan ajatuksia herättäviä teoksia. Jos jollain on varsinki ensinmainitusta jotain suositeltavia kirjoja ni otan tiedon mielelläni vastaan :P


On vissiin liian paha nakki lukee ees se eka sivu threadistä?
Mut koska oon niin reilulla tuulella tänää nii autetaan vähä. Tässä muutama minkä poimin:

Kirjailijota:
Terry Pratchett, David Eddings, JRR Tolkien (tietty), JR Salvatore, Robin Hobb(joka tosin tais olla pseudonyymi en tiiä onko julkassu myös omalla nimellä)

Kirjasarjoja:
Dragon Lance, Forgotten Realms, Kuoleman portti, Ajan pyörä...

Sit tietty riippuu kuinka paljo lukee ja minkälaisesta tykkää et mitä kehtais suositella, esim. Eddings on huomattavasti kevyempää luettavaa ku suurin osa muista, Pratchettillä taas huumori on aika omaa luokkaa.

Mut oikeesti jos jaksat nähä vähä vaivaa nii käyppä kirjastossa fantasia-osastolla ihmettelemässä. Varmaan auttais enemmän ku tämmösen tyhjäpään arvailut. *nauru*

Ai nii ja ite aiheesta nii Stephen Kingin kirjoja tullu muutama kahlattua läpi. Toimii. *joo*

--
~ Somos feos apestamos y pero reinamos ~

homppa

Posts: 731

#723 • • Edited homppa
mä oon varmaan sanonu tään aiemminkin jo tässä threadissa, mutta jos vituttaa jokin piirre kirjallisuudessa - tai mikään ylippäätänsä - tai jos on jämähtäny paikoilleen johonkin; lue bukowskia...ja jokin beat-kirjallisuus vois avata kans tosi monia uusia ovia ja ajatuskulkuja, mulle ei ainakaan oo mikään koskaan kolahtanu yhtä kovaa sitten douglas adamsin (jä näitähän on aika vaikee vertailla keskenään) kuin Charles Bukowski (koko tuotanto, romaaneista kantsii aloittaa sillä "Naisia" hässäkällä, runokirjat on aika samaa oikeestaan, mut ihan vitun loistavia), sit kans: Jack Kerouac: Matkalla. SUorastaan universumeja räjäyttävää lukee jotain tällasta sen jälkeen kun on 5 vuotta puoliväkisin lukenu klassikoita vaan sivistääkseen itseään...ei sillä et se ois huono asia, mutta ei niistä mikäään oo kolahtanu niin kuin esim noi mainitsemani. Vittuun kaikki konventiot ja genret, puristiset moraali- ja taidekäsitykset!

joo...oon kännissä ->
Ya-zeed

Posts: 86

#724 • • Ya-zeed Kouvoloid

Zenni, 24.10.2006 23:04:
Tasokasta fantasiakirjallisuutta oon jäänyt kaipaamaan, tai muuten vaan ajatuksia herättäviä teoksia. Jos jollain on varsinki ensinmainitusta jotain suositeltavia kirjoja ni otan tiedon mielelläni vastaan :P

Oletko raymond e feistiä lukenut. Itse olen ainakin kovasti tykästynyt ko. kirjailijaan. Fantasiaa kirjoittaa. Toinen joka tuli äkkiseltään mieleen on terry goodkind, fantasiaa myöskin.
unitarina

Posts: 61

#725 • • unitarina
Varmaan ensimmäinen Oikea kirja jonka luin oli Papillon... Tai sitten se oli John Grishamin Firma. Kummatkin on sitte tullu ahmittua joka kesä siitä lähtien eli noin 6-7 kertaa. Vieläkin loistavia *kuolaa*

Muuten jos joku haluaa vaihteeksi naispääosa- esittäjällä varustetun Loistavan kirjan niin kannattaa lukea Trudi Caravanin Age of the Five- trilogia! Harmi vaan, että siitä on ilmestyny vasta kaks osaa.

*Linnunradan käsikirja liftareille- sarja *sydän*
*Orson Scott Cardin Alvin- sarja (joko siitä on ilmestynyt viides osa?!?)
*Ursula K. Le Guinin kaikki kirjat mutta varsinkin Maameret!
*Terry Pratchetin hauskat kirjat. Niin samankaltaisia keskenään, ettei jaksa useampia putkeen
*Neil Gaimanin ja edellisen Good omens *sydän* Sarjakuviin en ole päässyt tutustumaan mutta lähes kaikkeen muuhun kyllä. *kuolaa*


Muuta kun fantasiaa:
*Jukka Parkkisen Onnenpoika ja pelienkeli. Juu kyllähän se on nuorisokirja, mutta kaunis sellanen
*Kari Levolan Tahdon. Samaa sarjaa kuin edellinen mutta vielä kauniimpi ja hiukan imelämpi.
*Ns. Aasiaan päin kallistuvat Ihanat kirjat Jasmiinin tuoksu, Punaisen sankarittaren kuolema, Villijoutsenet ja Geishan muistelmat.

Tossa on murto-osa siitä mitä olen lukenut, mutta noi löytyy omasta hyllystä, joten oletettavasti pidän niitä parhaimmistona. Kunpa vaan ehtis lukemaan vielä enemmän.

--
*jiihaa*

luode

Posts: 287

#726 • • luode
kolahtaa. tykkään lueskella ehkä enimmäkseen jotain dekkarityyppisiä, mutta kyllä monenlaiset muutkin menee, tosin en niitä itse keksi lukea vaan joku kertoo, että olipa se hyvä kirja, että kannattaa lukea ja sitten tartun siihen..

dekkareissa ja muissakin jännissä kirjoissa on vaan vikana se, että kun ennen nukkumaan menoa pimeessä lueskelen ja sitten kun pitäs vessaan mennä niin alkaa mielikuvitus sen verran laukata, että sa pelätämurhaajan iskevän kulman takaa. byyääh. *blush*
Avatar
#727 • • koopa Guest
Kolahteleehan ne. Periaatteessa aina on jokin kirja vaiheessa :)
Tällä hetkellä Charles Bukowskin - Vanhan likaisen miehen juttuja.
Varsin oivallisia kirjoituksia, pakko myöntää.
Avatar
#728 • • Annakins Guest
"Kolahtaa", paljonkin. Valitettavasti vaan viime aikoina lukuinnostus on hieman hiipunut kun duunissa en muuta teekään. Ja vois kans ehkä hankkia kirjahyllyyn vähän muutakin kuin vaan tohon yhteen maailmankolkaan liittyvää kirjallisuutta *justjoo*

Vonnegut ja Irving on kestosuosikkeja, tosin Irvingin viime kirjat on ollu vähän tylsähköjä.
oooo

Posts: 1,249

#729 • • oooo
Mä himoitsen kaikkia lääketieteeseen liittyviä kirjoja. Mieluusti ihan lekureiden käyttämiä. Harmi että ne maksaa aivan hiton paljon.

Ajattelin kysästä mun lääkäriltä ens käynnillä et voisko se mitenkään heittää mulle vaikka vuoden 2005 Pharmaca Fennicaa (vähän vanhempikin käy) *nauru*
Mun viimesin painos siitä on vuodelta 98, eli hiukka vanhaa tietoa.

Löytyyhän multa toi Lääkeopas 05-06 mutta ei se ole sama asia.
tbo

Posts: 935

#730 • • tbo budhisattva

homppa, 27.10.2006 21:13:
mä oon varmaan sanonu tään aiemminkin jo tässä threadissa, mutta jos vituttaa jokin piirre kirjallisuudessa - tai mikään ylippäätänsä - tai jos on jämähtäny paikoilleen johonkin; lue bukowskia...ja jokin beat-kirjallisuus vois avata kans tosi monia uusia ovia ja ajatuskulkuja, mulle ei ainakaan oo mikään koskaan kolahtanu yhtä kovaa sitten douglas adamsin (jä näitähän on aika vaikee vertailla keskenään) kuin Charles Bukowski (koko tuotanto, romaaneista kantsii aloittaa sillä "Naisia" hässäkällä, runokirjat on aika samaa oikeestaan, mut ihan vitun loistavia), sit kans: Jack Kerouac: Matkalla. SUorastaan universumeja räjäyttävää lukee jotain tällasta sen jälkeen kun on 5 vuotta puoliväkisin lukenu klassikoita vaan sivistääkseen itseään...ei sillä et se ois huono asia, mutta ei niistä mikäään oo kolahtanu niin kuin esim noi mainitsemani. Vittuun kaikki konventiot ja genret, puristiset moraali- ja taidekäsitykset!

joo...oon kännissä ->



*soulmate* :) Bukowskihan on siis _teh_ man. Toi alotusromaani on kyl vähän kinkkinen, mut sitä voi miettiä oman elämäntilanteen puitteissa...Parisuhdeongelmia -> Naisia. Eksistentiaalikriisi tyyliin "mitä-teen-elämälläni-kun-maailma-kuitenkin-hukkuu-paskaan" -> Pystyssä kaiken aikaa. Joskus ollu postissa duunissa, tai tilapäisessä mielenhäiriössä miettiny sitä vaihtoehtoa tai*gasp* ei vielä oo päässy siitä mestasta eroon -> Postitoimisto. Teini-ikä -> Siinä sivussa :) :) :)

ja vaikket sietäis runoja nii lue Bukowskin runoja. Niitä siedät, ja jopa diggaat :)

Noista beateista toi Kerouac nyt on omaa luokaansa, mut Matkalla lisäksi lue Dharmapummit. Siinä vasta opus, _morjens_ :)

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

tbo

Posts: 935

#731 • • tbo budhisattva
Nii, vois hehkuttaa nyt kun on vaihteeks lukassu ihan oikeeta romaania taas pari päivää...normaalisti menee 1-3 kirjan viikkotahdilla (luopukaa telkkarista niin voitte käyttää aikanne johonki _hyödylliseen_) pääasiassa faktaa, mut nyt kolahti kuin se proverbiaalinen 16 tonnia Rober Shean ja Robert A. Wilsonin Illuminatus -trilogia. Like on julkassu siitä jonkun suomennoksen scifisarjassaan, mut aika kaukana se mistään scifistä on. Vaikeeta sitä on mihinkään genreen tunkea - lähinnä se on tiukasti psykedeelejä syöneen sekopään horinoita salaliitoista, mut vaikka se onkin aika kuvaava lause niin ei se riitä alkuunkaan. Mitään juonisynopsista siitä on aika vaikeeta antaa, se juoni kun poukkoilee paikasta ja ajasta ja kertojasta (joita on monta, mut ne kaikki on sama henkilö ja jotkut kertoo ekassa persoonassa ja jotkut ei) toiseen (ja kolmanteen) koko ajan, kestää hetken ennen kun pääsee kirjan rytmiin mukaan. Mut sit kun pääsee, luvassa on aika päräyttävää matskua :)

Ja mikä mielenkiintoisinta, a) ne perustiedot Illuminatista pitää paikkansa, b) The KLFn levyt aukee aivan uudella tavalla ja c) lopullinen syy 9/11-terrori-iskuihin saattaa selvitä :) :)

"They're justified, and they're ancient, and they like to roam the land..."

--
-tbo
--
*support your local underground heroes*

Karski

Posts: 6,049

#732 • • Edited Karski Pomon kätyri

unitarina, *Neil Gaimanin ja edellisen Good omens *sydän* Sarjakuviin en ole päässyt tutustumaan mutta lähes kaikkeen muuhun kyllä.



Sanotaanko näin, että Gaimanin tuotannon
varsinainen merkkipaaluhan on Sandman,
sarjakuvakokonaisuus joka on yksi 1900 -luvun
merkittävimpiä taiteellisia saavutuksia. Hyviä Enteitä on ihan
ok, kuten Stardust, American Gods ja muu Gaimanin
kirjallinen tuotanto, mutta juuri Sandman ilmentää
neroutta.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

unitarina

Posts: 61

#733 • • unitarina
Varmasti olet aivan oikeassa, koska jo mainitsemasi kirjat ovat aivan loistavia.
Mä kuitenkin nautin nimenomaan iitä, että oma mielikuvitus hoitaa hommat. Saa päättää itse että miltä päähenkilöt näyttävät ja luoda maailman kirjailijan antamien vihjeiden avulla. Sarjakuvassa osa tästä on poissa... Joskus tulen kyllä lukemaan Sandmanit, mutta vielä "tyydyn" "tavallisiin" kirjoihin.

--
*jiihaa*

Avatar
#734 • • Annakins Guest

Karski, 31.10.2006 12:24:
Sanotaanko näin, että Gaimanin tuotannon varsinainen merkkipaaluhan on Sandman, sarjakuvakokonaisuus joka on yksi 1900 -luvun merkittävimpiä taiteellisia saavutuksia.



Oi, Sandman *sydän* Pitäs ehkä hankkia omaan hyllyyn, tullu luettua vaan kerran joskus 5 vuotta sitte...
Avatar
#735 • • Norb Guest
Uuh, luen just hyvää kirjaa John Irving -neljäs käsi. On kiva lukea näin hyvin kirjoitettua kirjaa :)
Sallakat

Posts: 2,220

#736 • • Sallakat jungle, baby !
luen tällä hetkellä Waris Dirien tarinaa, joka alkaa pienen tytön tarinana Somaliasta ja päätyy huippumallin tarinaksi Lontooseen. Alun ympärileikkaus jutut oli aika kauheeta luettavaa, mutta muuten kirja tuntuu olevan ihan ok tuollaiseksi elämänkerralliseksi.
pinkie_

Posts: 138

#737 • • pinkie_

Mnj, 29.9.2002 15:00:
kuoleman portti sarja on ehdottomasti lukemisen arvoinen. suositelen etenkin niille jotka ovat jo ehtineet tutustua fantasia kirjallisuuteen

shannaran jälkeläiset, jos on kyllästynyt perinteiseen fantsuun niin kannattaa ehdottomasti kokeilla.



Oon lukenu Kuolemanportti-sarjan kahteen kertaan, aivan loistava! Samoin tykkäsin Shannaran jälkeläisistä.

Ja fantasian puolelta yks mitä ei liene vielä mainittu, Guy Gavriel Kay. Oon lukenu ko. kirjailijalta Fionavarin kuvakudos -trilogian joka oli aika outo, mutta todella hyvä. Ja nyt on menossa Tigana-sarja samalta kirjailijalta, samalla tyylillä kirjotettu ja vaikuttaa ekan kirjan perusteella mielenkiintoselta.

Kirjat siis kolahtaa *joo*
Claquesous

Posts: 3,206

#738 • • Edited Claquesous viidettä kolonnaa
Muutama päivä sitten sain lopetettua Victor Hugon Les Misérables'n. Plussia ja miinuksia:

+ Jean Valjean
+ Tarkka kuvaus Waterloon taistelusta
+ Yhteiskuntakritiikki
+ Vuoden 1832 Pariisin kansannousu ja elämää barrikadeilla
+ Vuoden 1848 Pariisin kansannousu esittely
+ Ajoittain vangitseva kerronta
+ Vivé la République
+ Patron Minette
+ Claquesous
+ ABC:n ystävät

- Mariuksen ja Coseten imelääkin imelämpi rakkaustarina
- (Ainakin) 3 kappaletta yksityiskohtaista esittelyä Pariisin viemäreistä

Niin joo, nyt luen Jonathan Gloverin kirjaa "Ihmisyys". Kertoo 1900-luvun moraalihistoriasta peilaten hirmuhallintoja, kansanmurhia, massatuhoaseiden käyttöä ja tuohoisia sotia. Aivan kurko opus.

--
32. of December

Epailija

Posts: 5,636

#739 • • Epailija Physicist, 2nd class.
Update: Neljäs osa Eoin Colferin Artemis Fowl-sarjaa menossa ja vieläkin maistuu. Jossain vaiheessa pitäisi taas käydä täydentämässä Pratchett- ja Battletech-kokoelmaa. ^^ Koulukirjapuolella on tullut luettua lähinnä F. Mandlen ja G. Shawn "Quantum Field Theory":a, mutta ei se tietenkään ihan samalla tavalla kolahda. Oppikirjaksi teos on kuitenkin ihan kelvollinen l. semmoinen peruskuiva ja -selkeä.

--
Life is complex - it has both real and imaginary parts. -Anonymous

Avatar
#740 • • Kiito Guest
Heittäkääpäs ilmoille hieman mielipiteitä Robert A. Heinleinin
tuotoksista, uppoaako miehen kirjat ja jos uppoaa, niin mitkä
niistä?

Mikäli kukaan niitä on sattunut lukemaan. *pepsodent*