moskova

9 posts, 1 page, 3,812 views

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#2 • • isfnbojbbssn sdonvoinv
+ onko se oikeesti niin vaarallinen kuin kaikki
tutut väittävät? onko natsit ja mafiosot koko ajan
kintereillä?

--
dasinoaisnvs

Timce

Posts: 5,381

#3 • • Timce

kimono, 5.9.2008 13:10:
+ onko se oikeesti niin vaarallinen kuin kaikki
tutut väittävät? onko natsit ja mafiosot koko ajan
kintereillä?



Youtubessa tai Google videossa on yks dokumentti aiheesta. Nyt en vaan millään löydä sitä.
Aiheena just Moskovan turvallisuus.
Taitaa kaikilla "länkkäreillä" olla vähän vanhentuneet mielikuvat kaupungista. :)

--
-Cook the man some fucking eggs-

-Jake the Muss

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#4 • • Edited isfnbojbbssn sdonvoinv

Timce, 5.9.2008 13:23:
---

Taitaa kaikilla "länkkäreillä" olla vähän vanhentuneet mielikuvat kaupungista. :)



joo, oon kans ite ajatellut, ettei se oikeesti niin vaarallinen
voi olla...

MUTTA muutama liettualainen kaverini varoitteli, että kaikialla
Venäjällä toi natsitilanne on aika paha ja siellä voi saada
turpaansa jos sattuu näyttämään liian hipiltä/homolta/jne.

tosin nää mun lähteet just onki onki jotai aktivisteja, ni kai
ne on sit on vaan just kohderyhmä natsien väkivallalle siellä.

olisinki kiinnostunut kuulemaan muidenkin kokemuksia
aiheesta, koska Moskova (ja Venäjä ylipäätään) kiehtois
aika lujaa :)

--
dasinoaisnvs

Juhgu

Posts: 7,921

#5 • • Edited Juhgu Virnistelijä

kimono, 5.9.2008 13:10:
+ onko se oikeesti niin vaarallinen kuin kaikki
tutut väittävät? onko natsit ja mafiosot koko ajan
kintereillä?



Itse en ainakaan kokenut oloani mitenkään turvattomaksi Moskovassa, ja esim. Saratovissa kävelin yksinäni iltaisin 17-vuotiaana ihan np ilman että olisi tullut kuumottavaa oloa mistään suunnasta. Itä-Helsingissä pelottais varmaan enemmän. *nauru* Tai Liipolassa!

Tietty terve järki on hyvä pitää messissä, ettei ala provosoimaan tai esim. lähde johonkin pienimmille sivukujille yksinään keskellä yötä, mut se nyt pätee kaikkeen matkailuun. Kysymykseesi siis vastaus ei, ei siellä natsit ja mafiosot jahtaa random turisteja. *nauru*

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

isfnbojbbssn

Posts: 4,143

#6 • • isfnbojbbssn sdonvoinv

Juhgu, 5.9.2008 13:42:
---

Kysymykseesi siis vastaus ei, ei siellä natsit ja mafiosot jahtaa random turisteja.



okei, hyvä!

ja tosiaanki nää mun lähteet Venäjän uskomattomasta
vaarallisuudesta on balttilaisilta antifa-aktivisteilta :P

joku pieni kaupunkiloma olis kyllä oikein jees... ja sitten
ehkä joskus tulevaisuudessa vois harkita jos yrittäis ihan
opiskella kieltäkin siellä.

--
dasinoaisnvs

älex

Posts: 36

#8 • • älex
- punainen tori on aina näkemisen arvoinen, päivällä tai yöllä valaistuna. samoin Kreml.
- itsellä pakkokäyntinä aina shopping center Gorbushkan sisäpiha (metro Bagrationovskaja). parissa kerroksessa elektroniikkaa ja cd-levyjä, enemmän tai vähemmän laillisia. siellä menee aina pari tuntia kierrellessä :)
- metrolla kannattaa käydä pyörähtämässä, todella upeita keskustan asemat.
- Gorkyn huvipuistossa kannattaa käydä hyvällä säällä.
- jos taiteesta on kiinnostunut niin Tretjakovin galleria.
- Varpusvuorilla kannattaa käydä katsomassa maisemia, siellä myös jonkinverran turistikrääsäkojuja ja ok ravintola rinteessä.

itse en 14 vuoden aikana saanut oikeastaan mitään kosketuspintaa varkaisiin, natseihin enkä mafioosoihin. kerran varastettiin autoradio maksulliselta parkkipaikalta. kyllä keskustassa uskaltaa liikkua. maalaisjärki kuitenkin varmaan sanoo että kannattaa laukusta pitää kiinni ja rahat piilossa, eikä lähteä tuntemattomien matkaan syrjäkujille yön pikkutunneilla (missään isossa cityssä). eiköhän jokaisella kaupungilla ole nyrjäpuolensa, toivottavasti näätte sen paremman.

suosittelen kyllä käymään, guldduuria guldduuria *piis*
Lyylikki

Posts: 2,975

#9 • • Edited Lyylikki Ei she ole nnin nöbönuukhaa.
Tossa ylhäällä tulikin jo paljon niitä, mitä itse olisin myös suositellut. Ja liikaa ei voi korostaa sitä, että kannattaa opetella vähän edes tuntemaan kyrillisiä kirjaimia ja hypätä rohkeasti metroon. Se on halpa tapa liikkua valtavassa kaupungissa ja asemat ovat usein ihan jumalattoman kauniita.

Jos matkalla on enemmänkin aikaa pyöriä ja hyöriä, niin suosittelen käymään Novodevitshin hautausmaalla (ainakin Lonely Planet tuntee paikan). On aika erityyppinen verrattuna näin luterilaisiin hautausmaihin. Siellä näkyy myös neuvostovallan vaikutus, kun uskonto oli kiellettyä. Haudoissa ei silloin ollut uskonnollisia symboleita, mutta hautoihin rakennettiin sitäkin mahtavampia ja kauniimpia hauta/muistopaasia. Muun muassa mr. Tupolevilla on paadessaan suihkukoneen pienoismalli, Molotovin takana olevalla sotaherralla panssarivaunu, löytyy astronauttifiguureita ja hymyilevä Hrutsovin naama. Lisäksi hautausmaalta löytyy mm. Tsaikovskin, Raisa Gorbatsovan, Bulgagovin, Tsehovin ja muiden kuuluisuuksien hautoja.

http://fi.wikipedia.org/wiki/Novodevitshin_hautausmaa
Valokuvia: http://northstargallery.com/pages/NovaGal1.htm
Mun suosikki hautapaasi: http://northstargallery.com/pages/nova23.htm (astronautti, jolla vanhan miehen kasvot ja nuoren miehen kroppa)

Turvallisuudesta en osaa juurikaan sanoa, koska mulla on lähes aina ollut pimeän aikaan venäjänkielentaitoista seuraa, en ole ollut missään jumalattomassa humalassa ja olen ollut suhtellisen valppaana. Kyllähän sitä voi joutua ryöstetyksi missä tahansa maailmankolkassa ja banaaninkuoreen voi liukastua vaikka kotonansa. Minulle itselleni Moskova on ihan ehdoton lempparikaupunki ja olenkin siellä vieraillut useampaan otteeseen.

P.S. Mä oon vähän myös kirkkofriikki, niin Moskovasta kyllä löytyy kirkkoja ja luostareita mitä kierrellä.