Oman tapahtuman järkkäys

23 posts, 2 pages, 7,745 views

Thykka

Posts: 82

#1 • • Thykka :3
Nyt kaivattaisiin vähän käytännön vinkkejä tosta bileidenjärkkäystoiminnasta.
Eli tarkoituksena olisi erään nettiyhteisön aktiivijäsenten kanssa viedä IRL-tapaamiset uudelle tasolle järjestämällä pienimuotoiset kaikille avoimet pippalot (ei siis yksityisbileet) jossain baarissa/yökerhossa yhteisön omilla DJ:llä.
Suurimmat kysymykset tässä vaiheessa:
- Kuinka helppoa on ravintolanpitäjien suostuttelu tapahtuman venuenpitäjiksi? (musiikki tulisi olemaan aika pitkälti housea, junkkaa, soulia ja ehkä kevyempää hiphopia)
- Miten noin niinkuin yleensä suomessa menee nämä musiikin julkiseen esittämiseen vaadittujen lupien hustlaus? Onko tämä aina ravintoloitsijan vastuulla?
Entäs soittajien Teosto- ja Gramex-maksut? Kukaan DJ:stä ei toimenkuvanaan levyjä soita (vaikka taitoa löytyykin), joten kuinka välttämätön DJ-sopimus tälläisessä tapauksessa käytännössä on?
- Onko stadissa ylipäänsä olemassa paikkoja, joissa olisi vähintään oma PA (levarit hoituu tarvittaessa kyllä omista resursseista) ja jossa tälläisen tapahtuman järjestäminen pe tai la iltana on mahdollista? Tai no varmaan on, mutta esimerkkejä kaivataan. K18 olisi plussaa, jotta porukkamme nuorimmatkin pääsisivät mukaan.
- Puuttuuko tästä listasta jokin olennainen kysymys?

Kiitoksia etukäteen ja piis out!
Esa

Posts: 947

#2 • • Edited Esa
- Et kertonut miten iso henkilömäärä teillä on varmuudella tulossa ja mitä/millaista tilaa kaavailette. Nämä tiedot kun vähän vaikuttavat tähän yhtälöönne.
- Ravintolanpitäjiä kiinnostaa juomamyyntitulot, raha ja asioiden toteuttamisen helppous. Yksityistilaisuudessa oma DJnne (saattaa) vähentää ravintolan kustannuksia ohjelmasta joten whynot. Onnistuuko kaikille avoimessa tilaisuudessa -- no, selviää kysymällä...
- Ravintoloilla, joissa on ympäri vuoden musiikkipainotteista ohjelmaa, voi olettaa olevan jatkuvat sopimukset Teosto/Gramex-sektorin kanssa.
- Pe ja La päivät voivat olla haasteellisia saada yksityistilaisuus, koska ne ovat yleensä parhaat juomamyynnille. Paitsi jos teillä on paljon ihmisiä tulossa ja rahaa löytyy niin se tietysti edistää asiaa. Mutta sikäli kun yksityistilaisuudesta ei ole kyse, niin...

Kannattaisi varmaan olla suoraan yhteydessä teille kiintoisiin ravintolatiloihin niin asiat selviävät? Täältä löytyy lähinnä yleistä mutu-tietoa.
Juhgu

Posts: 7,921

#3 • • Edited Juhgu Virnistelijä
Jos paikassa soitetaan muutenkin musiikkia, niin gramex/teostomaksujen pitäisi olla kunnossa. Jos ei, niin ne eivät onneksi montaa kymppiä yksittäiseltä tapahtumalta ole.

"Erään nettiyhteisön pienimuotoisille pippaloille" varmaankin riittää useimpien baarien/yökerhojen oma PA - ellei kyseinen yhteisö satu olemaan joku hifistikerho. *hih*

Luulisi kyllä löytyvän sopivia paikkoja joilla on myötämielinen omistaja. Kuten Esa mainitsikin, niin asiasta tekee helpompaa jos ei halua välttämättä järjestää tapahtumaa pe tai la, mutta kyllä senkin jossain luulisi onnistuvan. Joku Helsingissä enemmän touhuava osaa varmaan listata suotuisia paikkoja.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

Thykka

Posts: 82

#4 • • Edited Thykka :3

Esa, 8.8.2008 07:43:
...Yksityistilaisuudessa oma DJnne (saattaa) vähentää ravintolan kustannuksia ohjelmasta joten whynot. Onnistuuko kaikille avoimessa tilaisuudessa -- no, selviää kysymällä...


Ideana oli nimenomaan, että tapahtuma ei olisi yksityistilaisuus, vaan lähinnä yhteisömme nimellä "brändätty" klubi.

Esa, 8.8.2008 07:43:- Ravintoloilla, joissa on ympäri vuoden musiikkipainotteista ohjelmaa, voi olettaa olevan jatkuvat sopimukset Teosto/Gramex-sektorin kanssa.


Olin ymmärtänyt, että DJ:ltä itseltäänkin vaaditaan teosto- ja gramex-lupa. Nyt tarkemmin kun mietin, niin nuo vissiin koskevat lähinnä cd-dj:tä eikä niinkään vinyylien soittoa (?)
Pete Input

Posts: 454

#5 • • Pete Input Asiantuntija

Thykka, 8.8.2008 11:41:


Olin ymmärtänyt, että DJ:ltä itseltäänkin vaaditaan teosto- ja gramex-lupa. Nyt tarkemmin kun mietin, niin nuo vissiin koskevat lähinnä cd-dj:tä eikä niinkään vinyylien soittoa (?)




Ei tartte jos cd-levyt joita soitetaan on alkuperäisiä.

--
Input Sessions

Avatar
#6 • • eeci Guest

Pete Input, 8.8.2008 11:51:
---
Thykka, 8.8.2008 11:41:


Olin ymmärtänyt, että DJ:ltä itseltäänkin vaaditaan teosto- ja gramex-lupa. Nyt tarkemmin kun mietin, niin nuo vissiin koskevat lähinnä cd-dj:tä eikä niinkään vinyylien soittoa (?)

---



Ei tartte jos cd-levyt joita soitetaan on alkuperäisiä.



Myöskään formaatilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Noi luvat tarvitaan kun kopioidaan musiikkia esim cd:ltä tietokoneelle tai ostetaan biisi mp3-kaupasta. Jos oot jotenkin järjestäny vaikkapa biisin cd:ltä vinyylille, niin tarvit nuo luvat. "Kotivinyylikaivertimia" ei tosin taida ihan joka pojalta löytyä.
Beliar

Posts: 1,361

#7 • • Beliar

eeci, 24.8.2008 00:36:
---
Pete Input, 8.8.2008 11:51:
---
Thykka, 8.8.2008 11:41:


Olin ymmärtänyt, että DJ:ltä itseltäänkin vaaditaan teosto- ja gramex-lupa. Nyt tarkemmin kun mietin, niin nuo vissiin koskevat lähinnä cd-dj:tä eikä niinkään vinyylien soittoa (?)

---



Ei tartte jos cd-levyt joita soitetaan on alkuperäisiä.

---


Myöskään formaatilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Noi luvat tarvitaan kun kopioidaan musiikkia esim cd:ltä tietokoneelle tai ostetaan biisi mp3-kaupasta. Jos oot jotenkin järjestäny vaikkapa biisin cd:ltä vinyylille, niin tarvit nuo luvat. "Kotivinyylikaivertimia" ei tosin taida ihan joka pojalta löytyä.



Nyt meinaa mennä vellit ja Ellit sekaisin. Ravintola on julkinen tila ja musiikin esittäminen ravintolassa on julkista esittämistä. Musiikin julkiseen esittäminen edellyttää byrokratiaa Teoston kanssa ja perinteisessä tanssimusiikissa taitaa olla vielä gramexikin. Teostomaksut määräytyvät ravintolan asiakaspaikkojen mukaan ja tilitetään vuositasolla - ei tapahtumakohtaisesti.

Teosto ja gramexi-sopimus, mistä ylempänä puhutte on sitten taas eri homma. Tuotevalvontakeskus valvoo, että julkisesti esitettävä musiikki toistetaan laillisesti pätevästä mediasta. Koska lainsäädäntö on kirjoitettu Eino Gröhnin kulta-aikoihin, ei esim iTunesista ostettua mp3:sta pidetä "alkuperäisenä mediana". Ennen musiikkia soitettaessa esim. poltetulta CD-levyltä, tuli alkuperäinen levy löytyä Dj:n välittömästä läheisyydestä (ei edes esim. ravintolan takahuoneesta). Tähän asiaan tuli kuitenkin korjaus pari vuotta sitten, kun eri tahot pääsivät keskenään sopimukseen ja syntyi systeemi, missä Dj voi vuosimaksun maksettuaan kuljettaa mukanaan määrätyn määrän levylle poltettuja raitoja. Raidat voivat olla joko toiselta levyltä siirrettyjä, mp3-kaupasta ostettuja, tai jopa kirjaston lainalevystä kopioituja. Vuoden lopussa Dj ilmoittaa raidat, joita on mukanaan kantanut, jollonka mainitut tahot saavat taiteilijapalkkionsa. Kyseessä on siis median muunnosmaksu, joka on henkilö- ei ravintola- tai levystö-kohtainen. Kyseinen maksu ei ole pakollinen, mikäli käytetään alkuperäisiä levyjä tai teosto-vapaata musiikkia.

--
Mikä **tun desibeliraja?!?!

Avatar
#8 • • eeci Guest

Beliar, 8.9.2008 14:52:
---
eeci, 24.8.2008 00:36:
---
Pete Input, 8.8.2008 11:51:
---
Thykka, 8.8.2008 11:41:


Olin ymmärtänyt, että DJ:ltä itseltäänkin vaaditaan teosto- ja gramex-lupa. Nyt tarkemmin kun mietin, niin nuo vissiin koskevat lähinnä cd-dj:tä eikä niinkään vinyylien soittoa (?)

---



Ei tartte jos cd-levyt joita soitetaan on alkuperäisiä.

---


Myöskään formaatilla ei ole minkään valtakunnan merkitystä. Noi luvat tarvitaan kun kopioidaan musiikkia esim cd:ltä tietokoneelle tai ostetaan biisi mp3-kaupasta. Jos oot jotenkin järjestäny vaikkapa biisin cd:ltä vinyylille, niin tarvit nuo luvat. "Kotivinyylikaivertimia" ei tosin taida ihan joka pojalta löytyä.

---


Nyt meinaa mennä vellit ja Ellit sekaisin. Ravintola on julkinen tila ja musiikin esittäminen ravintolassa on julkista esittämistä.

Ennen musiikkia soitettaessa esim. poltetulta CD-levyltä, tuli alkuperäinen levy löytyä Dj:n välittömästä läheisyydestä (ei edes esim. ravintolan takahuoneesta).



Eipä tässä ollu vellit ja ellit sekasin kun kysyjällä. Pete ja allekirjoittanuthan vastasi juuri niinkun asia on ja kertoi mihin nuo kysyjän viittaamat sopimukset on tarkotettu.

Ja asia ei muuten ikinä ole ollut niin että poltettua olis saanu käyttää jos alkuperänen on mukana. Kopiosta on aina pitäny maksaa, mutta toi dj-soppari tuli vasta jokunen vuos sitten. Tää on joskus aikanaan tarkistettu Teostolta/Gramexilta.
Physics

Posts: 831

#9 • • Edited Physics Radio - suckers never play me!
jospa nyt kannattais lopettaa toi turha lässyttäminen polteuista cd:istä täs topicissa :) sillä nimittäin ei ole mitään tekemistä todellisuudessa klubi-illan järjestämisen kanssa.. Herrasmies sääntö nyt kuitekin on se että waretettua musaa nyt ei vaan soiteta klubeissa, eikä kukaan ole ikinä kyl tullu multa mitään lupia kysymään kun oon soittanu omia tai muitten tuttujen tuottajien biisejä ceedeeltä, ei suomessa eikä ulkomaillakaan.

Mitä tulee klubin hankkimiseen tapahtuman järjestämistä varten, niin kannattaa kehitellä kunnon konsepti, laittaa idea paperille, laskeskella vähän illan kustannuksia, tehä budjeetti, miettiä sitä että kannattaako jopa joku vetonappula buukata ekaan iltaan, et saa muutaman muun ihmisen sinne ku se 10 kaveria ja sit viedä harkittu suunnitelma näytille muutamalle ravintoloitsijalle, sponssille etc..ei siihen oikein mitään parempaa tapaa ole, ja kun kysymys on uudesta klubikonseptista voi laskea sen varaan et pari ekaa iltaa saattaa mennä vähän penkin alle ennen kun homma rupee rullaa..tämä nyt siis tosi yksinkertaistettuna mut you get the point ;)
Troll

Posts: 84

#10 • • Troll ---Troll You´r Life---

Thykka, 8.8.2008 02:22:
- Puuttuuko tästä listasta jokin olennainen kysymys?

Kiitoksia etukäteen ja piis out!

Ei muuta kuin että murphyn laki pätee myös bilejärkkäämisessä, eli tuplatarkastus että kaikki oikeasti on mietitty läpi ja että jokaiseen asiaan on b suunnitelma. Kuullostaa paljon helpommalta kuin se oikeasti on, niin varaudu jokaiseen mahdoliseen takaiskuun. Jokainen baari on periaatteessa käytettävissä, mut olkaa tarkkoja sen bissetakuun kans: Ihmiset juo keskimäärin vähemmän kuin uskoisikaan. Ja jos näyttää siltä ettei siihen pääse, kannattaa ostaa lippukassalla niin paljon tupakkaa kuin mahdollista (jos tupakat lasketaan myyntiin), niin voitte edes vähän minimoida perseet. Ja olkaa brutaalisen realistejä sen budjetin kans! IMO hyvä sääntö on et break-even pitäisi olla noin 25% paikan kapasiteetista. Jopa "varma nakki" on pelottavan epävarma. Onnea matkaan!!!

--
---18.04---

Lauri

Posts: 1,051

#11 • • Lauri Devoted

Troll, 9.9.2008 21:28:
---
Jokainen baari on periaatteessa käytettävissä, mut olkaa tarkkoja sen bissetakuun kans: Ihmiset juo keskimäärin vähemmän kuin uskoisikaan.



Keskimääräinen kulutus on suunnilleen 13-14 euroa / hlö.
Poikkeus vahvistaa säännön.
remotion

Posts: 5,283

#12 • • remotion nostatus guru

Lauri, 9.9.2008 21:45:
---
Troll, 9.9.2008 21:28:
---
Jokainen baari on periaatteessa käytettävissä, mut olkaa tarkkoja sen bissetakuun kans: Ihmiset juo keskimäärin vähemmän kuin uskoisikaan.

---


Keskimääräinen kulutus on suunnilleen 13-14 euroa / hlö.
Poikkeus vahvistaa säännön.




WTF moment of the day, on muuten tosi vähän, jos tätä oltaisiin kysytty niin olisin maallikkona arponut helposti lukeman 30€ / hlö.
Avatar
#13 • • REivaaja Guest

remotion, 10.9.2008 00:32:
WTF moment of the day, on muuten tosi vähän, jos tätä oltaisiin kysytty niin olisin maallikkona arponut helposti lukeman 30€ / hlö.


Sun kaverit onki snobeja ;)

No ei.
Ton mukaan mä oon juoppo
Kolera

Posts: 4,256

#14 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää

remotion, 10.9.2008 00:32:
---
Lauri, 9.9.2008 21:45:
---
Troll, 9.9.2008 21:28:
---
Jokainen baari on periaatteessa käytettävissä, mut olkaa tarkkoja sen bissetakuun kans: Ihmiset juo keskimäärin vähemmän kuin uskoisikaan.

---


Keskimääräinen kulutus on suunnilleen 13-14 euroa / hlö.
Poikkeus vahvistaa säännön.

---



WTF moment of the day, on muuten tosi vähän, jos tätä oltaisiin kysytty niin olisin maallikkona arponut helposti lukeman 30€ / hlö.


Tyttöhän vetää tolla summalla jo kännit pelkästää baarissa =P

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Ironraver1

Posts: 1,158

#16 • • Edited Ironraver1 Housemotion
Toi 13-14e/hlö kuulostaa realistiselta ainakin omasta järkkäys kokemuksesta..
itsellä kyllä menee lähemmäs tuota 30e meininkiä, jollei ylikin *nauru*..
Mut tuo 13e on hyvä laskea per henkilö siihen kulutukseen.
...
Eli suomeksi, jos juomatakuu on 3000e ilta niin 230,7 lippua pitäisi sitten myydä.
Eli siinä yhteisössä saa sitten olla sitä populaa..
mekaanikko

Posts: 1,176

#17 • • mekaanikko don selecta
Laurin heittämä arvio keskimyynnistä on aika lähellä niitä kokemuksia joita yleensä "alan" tapahtumien ja vakituisempienkin klubi-iltojen järjestäjiltä on kuultu. Voi olla, että Onnelassa keskiostos on isompi, mutta kyllä se suunnilleen tuota luokkaa on käytännön kannalta kun musavetoisempaa tapahtumaa järjestää.

Teosto/Gramex-maksuista ei tarvitse murehtia jos tapahtuma järjestetään ravintolassa. Oneoff-tapahtumiin luvat pitää hakea ja maksut maksaa erikseen, mutta siitä ei tässä topikissa kai ollut kyse. Toi ns. DJ-maksu, jonka jotkut ovat ottaneet esiin, koskettaa myös varsin marginaalisesti konemusatapahtumia. Itse olen tasan kerran ilmielävän Gramexin tarkastajan ravintolassa nähnyt ja silloinkin häneltä jäi huomaamatta isot pinot poltettuja CD:itä kun nopeasti DJ-tiskin taakse vilkaisi. Tuon maksun maksamista kannattaa ruveta miettimään lähinnä siinä vaiheessa jos soittaa säännöllisesti ja (lähinnä) vain itse poltettuja levyjä (laillisista lähteistä toki). Jos soittaa pääasiassa vinyylejä tai kaupasta ostettuja CD:itä, pari poltettua menee siinä nipussa huomaamatta vaikka se hyvin epätodennäköinen vaihtoehto että tarkastaja sattuisi ravintolaan paikalle sattuisi aktualisoitumaan.

Ravintoloitsijaa kiinnostaa yleensä kaksi asiaa: 1) illan tuotto talolle, 2) illan istuvuus ravintolan profiiliin muuten. Jälkimmäisestä syystä esimerkiksi Redrumiin ei saa järkättyä hevi-iltaa vaikka tuotto olisi moninkertaisesti tavallisen illan veroinen. Toisaalta jatkuvasti isoja tai isohkoja nimiä viikonloppuisin pyörittävä klubi ei anna viikonloppuiltaa nonameille vaikka nämä lupaisivat (lähes) kuinka hyvää tuottoa illalle hyvänsä, koska sellainen syö klubin brändiä pitkällä aikavälillä. Eli ravintoloitsija haluaa, että sattumalta tai puoliksi sattumalta paikalle eksyneiden ihmisten klubikokemus on sellainen, että uskaltavat vastakin eksyä paikalle sattumalta.

Mutta jos kyseessä ei ole voimakkaan profiilin mesta, ravintoloitsijaa kiinnostaa lähinnä illan välitön tuotto. Jos haluatte järjestää kaikille avoimen illan johon ei peritä pääsymaksua eikä musakaan ole (ko. ravintolan keskivertoasiakkaan näkökulmasta) liian hämärää, useimmissa tapauksissa ravintola ottaa mielellään vastaan ilmaista ohjelmaa.

Jos taas lippuja halutaan myydä, yhtälöstä tulee hieman monimutkaisempi. Koska jos paikkaan normaalisti on vapaa pääsy, lipunhinta saattaa käännyttää potentiaalisia asiakkaita ovelta, lipunmyyjällekin pitäisi maksaa liksaa ja sitten tulee vielä se yhtälö että miten rahaliikenne hoidetaan lipunmyynnistä vastaavan ravintolan ja tapahtumaorganisaation välillä.

(Käytännössä siis klubeilla joilla on aina pääsymaksu homma toimii niin, että ravintola palkkaa lipunmyyjän, vähentää myydyistä lipuista tietyn osan joka voi olla kiinteä summa koko illasta tai yleisimmin tietty euromäärä per myyty lippu - viikonloppuiltana usein reilusti yli puolet - ja erotus maksetaan sitten laskulla tapahtumanjärjestäjälle, eli siis pitää olla toiminimi tai muu firma jonka kautta lipputulot voi laskuttaa. Ruskea kirjekuori -menetelmä jolla hommat hoidettiin ihan yleisesti vielä 5-10 vuotta sitten alkaa olla katoavaa kansanperinnettä, mutta varmaan niitäkin paikkoja löytyy jotka suostuvat liksan pimeänä maksamaan.)

Jos klubille on aina pääsymaksu, talo ottaa pääsääntöisesti myös osan illan lipputuloista ja on siis kiinnostunut myös myytyjen lippujen määrästä. Jos taas vapaa pääsy on pääsääntönä, talo yleensä haluaa varmistaa tulonsa ns. myyntitakuulla. Tämä tarkoittaa, että baarin myynti pitää olla yli tietyn summan, tai järjestäjä joutuu maksamaan erotuksen omasta pussistaan. Jos olette järjestämässä ilmaistapahtumaa, tämä on se todennäköisin skenaario. Arvioidessa baarin tarjoamaa myyntitakuusummaa, kantsii pitää mielessä tuo Laurin ilmoittama keskimyynti per henkilö ja kertoa se potentiaalisella kävijämäärällä. Viikonloppuillalle realistinen "breikkari" (break even) eli se, kuinka monta prosenttia maksimikapasiteetista pitää saada sisään, on hyvin markkinoidulle tapahtumalle ~80 % - poikkeuksellisen hyvänä iltana kävijämäärä voi olla jopa 150 % kapasiteetista kun jengiä lamppaa sisään ja ulos, mutta tuollaisiin lukemiin ei kannata budjettia perustaa. Viikolla sitten joku 40 % on usein jo hyvä ilta.

PA ja yleensä myös DJ-kamat löytyy käytännössä mistä hyvänsä baarista jossa DJ-toimintaa on säännöllisesti edes kerran viikossa. Muunlaisia mestoja en itse lähtisi tuollaista perusiltaa varten edes harkitsemaan, oneoff-tapahtuman väsääminen roudauksineen on niin helkkarin työlästä ja mestassa jossa normaalisti ei ole DJ-meininkiä kantikset voivat muodostua ongelmaksi kun taas vakituisemmin DJ-meininkiä tarjoaviin paikkoihin eksyy "alan" porukkaa ihan sattumaltakin.

Jos viikkoilta kelpaa ettekä halua myydä lippuja tai saada talolta keikkaliksaa vaan tehdä bileet ihan talkoohengellä, mestoja löytyy varmasti. Itse kyselisin esimerkiksi seuraavista: Luft, Loop, Hiutale, Beatroot, Belly, Underbar. Kalenteri-osiosta varmaan löytyy lisää potentiaalisia venueita. Viikonloppuillatkin voivat olla mahdollisia, mutta yleensä tapana on ollut että ensin näytetään kynnet viikolla ennen kuin viikonloppuiltoja heltiää.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Dementation

Posts: 2,892

#18 • • Dementation wednesday?
Olipa yhteistyökumppani/ravintola mikä tahansa ja sen pomo/vastaava/tms kuinka hyvänoloinen tyyppi tahansa, niin tehkää kirjallinen sopimus maksuista ja vastuualueista puolin ja toisin, suullisista sopimuksista on niin vaikeaa lähteä tappelemaan sitten jos tulee ongelmatilanteita.

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}

mekaanikko

Posts: 1,176

#19 • • mekaanikko don selecta
Väitänpä kyllä, että kirjalliseen soppariin voi olla vaikea saada nimeä alle ellei kyse ole sitten tosi isosta tapahtumasta. Ainakin "alan" paikoissa homma toimii kyllä ihan herrasmiesmeiningillä ja suullisilla soppareilla. Eri asia sitten jos jotain 2000 ihmisen tapahtumaa on järkkäämässä, mutta semmoisessa ~100 hengen kokoluokassa käytäntö on kyllä se että luottoa on puolin ja toisin. Totta on, että kaikenlaisia hämärähemmojakin liikkuu, mutta ei se kirjallinenkaan sopimus mikään aukoton suoja semmoisia vastaan ole.

--
Erään pikkutytön nenään kasvoi kaksi vaaleansinistä nauhaa. Tapaus oli siinä mielessä harvinainen, että toisessa nauhassa luki "Mars" ja toisessa "Jupiter".
-- Daniil Harms: Uusi anatomia

Lippe

Posts: 438

#20 • • Lippe

mekaanikko, 10.9.2008 17:27:
Väitänpä kyllä, että kirjalliseen soppariin voi olla vaikea saada nimeä alle ellei kyse ole sitten tosi isosta tapahtumasta.



Jos nimeä ei saa alle, niin kannattaa epäillä vilunkipeliä.