Ableton live dj-käytössä

61 posts, 4 pages, 21,044 views

Aki Antila

Posts: 220

#1 • • Aki Antila
Voisiko joku kertoa, miten Ableton livellä tehdään
dj-miksauksia?

Olen miettinyt ostaa ohjelman nimenomaan dj-käyttöön. Onko
kyseisen ohjelman mukana minkäänlaisia ohjeita siihen, miten sillä
pystyy dj-miksaamaan? jos on mukana ohjeita, harkitsen vielä
vakavammin ohjellman ostoa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#2 • • Jussi Soro choon!

Aki Antila, 21.12.2007 12:30:
Onko kyseisen ohjelman mukana minkäänlaisia ohjeita siihen, miten sillä
pystyy dj-miksaamaan?


Ainakin versio 6:n tutoriaaleista löytyy ohjeet kädestä pitäen ko. hommaan. Todennäköisesti siis kaikista muistakin.
villelope

Posts: 2,846

#3 • • Edited villelope Lope of Lope & Kantola

Aki Antila, 21.12.2007 12:30:
Olen miettinyt ostaa ohjelman nimenomaan dj-käyttöön. Onko
kyseisen ohjelman mukana minkäänlaisia ohjeita siihen, miten sillä
pystyy dj-miksaamaan? jos on mukana ohjeita, harkitsen vielä
vakavammin ohjellman ostoa.


Lataa demoversio itsellesi. Ohjelman sisään on rakennettu tutoriaaleja joiden avulla selviää perusteet Abletonilla miksailuun.

Lisäksi Youtubesta ja vastaavista palveluista löytyy lukuisia enemmän tai vähemmän hyviä tutoriaaleja asiasta.

Demoversiolla voit soitella ihan vapaasti, mutta et pysty tallentamaan settiäsi. Soveltuu siis erinomaisesti testaamiseen.
Sam

Posts: 544

#4 • • Sam
Hae Abletonin sivuilta trial-versio ja testaa. Helppo softa käyttää, en kyl dj-settejä sillä lähtis tekemään, helpompiakin softia siihen tarkoitukseen löytyy.

Homma Abletonilla toimii niin, että laitat markerit kohdilleen ja painat playta. Sit kanaville voit lisätä efektejä ja eq:n, tai mitä nyt ikinä haluatkaan. Sit soitat ja miksaat ilman cuee. Tosin saat kyllä esikuuntelun päälle jos haluat, mutta kun kaikki on jo biitissä keskenään niin mihin sitä tarvitsee..

Suosittelen Abletonia livekäyttöön, en dj-settejä varten.
Aki Antila

Posts: 220

#5 • • Aki Antila
Itse olen ladannut versio 7:an, mutta en tahdo löytää ohjeita mistään. Manuaali kyllä löytyy, mutta ei taida olla yksinkertaisia ohjeita miksaamiseen. Pitää varmaan ladata kuutosen manuaali ja tarkastella sitä, jos siitä kerran löytyy ohjeet. Voisiko joku edes vähän ohjastaa, mistä voisin löytää ohjeet miksaamiseen?
Daniel Braun

Posts: 1,626

#6 • • Daniel Braun wednesday?
Abletonilla täytyy unohtaa ns. normimiksaaminen, vaikkakin siinä seiskassa onkin jo bendit ulkoiseen miksaamista varten :)
Loistava lisä esim normaalidj-settiin ;)

Ablettonilla "dj" setti pitää muistaa rakentaa enemmän "remiksaan/pilkon/looppaan livenä" jutuksi eikä perus biisi perään biisi setiksi.
Kuitenkin Ableton antaa järjettömät mahdollisuudet, unohdat vaan sen perus biittimiksaamisen ja annat palaa.
Warppaat biisit etukäteen, pilkot niitä osiin ja soitat, siinähän se.
Eq:t, efektit, kompurat & aparaatit löytyy itsessään ja vst/au skulaa jos loppuu kesken omat "plugarit"

Myös ableton live dj sivusto netissä auttaa ;)
Aki Antila

Posts: 220

#7 • • Aki Antila
Voisiko joku teistä antaa minulle ohjeet siitä, miten abletonilla dj-miksataan, sillä demoversiossa ei ole lessonseja mukana, joten voisiko joku ystävällinen henkilö kopioida minulle tekstit (ja kuvat?) minulle?
Daniel Braun

Posts: 1,626

#8 • • Daniel Braun wednesday?
http://www.abletonlivedj.com/
kys sivuston foorumi auttaa, jos lontoon kieli taipuu.
http://www.ableton.com/pages/tips/home
katso myös tuosta vihjeitä.

Youtubesta löytyy paljon pätkiä, abletonin sivuilta videoita etc.

Livellä et MIKSAA samallatavoin kuin vinyylillä/cd:llä, joten unohda se.
Ableton toimii aivan toisellelta pohjalta...

Sekä rautalangasta vääntäen:

liven "help" valikko -> "lessons table of contents"
Aki Antila

Posts: 220

#9 • • Aki Antila
Minulla on demoversio, eikä se avaa sitä lessons table of contentsia, joten sen takia kysyn, voiko joku kopioida minulle sieltä ohjeet?
Daniel Braun

Posts: 1,626

#11 • • Daniel Braun wednesday?

Aki Antila, 29.12.2007 19:32:
Minulla on demoversio, eikä se avaa sitä lessons table of contentsia, joten sen takia kysyn, voiko joku kopioida minulle sieltä ohjeet?


kun ne ohjeet hyvinpitkälti sieltä on ohjelman sisäinen tutorial demoklippeineen ;)
Ressiv

Posts: 1,582

#12 • • Edited Ressiv
Vinkalmann Warping Guide <--- tuon opettelet ensin ennenku pystyt abletonilla miksaan yhtään mitää.

Täst video jolla ite opin, paras pätkä mitä oon tähän mennes löytäny:
Warp Movie

Sit kun ylläolevat hallussa:

Vinkalmann Mixing Guide (Arrangement View)

alla yleispätevä opastus kaikkeen ylläolevaan (vaatii rekisteröitymisen ALDJ foorumille):

http://abletonlivedj.com/forum/viewtopic.php?t=2903

Edit: Demoversiossa ei vissiin pysty edes Warp-tietoja tallentaan... joten tais kusta touhu siihen...
Ozma

Posts: 867

#13 • • Edited Ozma Eurobeat maniac! IKE IKE! Harder.fi

Daniel Braun, 21.12.2007 23:59:
Ablettonilla "dj" setti pitää muistaa rakentaa enemmän "remiksaan/pilkon/looppaan livenä" jutuksi eikä perus biisi perään biisi setiksi.
Kuitenkin Ableton antaa järjettömät mahdollisuudet, unohdat vaan sen perus biittimiksaamisen ja annat palaa.
Warppaat biisit etukäteen, pilkot niitä osiin ja soitat, siinähän se.
Eq:t, efektit, kompurat & aparaatit löytyy itsessään ja vst/au skulaa jos loppuu kesken omat "plugarit"



Taisi loytya THE softa jotta saa tehtya eurobeat mixauksia! uh oh... aikamoinen opetteleminen taitaa olla ko. softassa, mutta taitaa olla sen arvoista.

Pitais varmaan myoskin loytaa tohon usb-hardelli joka toimis hyvin ja jossa olis tarpeeksi vipstaakeja ja nappuloita :) Noita Hercules yms turntable(tjsp) hassakoita on niin monta, ettei tieda mika oikeasti olisi hyva ja toimisi ko. softan kanssa. Xone 3D taitaa olla paras talla hetkella, mutta halvempaa olisi hakusessa eli <500e :)

Ehdotuksia/kokemuksia?
Ressiv

Posts: 1,582

#14 • • Ressiv
Herculeksella ym. vastaavilla ei oikeastaan tee mitään abletonilla, ne jog wheelit on aivan turhia, koska abletonilla ei tartte biittailla ja pendailla.

Hommaa kontrolleri missä on käyttöös riittävästi potikoita ja liukuja. + Erillinen näppäimistö mitä voit käyttää clippien launchaamiseen.

kontrolleriks esim. Vestax VCM600... julkaistaan ens kuussa, ja ei ole hinnalla pilattu.
Quakey

Posts: 692

#15 • • Quakey
ableton on kyl kätevä radiomiksauksia tehdessä, live keikoilla vinyylit & cd :D
Ressiv

Posts: 1,582

#16 • • Ressiv
Ableton on loistava softa, tekipä mikauksia sitten "rauhassa rakentamalla" himassa studiotyyliin tai livesoitossa keikoilla
Daniel Braun

Posts: 1,626

#17 • • Daniel Braun wednesday?

T82, 5.5.2008 11:37:
Herculeksella ym. vastaavilla ei oikeastaan tee mitään abletonilla, ne jog wheelit on aivan turhia, koska abletonilla ei tartte biittailla ja pendailla.


Riippuu käytöstä, mulla on konfattu vestax vci-100 jogit ohjaamaan joko valinnaisesti filtteri hp tai lp cutofia.
Tiettyjä kikkoja paaaljon miellyttävämpi isolla, tukevalla kiekolla ohjata kuin pienellä potikalla.
Sopii myös mm tiettyihin beatrepeat räkkeihin helkkurin hyvin.

Tai jos haluaa käyttää abletonia rinnan cd:n/vinyylin kanssa, niin abletonin bendit kiekkoon ni saa korjattua mielyttävämmin.

Jokainen tyylillään.
Mut kyl toi vcm-600 vois olla ihan kiva lisä tähän nykyiseen kontrollisetuppiin...
Quakey

Posts: 692

#18 • • Quakey
ohoooooo! en tiä onks tää nii itsestää selvä asia mut kun muuttaa abletonissa sen warppaus tavan "beat":sta "complex":iin niin äänenlaatu paranee MILJOONAKERTAA!!!! ihan mahtavaa ;-D
Ressiv

Posts: 1,582

#19 • • Edited Ressiv

Quakey, 11.11.2008 17:23:
ohoooooo! en tiä onks tää nii itsestää selvä asia mut kun muuttaa abletonissa sen warppaus tavan "beat":sta "complex":iin niin äänenlaatu paranee MILJOONAKERTAA!!!! ihan mahtavaa ;-D



No itseasiassa ei... Complex mode vetää soundin aivan lyttyyn. Ite ainakin pyrin välttämään kaikin tavoin.. Käytä Repitchiä jos haluat parasta äänenlaatua. Toki se parempi on kuin Beats mode.

Ite käytän Complex modea ainoastaa jos miksattavien biisien välinen tempo-ero on isompi kuin 4% jotta sävelet pysyy harmoniassa.

Edit: typot
Quakey

Posts: 692

#20 • • Quakey
aijaa! no pitääpä koittaa sitä :))))