Miksaamisen opiskelemisesta

20 posts, 1 page, 9,940 views

junge-mann

Posts: 56

#1 • • junge-mann
terve vaan ,,,
Haluaisinvaan kysyä ,että miten saisin oppia nopeiten ja parhaiten musiikin miksaamista?
Olen jo tehny noin 1.5 vuotta musiikkkia ,mutten vieläkään osaa miksaata .
Voisiko joku neuvoa?
Kiitos
serotonot

Posts: 3,137

#2 • • Edited serotonot Paul Easy
jaaha. kyse ei siis ollut musiikin miksaamisesta itsessään vaan dj-miksaamisesta.

eipä tosta mun linkistä ois ollu sit hyötyä
Karski

Posts: 6,049

#3 • • Karski Pomon kätyri
Meitsi päivitti otsikon ja suosittelen sekä
tekniikan että filosofian opiskelemiseen tätä
kirjaa:

how2DJ.jpg

kaikki muut aihetta käsittelevät kirjat on
epäolennaisuuksiin keskittyvää rapaa, mut
tossa on kaikki olennainen.

Suosittelen kaikille, myös jo dj-urallaan
pitemmälle ehtineille.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

junge-mann

Posts: 56

#5 • • junge-mann
JAAA.....mä en tarkoittanu dj-miksaamista vaan musan miksaamista...osaan kyll levyjä soitt ja miksata ,mutt ku kyse ei o siitä, vaan musan miksamisesta ..kiitos kuitenki ja odotan vielä kommenteja....
thomas

Posts: 5,618

#6 • • thomas

Karski, 7.12.2007 13:49:
Meitsi päivitti otsikon ja suosittelen sekä
tekniikan että filosofian opiskelemiseen tätä
kirjaa:

how2DJ.jpg

kaikki muut aihetta käsittelevät kirjat on
epäolennaisuuksiin keskittyvää rapaa, mut
tossa on kaikki olennainen.

Suosittelen kaikille, myös jo dj-urallaan
pitemmälle ehtineille.



löytysköhän kirjastosta..
Karski

Posts: 6,049

#7 • • Karski Pomon kätyri

junge-mann, 10.12.2007 15:06:
JAAA.....mä en tarkoittanu dj-miksaamista vaan musan miksaamista...osaan kyll levyjä soitt ja miksata ,mutt ku kyse ei o siitä, vaan musan miksamisesta ..kiitos kuitenki ja odotan vielä kommenteja....



Jaa :D Sori, siihen on sit ihan oma guruteoksensa:

http://ari.lepoluo.to/audiokirja/

Eli löytyy ihan sellasenaan netistä, varsinkin
luku kolme on relevanttia taustaa miksaamisen
aloittamiselle.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

domi

Posts: 7,069

#8 • • domi Työn sankari.

thomas, 10.12.2007 15:07:
---
Karski, 7.12.2007 13:49:
Meitsi päivitti otsikon ja suosittelen sekä
tekniikan että filosofian opiskelemiseen tätä
kirjaa:

how2DJ.jpg

kaikki muut aihetta käsittelevät kirjat on
epäolennaisuuksiin keskittyvää rapaa, mut
tossa on kaikki olennainen.

Suosittelen kaikille, myös jo dj-urallaan
pitemmälle ehtineille.

---


löytysköhän kirjastosta..


Mä tilasin amazonista, vajaa 10 puntaa. Saa nähdä tuleeko perille.
Damien

Posts: 2,882

#9 • • Damien [tr3ox]

junge-mann, 10.12.2007 15:06:
JAAA.....mä en tarkoittanu dj-miksaamista vaan musan miksaamista...osaan kyll levyjä soitt ja miksata ,mutt ku kyse ei o siitä, vaan musan miksamisesta ..kiitos kuitenki ja odotan vielä kommenteja....



Miksaaminen edellyttää tarkkaa korvaa, logiikkaa ja kärsivällisyyttä.

Sun pitää osata kuunnella valmiista kappaleesta sen eri osia, kuten haitsuja, perccuja, bassoja, syniä etc. Näille elementeille sä sitten etsit paikat sun stereokuvassa. Yleensä kannattaa monottaa bassot ja kikit, koska korva ei osaa erottaa matalien äänien tulosuuntia, rakenna siis runko näiden elementtien päälle.

Itse kun miksaan pidän kompuraa varten tasot -6db:ssä (master) ja sen jälkeen lähden hakemaan sellaista jännää harmoniaa missä kaikki osa-alueet puskee vahvasti ja yhdessä eteenpäin, luoden illuusion yhtenäisestä kappaleesta. Syna matoista tykkään tehdä vahvasti levitettyjä ja sinne keskivälin molemmin puolin sitten levittelen efektit ja muut kevyet instrut. Kaikki boilaantuu lopareissa hierarkiaan, mitkä elementit aikanaan hallitsevat atmoa ja mitkä asettuvat tukemaan näitä osia. Equtuksella, panoroinnilla ja levittämisellä, sitten hallitsen tätä tasapainoa. . .

Kun sulla sitten aikanaan on puhdas mixdown mihin olet itse tyytyväinen, voit kokeilla masteriin limitteriä jolla pusket äänenpaineen niin ylös, että koko kappale takoo korkeimmassa pisteessään nollaan. Jos et saa mielestäsi tarpeeks aikaan äänenpainetta, voit kokeilla kompuroida masteria, hieman pakata dynamiikkaa ja saada siihen biisiis sit sitä lopullista pumppua. Hyvä mixdown jossa on tarpeeks toisiaan tukevia elementtejä ei välttämättä tarvitse kompuroida ollenkaan, puhdas saundi on tavoittelemisen arvoinen juttu.

Näin se meillä päin tehdään, kuuntelemalla. . .
¡ Previous post about a year ago !
gerry

Posts: 979

#10 • • gerry
Mielipitegalluppi.

Kertokaas viisaimmat miten käytätte grouppeja (ohjaatte montaa raitaa samaan bussiin ja näin jaatte biisin pienemmiks paloiks efektointia ajatelleen).

Itse olen hyvinki laiskasti käyttänyt niitä aikaisemmin mutta tajunnut että noita kannattaa varmaa oikeastiki käyttää. Olen aikaisemmin oikeastaan vaan rummuista kaikki kolkuttimet ja kilistimet ohjannut samaan bussiin ja miedolla kompuralla vähä tasannut niitä. Sitten tietysti esim jotkut padit tai bassot vetänny samaan grouppiin (esim. yla ja alabasso samaan samoin korkea ja matalapadi samaan jne) mutta muuten kaikki raidat menevät suoraan masteriin (ellei ole jotaki efektikikkailua tarkoitus tehdä jossa puolet biisistä menee esim. filtterin läpi)

Mutta: Moneen osaan ja miten porukka tekee? Ja miten efektoi eri ryhmät? Niin ja miksi? :)

--
by B.C.S

Avatar
#11 • • astaroth Guest
nyt kun jungemannismit on jääny vähemmälle niin pistänpä kysymyksen koskien stereokuvan laajennusta ja tietyn pisteen jälkeen aiheutuvaa antiphasea

sikäli kun olen tässä opettelemisen aikana käsittänyt, niin mitä vähemmällä antiphasella pärjäät, sen parempi. optimaallista olisi ilmeisimin päästä täysin ilman, koska kyseinen efekti kuitenkin syö tilaa yleisestä stereokuvasta. mutta mitä on taas tullut pantua merkille on se, että monet muut instrumentit (bassot ja keskiäänet) syövät esimerkiksi synan aiheuttamaa antiphasea hyvin tehokkaasti, ja näin masterista kuitenkin ulostulo voi olla täysin opimaalisen stereokuvan sisäpuolella

monesti taas kyseinen efetki voi olla kuitenkin sen verran voimakas, että saundia joutuu puristamaan rajustikin keskemmälle, jota olen yrittänyt kompensoida lävittämällä esim. reverbin omaa stereokuvaa ja kikkailemalla mikserin ja erillisen stereoimage-plugarin välillä. parannusta tällä olen havainnut saavani aikaan, mutta silti aina toivoisi voivan enemmän revittää äänen aluetta

huolelliset masteroijat mitä ilmeisemmin myös huomioivat näitä ja ottavat turhat pois välistä, mutta luonnollisesti sitä haluaisi mahdollisimman laadukasta jälkeä jo ennen tätä prosessia

sitä aina haluaa tavoittaa rajoja ja saada enemmän, niin kysynkin että:

- onko antiphase miten haitallinen kokonaisuuden kannalta, jos tällä käydään tyyliin korkeintaan jossain suvannossa jossa syna hoilaa yksikseen / satunnaisesti komppien välistä, mutta muuten stereokuva pysyy masterissa nätisti sisäpuolellä. onko nyrkkisääntöä mikä on liikaa?

ja jos joku haluaa jakaa vinkkejä tai neuvoja laadukkaaseen stereokuvan levitykseen, niin en pistä pahakseni :]
Skipi

Posts: 650

#12 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///
Hakusana: mixing tutorial

jos osaa edes hippasen engelsmannia, niin youtube on täynnä tutoriaaleja
esim.

tuossa equtuksesta pieni alkeiskurssi.

Miksaaminenhan tapahtuu korvalla ja kädellä, eikä silmällä niinkuin moni varmasti tekee nykyajan softilla - koska visuaalinen maailma on tullut mukaan auttamaan saundin viilaamisessa.
tähän olen myös itse sortunut useammin kuin yhdesti.

yksi parhaista itseopituista asioista on, ettei tunge biisiä täyteen vaan osaa pudottaa turhuuksia pois.
Tämä auttaa myös kokonaisuuden miksaamisessa ja tulevaa kuuntelijaa..

Tsemppiä - miksaamisen maailma on täynnä uusia kujeita, joita parhaatkin oppivat kaiken aikaa.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#13 • • Jussi Soro choon!

astaroth, 14.5.2009 20:54:
- onko antiphase miten haitallinen kokonaisuuden kannalta, jos tällä käydään tyyliin korkeintaan jossain suvannossa jossa syna hoilaa yksikseen / satunnaisesti komppien välistä, mutta muuten stereokuva pysyy masterissa nätisti sisäpuolellä. onko nyrkkisääntöä mikä on liikaa?


Anti-phase (siis esim jostain PAZ-analysaattorista luettuna) ei ole mikään ongelma, jos se ei siltä kuulosta. Helppona nyrkkisääntönä vois heittää, että satunnainen anti-phase -piikki ei oo lainkaan huono juttu, mut jos koko syna soi väärässä vaiheessa, menee hommat vituiksi. Kannattaa uskoa korvia enemmän kuin mittareita.

Ja anti-phasessa siis ratkaisevaa on myös äänen korkeus, eli bassot mieluiten aina täysin monona ja siitä sitten tasaisesti levitystä kohti yläpäitä. Basson vaihevirheet aiheuttaa aina hurjasti ongelmia, mut haitsuin saattaa saada eloa pikku vaihevirheistä. Jälleen kerran, kuuntelemalla mieluummin kuin mittarilla.

ja jos joku haluaa jakaa vinkkejä tai neuvoja laadukkaaseen stereokuvan levitykseen, niin en pistä pahakseni :]


Suoranaisesti noita stereo expandereita ei kannata käyttää kuin tietyille soundeille. Padit, kirkkaat leadit, haikat jne. Soundeihin voi pistää vaikka LFO:lla jotain panorointisäätöä, esim jotkut 1/16 nuotit toimii paljon paremmin kun eivät hakkaa keskellä koko ajan, vaan sykkivät randomilla vasemmalla ja oikealla. Lähes kaikki rummut lukuunottamatta basaria (ja todennäköisesti clap + openhh) voi ja kannattaa panoroida. Jo parin pykälän panorointi vapauttaa huomattavasti soundia ja tekee ilmavuutta. Delayt menemään aina pingpongina, mieluummin kuin monona. Jnejnejne.
Tyranoid

Posts: 1,552

#16 • • Edited Tyranoid FINRG
Jos PAZ-analyzer ei mee antiphasen puolelle, kuulostaa biisi ainakin mun korviin liian kapealta. Näin karkeasti yleistettynä, omien biisien suhteen.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#17 • • Jussi Soro choon!

Tyranoid, 15.5.2009 15:18:
Jos PAZ-analyzer ei mee antiphasen puolelle, kuulostaa biisi ainakin mun korviin liian kapealta. Näin karkeasti yleistettynä, omien biisien suhteen.


Jep, antiphasen puolella saa olla elämää ja yksittäisiä piikkejä, muttei jatkuvaa käyrää.
remotion

Posts: 5,283

#19 • • remotion nostatus guru

Karski, 7.12.2007 13:49:
Meitsi päivitti otsikon ja suosittelen sekä
tekniikan että filosofian opiskelemiseen tätä
kirjaa:

how2DJ.jpg

kaikki muut aihetta käsittelevät kirjat on
epäolennaisuuksiin keskittyvää rapaa, mut
tossa on kaikki olennainen.

Suosittelen kaikille, myös jo dj-urallaan
pitemmälle ehtineille.



Tulipa vihdoin tilattua tämäkin nyt! :)
rec

Posts: 2,923

#20 • • rec

Replying to Miksaamisen opiskelemisesta:

Skipi, 15.5.2009 12:11:
Hakusana: mixing tutorial

jos osaa edes hippasen engelsmannia, niin youtube on täynnä tutoriaaleja
esim.


tuossa equtuksesta pieni alkeiskurssi.

Miksaaminenhan tapahtuu korvalla ja kädellä, eikä silmällä niinkuin moni varmasti tekee nykyajan softilla - koska visuaalinen maailma on tullut mukaan auttamaan saundin viilaamisessa.
tähän olen myös itse sortunut useammin kuin yhdesti.

yksi parhaista itseopituista asioista on, ettei tunge biisiä täyteen vaan osaa pudottaa turhuuksia pois.
Tämä auttaa myös kokonaisuuden miksaamisessa ja tulevaa kuuntelijaa..

Tsemppiä - miksaamisen maailma on täynnä uusia kujeita, joita parhaatkin oppivat kaiken aikaa.



Ihana läski! <3 Onneksi on joku jolla on mahaa kannustaa laihempaa porukkaa miksaa läskii musiikkia! ^___^

Sooz m8z, luin sattumalta ja mulla on itseasiassa aivan satumainen *känni* kiitos vain kOlvin!