118 posts, 6 pages, 18,524 views
mikke, 22.11.2007 18:51:
---
Umbala, 22.11.2007 18:50:
Ehkää tulee ehkä ei, sillä ei tän asian kanssa ole niin kovinkaan paljon merkitystä tässä kyseisessä asiassa. Nimittäin jos lentoyhtiö perustelee ylipainoisten matkatavaroiden törkyhintoja nimenomaan painolla, niin miksei matkustajan paino sitten vaikuta tähän asiaan?
---
Siks että tavara ja ihminen on kaks eri asiaa ? :)
Umbala, 22.11.2007 18:55:
---
mikke, 22.11.2007 18:51:
---
Umbala, 22.11.2007 18:50:
Ehkää tulee ehkä ei, sillä ei tän asian kanssa ole niin kovinkaan paljon merkitystä tässä kyseisessä asiassa. Nimittäin jos lentoyhtiö perustelee ylipainoisten matkatavaroiden törkyhintoja nimenomaan painolla, niin miksei matkustajan paino sitten vaikuta tähän asiaan?
---
Siks että tavara ja ihminen on kaks eri asiaa ? :)
---
Okei, niinhän ne taitaa olla, terävä huomio. Mutta miksi sen tulee olla niin? Miksi koneeseen saa viedä 600 suklaapatukkaa mahassa, muttei matkalaukussa, miten se eroaa kokonaispainon kannalta?
Umbala, 22.11.2007 18:44:
Joo ja ei. Ongelma näillä yhtiöillä kun oli siinä, että matkustajien painot on nousussa, joka saattaa ja todennäkösesti tuleekin vaikuttamaan joskus lippujen hintoihin. Mä en halua joutua maksamaan tuota mahdollista korotusta, ja mua kiinnostaskin tietää miksei sitä voitaisi kohdistaa siihen ihmisryhmään joka ongelman aiheuttaa.
Annakins, 22.11.2007 18:57:
Millä yhtiöillä?
Jos matkustajien painot ylipäätänsä on nousussa, niin minkälaisesta ylipainosta sitten sun mielestä pitäisi maksaa? 10 kg liikaa? 20 kg? Miten pituus vaikuttaa tähän yhtälöön? Joutuuko 190 cm pitkä henkilö maksamaan lisää, koska "painaa liikaa" vaikka olisikin ns. normaalipainoinen vartaloonsa suhteutettuna? Ja pääseekö 140 cm 80 kg painava henkilö ilman lisämaksua? Vai painoindeksinkö mukaan sitä alettaisiin laskemaan? Entä jos on todella leveät hartiat eikä sen takia mahdu siihen penkkiin? Pitäisikö sitten maksaa kahdesta paikasta?
Ihan mielenkiinnosta olis kiva tietää miten oot funtsinu tätä asiaa koska viittaat ihmisryhmään joka ongelman aiheuttaa. Kuinka monta prosenttia lentomatkustajista mielestäsi kuuluu tähän ryhmään? Nyt keskustelussa on käytetty esimerkkinä 170 kg painavaa henkilöä, joka ainakin omien kokemusteni perusteella edustaa aika pientä osaa lentomatkustajista noin niinkuin painonsa kannalta.
Musta on ihan mielenkiintoista, että keskustelu ylipainosta ja sen aiheuttamista yhteiskunnallisista ongelmista kärjistyy keskusteluksi lentämisestä, joka nyt ei kuitenkaan se ihan jokapäivisin kuljetusmuoto ole suurimmalle osalle ihmisistä.
PS. Vaikka sinuttelenkin, niin ei tätä kannata lukea kysymystulvana juuri sinua kohtaan, vaan ihan yleisenä tiedusteluna asiaan liittyen.
Umbala, 22.11.2007 19:08:
Mä en kiinnittänytkään huomiotani siihen ihmisen ulkoiseen kokoon, vaan siihen kuinka paljon massaa hän tuo koneeseen. Mä kun tuon koneeseen omani 60 + matkatavarani 35 joudun maksaan pari kymppiä plussaa. Pertti kun tuo itsensä (oli sitten minkä muotoinen tahansa) 120kg + matkatavaransa 10kg pääsee hän normi hinnalla. Se ei ole mun mielestä oikein, varsinkaan silloin kun lentoyhtiö nimenomaan perustelee tuon lisämaksun ylimääräisenä painona.
Jos nyt lukuja pitää alkaa heittään, menee kovin vaikeeks, mutta voitaisiin ottaa vaikka ihmisten keskipaino (mikä se sitten onkaan). kaikki jotka painavat yli tuon, joutuisivat maksamaan lentoyhtiön määrittämän painolisän esim. 10kg välein.
Millä yhtiöillä?
mikke, 22.11.2007 19:09:
No eihän toi oo sit enää mitään ylipainokeskustelua :)
Umbala, 22.11.2007 19:13:
---
mikke, 22.11.2007 19:09:
No eihän toi oo sit enää mitään ylipainokeskustelua :)
---
Mä en ehkä ole paras selittämään kantaani näin kiireessä, mutta sä voisit edes yrittää ymmärtää mitä tuossakin yritettiin sanoa.
Siinä oisi kyllä logiikkaa jos laitettaisiin ihmiset maksamaan sen perusteella, kuinka paljon bensaa tarvitaan niiden painon kuljettamiseen, mutta myös sen paikan paikan perusteella(koska 40 ja 80kiloset vie kuitenkin saman verran tilaa)Umbala, 22.11.2007 19:08:
Mä en kiinnittänytkään huomiotani siihen ihmisen ulkoiseen kokoon, vaan siihen kuinka paljon massaa hän tuo koneeseen. Mä kun tuon koneeseen omani 60 + matkatavarani 35 joudun maksaan pari kymppiä plussaa. Pertti kun tuo itsensä (oli sitten minkä muotoinen tahansa) 120kg + matkatavaransa 10kg pääsee hän normi hinnalla. Se ei ole mun mielestä oikein, varsinkaan silloin kun lentoyhtiö nimenomaan perustelee tuon lisämaksun ylimääräisenä painona.
Jos nyt lukuja pitää alkaa heittään, menee kovin vaikeeks, mutta voitaisiin ottaa vaikka ihmisten keskipaino (mikä se sitten onkaan). kaikki jotka painavat yli tuon, joutuisivat maksamaan lentoyhtiön määrittämän painolisän esim. 10kg välein.
mikke, 22.11.2007 19:15:
Kyllä mä ymmärsin varsin hyvin. Siks sanoinkin että tossa ei oo sit enää pelkästään kyse ylipainosta,jos massan mukaan aletaan maksamaan lentolipuista. Massaa kun voi olla muutenkin kun ylipainon takia.
Umbala, 22.11.2007 19:11:
---
Millä yhtiöillä?
---
Öö, lentoyhtiöillä, en minä tiedä mikä niiden klobaali nimitys olisi. Sovitaan nyt että puhutaan jatkossa vaikka finnairista.
Siksi ajauduttiin tähän lentämiseen, että siitä tuli mieleeni paras konkreettinen esimerkki. Ihmisten ylipainon tuomat esiintyvät toki muuallakin, josta voidaan esimerkkejä lähteä hakemaan jos Finnairin ongelmista puhuminen ei nappaa.
Annakins, 22.11.2007 19:19:
---
---
Esitin tuon kysymyksen lentoyhtiöistä lähinnä siksi, että halusin tietää onko sulla jotain konkreettista tietoa asiasta vai mutua vastaavista artikkeleista kuin tuo IS:n uutisointi siitä ranskalaisesta äijästä.
Toisekseen, mun mielestä ylipaino ja lentäminen ei ole paras konkreettinen esimerkki mistään muusta kuin siitä, että meillä menee taloudellisesti niin hyvin, että monella on varaa lentää.
Ja vielä lopuksi pakko kysyä, että onko joku ihan oikeasti jostain kuullut, että lentoyhtiöiden mielestä ylipaino lisäisi lento-onnettomuusriskiä? Saa olla aika monta aika helkutin lihavaa tyyppiä koneessa ennen ku se tippuu ylipainon takia.
Umbala, 22.11.2007 16:31:
Jonkun aikaa sitten, oli telkkarissa jotain läppää siitä, että lentoyhtiöt punnitsi matkustajiaan. Jotenkin liittyi juurikin tähän kohonneeseen keskipainoon. Sanoivat kuitenkin lopuksi, ettei olla siirtymässä toimintamalliin, jossa matkustajien lipun hinta olisi mitenkään suhteessa painoon. Tää on musta väärin.
Annakins, 22.11.2007 19:19:
---
---
Millä yhtiöillä?
---
Öö, lentoyhtiöillä, en minä tiedä mikä niiden klobaali nimitys olisi. Sovitaan nyt että puhutaan jatkossa vaikka finnairista.
Siksi ajauduttiin tähän lentämiseen, että siitä tuli mieleeni paras konkreettinen esimerkki. Ihmisten ylipainon tuomat esiintyvät toki muuallakin, josta voidaan esimerkkejä lähteä hakemaan jos Finnairin ongelmista puhuminen ei nappaa.
---
Esitin tuon kysymyksen lentoyhtiöistä lähinnä siksi, että halusin tietää onko sulla jotain konkreettista tietoa asiasta vai mutua vastaavista artikkeleista kuin tuo IS:n uutisointi siitä ranskalaisesta äijästä.
Toisekseen, mun mielestä ylipaino ja lentäminen ei ole paras konkreettinen esimerkki mistään muusta kuin siitä, että meillä menee taloudellisesti niin hyvin, että monella on varaa lentää.
Ja vielä lopuksi pakko kysyä, että onko joku ihan oikeasti jostain kuullut, että lentoyhtiöiden mielestä ylipaino lisäisi lento-onnettomuusriskiä? Saa olla aika monta aika helkutin lihavaa tyyppiä koneessa ennen ku se tippuu ylipainon takia.
Eli pointtini on siis siinä, että jos lentoyhtiöt haluavat vähentää omia polttoainekustannuksiaan matkustajien painonnousun takia, niin sillä ei ole mitään tekemistä ylipainon aiheuttamien yhteiskunnallisten kustannuksien tai riskien kanssa.
Umbala, 22.11.2007 19:18:
---
mikke, 22.11.2007 19:15:
Kyllä mä ymmärsin varsin hyvin. Siks sanoinkin että tossa ei oo sit enää pelkästään kyse ylipainosta,jos massan mukaan aletaan maksamaan lentolipuista. Massaa kun voi olla muutenkin kun ylipainon takia.
---
Jes päästiin mun painoon *jihaa* En misään nimessä, mulla on ollut jo pitkään ongelma etten saa tuota painoa nousemaan. Se ei kuitenkaan taida tähän asiaan kovinkaan paljoa liittyä?
Joo ei olekkaan. Kyllä ne pitkätkin joutuis sillon lisää maksamaan, ja lihaksikkaat, mutta suurin "ryhmä" olisi kuitenkin ylipainoiset. eikö?
Wolverine, 22.11.2007 19:23:
http://verkkouutiset.fi/arkisto/ulkomaat/116269.html
mikke, 22.11.2007 19:23:
Kerkesin editoida :D Joo, oot oikeessa eikä se tähän liitykään, sori.
Noinhan siinä sit kävis. Eli pitäis sitte siirtyä kokonaan uudenlaiseen järjestelmään. Mut niinku sanottu ni ei toi mikään järjetön idea ole.
Annakins, 22.11.2007 19:24:
---
Wolverine, 22.11.2007 19:23:
http://verkkouutiset.fi/arkisto/ulkomaat/116269.html
---
Tänks!
Voisin tietysti välillä ajatella loppuun ennen kuin avaan suuni.