Erikoisemmat tahtilajit Ableton Livessä

11 posts, 1 page, 4,597 views

Indigo

Posts: 918

#1 • • Indigo
Olen tekemässä äänisuunnittelua erästä esitystä varten - käytössäni on muutamia looppeja joilla on tarkoitus jammailla eri tempoissa. Ableton live tuntuu täydelliseltä softalta juuri tähän.

Ongelmana on vaan tietyt loopit jotka eivät ole tahtilajia 4/4 vaan jotain erikoisempaa, kuten 7/8, 9/8, 5/4 jne. Vaikka loopin tahtilaji olisi merkitty oikein, sekvensseri ei osaa aloittaa sitä "oikealla hetkellä" (samalla kanavalla on aina samaa tahtilajia, ja tarkoitus siis olisi että seuraava loop alkaa soimaan vasta edellisen jälkeen, ei kesken sitä). Välillä tuntuu että ne alkavat miten sattuu, että mitään logiikkaa ei edes ole. Kaikki 4/4 loopit alkavat soimaan ajallaan kun quantization on sopiva.

Onko jollakulla ollut vastaavaa ongelmaa ja mikä vielä tärkeämpää - ratkaissut sitä? :) Olisiko jokin toinen softa paremmin soveltuva tähän projektiin?

Olen pahoillani jos selitin asian sekavasti mutta selvennystähän voi aina kysyä :)
villelope

Posts: 2,846

#2 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Nopeasti mietittynä nykyisestä (saatika edellisistä) versioista ei tule mieleen, mutta Ableton 7:ssa tahtilajin muutos onnistuu helposti.

Live 7 on nyt beta-vaiheessa - virallinen julkaisu on vielä loppuvuoden aikana.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#4 • • Jussi Soro choon!

Loopy, 31.10.2007 19:48:
Liven vasemmassa yläkulmasta oikealle päin kulkeassa on järjestyksessä Tap-tempo, tempo sekä tahtilaji (defaulttina 4/4). Voit hiirellä klikata molempia lukuja ja muuttaa tahtilajia.


Mää ymmärsin et kyseessä olis siis sellainen ongelma, että 7/8 tahtilajin loopit lähtee väärästä kohdasta liikkeelle kun sellasin pistää soimaan 4/4 -tahtilajin ollessa valittuna. Livenähän tätä on jokseenkin vaikee säätää lennosta koko ajan, varsinkin jos sitä pitäis säädellä edestakas.

Olisko niitä looppeja tarkoitus soittaa päällekkäin (eli esim 5/4 looppia ja 7/8 looppia jne)?

Mut ei mulla tohon mitään ratkaisua ole, ainoo mikä iski mieleen on et noita tahtilajeja pistäis johonkin triggerin taakse, en sit tiedä että onnistuneeko tuo edes...
Miika

Posts: 893

#5 • • Miika
Tottakai 7/8 looppi jää kesken 4/4 tahtilajilla siinä missä 9/8 menee yli. Oisko mahdollista tehdä sovitus-ikkunaan niin pitkä looppi, että 7/8 kerrotaan niin pitkään että sen loppu täsmää 4/4 -jakosen lopetuspisteessä? Tosin tuon ison loopin pituutta täytyy sitten lennossa vaihtaessa muuttaa myös.
villelope

Posts: 2,846

#6 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Meikäläisen auttamisen halu > sisälukutaito.

Käsitän nyt niin että koitat käyttää noita looppeja session view:n puolelta. Arrangen puolella tuota ongelmaa ei oikeastaan (oman järjen mukaan) pääse edes syntymään.

Ongelmasi on se, että clippien launcahus on defaulltina sidottu 4/4 rytmiin, muistaakseni on 1 bar defaulttina. Jos haluat launchata klippiä jossain muussa kohdassa kuin 4 iskun barin alussa, pitää sinun muuttaa quantization menusta päälle esimerkiksi 1/4.

Toivottavasti tästä on jo enemmän apua.
Indigo

Posts: 918

#7 • • Indigo


Mää ymmärsin et kyseessä olis siis sellainen ongelma, että 7/8 tahtilajin loopit lähtee väärästä kohdasta liikkeelle kun sellasin pistää soimaan 4/4 -tahtilajin ollessa valittuna. Livenähän tätä on jokseenkin vaikee säätää lennosta koko ajan, varsinkin jos sitä pitäis säädellä edestakas.

Olisko niitä looppeja tarkoitus soittaa päällekkäin (eli esim 5/4 looppia ja 7/8 looppia jne)?

Mut ei mulla tohon mitään ratkaisua ole, ainoo mikä iski mieleen on et noita tahtilajeja pistäis johonkin triggerin taakse, en sit tiedä että onnistuneeko tuo edes...



Kyllä, eri tahtilajeja on tarkoitus soittaa päällekäin.

Miika, et tainnut ihan hiffata mitä ajan takaa. Abletonissa kun on samalla kanavalla useampi looppi, toisen lähtiessä soimaan toinen lopettaa. Ongelmana on saada se seuraava looppi alkamaan juurikin silloin kun edellinen loppuu. Tietenkin niin että olen ensin antanut sille sen "lähtökäskyn" eli painanut triggeriä.
xybo

Posts: 1,100

#8 • • Edited xybo meeple!
Itse tekisin tuon abletonilla niin, että samplaisin luupit oli mitä tahtilajia tahansa ja laittaa sitten samplen loppuun tai alkuun sen verran tyhjää mitä tarvitsee, että alkaa juuri siinä kohdassa missä haluaa. Ja ainahan noita on voinut sekoittaa. Livenä soittamisessa ne vaan ei taida onnistua niin tahdikkaasti kuten edellä mainittiin.

Esimerkkinä on vaikka kolkki joka lähes poikkeuksetta toimii paremmin 7/8 ja 15/16 patterneilla. Samplesta voi toki tehdä 8/8 pitkän mutta luupittaa se 7/8:iin antaa soida (tämä ei kyllä välttmättä nyt liity topikissa olevaan ongelmaan)

Edit: Ja Sound Forgea tai vastaavaa käsiin ja liimaa/leikkaa. :)

-- xybo
Indigo

Posts: 918

#9 • • Indigo

Loopy, 31.10.2007 20:09:

Ongelmasi on se, että clippien launcahus on defaulltina sidottu 4/4 rytmiin, muistaakseni on 1 bar defaulttina. Jos haluat launchata klippiä jossain muussa kohdassa kuin 4 iskun barin alussa, pitää sinun muuttaa quantization menusta päälle esimerkiksi 1/4.

Toivottavasti tästä on jo enemmän apua.



Sori, ei ole :) Olen kokeillut tuotakin.