Gambia

17 posts, 1 page, 6,073 views

MiMoSa

Posts: 1,664

#1 • • MiMoSa
Löytyykö klubbarista Gambiassa käyneitä ihmisiä? Oon lähdössä Gambiaan keväällä, luultavimmin maaliskuussa ja kaikki vinkit sun muut olis ihan tervetulleita.*joo*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Avatar
#4 • • Edited Norb Guest
No laita tänne reissun jälkeen omat kokemukset *hymy*

Kukin tallaaa tavallaan, mutta en usko että lähen enää minnekkään josta olen lukenut lukemattomat määrät paskaa.. Noin vuos sitten oltiin lähös tunisiaan ja luin siitä paljon paskaa. Päätin, että ne ei vaikuta mun asenteisiin ja että lähen kuitenkin reissuun. Suoraan sanottuna reissu oli persiistä ja vitutti kun oli pistänyt rahaakin siihen. Jälkeenpäin ajatellen olisi kannattanut säästää nekin rahat ja mennä johonkin a) ei muslimimaahan b) Missä ei ole limasia äijiä c) ei turistirysään..
MiMoSa

Posts: 1,664

#5 • • MiMoSa
Juu, pitää laittaa sit reissun jälkeen!*joo*

Onhan tosta Gambiasta kirjoteltu paljon huonoa mutta myös paljon hyvää! Itellä on jo pitkään ollut haaveena päästä käymään Afrikassa ja nyt sit vihdoin sinne pääsen.*hymy*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

SyndroDome

Posts: 1,103

#6 • • SyndroDome Reissumies / Team apinaorkesteri
Lueskelin kans ton pallontallaajien gambia topicin ja mitäs ihmeellistä siinä sit oli? :) Ihan perussettiä ja asia menoa. Joka mestassa ja maassa aina omat ongelmansa, mutta ihan asilliselta mestalta vaikuttaa. Ja varsinkin jos lähtee sieltä turisti alueilta mahd kauas niin meno vaan paranee ja hintataso romahtaa. Niinku aina.

Ilmeisesti turismi on siellä vielä suht nuorta, joten jos sinne matkustaa ns pakettimatkalla niin kannattaa varmasti mennä mahd pian. Go before its too late *hymy*

--
Life is full of choises.

remotion

Posts: 5,283

#7 • • remotion nostatus guru
heh, kaveri siel kävi vaimonsa kanssa ja sanoi et ihan perseestä.
ja tää on sentään tumma kaveri itsekin.
MiMoSa

Posts: 1,664

#8 • • MiMoSa
Jes, matka olis nyt sit vihdoin varattu ja lähtö pääsiäisenä!*hihu* Enää 67 yötä kestettävää täällä kylmässä.*iloinen* Matkaa ootan jo todella paljon, matka tulee varmasti olemaan aivan uudenlainen kokemus. Euroopan turistikohteet on kyl mun osalta nähty ja aika siirtyä muihin maisemiin.*joo*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

sts

Posts: 7,969

#9 • • sts Sama pyynti aitta!

MiMoSa, 13.1.2008 20:00:
Jes, matka olis nyt sit vihdoin varattu ja lähtö pääsiäisenä!*hihu* Enää 67 yötä kestettävää täällä kylmässä.*iloinen* Matkaa ootan jo todella paljon, matka tulee varmasti olemaan aivan uudenlainen kokemus. Euroopan turistikohteet on kyl mun osalta nähty ja aika siirtyä muihin maisemiin.*joo*



Kai kaikki tarvittavat rokotukset on hoidossa?
MiMoSa

Posts: 1,664

#10 • • MiMoSa

sts, 13.1.2008 20:21:
Kai kaikki tarvittavat rokotukset on hoidossa?


Juu, torstaina tuli piikkiä käsivarteen enemmän kun laki sallii.*nauru*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Catzu

Posts: 20

#11 • • Catzu mira, cabron!
Itse kävin Gambiassa viime toukokuussa ja en suosittele. Tietysti riippuu mitä lomalta odottaa ja mitä on valmis kestämään, mutta mulla ainakin vahvistui entisestään käsitys, että muslimimaat ja musta afrikka ei ole mua varten.

Valkoisia pidetään käytännössä kävelevänä pankkina, ja jos ei bumsterit ahdistele, niin ainakin huomaa muuten hinnoissa suolaisen turistilisän. Härski ahdistelu ja seuraan tuppaaminen on jokapäiväistä riesaa, varsinkin jos biitsille menee. Lisäksi maan köyhyys tuntuu turistillekin konkretiana viimeistään, kun veden tai sähkön tulo katkeaa, taksi hajoaa tien viereen tai Gambia-joen lautoista vain yksi on toiminnassa ja siten tupaten täynnä.

Kehitysmaa viimeistään avautuu eteen joen toisella puolella, jossa ihmiset asuvat savimajoissaan ja lapset juoksevat taksin perässä huutaen "tubab" ilmaisten kynien ja karkkien toivossa. Aika kaukana siis meidän elintasosta ja kulttuurista ollaan, mikä tietysti toisia kiehtoo ja vetää puoleensa. Itse kuitenkin opin kokemuksesta vaatia seuraavilta lomakohteilta edes kohtuullista tasoa niin, ettei biitsiltä tullessaan tarvi arpoa koska mahtaa tulla vettä ja päästä suihkuun... Ja muutenkin kaikenlainen tyrkyttäminen ja ahdistelu alkaa ahdistaa melko pian ja pilaa lomafiiliksen pahimmillaan.

Huomioitavaa ehkä sekin, että olin jo lähes off-seasonina reissussa, jolloin muita turisteja ei enää ollut paljoakaan jakamassa bumsterien ym. huomiota. Lisäksi luonto alkoi olla aika kuivaa eli ei ihan parhaimmillaan.

Tää on tosiaan vaan mun mielipide perustuen omiin kokemuksiini. Toivon kuitenkin, että sun reissu onnistuu ja viihdyt Gambiassa! Tuntuukin, että Gambia (ja muu musta Afrikka) jakaa mielipiteet aika vahvasti: joko siiihen ihastuu ikähyviksi tai vihaa lopun ikäänsä...
Avatar
#12 • • Norb Guest
Miten reissu meni?
MiMoSa

Posts: 1,664

#14 • • MiMoSa

Norb, 18.3.2008 14:42:
Miten reissu meni?


Tarkoititko mun matkaa vai? Jos tarkotit, niin mä lähden vasta huomenna.*iloinen*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*

Avatar
#15 • • Edited Norb Guest

Individual, Saako udella mistä moinen matkakohdevalinta alunperinkään, sei ei varmasti ollut kummiskaan ihan halpa?


Totaah, ei gambiaan paljoo reissut maksa, etenkään off-seasonina.. Etenkin parisen vuotta sitten matkat sai pikku rahalla..
MiMoSa

Posts: 1,664

#17 • • MiMoSa
Nyt olis sitten Gambian matka takana. Reissu meni hyvin, mitään suurempia ongelmia ei matkan aikana ollut. Ihmiset oli ystävällisiä, ehkä jopa vähän liiankin ystävällisiä ja tuttavallisia suomalaiseen makuun. Koko ajan oli joku kättelemässä ja juttelemassa. Ihan harmittomia ne ns. bumsterit oli, lähinnä halusivat vaan jutella ja kysellä. Välillä meinas kyllä hermot niihin mennä, mut päästiin me niistä aina jotenkin eroon. Tylyjä jouduttiin kyllä olemaan ja se oli aluks vähän ongelmallista, kun ei oo tottunut sanomaan ihmisille pahasti, mut siihenkin tottu.*pahis* Varastamista ei tarvinnut pelätä. Hotellissa meillä oli tallelokero mut tuskinpa sitäkään olis tarvittu.

Paikka oli kyllä odotetusti aivan erilainen, mihin on Euroopan turistikohteissa tottunut. Rannikolla oli kyllä perinteistä turistimeininkiä, mut me tehtiin muutama retki, jossa päästiin näkemään perinteisestä paikallista elämää ja meininkiä. Tehtiin päiväretki Senegaliin ja yhtenä päivänä kierreltiin Gambiassa eri paikoissa. Siellä näki kyllä kaikenlaista elämää ja meininkiä. Käytiin myös eräässä paikallisessa koulussa ja perheessä. Vitsit ne pienet lapset oli kyllä niin söpöjä, olis tehnyt mieli tuoda sieltä kotiin tuliaiseks.*plur* Ai niin ja paikallisilla markkinoilla käytiin kans, siellä oli kyllä vilinää eikä paljon valkoihoisia näkynyt.

Gambiassa kaikki ei aina välttämättä kaikki toimi aina ihan niinkun pitäis, joten pieniä kommelluksiakin reissulla sattu. Mm. Senegalin reissulla jouduttiin ylittämään Gambiajoki ja menomatkalla päästiin lautalla yli, mut tulomatkalla lautta oli hajonnut ja jouduttiin sit pieneen puiseen vuotavaan moottoriveneeseen. Siellä sit istuttiin pelastusliivit päällä kauheessa aallokossa, vähän meinas hirvittää mut hyvin siitäkin selvittiin.*hih*

Ruoka oli hyvää ja aika edullista kunhan ei ihan hotellin raflassa syönyt. Paljon syötiin kanaa ja kalaa ja kyllä maistu.*slurps* Muutenkin saatiin ostokset melko edullisesti, riippu ihan miten jakso tinkiä. Se tinkiminen oli kyllä raivostuttavaa, kun ei sellaseen oo tottunut ja varmasti olis kamat irronnut halvemmallakin jos olis jaksanut/osannut tinkiä kunnolla. Mut ihan edullisesti me kuitenkin saatiin nuo kamat, mitä ostettiin.

Kaikenkaikkiaan oon ihan tyytyväinen matkaan, se oli sitä mitä odotinkin. Bumsterit on tuon paikan isoin miinus, mut en mä antanut niiden mun matkaa pilata. Mä lähdin matkalta hakemaan elämyksiä ja aurinkoa ja niitä tuolla kyllä sai. Koko reissu oli kyllä aikamoinen elämys ja säät oli ihan taivaalliset, just sopivat mulle.*sydän*

Tästä matkasta olis riittänyt tarinaa vaikka romaaniks asti mut en nyt jaksa tänne enempää kirjotella. Jos jollain on jotain kysyttävää, niin saa kysyä.*hymy*

--
Elämä on ihmisen parasta aikaa
*tanssittel*