nonni. nyt ois sit sillee et hakuses ois kaupasta himaan ostettavissa oleva kebabkastike tahi hyvä resepti moiseen. kyseessä on siis se paksu, tomaattinen ja mausteinen kastike, joka osassa kebumestoista on kohtalaisen maukasta, osassa taas, hm, ei. joka tapauksessa kaikissa kebuloissa sitä pihdataan niin maan perkeleesti.
sen verran olen jo tutkinut, että ns. suomalaisista peruskaupoista ei tunnu löytyvän sitten millään. löytyisikö jostain etnoista (vai ovatko kaikki kaukoaasiaa)? saisiko moisen modattua jostain peruspastakastikkeesta? what be the essential ingredients?
suosisin ehkä kuitenkin ennemmin kaupasta valmiina tulevaa, jos laadukasta. kun ei sitä ehtaa tomaattikastiketta pastaankaan saa aikaiseksi ilman et hyyyyyyvin reilun aikaa hauduttelee ja poistaa nestettä tomaattimurskeesta yms.
joten, tell me what you know! asia on painanut mieltä (ja kieltä) jo pitkään!
no en mä nää tarpeelliseksi muuta kun et: otat purkin tomaattimurskaa, laitat sen kattilaan, sekaan maun mukaan (siis kuinka tulista siitä haluat) vaikkapa jotain tulista tex-mex-salsasoossia, tehosekottimella tasaseks ja annat kiehua hiljalleen jonku kymmenen viistoista minsaa ni siit tulee vähän jämäkämpää ku kosteus haihtuu :) Ite oon omatekemään kebuun tehny tolleen kastikkeen aina ja hyvää on ollu.
Zebir, 24.10.2007 21:35:
Löytyy! Korv-Görans kebab-kastike. Samaa merkkiä löytyy kans tulisempi versio, tosin molemmat on ihan huippuja.
Mut eiks ne oo niitä ruskeita kastikkeita ? Mä käsitin et täs tarkotetaan sitä tomaattista kastiketta mitä _oikeissa_ keburafloissa tarjoillaan. Noi grillien mikrossa lämmitettävät kebabit on sitte asia erikseen :) *Sars* Korv Göransia muuten nekin yleensä.
Kebab-soosihan on normaali tomaattikastike, johon työnnetään reippaasti chiliä potkua antamaan. Hyvän lopputuloksen saamiseksi ei ole oikopolkuja, vaan se syntyy pitkään ja hartaasti hauduttamalla.
1. Kuullota öljyssä hienonnettu sipuli, valkosipuli ja chili.
2. lisää sokeria, yrtit ja tomaatit. Hauduta kannen alla hiljalleen kiehuen n. 2h, näin saat maut tiiviiksi.
3. Mikäli soosi ei ole tarpeeksi sakeaa, niin keitä sitä kovalla lämmöllä hetki kokoon.
Tässähän alkaa tehdä mieli kebabbii, ei juurikaan ole viime aikoina tullut syötyä. Himassa en ole tehnyt koskaan. Noita kastikeohjeita tulikin jo, joku voiskin vielä heittää ite kebabiin hyvät vinkit.