Miten luoda rumpusoundeja?

13 posts, 1 page, 4,373 views

Valovoima

Posts: 528

#1 • • Valovoima teknohippi
Miten luoda itse rumpusoundeja? Valmiiden samplepakettien etsintä ja muiden biiseistä samplaaminen on alkuun ihan hauskaa, mutta pidemmän päälle koen sen rasittavana ja rajoittavana. Softasyntikoiden äänimaailma on usein ohut eikä varsinkaan bassorummuissa ole potkua, taas analogivehkeitä ei ole rahaa ostaa enkä varsinaisesti tarvitse niitä osana laitteistoani. Haluan luoda itse oman äänimaailman alusta lähtien.

Olisko teillä antaa vinkkejä millä ohjelmilla rumpusoundien ym. äänien luonti onnistuu parhaiten? Entä muita käytännön vinkkejä asiaan liittyen? Linkkejä aihetta käsitteleville nettisivustoille jne?
tomii

Posts: 3,594

#2 • • Edited tomii kallion herttua

PulseDemon, 7.10.2007 17:26:
Miten luoda itse rumpusoundeja? Valmiiden samplepakettien etsintä ja muiden biiseistä samplaaminen on alkuun ihan hauskaa, mutta pidemmän päälle koen sen rasittavana ja rajoittavana. Softasyntikoiden äänimaailma on usein ohut eikä varsinkaan bassorummuissa ole potkua, taas analogivehkeitä ei ole rahaa ostaa enkä varsinaisesti tarvitse niitä osana laitteistoani. Haluan luoda itse oman äänimaailman alusta lähtien.

Olisko teillä antaa vinkkejä millä ohjelmilla rumpusoundien ym. äänien luonti onnistuu parhaiten? Entä muita käytännön vinkkejä asiaan liittyen? Linkkejä aihetta käsitteleville nettisivustoille jne?



Jos oikeiden rumpujen kuulosta kamaa haluaa, niin ei varmaan auta muu kuin kaivaa niiltä sämple-cd:iltä saundit tai sit ostat rummut ja mikin ja alat ite sämplää soittamistasi. :) Mutta kyllähän monillakin syntikoilla saa väsättyä sellasia koneellisen kuuloisia rumpusaundeja. Itse en vaan kyl enää jaksa niitä ite väsätä alusta asti, ei maksa mielestäni vaivaa. Ja mitä tohon saundin ohuuteen tulee, niin mun veikkaukset ovat, että a) sul on vaan paskoja softasyntikoita, b) tai sit et vaan osaa (ei mikään dissaus, vaan tarkoitan, että noi syntikoilla saundien luomiset tottakai vaatii välillä aika paljonkin kokeilua ja harjottelua ja ymmärrystä sen synteesin synnystä), c) tai sit voisit koittaa vaikka ekvalisoida sitä ääntä, esim. just korostaa tiettyjä taajuuksia siitä basarisaundista, että siitä tulisi ns. napakampi jne. jne. vinkkejä on varmaan helvetisti enemmänkin. Rumpukoneet ovat kanssa yks valinta, joskin niissä tuppaa mun mielstä tulemaan se raja jossakin vaiheessa pahasti vastaan (paitsi kaveri on nyt hehkutellut Machinedrumia ihan helvetisti, mut se sit maksaakin vissiin jonkun pari-kolmetonnia, jos oikein muistan. On siis hardwarea). Mutta joo... toivottavasti oli jotakin apua. Ei nimittäin saanut tuosta sun postauksesta sitä infoa, että onko sulla paljonkin kokemusta musan vääntämisestä, niin vähän paha yrittää auttaa. Mutta oletin, että ei ole älyttömästi kokemusta, niin nuo nyt olivat sen takia aika aloittelijajuttuja. Sori, jos käsitin väärin :)

--
reivaan kunnes kuolen

Valovoima

Posts: 528

#3 • • Valovoima teknohippi
Kiitos yrityksestä :) Täsmennän sen verran että en kaipaa oikeiden rumpujen kuuloista soundia. Se mitä kaipailen olis lähinnä käytännön vinkkejä äänisynteesin suhteen:

eli vaikka säröbassorumpu: ota sen ja sen muotoinen aalto, laita vaikka sen ja sen verran hertsejä, korosta LFO:ta siitä ja siitä, attackia sen ja sen verran, decay maun mukaan, lopuksi equta ja lisää säröä ja mitä tahansa efektejä mitkä kuulostavat hyvältä.

Tää siis vain esimerkkinä, mutta saman tyylisiä vinkkejä kaipaisin myös virveliin, haitsuun, pelteihin ym. Ja jotain ohjelmaa jolla noi hoituis helposti. Käytän Renoisea ja siis mahdollisuus käyttää siten kyseisen ohjelman sampleria. Mut jos löytyy parempiakin työkaluja, niin olen avoin uusille ehdotuksille. :)
serotonot

Posts: 3,137

#4 • • serotonot Paul Easy
Ota joku esine, mikitä se ja lyö sitä (vaikka jopa toisella esineellä).
Miika

Posts: 893

#6 • • Miika
Siniaallosta saa basarin kun laittaa alaspäin suuntaavan saha-aallon moduloimaan pitchia.
Loose Grip

Posts: 330

#8 • • Loose Grip
Saat hyvän (erityisesti psy- napsuisen basarin) 50hz siniaallosta kun pitchaat sen todella tiukasti ylhäältä alas. Jotain sihinää ja haitsuja saat ihan noisesta. Kaikkii muihin kolinoihin ja suhinoihin suosittelen sämpläilyä paikasta sun toisesta.
Valovoima

Posts: 528

#9 • • Valovoima teknohippi
Kiitos asiallisista vastauksista :) Rupesin turhaan puhumaan softa- ja analogisynistä tuossa ekassa viestissä joka sekoitti hieman tilannetta.
taikakaulin

Posts: 80

#11 • • Edited taikakaulin amatöörininja
Waldorf Attack on mielestäni törkeen hyvä rumpusyna, envelopejen muotoon siinä on paremmat kontrollit kuin VA-synissa yleensä mikä on tärkeää etenkin hyvän kickin aikaansaamiseksi. Jos halvemmalla haluaa selvitä, niin Computer Music -lehden mukana tulevassa virtuaali-instrumenttipackissa on myös ok rumpusyna. Se on tosin enemmän sellainen että pääsee säätämään eri rumpusaundien parametreja (paikoin kätevämpää kuin löytää sopivat samplet johonkin biisiin) kun taas Attackissa äänet voi tehdä tyhjästä monipuolisemmalla synteesillä.
RFD

Posts: 37

#12 • • RFD
Soundonsound.com:in sivuilta löytyy yksityiskohtaisia artikkeleita jos kiinnostaa yleensä äänen rakenne ja syntetisointi.

Esimerkkinä snare: http://www.soundonsound.com/sos/Mar02/articles/synthsecrets0302.asp

Sivustolta löytyy myös selostuksia miten mm. 808:n ja 909:n rumpusaundit on tehty, joten jos kiinnostaa saundien tekeminen olemassaolevalla syntikalla / SynthEditillä (tms) / ite koodatulla setillä niin tuolta löytyy teoriaa kun etsii artikkeleita hakusanoilla "synth secrets".