PulseDemon, 7.10.2007 17:26:
Miten luoda itse rumpusoundeja? Valmiiden samplepakettien etsintä ja muiden biiseistä samplaaminen on alkuun ihan hauskaa, mutta pidemmän päälle koen sen rasittavana ja rajoittavana. Softasyntikoiden äänimaailma on usein ohut eikä varsinkaan bassorummuissa ole potkua, taas analogivehkeitä ei ole rahaa ostaa enkä varsinaisesti tarvitse niitä osana laitteistoani. Haluan luoda itse oman äänimaailman alusta lähtien.
Olisko teillä antaa vinkkejä millä ohjelmilla rumpusoundien ym. äänien luonti onnistuu parhaiten? Entä muita käytännön vinkkejä asiaan liittyen? Linkkejä aihetta käsitteleville nettisivustoille jne?
Jos oikeiden rumpujen kuulosta kamaa haluaa, niin ei varmaan auta muu kuin kaivaa niiltä sämple-cd:iltä saundit tai sit ostat rummut ja mikin ja alat ite sämplää soittamistasi. :) Mutta kyllähän monillakin syntikoilla saa väsättyä sellasia koneellisen kuuloisia rumpusaundeja. Itse en vaan kyl enää jaksa niitä ite väsätä alusta asti, ei maksa mielestäni vaivaa. Ja mitä tohon saundin ohuuteen tulee, niin mun veikkaukset ovat, että a) sul on vaan paskoja softasyntikoita, b) tai sit et vaan osaa (ei mikään dissaus, vaan tarkoitan, että noi syntikoilla saundien luomiset tottakai vaatii välillä aika paljonkin kokeilua ja harjottelua ja ymmärrystä sen synteesin synnystä), c) tai sit voisit koittaa vaikka ekvalisoida sitä ääntä, esim. just korostaa tiettyjä taajuuksia siitä basarisaundista, että siitä tulisi ns. napakampi jne. jne. vinkkejä on varmaan helvetisti enemmänkin. Rumpukoneet ovat kanssa yks valinta, joskin niissä tuppaa mun mielstä tulemaan se raja jossakin vaiheessa pahasti vastaan (paitsi kaveri on nyt hehkutellut Machinedrumia ihan helvetisti, mut se sit maksaakin vissiin jonkun pari-kolmetonnia, jos oikein muistan. On siis hardwarea). Mutta joo... toivottavasti oli jotakin apua. Ei nimittäin saanut tuosta sun postauksesta sitä infoa, että onko sulla paljonkin kokemusta musan vääntämisestä, niin vähän paha yrittää auttaa. Mutta oletin, että ei ole älyttömästi kokemusta, niin nuo nyt olivat sen takia aika aloittelijajuttuja. Sori, jos käsitin väärin :)