Masterointiin vinkkejä

93 posts, 5 pages, 45,543 views

Juhgu

Posts: 7,921

#61 • • Edited Juhgu Virnistelijä
No nyt kun tästä masteroinnista on hirmusesti keskusteltu, ni olis kiva kuulla mikä ero on hyvin tuotetulla konemusiikilla ilman masterointia ja masteroinnin kanssa. Haluaisko joku kaupalliselle masteroidulle julkaisulle päässeistä artisteistamme iskeä jakoon vaikkapa muutaman sekunnin ennen-jälkeen klipin?


Also, jos joku nyt meinaa vaipua epätoivoon koska "mun biisit ei oo masteroitu nyyh", ni ei kantsi, nykyisillä kotikonsteilla tehdyt biisit kuulostavat huomattavasti paremmilta kuin vaikkapa 5 tai 10 vuotta sitten masteroidut (?) megahittibiisit, ja niin vaan niitä vanhojakin kappaleita valtava määrä jengiä fiilistelee ja fanittaa ihan fjonga tanassa tänäkin päivänä.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

josbe

Posts: 1,982

#62 • • josbe suomalainen juhlakinkku
Ei oo ihan eka kerta kun mä luen ton tosikon että "Masturbointiin vinkkejä". o_O
Juhgu

Posts: 7,921

#63 • • Juhgu Virnistelijä

josbe, 9.10.2008 15:26:
Ei oo ihan eka kerta kun mä luen ton tosikon että "Masturbointiin vinkkejä". o_O



No jottei tää topic nyt jättäis sua ihan kylmäksi niin suosittelen, että pukeudut lammaspukuun ja survot kurpitsan hanuriin. (Masturbointivinkki annettu, ole hyvä.)

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

josbe

Posts: 1,982

#64 • • josbe suomalainen juhlakinkku

Juhgu, 9.10.2008 15:27:
---
No jottei tää topic nyt jättäis sua ihan kylmäksi niin suosittelen, että pukeudut lammaspukuun ja survot kurpitsan hanuriin. (Masturbointivinkki annettu, ole hyvä.)


Onko koskaan käväissyt mielessä, että vaikka joku asia susta olisikin kivaa, niin se ei vältsyyn toimi muilla? *pepsodent*

(Kiitos kuitenkin.)
golem

Posts: 1,395

#66 • • golem Golem

kosmo, 9.10.2008 15:04:
---
a98, 8.9.2008 14:01:
ei todellakaan kannata lähetellä biisejään varsinkaan demoja minnekkään masterointi puljuun, aivan täydellistä rahan haaskaamista. jos biisi on tarpeeksi hyvä ja lafka on tarpeeksi tosissaan niin he hoitavat kyllä sen masteroinnin. masterointi ei ole muutenkaan mikään taikatemppu millä saa paskan raidan kuulostamaan hyvältä, suurimmassa osassa tapauksista eroa ei ole kuin äänenvoimakkuus ja se että masteroitu versio ei ole enää niin puhdas ja dynaaminen kuin masteroimaton.

niin ja mitä tohon master eq:seen tulee niin sitä kannattaa käyttää ainoastaan silloin kun et osaa (tai pysty, koska sinulla ei ole lähdemateriaalia) korjata niitä taajuus ongelmia miksaus vaiheessa. jos biisissä on liikaa tai liian vähän tiettyjä taajuuksia ne pitäisi pyrkiä korjaamaan soundi kohtaisesti eikä koko masterille.

---


täysin samaa mieltä, myös omakohtaisten kokemusten perusteella.

lisäksi quoteen vielä seroa, eli ois kiva jos jättäisitte biiseihin vähän masterointivaraa... tulee sitten sille masterointijätkällekin hyvä fiilis kun on saanu tehä duuniaan :)



Tätä mä en ihan täysin ymmärrä, et minkä takia pitää jättää headroomia (mitä sanotaan, 3-4db) masteroinnille? Ku masterointi-engineerhän voi tehdä 0db:hen asti miksatulle kamalle niin, et konvertoi sen bitraten suuremmaksi (esim. 32-bit), sit laskee gainia sen 3-4db alaspäin, ja sit alkaa masteroimaan.?



Tää on tarkoitettu kaikille:

Samalla tapaa mietityttää myös se, et jos soitat livenä, ja sul on 24-bit äänikortti ja D/A muuntimet, niin onko sun välttämätöntä vetää volat maksimille..? (ei siis kompressio, vaan volat). Meinaan, masteroinnissa kai yleensä on tavoitteena saada CD-tasoinen ääni ulos, eli 16-bit, mut jos lähtömateriaali on 24-bit, niin sulla on sen verran enemmän dynamiikkaa käytettävissä, ettei tarvi välttis vetää aivan tappiin volumeja... ? vai?
¡ Previous post about a year ago !
B-Tek

Posts: 33

#67 • • Edited B-Tek
golem: säästyy ainaki turhalt työlt :D jos ne levelit o valmiiks alempan. Mä en oo mikää masterointinnin ammattilainen tai mitään mut jos ne (ammattilaiset) sanoo et 3-6db headroomii, sillo se kandee jättää sinne. Topicciin liittyen. Must vähä tuntuu et kyseessä on nyt huono miksaus, ei oo EQ't kohallaa ja äänet taistelee keskenää tilasta OP:n miksauksessa, Eli siis iha aluks kannattaa noi taajuudet opetella mitä mistäki tulee, netist löytyy aika paljon kaikkii ohjeita.

Tol pääse ny ainaki alkuu.
http://www.serious-sounds.net/forums/index.php?act=attach&type=post&id=3581

Nii ja unoha se mikseri kokonaa sielt välist, ja sun oikeesti kannattaa hankkii jotku aktiiviset lähikenttä monitorit. Ei oo pakko heti tuhlata niihi omaisuutta, mut monitorit on yks tärkeimmist ellei tärkein osa sun tuotanto laitteistoo. esim thomannilt saa halvalla iha kohtuu hyvii aktiivi monitoreit Alesis M1 esim oli tosi alhasee hintaa, jotai vähä päälle 200e pari, ite ostin KRK RP6set, makso reilu 400 mut oon tyytyväine, huomas heti kuinka siihe mennes tehdyt biisit mun dj kuulokkeil kuulosti iha paskalt ja EQ iha all over the place.

sit ois tämmöne litanja minkä copypastesin serious-sounds.net foorumeilt, toivottavasti osaat englantii ku en jaksa millää alkaa kääntää koko shaissee, njoy



By: Xe-Cute:

Eq Settings

General:
20 Hz and below - impossible to detect, remove as it only adds unnecessary energy to the total sound, thereby most probably holding down the overall volume of the track
60 Hz and below - sub bass (feel only)
80(-100) Hz - feel AND hear bass
100-120 Hz - the "club sound system punch" resides here
200 Hz and below - bottom
250 Hz - notch filter here can add thump to a kick drum
150-400 Hz - boxiness
200 Hz-1.5 KHz - punch, fatness, impact
800 Hz-4 KHz - edge, clarity, harshness, defines timbre
4500 Hz - exteremly tiring to the ears, add a slight notch here
5-7 KHz - de-essing is done here
4-9 KHz - brightness, presence, definition, sibilance, high frequency distortion
6-15 KHz - air and presence
9-15 KHz - adding will give sparkle, shimmer, bring out details - cutting will smooth out harshness and darken the mix

Kicks:
60Hz with a Q of 1.4 -- Add fullness to kicks.
5Khz with a Q of 2.8 -- Adds attack to Kicks
bottom (60 - 80 Hz),
slap (4 kHz)
EQ>Cut below 80Hz to remove rumble
Boost between 80 -125 Hz for bass
Boost between 3 - 5kHz to get the slap
PROCESSING> Compression 4:1/6:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)

General:
Apply a little cut at 300Hz and some boost between 40Hz and 80Hz.
Control The Attack:
Apply boost or cut around 4KHz to 6KHz.
Treat Muddiness:
Apply cut somewhere in the 100Hz to 500Hz range.
kick>> bottom depth at 60 - 80 Hz, slap attack at 2.5Hz

Snares:
200Hz - 250Hz with a Q of 1.4 -- Adds wood to snares
3Khz with a Q of 1.4 -- Adds atack to snare.
7Khz with a Q of 2.8 -- Adds Sharpness to snares and percussion
fatness at 120-240Hz
boing at 400Hz
crispness at 5kHz
snap at 10kHz
fatness (240 Hz), crispness (5 kHz)
EQ> Boost above 2kHz for that crisp edge
Cut at 1kHz to get rid of the sharp peak
Boost at 125Hz for a full snare sound
Cut at 80Hz to remove rumble
PROCESSING> Compression 4:1 slow attack med release.
Reverb: Tight room reverb (0.1-0.2ms)
snare>> fatness at 240HZ, crispness at 5 KHz

Vocals
General:
Roll off below 60Hz using a High Pass Filter. This range is unlikely to contain anything useful, so you may as well reduce the noise the track contributes to the mix.
Treat Harsh Vocals:
To soften vocals apply cut in a narrow bandwidth somewhere in the 2.5KHz to 4KHz range.
Get An Open Sound:
Apply a gentle boost above 6KHz using a shelving filter.
Get Brightness, Not Harshness:
Apply a gentle boost using a wide-band Bandpass Filter above 6KHz. Use the Sweep control to sweep the frequencies to get it right.
Get Smoothness:
Apply some cut in a narrow band in the 1KHz to 2KHz range.
Bring Out The Bass:
Apply some boost in a reasonably narrow band somewhere in the 200Hz to 600Hz range.
Radio Vocal Effect:
Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
Telephone Effect:
Apply lots of compression pre EQ, and a little analogue distortion by turning up the input gain. Apply some cut at the High Frequencies, lots of boost about 1.5KHz and lots of cut below 700Hz.
vocals>> fullness at 120 Hz, boominess at 200 - 240 Hz, presence at 5 kHz, sibilance at 7.5 - 10 kHz

Hats:
10Khz with a Q of 1.0 -- Adds brightness to hats and cymbals
Hi Hat & Cymbals: sizzle (7.5 - 10 kHz), clank (200 Hz)
EQ> Boost above 5kHz for sharp sparkle
Cut at 1kHz to remove jangling
PROCESSING> Compression use high ratio for high energy feel
Reverb: Looser than Bass n Snare allow the hats and especially the Rides to ring a little
Get Definition:
Roll off everything below 600Hz using a High Pass Filter.
Get Sizzle:
Apply boost at 10KHz using a Band Pass Filter. Adjust the bandwidth to get the sound right.
Treat Clangy Hats:
Apply some cut between 1KHz and 4KHz.
hi hats/cymbals>> clank or gong sound at 200 Hz, shimmer at 7.5 kHz - 12 kHz

Guitar:
Treat Unclear Vocals:
Apply some cut to the guitar between 1KHz and 5KHz to bring the vocals to the front of the mix.
General:
Apply a little boost between 100Hz and 250Hz and again between 10KHz and 12KHz.
Acoustic Guitar
Add Sparkle:Try some gentle boost at 10KHz using a Band Pass Filter with a medium bandwidth.
General:
Try applying some mid-range cut to the rhythm section to make vocals and other instruments more clearly heard.
Other:
Voice: presence (5 kHz), sibilance (7.5 - 10 kHz), boominess (200 - 240 kHz), fullness (120 Hz)
Electric Guitar: fullness (240 Hz), bite (2.5 kHz), air / sizzle (8 kHz)
Bass Guitar: bottom (60 - 80 Hz), attack (700 - 1000 Hz), string noise (2.5 kHz)
Toms: attack (5 kHz), fullness (120 - 240 Hz)
Acoustic Guitar: harshness / bite (2 kHz), boominess (120 - 200 Hz), cut (7 - 10 kHz)
Bass - Compressed, EQ'd with a full bottom end and some mids
rack toms>> fullness at 240 Hz, attack at 5 kHz
floor toms>> fullness at 80 - 120 Hz, attack at 5 kHz
horns>> fullness at 120 - 240 Hz, shrill at 5 - 7.5 kHz
strings>> fullness at 240 Hz, scratchiness at 7.5 - 10 kHz
conga/bongo>> resonance at 200 - 240 Hz, slap at 5 kHz

General Frequencies:
EQ Reference: Frequencies
50Hz
Boost: To thicken up bass drums and sub-bass parts.
Cut: Below this frequency on all vocal tracks. This should reduce the effect of any microphone 'pops'.
70-100Hz
Boost: For bass lines and bass drums.
Cut: For vocals.
General: Be wary of boosting the bass of too many tracks. Low frequency sounds are particularly vulnerable to phase cancellation between sounds of similar frequency. This can result in a net 'cut of the bass frequencies.
200-400Hz
Boost: To add warmth to vocals or to thicken a guitar sound.
Cut: To bring more clarity to vocals or to thin cymbals and higher frequency percussion.
Boost or Cut: to control the 'woody' sound of a snare.
400-800Hz
Boost: To add warmth to toms.
Boost or Cut: To control bass clarity, or to thicken or thin guitar sounds.
General: In can be worthwhile applying cut to some of the instruments in the mix to bring more clarity to the bass within the overall mix.
800Hz-1KHz
Boost: To thicken vocal tracks. At 1 KHz apply boost to add a knock to a bass drum.
1-3KHz
Boost: To make a piano more aggressive. Applying boost between 1KHz and 5KHz will also make guitars and basslines more cutting.
Cut: Apply cut between 2 KHz and 3KHz to smooth a harsh sounding vocal part.
General: This frequency range is often used to make instruments stand out in a mix.
3-6KHz
Boost: For a more 'plucked' sounding bass part. Apply boost at around 6KHz to add some definition to vocal parts and distorted guitars.
Cut: Apply cut at about 3KHz to remove the hard edge of piercing vocals. Apply cut between 5KHZ and 6KHz to dull down some parts in a mix.
6-10KHz
Boost: To sweeten vocals. The higher the frequency you boost the more 'airy/breathy' the result will be. Also boost to add definition to the sound of acoustic guitars or to add edge to synth sounds or strings or to enhance the sound of a variety of percussion sounds. For example boost this range to:
Bring out cymbals.
Add ring to a snare.
Add edge to a bass drum.
10-16KHz
Boost: To make vocals more 'airy' or for crisp cymbals and percussion. Also boost this frequency to add sparkle to pads, but only if the frequency is present in the original sound, otherwise you will just be adding hiss to the recording.

Lumpy

Posts: 873

#68 • • Lumpy Big Mistake | Carbon Based | Finrg
Ylläoleva ei oikein päde tanssimusiikkiin. Sulaa hulluutta leikata basarista alle 80 hertsiä pois. Jos haluaa muhkean saundin, niin 35 hertsiin asti olis hyvä kuulua.
Funktion

Posts: 1,720

#69 • • Funktion over 9000

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Lumpy, 19.11.2009 13:40:
Ylläoleva ei oikein päde tanssimusiikkiin. Sulaa hulluutta leikata basarista alle 80 hertsiä pois. Jos haluaa muhkean saundin, niin 35 hertsiin asti olis hyvä kuulua.



Tokihan tämäkin hieman riippuu siitä miten haluat bassolinjan ja kickin keskenänsä meuhaavan.

En ainakaan itte näkis kovin hyvänä ideana antaa kickin mennä 35hz asti jos on esim. oikein basslinevetoinen tesnorenkutus.

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

Substanced

Posts: 548

#70 • • Edited Substanced FINRG Recordings

Replying to Masterointiin vinkkejä:

Funktion, 19.11.2009 14:11:
---
Lumpy, 19.11.2009 13:40:
Ylläoleva ei oikein päde tanssimusiikkiin. Sulaa hulluutta leikata basarista alle 80 hertsiä pois. Jos haluaa muhkean saundin, niin 35 hertsiin asti olis hyvä kuulua.

---


Tokihan tämäkin hieman riippuu siitä miten haluat bassolinjan ja kickin keskenänsä meuhaavan.

En ainakaan itte näkis kovin hyvänä ideana antaa kickin mennä 35hz asti jos on esim. oikein basslinevetoinen tesnorenkutus.


Toki riippuu biisistä ja genrestä, mutta jos puhutaan trancesta/polkasta niin kyl se kicki saa siellä 35hz asti jauhaa. Trancessa/Polkassa Kickiin "piikki" 60-95hz, bassoon "piikki" 95-115hz ja junkassa/dubstepissä esim. päinvastoin.

e: Tässä on kyse siis mun mielipiteestä ja siitä miten ite oon oppinu tekeen. Eli ei oo ammattilaisen suusta nämä.
B-Tek

Posts: 33

#71 • • B-Tek
esim uk hardcores basso on se pääelementti joka menee alemmas ja o vahvempan jote leikkaamine 70:stä toimii todella hyvin kick drumille. mut toki siis lajikohtasesti noi kaikki menee ja parasta on kuunnella omilla korvillaan. Mut tos nyt oli jotain apuu edes millä pääsee alkuu ja voi sit runkkaa taajuudet ittellee paremmiks siitä :)
Jussi Soro

Posts: 6,385

#72 • • Jussi Soro choon!
Mä oon equttamisesta melkein sitä mieltä, että jos hirveesti joudut equilla / filttereillä poistamaan soundista (nimenomaan siis ylä- / alapäästä), niin sulla on väärä soundi. Erityisesti rumpusampleissa on helpompaa vaihtaa samplea kun alkaa equttamaan jotain muhkeita bassoja sinne, toki filtterit kuuluu olennaisesti sit leadeihin jne.

Trancessa basari kannattaa pitää suht lyhyenä, ja mieluummin panostaa siihen et se iskee kovaa, kuin matalalle. Bassolinjasta sit matalat soundit, sidechainattuna basarin kanssa.

Kun duunaa joka soundin huolella, niin niihin harvoin jää mitään mitä hirveästi joutuu työstämään, ainakaan överiequtuksilla. Pieniä notcheja poistamaan jotain häiritseviä taajuuksia (330-kerrannaiset, bassosta 195Hz jne) ja kevyt korostus sieltä, missä soundin sielu on. Ton sielunkin voi jakaa aika karkeasti kolmeen ryhmään: basso, preesens ja korkeat äänet. Bassoa ja korkeita ääniä kannattaa yleensä equttaa hyllynä ja preesensiäkin isolla Q-arvolla, keskikohdan ollessa n. 2,5kHz kohdilla. Ja melkeinpä jos noihin joutuu yli 6 dB korostuksia tekemään, on soundissa joku vika.
B-Tek

Posts: 33

#73 • • B-Tek

Replying to Masterointiin vinkkejä:

JussiS, 25.11.2009 13:42:
Mä oon equttamisesta melkein sitä mieltä, että jos hirveesti joudut equilla / filttereillä poistamaan soundista (nimenomaan siis ylä- / alapäästä), niin sulla on väärä soundi. Erityisesti rumpusampleissa on helpompaa vaihtaa samplea kun alkaa equttamaan jotain muhkeita bassoja sinne, toki filtterit kuuluu olennaisesti sit leadeihin jne.

Trancessa basari kannattaa pitää suht lyhyenä, ja mieluummin panostaa siihen et se iskee kovaa, kuin matalalle. Bassolinjasta sit matalat soundit, sidechainattuna basarin kanssa.

Kun duunaa joka soundin huolella, niin niihin harvoin jää mitään mitä hirveästi joutuu työstämään, ainakaan överiequtuksilla. Pieniä notcheja poistamaan jotain häiritseviä taajuuksia (330-kerrannaiset, bassosta 195Hz jne) ja kevyt korostus sieltä, missä soundin sielu on. Ton sielunkin voi jakaa aika karkeasti kolmeen ryhmään: basso, preesens ja korkeat äänet. Bassoa ja korkeita ääniä kannattaa yleensä equttaa hyllynä ja preesensiäkin isolla Q-arvolla, keskikohdan ollessa n. 2,5kHz kohdilla. Ja melkeinpä jos noihin joutuu yli 6 dB korostuksia tekemään, on soundissa joku vika.



totta. Eikä mun mielestä oo mitää selviä guidelineja EQ'tuksee, omia korvia saa käyttää. Ja se mikä kuulostaa parhaalta, on myös usein sitä parasta, etenki jos se istuu kokonaismiksiinki.
flatstick

Posts: 343

#74 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Hieman OT, mutta itse tykkään kovasti A=432Hz virityksestä,
biisi on jotenkin harmonisempi näin ja muutenkin menee mukavasti binääreissä :)
(Vallan mainiota psykeä, btw, varsinkin kun (bassot) vääntää F#-toonikassa ja doorisessa moodissa;))
Viritys on helppo muuttaa normi A=440Hz virityksestä kun biisi on valmis:

1. Muuta BPM seuraavalla kaavalla = alkuperäinen bpm*(440/432)
2. Tallenna biisi normaalisti 44.1kHz taajuudella waviksi.
3. Avaa esim SoundForcella/Audacityllä tms ja muuta samplerate ~43298Hz:n (44100*(432/440))
4. Resamplaa 44.1kHz:ksi (suurimmalla interpolaatiotarkkuudella), tallenna.

Tämän jälkeen biisi on alkuperäisellä bpm:llä, mutta viritys A432Hz. Eron huomaa.
Ja jos haluu lukee jotain perushuttua miksi, niin tässä näyttää olevan sopiva sivusto siihen: http://www.mtvdance.com/philoscience/432page.html

... Btw; biisi on hyvin masteroitu, kun se kuulostaa hyvälle toiseen huoneeseen halvan gettoblasterin läpi (ts, samalla tavalla kuin radion kuulee toisesta huoneesta.)

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..

Skipi

Posts: 650

#75 • • Skipi TrendClown Arctic Mystery Geminga UG-///

Replying to Masterointiin vinkkejä:

flatstick, 29.11.2009 09:47:
Hieman OT, mutta itse tykkään kovasti A=432Hz virityksestä,
biisi on jotenkin harmonisempi näin ja muutenkin menee mukavasti binääreissä :)
(Vallan mainiota psykeä, btw, varsinkin kun (bassot) vääntää F#-toonikassa ja doorisessa moodissa;))
Viritys on helppo muuttaa normi A=440Hz virityksestä kun biisi on valmis:

1. Muuta BPM seuraavalla kaavalla = alkuperäinen bpm*(440/432)
2. Tallenna biisi normaalisti 44.1kHz taajuudella waviksi.
3. Avaa esim SoundForcella/Audacityllä tms ja muuta samplerate ~43298Hz:n (44100*(432/440))
4. Resamplaa 44.1kHz:ksi (suurimmalla interpolaatiotarkkuudella), tallenna.

Tämän jälkeen biisi on alkuperäisellä bpm:llä, mutta viritys A432Hz. Eron huomaa.
Ja jos haluu lukee jotain perushuttua miksi, niin tässä näyttää olevan sopiva sivusto siihen: http://www.mtvdance.com/philoscience/432page.html

... Btw; biisi on hyvin masteroitu, kun se kuulostaa hyvälle toiseen huoneeseen halvan gettoblasterin läpi (ts, samalla tavalla kuin radion kuulee toisesta huoneesta.)



koeputkilapsi on syntynyt..
Jussi Soro

Posts: 6,385

#76 • • Jussi Soro choon!

Replying to Masterointiin vinkkejä:

flatstick, 29.11.2009 09:47:
Tämän jälkeen biisi on alkuperäisellä bpm:llä, mutta viritys A432Hz. Eron huomaa.


Öh joo. Eron huomaa ehkä tuolla tavalla siinä, että noiden resamplauksien ja ditheröinti / kvantisointivirheiden jälkeen katoaa musasta about puolet informaatiosta. Jos masterkeyta haluaa muuttaa, kannattaa se vaihtaa suoraan tuotantosoftasta. En kyl siltikään tajua et mitä järkeä tossa on, harvoin se dj:kään niitä biisejä nollapitchillä soittaa.
Funktion

Posts: 1,720

#77 • • Funktion over 9000

Replying to Masterointiin vinkkejä:

JussiS, 30.11.2009 09:33:
---
flatstick, 29.11.2009 09:47:
Tämän jälkeen biisi on alkuperäisellä bpm:llä, mutta viritys A432Hz. Eron huomaa.

---

Öh joo. Eron huomaa ehkä tuolla tavalla siinä, että noiden resamplauksien ja ditheröinti / kvantisointivirheiden jälkeen katoaa musasta about puolet informaatiosta. Jos masterkeyta haluaa muuttaa, kannattaa se vaihtaa suoraan tuotantosoftasta. En kyl siltikään tajua et mitä järkeä tossa on, harvoin se dj:kään niitä biisejä nollapitchillä soittaa.



Tuosta on väännetty kättä erinäisillä foorumeilla iät ja ajat, että onko tuo "natural A", eli 432Hz viritetty A, "paremman" ja "luonnollisemman" jne. jne. kuuloinen. Ei mistään muusta siis kysew. :)

--
Mä taas oon kyllä aina sanonut että pilkku vaan nauttii siitä. se on kuitenkin pohjimmiltaan aika irstas pikku välimerkki..

flatstick

Posts: 343

#80 • • Edited flatstick UG-/// Liquid Skies // Playaz Club
Ehh...

Perusviritys ei ole sama asia kuin äänen dynamiikka. Jokainen voi tolla
A432hz:lla googlettaa, mä sanoin jo aiemmin, että tykkään kun se menee binääreissä.
1hz = C tässä tapauksessa.. Ja omasta mielestäni se vain kuulostaa paremmalle.
Se et on tommosta puolivillaista huttua (kaikilla asiaan "perehtyneillä"
sivustoilla on about noi samat tiedot, enemmän tai vähemmän samallatavalla esitettynä),
on kuitenkin huvittavaa, että siinä on huomattavasti fiksumpi matemaattinen, kokonaislukuihin perustuva sarja huomattavissa kuin 440hz virityksessä. Ja ne ylä/alasävelet ja kerrannaiset vain kuulostavat paremmalle - se on mun subjektiivinen näkemys, enkä sitä ole tyrkyttämässä kellekään.

Ja toi resamplaaminen ei todellakaan kunnon interpolaatiolla kadota äänestä mitään,
itseasiassa, biisiähän ei esimerkkitapauksessa resamplata kuin kerran. Ensimmäisen kerran
vain nostetaan näytteenottotaajutta, joka sitten resamplataan alas. Tai sit mä olen jättäny jonkun aspektin kokonaan miettimättä. Enivei, kaikissa softissa, vstissä, eikä raudoisakaan ole mahdollisuutta säätää perusviritystä hertseissä tai edes centeissä.

Jospa joku vaikka tekis jonkun huttubiisin tuolla tavalla, pistäis galluppikysymyksen ja tekis tuplasokkotutkimuksen asiasta kumpi kuulostaa paremmalle :D

--
Rahat vai kolmipyörä?!
Don't fight the feeling..