Masterointiin vinkkejä

93 posts, 5 pages, 45,548 views

gerry

#41 • • gerry

ttomi, 5.9.2008 18:24:
Joo oon kyl luekellut tota joskus, mut täytyypä kattella tarkemmin..! Mut jos jollain olis niitä vinkkejä Reasonin masterointiin ni antakaa palaa. Täytyy kattoo tota softan vaihtoo hiukka myöhemmin, mut tänks dude.

Älä nyt suotta koko softaa vaiha jos oot tyytyväinen siihen.... Exporttaa kappaleesi waviksi ja avaa ne jossaki audiosoftassa jossa voit vähä equtella/limitoidaa jne niitä.

--
by B.C.S

Lupu

#42 • • Lupu Supersaha
Tässä pari masterointivinkkiä kaikille muusikoille jotka haluavat vakavissaan julkaista omaa musiikkiaan:

1. Sinä et osaa masteroida. Älä siis masteroi itse musiikkiasi. Keskity musiikin luovaan prosessiin ja siihen että miksaat (tai joku muu miksaa) kappaleesi hyvin.

2. Älä edes yritä opetella masteroimaan itse, ellet sitten halua siitä ammattia ja käyttää vuosia opiskeluun/työskentelyyn sen parissa. Älä myöskään kuvittele että hienot pluginit tekisivät sinusta edes keskinkertaisen masteroijan.

3. Teetä masterointi ammattilaisella. Heillä on ammattitaito, oikeat välineet ja tuhansien tuntien (ja kappaleiden) kokemus masteroinnista.

Yrityksiä joista masterointipalvelua voi ostaa on Suomessa useita. Esimerkkinä Finnvox, http://www.finnvox.fi/ (avaa sivuilla linkki e-masterointi). Voit lähettää masteroitavat kappaleet tiedostoina netin yli ja saat kätevästi masteroidut kappaleet takaisin tietokoneellesi. Jos olet valmis maksamaan hieman enemmän, voit mennä myös paikan päälle masterointistudiolle seuraamaan/ohjaamaan prosessia.

Jos esimerkiksi tuo Finnvoxin hinta 67,10 euroa/kappale on mielestäsi liian paljon, et ole ehkä tarpeeksi vakavissasi musiikkisi suhteen? Ajatellaan että olet valinnut mielestäsi kaksi parasta kappalettasi lähetettäväksi demona levy-yhtiölle. Onko 134,20 euroa liian paljon siitä että musiikkisi kuulostaa mahdollisimman hyvältä kun levy-yhtiön päättäjät kuuntelevat sitä?
gerry

#43 • • gerry
Nojoo, ei perustallaajan kannata maksaa mitää älyttömiä summia masteroinnista.... Mielummin keskittyisi siihen hyvään miksaukseen (ja siihen pystyy kuka vain). Paljon pyörii biisejä netissä jotka ovat vain hyvin miksattuja ja se riittää.

Itse olen hyväksi tavaksi havainnut kun laittaa masterin perään equn jolla tekee ihan pieniä hienosäätöjä, sitten monialuekompura (jossa todella KEVYET asetukset) jolla tasoitan pahemmat piikit ja lopulta limitteri..... Mut hyvä miksaus ja kevyt limitteriki riittää:)

--
by B.C.S

Lupu

#44 • • Lupu Supersaha
No älyttömiä summia ei toki kannata maksaa, mutta onko noi summat sitten älyttömiä vai ei on makuasia.

Ja riippuu tietenkin omista tavoitteista ja musiikin käyttötarkoituksesta mitä kannattaa tehdä. Jos tekee musiikkia vain omaksi ja kavereiden iloksi niin varmasti itse tehty "masterointi" riittää. Silloin ei ole niin paljon väliä jos esimerkiksi musiikki kuulostaakin hyvältä ainoastaan omista kaiuttimista kuultuna, mutta ei juuri millään muulla äänentoistolla.

Mutta jos taas lähettää esimerkiksi demon levy-yhtiöön, on aika jees jos musiikki soi yhtä "kovaa" kuin mikä tahansa kaupallinen julkaisu kuulostaen samalla myös hyvältä. Siihen tulokseen pääsee yleensä vain ammattilainen tuhansien tuntien työkokemuksellaan ja kuusinumeroisen summan maksavalla laitteistollaan (mukaanlukien akustoitu studio, tarkkailukaiuttimet, jne..).

Niin yksi vinkki jäikin vielä mainitsematta:

Jos olet tehnyt järkevän päätöksen antaa masterointi ammattilaisen käsiin, älä silloin tee itse mitään limitointia tai muuta käsittelyä mikserin/softan master-kanavassa vaan lähetä materiaali sellaisenaan masteroitavaksi. Lopputulos on tällöin huomattavasti parempi kun masteroijalla on dynamiikkaa johon pureutua.
J Raninen

#45 • • J Raninen

BigLupu, 5.9.2008 21:50:
Tässä pari masterointivinkkiä kaikille muusikoille jotka haluavat vakavissaan julkaista omaa musiikkiaan:

Lukematta koko topikkia läpi (ei vaan keskittymiskyky riitä täs vaihees punkkuvarastoo):

Jos kuitenkin kaikesta huolimatta ajattelit säästää rahaa ja masteroida kappaleesi itse, niin pyri kuuntelemaan biisisi mahd huonoilla vehkeillä ja mahd erilaisissa akustisissa ympäristöissä (teinicorollat, kaverin boombox, autot ilman subbaria motarilla, korvalappustereot metrossa ym.). Sitä ei jeesuskaan usko, miten paljon soundi "muuttuu" kun käyt soittelemassa omia raitojasi jossain jumlanhylkäämäss loukossa Nepalissa, kellarilklubilla tai kiviseinämien rajaamilla hiekkarannoilla. Siinä vaiheessa hiipii aina mieleen, että kuuleeko jengi ne oleelliset taajuudet raidasta ja jos ei kuule, niin millä perustelet sen, että niitten pitäs hommata paremmat laitteet kuullakseen ne basssohörpellykset juuri SUN biisiis takia.

Eli:

A) mieti mitä haluut sanoo / mitä tunnetta haluat välittää äänisaasteellasi ja masteroi sen mukaan.

B) ota huomioon, että kaikilla ei ole optimiolosuhteita sun hengentuottees kuunteluun.
liikkuva muna

#47 • • liikkuva muna an egg on the move

Kappale on mielestäsi liian paljon, et ole ehkä tarpeeksi vakavissasi musiikkisi suhteen? Ajatellaan että olet valinnut mielestäsi kaksi parasta kappalettasi lähetettäväksi demona levy-yhtiölle. Onko 134,20 euroa liian paljon siitä että musiikkisi kuulostaa mahdollisimman hyvältä kun levy-yhtiön päättäjät kuuntelevat sitä?

IMO toi on aika bullshittiä. Mä en oikeen jaksa uskoa, että hyvää biisiä kukaan hylkäis demovaiheessa ainoastaan heikohkon masteroinnin perusteella. Toi on vähän samaa hienosäätöä, kun demon kansien printtaaminen jossain kopiopalvelussa kotitulostuksen sijaan. Noi hienosäädöt voi tehdä sitten, kun on saanut jonkinlaisen vakuuden siitä, että joku muukin on kiinnostunut projektista kuin artisti itse.

Toi liika vakavuus oman musiikin suhteen on nimen omaan nykyisen musantekoskenen suurin ongelma. Kaikkeen muuhun suunnataan järjetön määrä energiaa (kalliin laitteiston hommaaminen, oman projektin hypetys, kolmikieliset biografiat, laadukkaat promokuvat, masterointi, grafiikat yms.), paitsi siihen itse musiikin sisältöön.
Lupu

#49 • • Lupu Supersaha

J Raninen, 7.9.2008 00:32:
Jos kuitenkin kaikesta huolimatta ajattelit säästää rahaa ja masteroida kappaleesi itse, niin pyri kuuntelemaan biisisi mahd huonoilla vehkeillä ja mahd erilaisissa akustisissa ympäristöissä (teinicorollat, kaverin boombox, autot ilman subbaria motarilla, korvalappustereot metrossa ym.).

Todella hyvä pointti! Ja näin kannattaa tehdä joka tapauksessa riippumatta siitä miten masterointi hoidetaan. Tällä tavalla saa käsityksen siitä miten biisin miksaus ja fiilis toimivat eri ympäristöissä. Monesti on tullut otettua studiopäivän jälkeen työn alla olevasta biisistä raakakopio kuunnteltavaksi autoon, korvalapuille, jne.
Lupu

#50 • • Lupu Supersaha
Kiva että saatiin keskustelua aikaan, ei luovuteta vaikka tässä aiheessa onkin monenlaista mielipidettä ja koulukuntaa!

alek szahala, 7.9.2008 04:12:
---
Kappale on mielestäsi liian paljon, et ole ehkä tarpeeksi vakavissasi musiikkisi suhteen? Ajatellaan että olet valinnut mielestäsi kaksi parasta kappalettasi lähetettäväksi demona levy-yhtiölle. Onko 134,20 euroa liian paljon siitä että musiikkisi kuulostaa mahdollisimman hyvältä kun levy-yhtiön päättäjät kuuntelevat sitä?

---

IMO toi on aika bullshittiä. Mä en oikeen jaksa uskoa, että hyvää biisiä kukaan hylkäis demovaiheessa ainoastaan heikohkon masteroinnin perusteella. Toi on vähän samaa hienosäätöä,

Uskonasiat erikseen, tiedän että että laadukkaalla masteroinnilla tuossa tilanteessa on merkitystä, jopa ratkaisevaa. Miksi? On aika harmillista jos muuten erittäin hyvä biisi jää muiden demojen jalkoihin sen vuoksi että se sattuu kuulostamaan kuuntelijasta epätyydyttävältä (hiljaiselta, liian tummalta tai kirkkaalta, jne.) tuossa tilanteessa.

Se että masterointiin on panostettu kertoo myös tekijän arvostuksesta omaa musiikkiaan kohtaan.

Ja tuo demon masterointi nyt oli vain yksi esimerkki. Jos julkaisee musiikia itse (omakustanne tai oma levymerkki) silloin ainakin masteroinnin pitäisi olla jotain muuta kuin makuuhuonetasoa. Varsinkin vinyylillä (ja tällöin puhutaan siis esimasteroinnista, fyysinen masterointi on asia erikseen).

kun demon kansien printtaaminen jossain kopiopalvelussa kotitulostuksen sijaan. Noi hienosäädöt voi tehdä sitten, kun on saanut jonkinlaisen vakuuden siitä, että joku muukin on kiinnostunut projektista kuin artisti itse.

Toi liika vakavuus oman musiikin suhteen on nimen omaan nykyisen musantekoskenen suurin ongelma. Kaikkeen muuhun suunnataan järjetön määrä energiaa (kalliin laitteiston hommaaminen, oman projektin hypetys, kolmikieliset biografiat, laadukkaat promokuvat, masterointi, grafiikat yms.), paitsi siihen itse musiikin sisältöön.

Olen täysin samaa mieltä kanssasi tästä kunhan otat masteroinnin pois tuosta listasta!

On surullista jos masterointia pidetään "hienosteluna" ja yhtenä näistä ulkomusiikillisista seikoista. Mielestäni masterointi on yksi olennainen osa musiikin sisältöä ja ilman sitä biisi on raakile. Masterointi itsessään on hyvin musikaalinen prosessi ja sen avulla varmistetaan että biisi ja sen luoma fiilis välittyy kaikille potentiaalisille kuuntelijoille oikein kuunteluympäristöstä riippumatta.

Otetaan ääriesimerkiksi Daft Punk. Voidaan ajatella että heidän levynsä masteroinut Nilesh Patel on melkein bändin kolmas jäsen! Niin paljon tämä kyseinen legendaarinen masteroija on vaikuttanut Daft Punkin tavaramerkinomaiseen soundiin.

http://www.exchangemastering.co.uk/nilesh.html
#51 • • REivaaja Guest
Johan on kalliita vinkkejä... Sonaria, studiota, Cubasea.
Jussi Soro

#53 • • Jussi Soro choon!

gerry, 6.9.2008 10:25:
Itse olen hyväksi tavaksi havainnut kun laittaa masterin perään equn jolla tekee ihan pieniä hienosäätöjä, sitten monialuekompura (jossa todella KEVYET asetukset) jolla tasoitan pahemmat piikit ja lopulta limitteri..... Mut hyvä miksaus ja kevyt limitteriki riittää:)

Itse pistän biisit soittokuntoon juurikin vastaavalla tavalla. EQ + todella kevyt monialuekompura + todella kevyt monialuelimitteri, jolloin ainakin pystyy edes testailemaan biisejä isolla PA:lla.

Harmillisen moni labeli muuten suurista masterointilupauksista huolimatta pistää sen raidan ihan sellaisenaan jakoon, korkeintaa vetää jostain limitteristä läpi :/
thomas

#54 • • thomas

JussiS, 8.9.2008 11:20:
---
gerry, 6.9.2008 10:25:

---

Harmillisen moni labeli muuten suurista masterointilupauksista huolimatta pistää sen raidan ihan sellaisenaan jakoon, korkeintaa vetää jostain limitteristä läpi :/

Toi on pirun harmillista kun biisien taso (se miltä se kuulostaa) laskee laskemistaan ja sit kun ei oo kunnollisia vinyylimasteroijia niin vinyyliltäkin biisi kuulostaa paskalta.
Jussi Soro

#55 • • Jussi Soro choon!

thomas, 8.9.2008 11:25:
Toi on pirun harmillista kun biisien taso (se miltä se kuulostaa) laskee laskemistaan ja sit kun ei oo kunnollisia vinyylimasteroijia niin vinyyliltäkin biisi kuulostaa paskalta.

No en mä nyt tostakaan tiedä. Nykyään on jokaisen huomattavasti helpompi tehdä itsekin jo prässikelpoista soundia, ja ainakin omasta mielestä nykymusan suurin ongelma on se, että hienosti tuotettuja biisejä löytyy miljoonia joissa ei oo mitään ideaa. Pointtina siis se, että siihen miksaukseen ja equtukseen kannattaa kiinnittää huomiota aika runsaasti ennen kuin lähettää biisinsä eteenpäin, noita hommia kun ei välttämättä hoidetakaan levy-yhtiön puolelta vaikka kuinka oli luvattu...
a98

#56 • • Edited a98
ei todellakaan kannata lähetellä biisejään varsinkaan demoja minnekkään masterointi puljuun, aivan täydellistä rahan haaskaamista. jos biisi on tarpeeksi hyvä ja lafka on tarpeeksi tosissaan niin he hoitavat kyllä sen masteroinnin. masterointi ei ole muutenkaan mikään taikatemppu millä saa paskan raidan kuulostamaan hyvältä, suurimmassa osassa tapauksista eroa ei ole kuin äänenvoimakkuus ja se että masteroitu versio ei ole enää niin puhdas ja dynaaminen kuin masteroimaton.

niin ja mitä tohon master eq:seen tulee niin sitä kannattaa käyttää ainoastaan silloin kun et osaa (tai pysty, koska sinulla ei ole lähdemateriaalia) korjata niitä taajuus ongelmia miksaus vaiheessa. jos biisissä on liikaa tai liian vähän tiettyjä taajuuksia ne pitäisi pyrkiä korjaamaan soundi kohtaisesti eikä koko masterille.
Damien

#57 • • Damien [tr3ox]

1. Sinä et osaa masteroida. Älä siis masteroi itse musiikkiasi. Keskity musiikin luovaan prosessiin ja siihen että miksaat (tai joku muu miksaa) kappaleesi hyvin.

2. Älä edes yritä opetella masteroimaan itse, ellet sitten halua siitä ammattia ja käyttää vuosia opiskeluun/työskentelyyn sen parissa. Älä myöskään kuvittele että hienot pluginit tekisivät sinusta edes keskinkertaisen masteroijan.

3. Teetä masterointi ammattilaisella. Heillä on ammattitaito, oikeat välineet ja tuhansien tuntien (ja kappaleiden) kokemus masteroinnista.

Yrityksiä joista masterointipalvelua voi ostaa on Suomessa useita. Esimerkkinä Finnvox, http://www.finnvox.fi/ (avaa sivuilla linkki e-masterointi). Voit lähettää masteroitavat kappaleet tiedostoina netin yli ja saat kätevästi masteroidut kappaleet takaisin tietokoneellesi. Jos olet valmis maksamaan hieman enemmän, voit mennä myös paikan päälle masterointistudiolle seuraamaan/ohjaamaan prosessia.

Jos esimerkiksi tuo Finnvoxin hinta 67,10 euroa/kappale on mielestäsi liian paljon, et ole ehkä tarpeeksi vakavissasi musiikkisi suhteen? Ajatellaan että olet valinnut mielestäsi kaksi parasta kappalettasi lähetettäväksi demona levy-yhtiölle. Onko 134,20 euroa liian paljon siitä että musiikkisi kuulostaa mahdollisimman hyvältä kun levy-yhtiön päättäjät kuuntelevat sitä?

Ja tämän tarpeettoman mainospuffin jälkeen hieman erivaloista "hopetactics:A".

Haistata kaikelle yläpuolelle olevalle jargonille pitkät kissanvitut ja käy vaikka tutustumassa finvoxin "Hellanduudelis sentään tikkari perseessä vanut korvissa" -pajaan. Jos teet konemusaa on hieman helpompaa saada masiinastasi hyvää ääntä ulos, kuin jos vaikkapa vaihtoehtoisesti säveltäisit nousevan kellarimetallipändisi rumpalin penkiltä. Kunnon bändin saundin saamiseksi ensinnäkin miksattavaksi, tarvitset helvetisti rahnaa ja kunnon laitteita (joihin se rahna menee).

KUN taas konemusa puolella muutaman sadan sijoituksella saat aikaan kunnon äänilähteen ja sitä ulospäin suuntavat ns. kai'Q-tin elementin, joka muokkaa reaaliajassa vallitsevan atmosfäärin ilmanpaineita niin, että kyseisen tilan massa elementti (ILMA) värähtelee tasaisemmin ja tarkemmin suoraan pieniin korvaluihisi ja sitä kautta värekarvoihin, jotka muodostavat aisti-hallusinaation hyvästä äänenlaadusta. HUOM! Tämä ei ole vielä musiikkia, "dizen ist TECKNIKALT!".

Kun rautapuoli on hallussa ota polla käteen ja AJATTELE. Visualisoi elementtisi mitä käytät kappaleessasi ja ajattele ne bändiksi lavalle ja itsesi yleisöksi näiden eteen. Aloita sijoittelusta, tuo tuonne bassonsa kanssa, percussio kuningas vasemmalle ja ÖÖÖRff Pera vanhan vintage jammunsa kanssa oikealle. Näiden paskiaisten väliin pitäisi saada rytmiä, helvetti eihän ne kuullosta yhdessä ku puurolta? FAK OOF! NOOOO!

*EPIC FAILING OF PRODUCINGS, insert shitface Internjet LAMO pic here*

No the vittupäät oli maailmanparas fiktionaalinen pändi 80-luvulla ja mä synnyin kahekskeet lövöillä.
Enivei harhautuksesta EQ-tukseen. No Jammu ja percit pitää irrottaa toisistaan, (tässä vaiheessa olet jo ymmärtänyt sekvensseri ohjelmasi perusteet ja osaat käyttää ekvalisaattori potikoita hyödyksesi), mitä puhtaampi miksdown sen vähemmän sitä tarvitsee "MASTEROIDA" -vittu mikä termi, onks tää joku He-Man biisi MASTEROI SE!!!!

Vitut mistään masterista, pfuk studiokoopee insinööri pera voi saada paskasta aikaan kukkasen, mutta mitä jos tekisit valmiiksi kukkasia etkä pierisi paskaa ulos stereoistasi. Itsekritiikki, ARVOSTELE ITSEÄSI, kuuntele muita levyjä vertaa. Itse olen soittanut musiikkia 10v ja tehnyt sitä oma-aloitteisesti nyt neljättä vuotta ja tässä vaiheessa alan pikkuhiljaa pääsemään jyvälle, miten saan aikaiseksi hyvänkuulloista ja laatuista musiikkia TECNIKALT wise, tuotannon syvyyksistä emme kiistele tässä threadissä. Harjottele, leiki pelleile ja perseile, SINÄ kyllä pystyt siihen, MUU maailma ei vain välttämättä halua sinusta uutta Tiestöä.

In conclusion, fuck teh quotations and go master your self.... AAAAAh (i just did=)
ttomi

#58 • • ttomi
Sainpas aikaan aikamoista blaastausta, kiitti vastanneille:) Olihan tuolla pari kunnon vastausta siihen mitä kysyin (eli Reasonin masterointiin/mixdowniin liittyen). Kertokaa ihmeessä lisää jos tulee jotain tohon liittyvää.. Ja tosiaan ihan kotitasolla liikutaan ja oon vaan innoissa tost uudesta äänikortista ja sen tehojen testaamisesta*pahis*
kosmo

#60 • • kosmo TJH87

a98, 8.9.2008 14:01:
ei todellakaan kannata lähetellä biisejään varsinkaan demoja minnekkään masterointi puljuun, aivan täydellistä rahan haaskaamista. jos biisi on tarpeeksi hyvä ja lafka on tarpeeksi tosissaan niin he hoitavat kyllä sen masteroinnin. masterointi ei ole muutenkaan mikään taikatemppu millä saa paskan raidan kuulostamaan hyvältä, suurimmassa osassa tapauksista eroa ei ole kuin äänenvoimakkuus ja se että masteroitu versio ei ole enää niin puhdas ja dynaaminen kuin masteroimaton.

niin ja mitä tohon master eq:seen tulee niin sitä kannattaa käyttää ainoastaan silloin kun et osaa (tai pysty, koska sinulla ei ole lähdemateriaalia) korjata niitä taajuus ongelmia miksaus vaiheessa. jos biisissä on liikaa tai liian vähän tiettyjä taajuuksia ne pitäisi pyrkiä korjaamaan soundi kohtaisesti eikä koko masterille.

täysin samaa mieltä, myös omakohtaisten kokemusten perusteella.

lisäksi quoteen vielä seroa, eli ois kiva jos jättäisitte biiseihin vähän masterointivaraa... tulee sitten sille masterointijätkällekin hyvä fiilis kun on saanu tehä duuniaan :)