Suuri digi-keskustelu!

126 posts, 7 pages, 26,820 views

Hitchhiker

#41 • • Hitchhiker
Itteä ainakin potuttaa se, että kuva alkaa aaltoilemaan jostain syystä aina välillä. Voinee johtua taloyhtiön kaapeloinneista tai digiboxin softaversiosta. Ja sitä ihmettelen ettei tossa saamarin Topfieldissä tullut mukana kaapelia, jolla olisi voinut COM-portin kautta päivittää ton boksin kun eihän siinä mitään USB:ta ole edes ja softapäivityksiä ei ainakaan kaapeliverkon kautta löydy.

Sekin kummastuttaa ja ärsyttää YLE:n kanavilla, kun tekstitykset eivät tule heti ruutuun vaan niitä joutuu odottelemaan hetken aikaa. Sama tapahtuu myös kun säätää, volyymia tai katsoo EPG:n kautta tulevia ohjelia tai niiden tietoja. Kummallista kyllä jokaisella muulla kanavalla tekstit lävähtävät ruutuun samoin tein, eli onko kyseessä siis YLE:n kanavilla olevassa mahdollisista kieli/ tekstitys vaihtoehdoista (ainakin itse kuvittelen näin).

Jos katselisi hetken aikaa tuota boksia ja sitten voisi vaihtaa johonkin kovalevylliseen malliin, kun nykyisellään ei tuota tallennus vaihtoehtoa ole (joka itseä ärsyttää eniten tällä hetkellä).
Miksan

#42 • • Miksan

Hitchhiker, 28.8.2007 00:43:
Sekin kummastuttaa ja ärsyttää YLE:n kanavilla, kun tekstitykset eivät tule heti ruutuun vaan niitä joutuu odottelemaan hetken aikaa. Sama tapahtuu myös kun säätää, volyymia tai katsoo EPG:n kautta tulevia ohjelia tai niiden tietoja. Kummallista kyllä jokaisella muulla kanavalla tekstit lävähtävät ruutuun samoin tein, eli onko kyseessä siis YLE:n kanavilla olevassa mahdollisista kieli/ tekstitys vaihtoehdoista (ainakin itse kuvittelen näin).

Mä joudun joka kerta laittamaan manuaalisesti tekstityksen päälle Ylen kanavilla, tiedä sitte mistä johtuu.
ezzy

#43 • • ezzy Droid-pappa

Tapi, 27.8.2007 23:55:
Jo kauan aikaa sitten naurettavat mittasuhteet saaneen digihössötyksen keskellä on suorastaan terapeuttista olla omistamatta telkkaria ja olla samalla autuaan tietämätön teräväpiirroista, HD:stä, resoluutioista, digibokseista ja muusta asiaan kuuluvasta jargonista.

Vielä kun saisit itsesi erakoitua klubituksesta... :P
Hitchhiker

#44 • • Edited Hitchhiker

Miksan, 28.8.2007 00:48:
---
Hitchhiker, 28.8.2007 00:43:

---

Mä joudun joka kerta laittamaan manuaalisesti tekstityksen päälle Ylen kanavilla, tiedä sitte mistä johtuu.

Miksi tekstityksessä on ongelmia?

YLE käyttää DVB-standardin mukaista tekstitystä. Se on omana pakettina kulkeva ohjelmakomponentti, kuten ovat myös kuva ja ääni. Nämä kaikki tiedot lähetetään yhtenä pakettina vastaanottimelle ja sen tehtävänä on koota näistä osasista toimiva ja oikein ajastettu ohjelma. Kaupalliset toimijat käyttävät enimmäkseen analogiselta puolelta tuttua tekstitystapaa (ns. poltettua tekstitystä) myös digilähetysten tekstittämiseen.

Eräissä Suomessa markkinoilla olevissa laitteissa on puutteita nimenomaan digitaalisen tekstityksen käsittelyssä. Ongelma ei ole yksikäsitteinen, vaan se voi johtua monesta eri tekijästä. Digitaalisten kanavien tekstitysongelmat (tekstien väärä ajoittuminen, tekstien katoaminen tai tallentavien laitteiden tekstityksen ongelmat ajansiirrossa tai tallenteissa) johtuvat kuitenkin enimmäkseen vastaanottimesta.

Ensin kannattaa tarkistaa laitteen asetuksista onko tekstitys valittu käyttöön. Jos tekstitys ei tule näkyviin, on mahdollista, että vastaanotin ei osaa tulkita digitaalista tekstitystä. Jos vastaanottimeen on tarjolla uudempi ohjelmistoversio, niin suosittelemme sen lataamista, koska suurin osa tekstitysongelmista on korjaantunut juuri ohjelmistopäivityksen myötä. Lisätietoja tästä kannattaa kysellä laitteen myyjältä tai maahantuojalta.

Oisko ollu niin, että YLE käyttää toisenlaista lähetysformaattia kuin muut tai jotain muuta vastaavaa. Ainakin näin muistaisin joskus puhutun siinä "digi-aikaan" siirtymisen tienoilla. No tossa ainakin on jotain tuolta YLE:n saiteilta poimittuna http://www.yle.fi/ylelab/faq/.
pirpeli

#45 • • pirpeli
Meillä on taloudessa kaks telkkaria ja siten kaksi boksia. Toinen Visionin tallentava yksvirittiminen ja toinen samanmerkkinen ei- tallentava. Kätsy tuo tallennusominaisuus on, itse en noista hoodeeöödee-jutuista paljoa tajua(paitsi että sillä kai on jotenkin parempi kuva tms.). Käytössä tuo on ollut ihan kiitettävästi, tosin digilähetykset esim. Ylellä tuntuu tökkivän huolella. Kuinka hienoa :) Mutta joo. Tuo tallentava oli jotain 279e ja toinen sitte halvempi. Toimivat ja se siitä.

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

domi

#46 • • domi Työn sankari.
Itellä ollut jo kolme vuotta Finluxin korttipaikalla oleva boksi, maksoi silloin about 200e ja vieläkin toimii, mitä nyt välillä jää jumiin (kerta / 3-4 kuukautta). En näe ainakaan vielä tarvetta ostaa uutta boksia.

Ainoa mikä on vähän ärsyttänyt on se, että vanhusten palvelutaloihin tyrkytetään kodinkoneliikkeen a4-mainosta tyyliin "nyt meiltä digiboksi alle satkulla kimppatilauksena" suoraan kohdistettuna näille asukkaille, vaikka kissankokoisilla kirjaimilla lukee KAUPUSTELU KIELLETTY. Tässäkin tapauksessa boksille tuli hintaa rapian päälle satkun. Itse kävin omalle omaiselle hakemassa kyläkaupasta boksin hintaan 39,50 ja toimii mielestäni paremmin kuin tämän kodinkonekaupan tarjoama "liian hieno" boksi.

#47 • • ville olen oikeasti ujo

Mark, 27.8.2007 15:25:
Been there done that 6 months ago eikä oo tarttenu katua :) Jos jengi aikoo oikeesti satsaa johonkin älyttömän kalliisiin laitteisiin, suosittelisin kyllä vertailemaan tietokoneen mahdollisuuksia kodin viihdekeskuksena taulutöllöjä ja muita vastaan.

Vaikka kone voi olla halpa ratkaisu, niin en mä silti sanoisi, että se olisi toimiva ratkaisu suurimalle osalle. Kohta tulee neljä vuotta täyteen itsellä HTPC käyttöä ts. tietokone on korvannut täysin CD:n, DVD:n ja digitelevision (tosin töllö viimeiset 2 vuotta). Tämän parin vuoden aikana koettu:

1) Windowsin asennus uusiksi about kerran vuodessa -> downtime aika suuri, vaiva sitäkin suurempi

2) Kovalevyn täydellinen hajoaminen 20min ennen F1 lähetyksen alkua -> olisi jäänyt katsomatta ilman toista konetta

3) Koneen sekoaminen muuten vaan vähintään pari kertaa per vuosi -> patcheja etsimään ja googlaamaan, tuntien homma

4) Jostain kumman syystä tietyillä softilla ja kodekeilla Dolby Digital raita ei tahdistu oikein kuvan kanssa ja ääni pätkiää -> pitää tietää mitä kodekkeja voi käyttää minkä softan kanssa

5) Äänikortti hajosi -> uuden osto ja asennus

6) Digi-TV softa on aika jees, mutta silti saattaa kaatuilla

7) Digi-TV ajastukseen ei voi luottaa

8) Digi-TV tekstit pitää laittaa manuaalisesti päälle/pois joka kerta ylellä

9) Näppis ja hiiri käyttöliittymänä voi olla aika hanurista. Kake mulla on, sen koffaus aika vaiva ja vaatii import/export ja tietojentallennusta rikkoontumista varten

10) Windows ylipäätään käyttöliittymänä on aika hanurista

11) Riippuen omasta tietotaidosta, virittelystä ja kodekkien käytöstä koneesta ulos saatava kuva on joko paskempaa kuin 50e DVD soittimen tai sitten parempaa kuin 400e soittimen. Jos haluaa laadusta kuvaa, joutuu opiskelemaan kymmeniä tunteja hienosäätöä

12) Tietokoneeet osaavat harvoin syncata oikein esim PAL ja 50Hz. Tämä johtaa pulldown ongelmiin, joka näkyy kuvan nykyimisenä

13) Vaativa käyttäjä ei kestä kuunnella koneen hurinaa vaan vaatii hiljaisuutta joka maksaa

Tässä kaikista ongelmista, mitä tämän 6v aikana on koettu, hyvin pieni osa....

Tietokoneet on aina koneita, ne hajoilee, vaatii vaivaa ja osaamista aika pirusti. Vaikka käyttäisi laadukkaita komponentteja ja tietäisi mitä tekee, vaivaa on silti tajuttomasti ja pienikin ongelma saattaa estää koko leffaillan.

IMO koneen suurin etu on, että se taipuu tekemään käytännössä mitä vaan, jonka takia olohuoneessa tarvitsee olla vain yksi laite. Lisäksi osaavissa käsissä kone vetää vertoja hyvin laaduikkaille high-end välineille.

Mut jos mun pitäisi suositella pelkkää konetta AV käyttöön, niin en tekisi sitä, että käyttäjä ole

- Insinööri

- Muuten vaan tekniikkafriikki

:)
Mark

#48 • • Edited Mark d a n c e m a c h i n e s

ville, 28.8.2007 09:14:
-klips-

Valmiiksi asennettu Windows XP pro läppäri HD ready, eioo tarttenu koskee winsuun kertaakaan eikä ole seonnut (backup toiminnolla palauttaminen btw aika nopsaa) yli vuoteen kertaakaan. Mitn turhia kikkailuja raudan kanssa ei ole ellei läppäri sekoo jne... Pöytäkoneet onkin sit eri stoori :P

edit: ja on se pirun hiljanenkin. Multimedialäppärit roks <3

edit2: ja osaahan nyt kaikki winsua käyttää :P

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

#49 • • ville olen oikeasti ujo

mku, 27.8.2007 15:37:
imo toi HD hössötys on myös mennyt vähän yli, mutta mielestäni suomessa digiaikaan siirtyminen on ryssitty pahemman kerran. Päätökset käytettävästä tekniikasta on tehty aivan liian aikaisin tai sitten joku on vaan ollut helvetin hyvä myymään.

Jokaisessa digiboksissa pitäisi olla valmius näyttää HD tasoista kuvaa, vaikka ne itse lähetykset olisivatkin erikseen tilattavilla maksullisilla kanavilla. Welholla on mahdollisuus omassa verkossaan olla Yleä edellä, mutta muu suomi taitaa tulla ikävästi jälkijunassa.

Päätösten tekeminen on hidasta ja valtakunnallinen toteuttaminen vielä hitaampaa. Digipäätökset tehtiin 90-luvun puolenvälin jälkeen eli tilanteessa jossa 3G oli utopiaa, suurin osa klubbarin käyttäjistä ala-asteella, 95% jengistä ei tiennyt mitä Internet tarkoittaa ja televisio parasta viihdettä....

On aina helppo jälkiviisastella, koska tekninen kehitys on älyttömän nopeaa ja suuntaa vaikea veikata oikein :(
Tapi

#50 • • Tapi Dreamstate

ezzy, 28.8.2007 01:12:

Eihän tällä oo erakoitumisen kanssa mitään tekemistä. Mitä menetän, kun ostoskanavat, Salkkarit, Emmerdale, kännykkäpelit ja muut vastaavat viihdepläjäykset jäävät näkemättä?

Kuten nimimerkki 'mku' tuossa ylempänä totesi, niin kaiken tarpeellisen saa netistä - tosin mulla netistä väijytyt ohjelmat rajoittuvat lähes tyystin uutisiin ja joihinkin Ylen Areenalta löytyviin asiaohjelmiin.

#51 • • ville olen oikeasti ujo

Mark, 28.8.2007 09:17:
Valmiiksi asennettu Windows XP pro läppäri HD ready, eioo tarttenu koskee winsuun kertaakaan eikä ole seonnut

Vielä :)

Harvalla on ollut wintoosia, jotka junnaa alusta tappiin, eikä mikään sekoa. Sen sijaan kuinka monella on ollut töllö tai DVD soitin, joka sekoilee?

(backup toiminnolla palauttaminen btw aika nopsaa)

Kuinka moni ystävistäsi tätä käyttää ja mikä on heidän tietotaso tekniikan suhteen. Monellako näillä on ulkoinen levyasema, joka tietysti täysin riippumaton kannettavasta ja moniko osaa ottaa backupin tälle asemalle. Entä palautuksen tekeminen?

Mitn turhia kikkailuja raudan kanssa ei ole ellei läppäri sekoo jne... Pöytäkoneet onkin sit eri stoori :P

Paitsi että kun sen emo nyykähtään (oma HP läppäri), näyttö hajoaa (oma ibari), tuuletin alkaa vinkua (duunin dell) niin kone pitää lähettää huoltoon, jossa se seikkailee pitkään, tulee nollattuna takaisin ja paskalla tuurilla korjaus ei kannata, koska takuu ei ole voimassa :(

edit: ja on se pirun hiljanenkin. Multimedialäppärit roks <3

Hiljaista kannettavaa en vielä ole nähnyt, vaatimustasot on erilaisia. Varsinkin jos vertaillaan stand-alone DVD soittimeen, niin oikeasti vaatimuksena pitäisi olla passiivikone.

edit2: ja osaahan nyt kaikki winsua käyttää :P

Myös naapurisi, jolla ikää 55v ja jolle sana työpöytä tarkoittaa puista esinettä?

Mä olen sun kanssa 100% samaa meiltä siitä, että koneet on jees pöyrittimiä, mutta en niitä silti kenelekään halua suositella... jos näin tekee, niin sitä on kohta teknisenä tukena kun ääni ei kuulu, kuva nykii, softa kaatuu ja lopulta koko kone sekoaa :(

#52 • • ville olen oikeasti ujo

Tapi, 27.8.2007 23:55:
Jo kauan aikaa sitten naurettavat mittasuhteet saaneen digihössötyksen keskellä on suorastaan terapeuttista olla omistamatta telkkaria ja olla samalla autuaan tietämätön teräväpiirroista, HD:stä, resoluutioista, digibokseista ja muusta asiaan kuuluvasta jargonista.

Ei pidä paikkaansa, sähän esim tiedät DILA tekniikan erimomaisen kontrastin ja mitä se tarkoittaa :P
Mark

#53 • • Mark d a n c e m a c h i n e s

ville, 28.8.2007 09:40:
Harvalla on ollut wintoosia, jotka junnaa alusta tappiin, eikä mikään sekoa. Sen sijaan kuinka monella on ollut töllö tai DVD soitin, joka sekoilee?

Nojoo en mäkään liputa wintoosan luotettavuuden puolesta.

Kuinka moni ystävistäsi tätä käyttää ja mikä on heidän tietotaso tekniikan suhteen. Monellako näillä on ulkoinen levyasema, joka tietysti täysin riippumaton kannettavasta ja moniko osaa ottaa backupin tälle asemalle. Entä palautuksen tekeminen?

No jos kynnys etsiä webistä todella yksinkertaiset ohjeet yksinkertaseen wizardiin on liian suuri, niin varmaankin moni jättää tekemättä. DVD:lle mahtuu backup ja kirjoittava löytynee jokaisesta alle 3v vanhasta koneesta..

Paitsi että kun sen emo nyykähtään (oma HP läppäri), näyttö hajoaa (oma ibari), tuuletin alkaa vinkua (duunin dell) niin kone pitää lähettää huoltoon, jossa se seikkailee pitkään, tulee nollattuna takaisin ja paskalla tuurilla korjaus ei kannata, koska takuu ei ole voimassa :(

Nojoo, laitteistoviat on kyllä paskoja kun osuu kohdalle, eikä niiltä pelasta mikään, ainakin aikaa menee hukkaan.

Hiljaista kannettavaa en vielä ole nähnyt, vaatimustasot on erilaisia. Varsinkin jos vertaillaan stand-alone DVD soittimeen, niin oikeasti vaatimuksena pitäisi olla passiivikone.

No tää taas riippunee siitä miten hifistelyyn on tottunut. Itsellä käytössä jotkut creativen karvalakki 5.1 satelliitit eikä normivolyymia käytettäessä koneen hurina kyllä puske kuin erittäin harvoin läpi.

Myös naapurisi, jolla ikää 55v ja jolle sana työpöytä tarkoittaa puista esinettä?

Mä olen sun kanssa 100% samaa meiltä siitä, että koneet on jees pöyrittimiä, mutta en niitä silti kenelekään halua suositella... jos näin tekee, niin sitä on kohta teknisenä tukena kun ääni ei kuulu, kuva nykii, softa kaatuu ja lopulta koko kone sekoaa :(

Ei ne 55v mummot varmaan omista konetta, eikä satsaa tonnien laitteisiin digin takia (alkper viestissä viittasin vaan että kannattaa tutkailla vaihtoehtoja JOS on sijoittamassa isoa rahaa digihömpötykseen)?

Tottahan toi on että ei se kone mitenkään ole yhtä toimintavarma erillislaitteiden kanssa ja softan kanssa varmaan joutuu jonninverran kikkailemaan aina, mutta nykyaikana väittäisin että on ihme jossei yksittäinen ihminen tunne KETÄÄN ketä IT:tä tajuaa sen verran että saa basic konffikset skulaamaan.

-M

--
VELHO, CAPTAIN, U NAME IT!

sts

#54 • • sts Sama pyynti aitta!
Pitäs ostaa HD-digiboxi kun welho julkasee lähiaikoina hd-kanava paketin :P~~
ezzy

#55 • • ezzy Droid-pappa

Tapi, 28.8.2007 09:37:
---
ezzy, 28.8.2007 01:12:

---

Eihän tällä oo erakoitumisen kanssa mitään tekemistä. Mitä menetän, kun ostoskanavat, Salkkarit, Emmerdale, kännykkäpelit ja muut vastaavat viihdepläjäykset jäävät näkemättä?

Kuten nimimerkki 'mku' tuossa ylempänä totesi, niin kaiken tarpeellisen saa netistä - tosin mulla netistä väijytyt ohjelmat rajoittuvat lähes tyystin uutisiin ja joihinkin Ylen Areenalta löytyviin asiaohjelmiin.

Se oli vitsi. Ei o itselläkään töllöä muutaman päivän kuluttua. Ei vaan kiinnosta tarjonta.

#56 • • ville olen oikeasti ujo

sts, 28.8.2007 11:40:
Pitäs ostaa HD-digiboxi kun welho julkasee lähiaikoina hd-kanava paketin :P~~

Vielä kun tulisi laadukkaita leffoja niin voisi katsella kanavia muutenkin kuin vaan tarkkuuden kuolaamisen perässä :D
[Nuclear]

#57 • • [Nuclear] el aprendiz
Mites muuten noi kompuutterin tv-kortit niin onks niitäkin erikseen "HD-kortteja" vai kelpaaks ihan tollanen normi?

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

Sir Paramount

#58 • • Sir Paramount Army of Two , [Fusion Drive]

[Nuclear], 28.8.2007 13:16:
Mites muuten noi kompuutterin tv-kortit niin onks niitäkin erikseen "HD-kortteja" vai kelpaaks ihan tollanen normi?

Kortissa on oltava hdtv tuki jos meinaa hdtv lähetyksiä vastaanottaa.

--
Suits you, Sir!

villelope

#59 • • villelope Lope of Lope & Kantola
Elisa lähettää teräväpiirtona kaapelitelevisioon

Elisa aloittaa 3.9. hdtv- eli teräväpiirtolähetykset kaapelitelevisioverkossaan. Hdtv-kanavia on tarjolla aluksi kaksi, Voom ja Luxe, mutta jatkossa tarjontaa tullaan lisäämään ja oleellisesti, Elisa lupaa.

Lue koko artikkeli.

#60 • • ville olen oikeasti ujo

sir paramount, 28.8.2007 13:28:
---
[Nuclear], 28.8.2007 13:16:

---

Kortissa on oltava hdtv tuki jos meinaa hdtv lähetyksiä vastaanottaa.

Eikä toikaan ole ihan selvä juttu. Jos kortti tukee esim pelkkä MPEG-2 se ei välttämättä tue sitä HD formaattia, jota eetteristä tulee.

Sitä en tiedä, pystyykö kortit ottamaan vaan vastaan jotain taajuutta ja sitten voisi itse purkaa puhtaasti prossulla vastaanotetun bittivirran ja sitten näyttää sen. Luulisi että tämä onnistuu joillakin tuotteilla, haittana tosin usein on, että full HD kuvan vastaanotto vaatii aika rapeaa tehoa koneelta.

Pitäisi varmaan itsekin jossain välissä kokeilla kun on kotona anyseen boksi...