Android, 12.6.2007 15:35:
---
polly, 12.6.2007 15:29:
kuka määrittelee terrorismin?
---
Minun mielestäni? Tiedeyhteisö.
Mutta myös USA:lla, NATO:lla, EU:lla ja YK:lla on hieman eriävä määritelmä. Yhteisenä asiana kaikissa määritelmissä on ne asiat, jotka mainitsin.
---
hehe :) Tiedeyhteisö osaa antaa varmaan tosi yksimielisen määritelmän terrorismille :)
Jos yht'äkkiä ihmiset voivat määrittää mitä terrorismi on, koko käsite menettäisi merkityksen. Yleensä tällaisten asioiden määrittelemisen tekee asiantuntijat.
Kaikkien meidän kielipeleissä toi sana tarkottaa vähän eri asiaa. Mut miten me sit valitaan se asiantuntjia, jonka määritelmää uskotaan? Jos joku irakilainen räjäyttää amerikkalaisen jeepin sotilaineen ilmaan Irakissa, arvaappa sanooko amerikkaliset sitä terroristiks? Ei ihmiset määritä, mitä terrorismi on, mitenkään "yht'äkkiä", vaan ne on tehny niin siitä asti ku sitä sanaa ekan kerran käytettiin. Ei sanojen merkityssisällöistä voi eikä pidä olla mitään täydellistä yksimielisyyttä. (paitsi jotku absoluutit niinku: kaikki, aina...)
---
onko koko sodankäynti kahden terroristi järjestön välien selvittelyä?
---
Ei. Johan minä sanoin, että sotilaita vastaan tehty väkivalta ei ole terrorismia. Eikö sodassa mielestäsi sotilaat sodi? Terrorismissa väkivalta kohdistuu nimenomaan siviilejä kohtaan (engl. "non-combatants").
Mä luulen et aika moni valtionpäämies käyttäis retoriikassaan sanaa terroristi, jos joku puolisotilaalinen tyyppi tappais niiden sotilaita.
Nykyään ku lukee lehtiä, siel ei enää kirjoteta käsitettä "terrorismin vastainen sota" lainausmerkkeihin, niinku sillon kun se oli just lanseerattu. Tarkottaaks se, että me ymmärretään toi käsite niin samalla tavalla, että kaikki kyllä tietää mitä se tarkottaa? Varmaan joo, mut siitä on varmaan aika paljon näkemyseroja, että onks Sota Terrorismia Vastaan varsinaisesti sota. Ja että käydäänkö sitä ensisijasesti terroristeja vastaan.
Niinku tossa jo todettiin, toisen terroristi on toisen vapaustaistelija.
Kieli on vähänniinku muutki pelit: se on yleensä vahvoilla, joka määrää säännöt. Mä määrittelisin terrorismin kauhun tai pelon käyttämisenä vallan välineenä. Puhtaimmillaan se on silloin kun aletaan tappaa ihmisiä jonkun tavotteen saavuttamiseksi. Toisaalta jos tarhassa kakara terrorisoi muita ja toinen kakru sanoo sitä terroristiks, ei se oo mun mielestä mitenkään väärin sanottu.