Vexe, 12.6.2007 10:20:
Teos itsessään ei muutu, mutta mielipide teostakohtaa muuttuu.
Tän mä voin hyväksyä ihan hyvin. Vaikka mä pistänkin teoksen itse pinnan edelle (l. nähdessäni teoksen arvotan sen ensin sen visuaalisten ansioiden perusteella ja toissijaisesti sen mukaan sopiiko ko. teos penniäkään kyseiseen paikkaan), niin kyllä munkin mielestäni on olemassa paljon paikkoja joissa luvaton maalaus mua harmittaisi vaikka se olisi kuinka taidokas ja hieno.
Vexe, 12.6.2007 10:20:
Väitätkö tosissasi ettei Graffiti taidetta tueta lainkaan?
Kyllä mä väitän. Mikään yhteiskunnallinen taho ei näin vuonna 2007 tue pennilläkään tai muuten avustamalla urbaania taidetta, sen tekijöitä ja siitä kiinnostuneita nuoria.
Vexe, 12.6.2007 10:20:
Pakko myöntää nopean googlettamisen jälkeen, ettei ainakaan tämän eikä viime vuoden osalta irronnut kovinkaan paljoa tietoa. Vanhempia kirjoituksia esim. nuorisokeskuksien Graffiti tuesta löytyy kyllä. Toisaalta löytyi mm. vuoden takainen kysymys Helsingin Nuorisoasiainkeskuksen graffiti-kurssien lopettamista töhrinnän seurauksena, joten jonkintasoista tukea homma saa edelleen.
Nuorisoasiankeskus ja eri kaupunkien nuorisotalot ovat aikaisemmin (erityisesti 90-luvun puolivälissä) järjestäneet kursseja, joilla nuoret ovat päässeet tutustumaan graffiteihin muutenkin kuin yhteiskunnalle enemmän tai vähemmän vahingollisilla tavoilla. Nuorisoasiainkeskus järjesti vuosia Helsingissä myös "SupaFly"-tapahtumaa kerran vuodessa. Kyseisissä tapahtumissa oli aina parisenkymmentä maalaajaa näyttämässä osaamistaan erilaisille luvallisille pinnoille ja ne olivat tavattoman suosittuja myös "skenen" ulkopuolella - paikalla oli paljon perheitä vauvasta vaariin ja maalaajat saivat erittäin positiivista palautetta taidoistaan ja luomuksistaan. Erityisesti Espoon kaupunki antoi 90-luvun alkupuolella myös ansiokkaasti lupia alikulkutunneliensa maalaamiseen ja niihin tehtiinkin todella näyttäviä juttuja, joita mä edelleen fiilistelen lämpimästi mielessäni.
Tätä nykyä hommat ovat kuitenkin toisin. Graffiti ei ilmiönä ole juurikaan muuttunut mihinkään, mutta suhtautuminen asiaan on - aikaisemmin positiivisena ja innoittavana koettu ilmiö on nyt "järjestäytynyttä rikollisuutta" ja "uhka yleiselle turvallisuudelle". Tällä on paljon tekemistä HKR:n, vartiointiliikkeiden ja graffiteja puhdistavien yritysten kanssa. HKR:lle voisi jakaa kiitosta jälkimmäisen kahden alan etujen ajamisesta ja ihmetellä kuinka Helsingin kaupungin päätökset näiden asioiden tiimoilta ovat pian kymmenen vuotta olleet muutaman vanhan jäärän käsissä, jotka jyräävät aggressiivisesti kaikki keskustelunavaukset asian tiimoilta.
Kuluneen kymmenen vuoden aikana graffitien esittäminen vakavana uhkana on onnistuneesti tuonut rahaa pakkiin yrityksille, jotka rahastavat ihmisten pelolla. Eräs nimeltämainitsematon vartiointiliike perusti koko alkuvuosiensa toiminnan nimenomaan tälle uhalle, tahkosi siitä hyvät hillot ja nyt kun pohja liiketoiminnalle on rakennettu maalaajien demonisoinnilla on koko graffitiasia jätetty tämän yrityksen markkinoinnissa erittäin toisarvoiseksi.
Vexe, 12.6.2007 10:20:
Se ettei kaupungin suunnalta ole tiloja harrastamiseen on ehdottomasti väärin. Uskoisin graffitiharrastajia löytyvän aivan riittävästi, jotta tällaisen tilan järjestäminen pitäisi olla itsestäänselvyys.
Graffititaiteilijoilla ja esittämilläsi tuetuilla harrastuksilla on kuitenkin yksi selvä ero. Yleensäkin urheiluseurat ovat erittäin hyvin järjestäytyneitä. On seurat, lajiliitot, jne. joiden pohjalta löytyy hyvinkin täydelliset tiedot harrastajamääristä. Kitaran rämpyttäjilläkin on omat tukiyhdistyksensä, joiden hallinnoinnin kautta avustusrahat virtaavat harrastajille. Jopa pitsit nyplätään aktiivisten järjestöjen toimesta.
Mutu pohjalta voisin väittää, ettei graffitiharrastajat ole järjestäytyneet samalla tavalla, kuin muiden taiteenlajien harrastajat. Kuinka monta rekisteröityä yhdistystä graffitiharrastajilla on? Tiedän että näitäkin on, mutta eivät ne tavoita kuin kourallisen koko harrastajamäärästä. Ryhmässä on voimaa ja varsinkin, jos ryhmän toiminta on läpinäkyvää. Yksittäisinä ja nimettominä huutoina asia ei edisty varsinkin, kun taide peittyy töherrysten alle.
On hauskaa kuulla, että olet tätä mieltä asiasta. Kunpa vaan useampi muukin olisi, koska tällaiset tilat olisivat erittäin tervetulleet maalaajien valtaenemmistön mielestä.
Totta, graffiteja maalaavat ihmiset ovat järjestäytyneestä porukasta todella kaukana (vaikka maalaamista järjestäytyneeksi rikollisuudeksi jostain syystä kutsutaankin), mutta mielestäni tähän on olemassa varsin ymmärrettävät syyt. On aika hankalaa järjestäytyä julkisesti hyväksyttävällä tavalla jos tuntee olonsa vainotuksi. Mieluummin nämä ihmiset ovat hiljaa omissa porukoissaan taka-alalla kuin astuvat esiin ja kertovat maalaavansa kun itselle rakasta asiaa jatkuvasti parjataan. Leimautumisen pelko istuu tiukassa ja tota on erittäin hankalaa lähteä muuttamaan mihinkään.
Kokemus on opettanut monille, että näistä asioista kannattaa pitää suunsa kiinni eikä vaivautua puhumaan niiden puolesta, koska siitä seuraa liki väistämättä enemmän haittaa kuin hyötyä itselle. Mä tiedän täältä Klubbariltakin monta graffaria, jotka todennäköisesti nyökyttelevät hiljaa suurimmalle osalle mun kirjoituksistani tämän asian tiimoilta, mutta eivät tule koskaan vastaamaan tällaisiin threadeihin yhtään mitään - minkä ymmärrän erinomaisesti.
Vexe, 12.6.2007 10:20:
Tämä on se ikuinen ongelma. En usko, että luvaton maalaaminen vähenisi merkittävästi vaikka laillisia maalauspaikkoja olisikin enemmän.
Mä taas ihan oikeasti uskon, että luvaton maalaaminen vähenisi merkittävästi mikäli luvallisia paikkoja olisi olemassa "tarpeeksi" (sitaateissa siksi, että toi on niin subjektiivista). Osa maalaajista itseasiassa lopettaisi luvattoman maalaamisen
kuin seinään, mutta tämän asian ongelma lienee siinä, että luvallisten maalauspaikkojen myötä kaupungeilla näkyvä ilkivalta tuskin vähenisi merkittävästi. Siitä vastaa nimittäin erittäin pääsääntöisesti se osa porukasta, jolle asioiden laittomuus ja laillisuus on täysin yhdentekevää. Laillisten seinien pariin kokonaan siirtyisi todennäköisesti pääsääntöisesti sitä porukkaa, joka jo nyt hakeutuu kauas ihmisten ilmoilta toteuttamaan itseään.
Vexe, 12.6.2007 10:20:
Miksi vesitetty versio ei voisi olla hyvä asia, jos se vain edistäisi koko kulttuurin asemaa nyky-yhteiskunnassa? Mistä luulet tukirahan putoavan, jos ketään ulkopuolista ei vakuuteta maalaamisen taiteellisuudesta?
Tästä päästään siihen, että onko taide enää taidetta jos se pakotetaan johonkin tiettyyn muottiin tai siitä tehdään suurta yleisöä varten helpommin ymmärrettävä versio? Mun on vaikea nähdä asiaan perehtymätöntä pääsemässä sisään graffitiestetiikkaan ilman että graffiteissa luovuttaisiin kirjaimista ja radikaaleista väriyhdistelmistä. Noin tekemällä jäljelle jäisi tavaraa, joka on yhtä paljon graffitia kuin markkinoilla myytävät maisemataulut on merkittävää maalaustaidetta.
Maalausten teknisyydestä pääsee perille parhaiten koittamalla asiaa itse. Muutama viikko sitten eräs aika merkittävä pamppu teki sen saman havainnon, jota oon päässyt seuraamaan monien muidenkin kohdalla niiden otettua ensimmäisen kerran maalit käteen; "Huh, tämähän on tosi vaikeaa. Kyllä niillä kundeilla täytyy taitoa olla!"
Vexe, 12.6.2007 10:20:
En minäkään yritä tutustuttaa perus popparia ensimmäisenä speedcoreen. Kyllä se on paljon kevyemmän konemusiikista lähdettävä liikkeelle.
Piisseihinkin pääsee kyllä sisälle, mutta näin tehdäkseen niistä täytyy itse olla aktiivisesti kiinnostunut. Muunlaiselle yleisölle niitä on mun mielestäni täysin turhaa koittaa tuputtaa, koska sit ollaan jo aika lähellä noiden ovella käyvien hihhulien metodeja ja ne ei tunnetusti toimi kauhean hyvin.
Mut totta, kyllä mäkin mieluummin näytän ihmisille ensin värillisiä monen tunnin viilauksia, joissa on ehkäpä vielä joku sarjakuvahahmo (tmv) vieressä. Mä lämpeän itse lopulta eniten huomattavasti toisenlaisille jutuille, mutta ulkopuolisille on turhaa ruveta ensimmäiseksi selittämään siitä kuinka "kromipiissit on tietyllä tavalla siistein juttu maailmassa, koska niissä sä et pysty peittämään tyylin ja tekniikan virheitä helvetinmoisella värisopalla."