Graffitit: taidetta vai sotkemista

85 posts, 5 pages, 25,932 views

Karski

#41 • • Karski Pomon kätyri

Sepistö, 12.6.2007 11:05:
---
Jone, 12.6.2007 10:12:
Nämä esittämäni "mielikuvituksettomat tekstit" ovat juuri sitä itseään (l. graffiteja) - edustettuna niissä on vieläpä tyylillisesti keskenään hyvin voimakkaasti erilaisia töitä. Viittauksesi antaa ymmärtää ettei niiden tekemiseen tarvita mielikuvitusta, luovuutta tai taitoa, joten haastaisinkin sut mielelläni yrittämään vaikka paperilla ja tarvittaessa voi omakätisesti ajaa sut lähimmälle lailliselle seinälle näyttämään mulle kuinka helposti graffiti esim. sulta syntyy. Sama koskee ketä tahansa halukasta.

---

en yrittäny sanoa että niitä on helppo tehdä, vaan ihmettelen minkä takia niissä on tyylillisesti niin vähän vaihtelua. melkeen kaikkeen taiteeseenhan kuuluu se että yritetään koko ajan tehdä jotain uutta. vähän sama ku kaikki kuuntelis kiksua vaikka musiikkia on olemassa miljoona genreä. :)

No yhtä lailla vois tosiaan ihmetellä vaikka sitä että
miks haikussa on tietty rakenne. Se on astia, joka
täytetään. Kun on tietty muoto, niin sisällön antaminen
sille on jo haaste itsessään, ja helpottaa luovuuden
kanavoimista.

Ei sillä etteikö välillä vois kirjoittaa jotain muutakin
kuin haikuja, mut sithän ne ei olis enää haikuja ;)

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Lauruska

#42 • • Lauruska nihkee
Molempia.
pirpeli

#43 • • pirpeli
Pakko postata pari kuvaa..

missvanparis.jpg

missvan.jpg

missvanles.jpg

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

kosmo

#44 • • kosmo TJH87
Taidetta toki, luovaa työtä ja herättää tunteita oli se sitten mun silmissä sotkua tai ei.

Karski, 12.6.2007 10:51:

Hyvä ja toimiva taideteos saattaa joskus jopa
edellyttää että teos on tehty laittomalle pinnalle.

Komppaan tässä Karskia. Joskus kuvan asettelu/ympäristö on teoksen toimivuuden kannalta ehdoton. Muistaakseni tällaista ko. ei-kuvassa-läsnä-olevaa 'maailmaa' kutsutaan Negaatioksi... Jokatapauksessa mun mielipiteeseen onko joku teos hieno ja vaikuttava, ei vaikuta lait. Teoksen hyväksyminen on sit eri asia joka riippuu pitkälti siitä mihin/kehen sen sijainti vaikuttaa.

Toisaalta, hyväksyn paljon helpommin mun silmiin hyvät työt, vähän kyseenalaisillakin paikoilla, kuin sellaset jotka ei välttämättä onnistu erityisemmin välittämään tekijänsä ajatuksia. Vähän sama asia kun kieltäisi (aloitteleviakin) muusikkoja tekemästä huonoja biisejä... :(
Android

#45 • • Android
Tuohon gallupiin en kyllä voi vastata juuta tai jaata. Mielestäni se, onko graffiti taidetta vai sotkemista on tilannekohtaista. Tilanteesta riippuen saattaa olla jompaakumpaa (harvemmin tosin molempia samanaikaisesti).
Jone

#46 • • Jone Archibald Haddock

Vexe, 12.6.2007 10:20:
Teos itsessään ei muutu, mutta mielipide teostakohtaa muuttuu.

Tän mä voin hyväksyä ihan hyvin. Vaikka mä pistänkin teoksen itse pinnan edelle (l. nähdessäni teoksen arvotan sen ensin sen visuaalisten ansioiden perusteella ja toissijaisesti sen mukaan sopiiko ko. teos penniäkään kyseiseen paikkaan), niin kyllä munkin mielestäni on olemassa paljon paikkoja joissa luvaton maalaus mua harmittaisi vaikka se olisi kuinka taidokas ja hieno.

Väitätkö tosissasi ettei Graffiti taidetta tueta lainkaan?

Kyllä mä väitän. Mikään yhteiskunnallinen taho ei näin vuonna 2007 tue pennilläkään tai muuten avustamalla urbaania taidetta, sen tekijöitä ja siitä kiinnostuneita nuoria.

Pakko myöntää nopean googlettamisen jälkeen, ettei ainakaan tämän eikä viime vuoden osalta irronnut kovinkaan paljoa tietoa. Vanhempia kirjoituksia esim. nuorisokeskuksien Graffiti tuesta löytyy kyllä. Toisaalta löytyi mm. vuoden takainen kysymys Helsingin Nuorisoasiainkeskuksen graffiti-kurssien lopettamista töhrinnän seurauksena, joten jonkintasoista tukea homma saa edelleen.

Nuorisoasiankeskus ja eri kaupunkien nuorisotalot ovat aikaisemmin (erityisesti 90-luvun puolivälissä) järjestäneet kursseja, joilla nuoret ovat päässeet tutustumaan graffiteihin muutenkin kuin yhteiskunnalle enemmän tai vähemmän vahingollisilla tavoilla. Nuorisoasiainkeskus järjesti vuosia Helsingissä myös "SupaFly"-tapahtumaa kerran vuodessa. Kyseisissä tapahtumissa oli aina parisenkymmentä maalaajaa näyttämässä osaamistaan erilaisille luvallisille pinnoille ja ne olivat tavattoman suosittuja myös "skenen" ulkopuolella - paikalla oli paljon perheitä vauvasta vaariin ja maalaajat saivat erittäin positiivista palautetta taidoistaan ja luomuksistaan. Erityisesti Espoon kaupunki antoi 90-luvun alkupuolella myös ansiokkaasti lupia alikulkutunneliensa maalaamiseen ja niihin tehtiinkin todella näyttäviä juttuja, joita mä edelleen fiilistelen lämpimästi mielessäni.

Tätä nykyä hommat ovat kuitenkin toisin. Graffiti ei ilmiönä ole juurikaan muuttunut mihinkään, mutta suhtautuminen asiaan on - aikaisemmin positiivisena ja innoittavana koettu ilmiö on nyt "järjestäytynyttä rikollisuutta" ja "uhka yleiselle turvallisuudelle". Tällä on paljon tekemistä HKR:n, vartiointiliikkeiden ja graffiteja puhdistavien yritysten kanssa. HKR:lle voisi jakaa kiitosta jälkimmäisen kahden alan etujen ajamisesta ja ihmetellä kuinka Helsingin kaupungin päätökset näiden asioiden tiimoilta ovat pian kymmenen vuotta olleet muutaman vanhan jäärän käsissä, jotka jyräävät aggressiivisesti kaikki keskustelunavaukset asian tiimoilta.

Kuluneen kymmenen vuoden aikana graffitien esittäminen vakavana uhkana on onnistuneesti tuonut rahaa pakkiin yrityksille, jotka rahastavat ihmisten pelolla. Eräs nimeltämainitsematon vartiointiliike perusti koko alkuvuosiensa toiminnan nimenomaan tälle uhalle, tahkosi siitä hyvät hillot ja nyt kun pohja liiketoiminnalle on rakennettu maalaajien demonisoinnilla on koko graffitiasia jätetty tämän yrityksen markkinoinnissa erittäin toisarvoiseksi.

Se ettei kaupungin suunnalta ole tiloja harrastamiseen on ehdottomasti väärin. Uskoisin graffitiharrastajia löytyvän aivan riittävästi, jotta tällaisen tilan järjestäminen pitäisi olla itsestäänselvyys.

Graffititaiteilijoilla ja esittämilläsi tuetuilla harrastuksilla on kuitenkin yksi selvä ero. Yleensäkin urheiluseurat ovat erittäin hyvin järjestäytyneitä. On seurat, lajiliitot, jne. joiden pohjalta löytyy hyvinkin täydelliset tiedot harrastajamääristä. Kitaran rämpyttäjilläkin on omat tukiyhdistyksensä, joiden hallinnoinnin kautta avustusrahat virtaavat harrastajille. Jopa pitsit nyplätään aktiivisten järjestöjen toimesta.

Mutu pohjalta voisin väittää, ettei graffitiharrastajat ole järjestäytyneet samalla tavalla, kuin muiden taiteenlajien harrastajat. Kuinka monta rekisteröityä yhdistystä graffitiharrastajilla on? Tiedän että näitäkin on, mutta eivät ne tavoita kuin kourallisen koko harrastajamäärästä. Ryhmässä on voimaa ja varsinkin, jos ryhmän toiminta on läpinäkyvää. Yksittäisinä ja nimettominä huutoina asia ei edisty varsinkin, kun taide peittyy töherrysten alle.

On hauskaa kuulla, että olet tätä mieltä asiasta. Kunpa vaan useampi muukin olisi, koska tällaiset tilat olisivat erittäin tervetulleet maalaajien valtaenemmistön mielestä.

Totta, graffiteja maalaavat ihmiset ovat järjestäytyneestä porukasta todella kaukana (vaikka maalaamista järjestäytyneeksi rikollisuudeksi jostain syystä kutsutaankin), mutta mielestäni tähän on olemassa varsin ymmärrettävät syyt. On aika hankalaa järjestäytyä julkisesti hyväksyttävällä tavalla jos tuntee olonsa vainotuksi. Mieluummin nämä ihmiset ovat hiljaa omissa porukoissaan taka-alalla kuin astuvat esiin ja kertovat maalaavansa kun itselle rakasta asiaa jatkuvasti parjataan. Leimautumisen pelko istuu tiukassa ja tota on erittäin hankalaa lähteä muuttamaan mihinkään.

Kokemus on opettanut monille, että näistä asioista kannattaa pitää suunsa kiinni eikä vaivautua puhumaan niiden puolesta, koska siitä seuraa liki väistämättä enemmän haittaa kuin hyötyä itselle. Mä tiedän täältä Klubbariltakin monta graffaria, jotka todennäköisesti nyökyttelevät hiljaa suurimmalle osalle mun kirjoituksistani tämän asian tiimoilta, mutta eivät tule koskaan vastaamaan tällaisiin threadeihin yhtään mitään - minkä ymmärrän erinomaisesti.

Tämä on se ikuinen ongelma. En usko, että luvaton maalaaminen vähenisi merkittävästi vaikka laillisia maalauspaikkoja olisikin enemmän.

Mä taas ihan oikeasti uskon, että luvaton maalaaminen vähenisi merkittävästi mikäli luvallisia paikkoja olisi olemassa "tarpeeksi" (sitaateissa siksi, että toi on niin subjektiivista). Osa maalaajista itseasiassa lopettaisi luvattoman maalaamisen kuin seinään, mutta tämän asian ongelma lienee siinä, että luvallisten maalauspaikkojen myötä kaupungeilla näkyvä ilkivalta tuskin vähenisi merkittävästi. Siitä vastaa nimittäin erittäin pääsääntöisesti se osa porukasta, jolle asioiden laittomuus ja laillisuus on täysin yhdentekevää. Laillisten seinien pariin kokonaan siirtyisi todennäköisesti pääsääntöisesti sitä porukkaa, joka jo nyt hakeutuu kauas ihmisten ilmoilta toteuttamaan itseään.

Miksi vesitetty versio ei voisi olla hyvä asia, jos se vain edistäisi koko kulttuurin asemaa nyky-yhteiskunnassa? Mistä luulet tukirahan putoavan, jos ketään ulkopuolista ei vakuuteta maalaamisen taiteellisuudesta?

Tästä päästään siihen, että onko taide enää taidetta jos se pakotetaan johonkin tiettyyn muottiin tai siitä tehdään suurta yleisöä varten helpommin ymmärrettävä versio? Mun on vaikea nähdä asiaan perehtymätöntä pääsemässä sisään graffitiestetiikkaan ilman että graffiteissa luovuttaisiin kirjaimista ja radikaaleista väriyhdistelmistä. Noin tekemällä jäljelle jäisi tavaraa, joka on yhtä paljon graffitia kuin markkinoilla myytävät maisemataulut on merkittävää maalaustaidetta.

Maalausten teknisyydestä pääsee perille parhaiten koittamalla asiaa itse. Muutama viikko sitten eräs aika merkittävä pamppu teki sen saman havainnon, jota oon päässyt seuraamaan monien muidenkin kohdalla niiden otettua ensimmäisen kerran maalit käteen; "Huh, tämähän on tosi vaikeaa. Kyllä niillä kundeilla täytyy taitoa olla!"

En minäkään yritä tutustuttaa perus popparia ensimmäisenä speedcoreen. Kyllä se on paljon kevyemmän konemusiikista lähdettävä liikkeelle.

Piisseihinkin pääsee kyllä sisälle, mutta näin tehdäkseen niistä täytyy itse olla aktiivisesti kiinnostunut. Muunlaiselle yleisölle niitä on mun mielestäni täysin turhaa koittaa tuputtaa, koska sit ollaan jo aika lähellä noiden ovella käyvien hihhulien metodeja ja ne ei tunnetusti toimi kauhean hyvin.

Mut totta, kyllä mäkin mieluummin näytän ihmisille ensin värillisiä monen tunnin viilauksia, joissa on ehkäpä vielä joku sarjakuvahahmo (tmv) vieressä. Mä lämpeän itse lopulta eniten huomattavasti toisenlaisille jutuille, mutta ulkopuolisille on turhaa ruveta ensimmäiseksi selittämään siitä kuinka "kromipiissit on tietyllä tavalla siistein juttu maailmassa, koska niissä sä et pysty peittämään tyylin ja tekniikan virheitä helvetinmoisella värisopalla." *vink*
Android

#48 • • Edited Android
Oma lemppari. Tuota muuria sopiikin maalata, itse asiassa olisi parasta jos koko muuri ei olisi olemassakaan. Tässä voi oikeasti sanoa, että kuva kertoo enemmän kuin tuhat sanaa.

20104428tg0.jpg
#49 • • Edited jesus Guest

Android, 12.6.2007 11:32:
Oma lemppari. Tuota muuria sopiikin maalata, itse asiassa olisi parasta jos koko muuri ei olisi olemassakaan.

On muuten hieno!! *hymy*
Android

#50 • • Edited Android

jesus, 12.6.2007 11:34:
---
Android, 12.6.2007 11:32:
Oma lemppari. Tuota muuria sopiikin maalata, itse asiassa olisi parasta jos koko muuri ei olisi olemassakaan.
---

On muuten hieno!! *hymy*

Missäs moinen muuri sijaitsee?

Kyse on Israelilaisten Länsirannalle rakentama muuri, joka erottaa Israelilaiset ja Palestiinalaiset. YK, mukaan lukien USA, on tuominnut muurin rakentamisen.

http://en.wikipedia.org/wiki/Israeli_Wall

Edit: Taiteilijana siis jo tässä topicissa mainittu Banksy.
Jone

#51 • • Edited Jone Archibald Haddock
Toi duuni on muuten juuri täälläkin aiemmin mainitun Banksyn, eikä sinällään graffiti sanan siinä merkityksessä, jossa maalaajat sitä itse käyttävät - enemmän on kyse stencileistä ja niihin liitetyistä printeistä. Semantiikka kuitenkin sikseen ja voisin varmaan postata tähän muutaman Banksyn, joista olen itse kovin pitänyt (...ja jotka kyllä muistelisin Klubbarille joskus jo laittaneenikin).

balloongirl.jpg

banksy1gal.jpg

banksy2.jpg

kissingcoppers.jpg

ladderboy.jpg

monkey.jpg

Näihin normaalinkin sukankuluttajan on suhteellisen helppo päästä sisälle, koska jokaisessa teoksessa on olemassa jonkinlainen punchline ja ne on toteutettu sellaisessa muodossa, että se myös menee jakeluun melkein kenelle tahansa.

Graffiteissa on melko harvoin mitään viestiä. Eivät niiden tekijät yritä sanoa kenellekkään yhtään mitään harvoja poikkeuksia lukuunottamatta. Kyse on puhtaasti tyylistä ja teoksen visuaalisista arvoista.
xl8r

#52 • • xl8r synkistelyä suu korvasta korvaan

Jone, 12.6.2007 11:28:
Kyllä mä väitän. Mikään yhteiskunnallinen taho ei näin vuonna 2007 tue pennilläkään tai muuten avustamalla urbaania taidetta, sen tekijöitä ja siitä kiinnostuneita nuoria.

http://www.urb-kiertueella.net . Ei saa väittää jos ei oo faktoja tiedossa.

--
http://xl8r.com

perspektiiviä pitäisi voida ostaa ja nauttia suonensisäisesti -- Erlend Loe

Jone

#53 • • Jone Archibald Haddock

xl8r, 12.6.2007 11:45:
http://www.urb-kiertueella.net . Ei saa väittää jos ei oo faktoja tiedossa.

Saa toki, mutta silloin antaa itsestään vähän tyhmän vaikutelman. *vink*

Ok, vaikkakaan URBin jutut eivät ole ihan sitä mitä itse haluaisin nähdä, niin supportia niillekin. Ongelma noissa on karkeasti se, että ne eivät auta graffitien maalaajia mitenkään vaan tarjoavat ainoastaan asiasta mitään tietämättömille nuorille tavan tutustua asiaan yhtenä päivänä muutamalla paikkakunnalla - joka toki sekin on ehdottomasti tyhjää parempi juttu.
Wolverine

#54 • • Wolverine
OT: se pitkä seinäpätkä ku mentii metrolla aikanaan itikseen joka oli täynnä graffitei oli vitun makee.
pirpeli

#55 • • pirpeli
Laitanpa esille vielä yhden mun suosikin, Jacen töitä (ei ihan Banksyn vertasta, mutta hauskoja kyl)

jace_hell.jpg

jace26.jpg

e2fc8e1071.jpg

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

calvin

#56 • • calvin
Graffitit hyvintoteutettuna ovat ehdottomasti taidetta ja tuovat mukavaa piristystä ankeaan harmauteen.

Kun taas tagit ja muut räpellykset eivät silmää miellytä , ne vaan kuuluvat oleellisesti graffitikulttuuriin.
Jone

#57 • • Edited Jone Archibald Haddock
Tyhmimmillään meininki voi sit olla tätä ->(1), (2).

Ihan selvyyden vuoksi mainittakoon, että näitä tyyppejä pitävät täysinä pahveina myös graffiteja maalaavat ihmiset ja jopa VR:n turvallisuuspäällikkö sanoo ansiokkaasti ettei tällä hommalla ole oikeastaan mitään tekemistä graffitien kanssa.

Ei kyl mee ihan jakeluun et mitä Stroganoffin ja sen "Finnish Graffiti Examination Crewn" (<-*lmao*) päässä on liikkunut.
Dementation

#58 • • Dementation wednesday?

Jone, 11.6.2007 19:37:
Kiitos - on mukavaa ettei ihan aina tarvitse seisoa yksin rintamassa, joten arvostusta supportista. Alan olemaan liian vanha leikkimään Don Quijotea ja tuulimyllyjä.

Vaikka olisitkin varmasti söpö joku pölynimurin putki toisessa kädessä ja pölykapseli toisessa, päässäs kattila ja allas joku keinuhepo, niin ei sun tarvii leikkiä Don Quijotea, eli saako teiltä semmosta "moottoripyöräilijän vaimo paitaa" jossa lukis SUPPORT ja Jone? *lmao*

--
Verba volant, scripta manent {Sanat lentävät, kirjoitettu pysyy}
Quod scripsi, scripsi {Minkä kirjoitin, sen kirjoitin}
Dixi, et animam levavi {Olen puhunut ja huojentanut mieleni}