Kirjoittaminen foorumille

21 posts, 2 pages, 8,487 views

toma

Posts: 2,009

#1 • • toma Tototoototo
Olen erityisesti täällä Klubituksessa huomannut, että monien
tapa kirjoittaa forumille tuntuu olevan jotain tajunnanvirta-
tekniikan tapaista. Ei kappalejakoa, ei juurikaan väli-
merkkejä, ei välejä lauseiden välissä, joka toinen lause
päättyy kolmeen pisteeseen jne. En haluaisi moittia ketään,
mutta tuollaista tekstiä on hyvin vaikeaa, pitempänä lähes
mahdotonta lukea.

Kirjoittavatko ihmiset täällä tahallaan vuodatuksenomaisesti
ja kelailevasti, vai onko kyseessä pelkkä laiskuus? Kirjoituksen
ulkoasun ei pitäisi olla sellainen että ymmärrettävyys kärsii...

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

efo

Posts: 1,908

#2 • • efo Laserpoint
Kylhän se teksti välillä menee vähän ihcuiluksi mitä täällä näkee. Itse ainaki otan "rennosti" kirjottamisen kanssa täällä klubbarissa, platinum onkin sitten asia erikseen*igor*
En yksinkertaisesti jaksa hiota tekstiä viimesen päälle enkä näe syytä miksi pitäisi.

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

milla

Posts: 3,699

#3 • • milla
joo, samma här. En kauheesti mieti tekstin ulkoasua(tai sisältöä*nauraa*). Otan tän paikan muutenkin enemmän hengailun kannalta kuin vakavasti. ja se on kivaa! *ihkuplursydänjeepushalmoi*
trikSain

Posts: 156

#4 • • trikSain
Mielestäni se riippuu, jos kirjoittaa johonkin purkka-foorumiin, niin mikäs siinä, mun puolesta kirjoitus saa olla vaikka millaista höttöä. Kuitenkin kirjoitettaessa vakavampaa asiaa, olisi mielestäni suotavaa käyttää ainakin hiukan eheämpää kirjoitusasua. En puhu mistään täydellisestä kirjakielestä, enhän tuota osaa itsekään, mutta välillä lukiessani foorumia, eteeni ilmestyy tekstiä, jonka kirjoittaja voisi hyvin olla ala-, yläasteelta.

Lisäksi nykyään on tekstiviestikieli, puhekieli tunkeutumassa kirjoitettuun kieleen. Vielä emme ole siinä pisteessä, että puhekielellä kirjoitettaisiin kirjoja, mutta koitan ainakin osaltani pitää "hyvää" kieltä yllä ja kirjoittaa eri foorumeihin mahdollisimman asiallisesti.

Yhteenveto: Puhekielestä saa tulla ja tuleekin vaikutteita kirjoitettuun kieleen. Mielestäni kielen tulee kehittyä, mutta puhekieli ja kirjakieli tulisi pitää erillään.

--
"The bass is so loud, disturb your neighbour."

milla

Posts: 3,699

#5 • • milla
trix:

Mielestäni se riippuu, jos kirjoittaa johonkin purkka-foorumiin, niin mikäs siinä, mun puolesta kirjoitus saa olla vaikka millaista höttöä. Kuitenkin kirjoitettaessa vakavampaa asiaa, olisi mielestäni suotavaa käyttää ainakin hiukan eheämpää kirjoitusasua. En puhu mistään täydellisestä kirjakielestä, enhän tuota osaa itsekään, mutta välillä lukiessani foorumia, eteeni ilmestyy tekstiä, jonka kirjoittaja voisi hyvin olla ala-, yläasteelta.

Lisäksi nykyään on tekstiviestikieli, puhekieli tunkeutumassa kirjoitettuun kieleen. Vielä emme ole siinä pisteessä, että puhekielellä kirjoitettaisiin kirjoja, mutta koitan ainakin osaltani pitää "hyvää" kieltä yllä ja kirjoittaa eri foorumeihin mahdollisimman asiallisesti.

Yhteenveto: Puhekielestä saa tulla ja tuleekin vaikutteita kirjoitettuun kieleen. Mielestäni kielen tulee kehittyä, mutta puhekieli ja kirjakieli tulisi pitää erillään.



nojoo oot varmaan oikeassa. kyl mäkin yritän asiallisiin topikkeihin suhtautua asiallisesti. toisaalta en pidä omia käyttäytymismallejani mitenkään esimerkillisinä, eli saatan sekoilla väärässä paikassa ehkä joskus jos siltä tuntuu.
trikSain

Posts: 156

#6 • • trikSain
Siis sekoilu on jjust jees, kuka sitä nyt asiallinen jaksais koko ajan olla... Mut ajoitus on tärkeää, joskus vääräkin ajoitus. ;)

--
"The bass is so loud, disturb your neighbour."

efo

Posts: 1,908

#7 • • efo Laserpoint
Kylhän se välillä alkaa keittää et on ihan asiallinen aihe josta keskustellaa asiallisesti, sit yht'äkkiä sinne ilmestyy jotai "0nx zUl N11nq j0t41 45i4a?????!!!!!11" tekstiä. Mut eipä tässä foorumissa sentään kait mun nähden menty niin pitkälle? Semmonen enemmän ihkuilu ja iloisuus vallitsee tässä foorumissa joka on mun mielestä ihan hyvä, voi itekki ottaa*purr*

--
http://www.djefo.com/

The only thing neccessary for the triumph
of evil is for the good men to do nothing
-Edmund Burke

Kolera

Posts: 4,256

#8 • • Kolera Rumaahinen/Höpötompsu/Mielikuvitukseton vittupää
Oon kyllä yks pahimmista pötköönkirjottajista mitä löytyy eikä välimerkeistä ole tietoakaan *hih* Siksi olen joskus kaipaillu sitä esimulgasumahollisuutta kirjotuksellee. Ni tajuis joskus ees jotenkin erotella tekstit toisistaan. Lukion äidinkielen prelluistaki sain sen verta pisteitä, et sillä ei ollu päässy viimosee 10vuotee läpi, että näin tällä kertaa.
Onneksi ei mulloo koskaa mitää sanottavaa ni ei se paljoo häirihe muita.

[muokattu 11.4.2003 11:22]

--
KESÄ TULEE JA KAIKKI KUOLEE!
Itsemurha lopettaa vittuilun!
no drugs, Im just kännissä

Jussi Soro

Posts: 6,385

#9 • • Jussi Soro choon!
Hymiöitä (tai siis gremlineitä) vois kans käyttää sillai kun niitä kuuluu, eli selventämässä lausetta, eikä siten *uuh* että niitä *blush* on joka välissä *dissaa**iloinen**dissaa* siten ettei kukaan enää ymmärrä *ökkö**ökkö**ökkö**ökkö**ökkö* sanoman sisältöä.
Jussi Soro

Posts: 6,385

#10 • • Jussi Soro choon!
Avernian:


*shrug* kyllä mä ainakin ymmärrän 99 prosenttia hymiöidyistäkin viesteistä.


Kyllähän ne ymmärtää suurimmaks osaks, mut välillä joutuu miettiin et mitä toinen tarkottaa, kun samassa viestissä on *plur* ja *dissaa* peräkkäin.
toma

Posts: 2,009

#11 • • toma Tototoototo
trix

:Mielestäni se riippuu, jos kirjoittaa johonkin purkka-foorumiin, niin mikäs siinä, mun puolesta kirjoitus saa olla vaikka millaista höttöä. Kuitenkin kirjoitettaessa vakavampaa asiaa, olisi mielestäni suotavaa käyttää ainakin hiukan eheämpää kirjoitusasua. En puhu mistään täydellisestä kirjakielestä, enhän tuota osaa itsekään, mutta välillä lukiessani foorumia, eteeni ilmestyy tekstiä, jonka kirjoittaja voisi hyvin olla ala-, yläasteelta.



milla

nojoo oot varmaan oikeassa. kyl mäkin yritän asiallisiin topikkeihin suhtautua asiallisesti. toisaalta en pidä omia käyttäytymismallejani mitenkään esimerkillisinä, eli saatan sekoilla väärässä paikassa ehkä joskus jos siltä tuntuu.



Tossa sitä pointtia on vähän tavoitettu. Eli voit kirjoittaa rentoa tekstiä, jopa
puhekieltä jos huvittaa, mutta olisi hyvä pitää edes peruskieliopista kiinni jos
haluaa tulla ymmärretyksi. Oikeasti vakavamielisissä / syvällisissä topikeissa
mun on tosi vaikea suhtautua vakavasti kirjoittajaan jolla ei näytä olevan mitään
hajua kirjoittamisen säännöistä. Ja vaikka yrittäisinkin lukea sellaisia postauksia,
ei siitä usein tule yhtään mitään, koska tekstistä on niin vaikea saada selvää.
20 riviä yhteen putkeen "..." lauseiden erottimena ilman väliä on painajaismainen
lukukokemus.

Ja vaikka sullakin milla puuttuu esim isot alkukirjaimet, ei sillä ole väliä, koska
lauseet on eroteltu selkeästi. Tollaisesta tekstistä saa jo hyvin selvän.

"Saatan sekoilla väärässä paikassa jos siltä tuntuu" *nauraa*
Jep jep *plur*

[muokattu 11.4.2003 12:07]

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

[Nuclear]

Posts: 5,855

#12 • • [Nuclear] el aprendiz
toma:

"..." lauseiden erottimena ilman väliä on painajaismainen lukukokemus.



No mutta sehän oon mä*blush*

--
"Onnellisen miehen talossa asuu järjestys" - Kiinalainen sananlasku

UnityF

Posts: 15,721

#13 • • UnityF joo just se
Mä myönnän että kirjoitan vällillä/aika usein varmaan tosi epäselvästi...*blush*
Mut toivottavasti joku saa selvää mitä höpisen. *iloinen*
r0n

Posts: 2,258

#14 • • r0n d a n c e m a c h i n e s
Mua ärsyttää suunnattoman paljon, jos ei pilkkuja (saati pisteitä) käytetä. Tekstistä ei saa mitään selvää. On myös ikävää lukea jos kirjoittaja jatkuvasti lisää pisteitä peräkkäin, tai käyttää huutomerkkiä/huutomerkkejä jokaisen lauseen päättämiseen.

Toki saa kirjottaa puhekielellä, ite kirjotan kirjakielellä harvemmin.

-Hymiöitten käyttöä voisi rajoittaa.
-pilkut käyttöön
-aina ei tartte huutaa!!!
-ja mitä niihin liiallisiin pisteisiin tulee....jotain tolkkua....oikeesti

*hymy*

--
6er reihe

keisha

Posts: 1,394

#15 • • keisha bullet with butterfly wings
olen toman kanssa samoilla linjoilla. tosin itse pieniin kirjaimiin jämähtäneenä sekä pilkkusäännöt unohtaneena kirjoitan aika monotonisen näköistä tekstiä mutta yritän sentään välttää pahimpien ällöpyllyihkupihkuhaliräpspusimoi-kliseet ja hymiöryppäät sekä huutomerkkikasautumat. mutta mitäpäs sitä mongertamaan jos topikin aihekin oli jotakin akselilla mitä söin tänään tms, siellä ehkä sallittakoon pienet laiminlyönnit. ja pakko todeta että joistakin topikeista löytyy oikeasti nautittavia postauksia joihin syventyy ilokseen ja mielenkiinnolla seuraa niitä, vaikkei itse pystyisikään tuomaan keskusteluun mitään uutta ja syväluotaavaa.

te nimeltämainitsemattomat; tehkää edelleen päiväni. kiitos.

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

toma

Posts: 2,009

#16 • • toma Tototoototo
kei:

olen toman kanssa samoilla linjoilla. tosin itse pieniin kirjaimiin jämähtäneenä sekä pilkkusäännöt unohtaneena kirjoitan aika monotonisen näköistä tekstiä mutta yritän sentään välttää pahimpien ällöpyllyihkupihkuhaliräpspusimoi-kliseet ja hymiöryppäät sekä huutomerkkikasautumat. mutta mitäpäs sitä mongertamaan jos topikin aihekin oli jotakin akselilla mitä söin tänään tms, siellä ehkä sallittakoon pienet laiminlyönnit. ja pakko todeta että joistakin topikeista löytyy oikeasti nautittavia postauksia joihin syventyy ilokseen ja mielenkiinnolla seuraa niitä, vaikkei itse pystyisikään tuomaan keskusteluun mitään uutta ja syväluotaavaa.

te nimeltämainitsemattomat; tehkää edelleen päiväni. kiitos.



Vaikka sullakin on kohtuu selkeää tekstiä, se selkenisi vielä
rutkasti lisää jos käyttäisit isoja kirjaimia ja kappalejakoa.
Kyllähän tostakin toki selvän saa, mutta jos vähänkin pitempiä
postauksia pitäisi lukea ajatuksella, se olisi kyllä turhan
rasittavaa.

Tietysti useissa topikeissa tällaisella ei ole mitään väliä, ja on
jopa tavallaan ihan hyvä että klubitus on pääosin epäformaali
ja letkeä, mutta heti kun kyseessä on jokin vakavampi ja
syvällisempi topikki, ainakin mun lukunautinto putoaa lähes
nollaan jos joudun kahlaamaan huonosti kirjoitettujen postausten
läpi. Ja se on ikävää, sillä usein niissäkin postauksissa on
paljon oikeasti hyviä ja mielenkiintoisia mielipiteitä.

Mutta se mitä oikeastaan haluaisin sanoa on: viestin ulkoasu
merkitsee myös. Jos haluaa todella saada pointtinsa perille
kannattaa myös tällaisiin seikkoihin panostaa.

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

keisha

Posts: 1,394

#17 • • keisha bullet with butterfly wings
toma:



Mutta se mitä oikeastaan haluaisin sanoa on: viestin ulkoasu
merkitsee myös. Jos haluaa todella saada pointtinsa perille
kannattaa myös tällaisiin seikkoihin panostaa.



Hmmm. Tuli oikein huono omatunto, siis minulle kuitenkin kympin äidinkielen oppilaalle ja ikuiselle pilkunnussijalle. Olkoon siis, isot kirjaimet käyttöön. Kunhan ei unohdu tuo caps lock päälle :)

Toma, toivottavasti olet nyt tyytyväinen!

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

toma

Posts: 2,009

#18 • • toma Tototoototo
kei:

toma:
Toma, toivottavasti olet nyt tyytyväinen!



*plur*

Toivon vain että ihmiset eivät suhtaudu "nipottamiseeni"
väärällä tavalla. ;)

--
In science one tries to tell people, in such a way as to be understood by everyone, something that no one ever knew before. But in poetry, its the exact opposite. -P.A.M. Dirac

keisha

Posts: 1,394

#19 • • keisha bullet with butterfly wings
toma:

kei:toma:
Toma, toivottavasti olet nyt tyytyväinen!

*plur*

Toivon vain että ihmiset eivät suhtaudu "nipottamiseeni"
väärällä tavalla. ;)


"Nipottamisesi" imo on yleensä mitä järkevintä ja aiheellista.*piis*

edit: typo

[muokattu 16.4.2003 17:23]

--
Nothing will benefit human health and increase the chances for survival of life on earth as much as the evolution to a vegetarian diet. (Albert Einstein)

Avatar
#20 • • Opettaja Guest
Älköön kukaan myöskään laiminlyökö puolipistettä (;), jonka avulla tekstiin saadaan huomattavasti lisää väriä.

Olisi myös hyvä välttää vieraskielisten sanojen kuten: House, Trance, Plur jne... käyttöä tekstissä.

Muistakaa kappalejako ja selkeä alustus; sisällyluottelo on myöskin suotava.


*plur*... Ne sekopääviestit (kuten kaikki Kuilulta) on Taidetta *nauru*