Kiipeily ja sen harrastaminen

16 posts, 1 page, 7,849 views

Garo

Posts: 446

#1 • • Garo #jake
Tässä tälläinen yleisthreadi kiipeilystä, kalliokiipeilystä, varusteista, paikoista ja ylipäänsä sen harrastamisesta.

Itse kävin kuukausi sitten kalliokiipeilyn alkeiskurssin, jossa opetettiin perusteet yläköysiankkureiden tekemisestä yms. Nyt pitäisi vielä löytää jostain aktiivista kiipeilyseuraa: Löytyykös klubituksesta innokkaita kalliokiipeiliöitä Helsingin liepeiltä jotka ottaisi untuvikon mukaan kiipeilyretkelle? =)

- Garo
tomii

Posts: 3,594

#2 • • tomii kallion herttua

Garo, 9.6.2007 11:21:
Tässä tälläinen yleisthreadi kiipeilystä, kalliokiipeilystä, varusteista, paikoista ja ylipäänsä sen harrastamisesta.

Itse kävin kuukausi sitten kalliokiipeilyn alkeiskurssin, jossa opetettiin perusteet yläköysiankkureiden tekemisestä yms. Nyt pitäisi vielä löytää jostain aktiivista kiipeilyseuraa: Löytyykös klubituksesta innokkaita kalliokiipeiliöitä Helsingin liepeiltä jotka ottaisi untuvikon mukaan kiipeilyretkelle? =)

- Garo



Missä tollasia kursseja pidetään ja mitä maksaa? (löytyis varmaan netistäkin infot ettimällä, mutta oon laiska *vink*) Ja tämä kurssi oli siis ihan oikeissa olosuhteissa kiipeilemiseen? Tarviiko muuten seinäkiipeilyyn käydä mitään kurssia, vai päästääkö ne ihan rookietkin kiipeilemään?

--
reivaan kunnes kuolen

josbe

Posts: 1,982

#3 • • josbe suomalainen juhlakinkku
<3
Garo

Posts: 446

#4 • • Edited Garo #jake

tomii,
Missä tollasia (kalliokiipeily) kursseja pidetään ja mitä maksaa? (löytyis varmaan netistäkin infot ettimällä, mutta oon laiska *vink*) Ja tämä kurssi oli siis ihan oikeissa olosuhteissa kiipeilemiseen? Tarviiko muuten seinäkiipeilyyn käydä mitään kurssia, vai päästääkö ne ihan rookietkin kiipeilemään?



Itse kävin Tapanilan kiipeilykeskuksessa (www.kiipeilykeskus.com), hintaa oli 80 euroa ja kurssi kesti yhden päivän. Ei siis mitään ihan ilmaista lystiä. On totta, että vastaavat asiat voisi ihan hyvin opiskella kaverin opastuksella, mutta itse menin mielummin kurssille, koska siellä asiat oppii varmasti turvallisesti.

Käytännössä kurssi alkoi (muistaakseni) 0900 aamulla, jolloin tavattiin Kehä 3:sen Ikean parkkipaikalta, josta käveltiin läheiselle kalliolle, missä kurssi kesti klo 1700 asti. Kurssilla opetettiin laskeutuminen, yläköysiankkurin rakentaminen puihin yms, laskeutuminen pultatulle yläköysiankkurille ja siihen kytkeytyminen, sitten kiivettiin pari tuntia ja lopuksi vielä opetettiin yläköysiankkurin purkaminen oikeaoppisesti. Joka välissä sopivasti vinkkejä ja "tee näin" / "älkää tehkö näin" -juttuja.

Seinäkiipeilyssä on vähemmän opettelemista kuin kalliokiipeilyssä. Tosiasiassahan Suomessa ei tarvita mitään virallisia lupia harrastaa kiipeilyä, eli mikään ei estä asioiden opettelemista itse. Kiipeily tapahtuu aina omalla vastuulla, mutta useat "vakavastiotettavat" sisäkiipeilypaikat vaativat kiipeilijöiltä näyttökokeen, jossa näytetään työntekijälle, että kiipeilijä osaa vaadittavat perusasiat.

Jos vielä tarkennetaan, niin itse kiipeäminen ei vaadi *mitään* osaamista, edellyttäen että kiipeilijän kanssa on osaava kaveri joka varmistaa että valjaat ja solmut tehdään oikein, sekä varmistaa kiipeilijää. Itse varmistaminen vaatii hieman tekniikkaa ja harjoittelua, enkä itse ainakaan luovuttaisi henkeäni täysin tuntemattomalle varmistajalle, jota en ole koskaan nähnyt ennen varmistavan.

Mut edelleen, kalliokiipeilyseuraa vailla. Omat kamat löytyy =)

- Garo
_samppa

Posts: 89

#5 • • _samppa
Stadin lähistöltä et kiipeilyseuraa saa, ainakaan allekirjoittaneesta siis. Mutta jos tulet tai joku muu klubituksen kiipeilevistä ihmisistä tulee joskus Tampereelle päin, niin lähden mielelläni näyttämään paikkoja. Mahtava laji, päivätyö vaan häiritsee hieman turhan paljon harrastamista...

Mitä tulee kiipeilykursseihin, niin Tapanilan kiipeilykeskuksen lisäksi eri paikkakuntien kiipeilyseurat järjestävät noita kursseja. Seurojen kurssit saattavat jopa olla hieman halvempia... Suomen kiipeilyliiton sivut - http://www.climbing.fi/ - auttavat eteenpäin. Kiipeilyseuraa kannattaa myös kysellä sloupin www.slouppi.net keskustelupalstalta.

--
pleasure little treasure

plink

Posts: 1,405

#6 • • plink team paska

tomii, 9.6.2007 11:28:
Tarviiko muuten seinäkiipeilyyn käydä mitään kurssia, vai päästääkö ne ihan rookietkin kiipeilemään?



ei tarvii mitään kursseja, jos joku opettaa käyttämään varmistuslaitteita. kumpulassa ja tapanilassa joutuu tosin käymään evaluoinnissa, jos ei ole todisteita mistään kursseista esittää (viikottaiset evaluointiajat löytyvät mestojen kotisivuilta). myllypurossa ei kysellä mitään, mutta kamoja vuokratessa voi tosin joutua osaamistaan todistelemaan (ehkä, en tiedä varmasti koska en ole vuokrannut).

kalliokiipeilyä en ole ikinä koittanut, mutta se vois olla ihan hauskaa, kunhan joku osaa kyhätä sellaisen yläankkurin mihin uskaltaa luottaa. ;P

--
en ollut paikalla silloin kun seksikkyys keksittiin.

Avatar
#7 • • hyperventilaatio Guest
Kiivetähän voi tietenkin kuka vain, noiden peruskurssien käyminenkään ei mitenkään välttämätöntä ole, kunhan on ekoilla kerroilla jonkin kokeneemman opastettavana ja huolella katsotaan että kaikki tehdään oikein. Jos ei mene kurssille, vaan oppii kaverilta, on kokeneemman vastuulla, että "oppilas" ihan oikeasti sisäistää ja osaa solmut ja varmistamisen, tarvittaessa sitten toistetaan niin kauan että _varmasti_ osataan. Varsinkin varmistamista kannattaa seurata aluksi, hommaan kyllä tottuu nopeasti, mutta kokemuksen mukaan ihan ekoilla kerroilla menee helposti kädet "solmuun" ja jarrukäsi ei aina ookaan köydessä kiinni (kokeneempi voi myös pitää aluksi kiinni siitä köyden jarrupäästä, varmuuden vuoksi). Perusjutut on kuitenkin hirmuisen yksinkertaisia, ja muutamalla "älä tee näin" -vinkillä päästään jo aika pitkälle.

Yläankkureistakin sen verran, että aika monella kalliolla on valmiiksi pultatut yläankkurit, joiden käyttäminen on monessa mielessä erittäin suotavaa. Ovat ensinnäkin useimmiten niin pomminvarmoja kuin ylipäätään voi ankkurit olla, toiseksi ovat yleensä reittiin nähden sopivalla linjalla ja kolmanneksi vähentävät esimerkiksi puuston vaurioita, kun jokainen ei niihin ala omia ankkureitaan rakentelemaan. Ankkurille mennessä kannattaa sitten jotenkin varmistaa (sitoa itsensä köyteen ja köysi vaikka puun ympärille), jos on olemassa putoamisen vaara köyttä kiinnitettäessä.

Tuota kunnollisen varmistamisen tärkeyttä ei voi mun mielestä ylikorostaa.

*piis*
kovas

Posts: 1,522

#8 • • kovas Kristo
oon täs jo jonkin aikaa suunnitellut lähteväni jollekin kurssille, mut en o vammaisuuttani saanu mitään aikaiseksi..
kullannuppu

Posts: 259

#9 • • kullannuppu
Mulla on ollut jo pari-kolme vuotta kiipeilykamat, luomukettu kiipeilee intohimoisesti mutta itse en ole vielä ollut niin innostunut touhusta, sillä olis kiva lähteä kiipeilemään sillein, että mukana olis enemmän samantasoisia (eli yhtä aloittelijoita) kuin minä. Olisko kiinnostunutta porukkaa lähteen joskus meidän kanssa kallioille kiipeämään? Peruskamat olis kyl hyvä olla olemassa (kengät, valjaat ja varmistusvehje).

*hihu*

--
^_^

La Petite

Posts: 1,160

#10 • • La Petite Killed by selfish game, burned by acid rain...
kävin kerran opiskeluaikana liikuntatunnilla kiipeilemässä, kiipesin seinän ylös asti ja sit laskeuduin alas. Alhaalla ohjaaja sanoi: "Mitä" Onks sulla rakennekynnet?! Miten sä pääsit niillä mihinkään kiipeemään?!"
*nauru* oon niin naisellinen sit vissii *hahjust*

--
Rem tene, verba seqventur

Garo

Posts: 446

#11 • • Garo #jake

kullannuppu, 13.6.2007 14:26:
Mulla on ollut jo pari-kolme vuotta kiipeilykamat, luomukettu kiipeilee intohimoisesti mutta itse en ole vielä ollut niin innostunut touhusta, sillä olis kiva lähteä kiipeilemään sillein, että mukana olis enemmän samantasoisia (eli yhtä aloittelijoita) kuin minä. Olisko kiinnostunutta porukkaa lähteen joskus meidän kanssa kallioille kiipeämään? Peruskamat olis kyl hyvä olla olemassa (kengät, valjaat ja varmistusvehje).

*hihu*



Täältä sitä kiinnostusta löytyy, milloinkas olisi hyvä päivä? Itse kävin tänään täydentämässä varustesettiäni ostamalla sormiteippiä (~3.50 eur) ja kypärän (55 eur).

- Garo
kilobitti

Posts: 2,419

#12 • • Edited kilobitti 1-2-3 techno
Kiipeily oli se ykkösjuttu reilut 3 vuotta, kunnes teatterin tekeminen teki sen aikataulullisesti mahdottomaksi. Nyt heinäkuussa ois tarkoitus palata seinille n. 6kk tauon jälkeen....aion puristaa viimeisetkin vedet kivistä*vink*

Kaiken kaikkiaan aivan mahdottoman hieno laji. Kehittää voimaa, notkeutta, kehonhallintaa, kordinaatiota, ajattelua paineen alla, ajatusten hallintaa, rentoutta ym. ym. ym.....samalla, kun se on ihan älyttömän hauskaa. Omiin huippuhetkiin kuuluu ehdottomasti viime syksynä Havukalliolla yläköydellä kiipeämäni E-mäntä(7-) - kyseinen reitti oli alusta loppuun täysin mun voima- ja taitotason maksimissa, ja pääsin tokalla yrittämällä ylös:)

--
I´m serious as cancer, when I say rhythm is a dancer - Snap, 1993

¡ Previous post about a year ago !
mikko a

Posts: 253

#13 • • mikko a further
*bumb*

kevät koittaa ja kalliot sulaa... vieläkö klubituksen kiipeilijät on hengissä??

itselle osu ja uppos tossa sisäseinällä kokeilu taas n. 15vuoden (!!!) tauon jälkeen ja niin siistiä se oli että piti omat kamat ostaa. vielä kun työkavereista muutama on oikein enemmänkin harrastanut niin kiipeilyseuraakin saa melko iisisti. tarkoitus olisi käydä tamperelaisen Vertikaalin kalliokiipeilyn peruskurssi nyt kesän alla ja sitten ei muuta kuin peto irti... :D
_samppa

Posts: 89

#14 • • _samppa

mikko a, 29.3.2009 20:40:
*bumb*

kevät koittaa ja kalliot sulaa... vieläkö klubituksen kiipeilijät on hengissä??

itselle osu ja uppos tossa sisäseinällä kokeilu taas n. 15vuoden (!!!) tauon jälkeen ja niin siistiä se oli että piti omat kamat ostaa. vielä kun työkavereista muutama on oikein enemmänkin harrastanut niin kiipeilyseuraakin saa melko iisisti. tarkoitus olisi käydä tamperelaisen Vertikaalin kalliokiipeilyn peruskurssi nyt kesän alla ja sitten ei muuta kuin peto irti... :D



No ollaanhan me hengissä, rampoja vaan :/. Mut jos sais ton sormen jännevamman kuntoutuun kevään kuluessa...

--
pleasure little treasure

mandalafreak

Posts: 82

#15 • • mandalafreak
Itse oon alotellut tässä tutustumaan puukiipeilyyn valjailla ja köysillä... eli puuhun, puissa ja puista toisiin ja tätä rataa. Pääsee puuhun vaikka eka oksa ois kuin korkeella, ja puissa on kivaa :) Rakentelen samalla puumajaan jatkoa riippusillan muodossa.
mikko a

Posts: 253

#16 • • mikko a further
hu-aa!

aika hulppee fiilis kun pitkän / pitkähkön hieromisen jälkeen saa kiipeilyllisen ongelman ratkaistua.
(okei näin alkumetreillä ei ongelmat oo toki mitään isoja mutta kuitenkin...)