Huijauspalveluviestit

10 posts, 1 page, 2,731 views

Amuck

#1 • • Edited Amuck dub-i-dub
Keväällä kännykkään alkoi tippua salamyhkäisiä palveluviestejä numerosta 173171: "Soittoaani Klubi: Kiitos kun ilmottauduit jäseneksi. Avaamalla juuri tulleen WAP Push viestin, voit ladata palvelutuotteesi." Mihinkään soittoääniklubiin en ole todellakaan liittynyt, en ole edes tilannut yhtäkään soittoääntä, enkä avannut näitä wap-viestejä. (edit. Säädin puhelimesta vielä palveluviestien käytön pois päältä, jolloin sain vain niistä ilmoittavia tekstiviestejä.) Kuitenkin puhelinlaskulla oli "hauska" yllätys: näistä palveluviesteistä oli veloitettu pari euroa kappaleelta. DNA:n asiakaspalvelu ei tiennyt yhtään mitään, vaan käski maksaa tilatut palvelut kiltisti.

Aloin googlailemaan asiaa, ja Suomi24:n keskusteluista löytyi valitusta samasta aiheesta. Jäljet johtivat firmaan nimeltä Venista, jonne yhteyttä ottamalla saisi kuulemma rahansa takaisin. Laitoin spostia, ja parin päivän päästä joku Mikko vastasi selitellen häiriöitä järjestelmässä ja pyytäen osoitettani, jotta voisivat lähettää hyvityksen. Siis osoitettani, rahat nähtävästi tulevat kirjekuoressa? :D

Näitä tapauksia on nähtävästi aika paljon. Onko joku muu klubituslainen päätynyt tälle tekstiviestilistalle? Pitäisikö olla lammasmaisesti hiljaa ja tyytyväinen kun (jos) rahat tulevat, vai onko tässä syytä rikosilmoitukseen?

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Amuck

#3 • • Amuck dub-i-dub

polly, 21.5.2007 11:12:
rikosilmoitus kehiin.

Mutta onko siinä mitään käytännön mahdollisuutta että tälle firmalle tulisin jonkinlainen rangaistus? Rahathan on palautettu heti kun olen valittanut.

--
Pyhä on sekä pohjattoman syvää että pohjattoman hauskaa. Jos totuutesi ei saa sinua nauramaan, kyseinen totuus saattaa olla perseestä.
-Aukikco

Jussi Soro

#4 • • Jussi Soro choon!

2la, 21.5.2007 11:36:
Mutta onko siinä mitään käytännön mahdollisuutta että tälle firmalle tulisin jonkinlainen rangaistus? Rahathan on palautettu heti kun olen valittanut.

Mikäli vastaavaa tapahtuu enemmänkin, niin uskoisin että firman elinikä tulee olemaan hyvinkin lyhyt.
Apo

#5 • • Edited Apo Asiallisen Profeetallinen Oppinut

2la, 21.5.2007 11:36:

Homma taitaa mennä kyllä rikoksen puolelle (petos tai sen joku lievempi versio). Suomessa kuluttajansuoja on ainakin vielä sillä kannalla että palveluihin pitää asiakkaan erikseen itse ilmoittautua eli käytäntö on "opt-in" eikä "opt-out".
Juhgu

#7 • • Juhgu Virnistelijä
Rikosilmoitusta kehiin juu. Kai tuossa ideana onkin että ihmiset eivät parin euron takia viitsi vaivautua, joten tuosta voidaan kertaluontoisesti tienata.

--
Mitään juuri kirjoittamaani ei ole sellaiseksi tarkoitettu.

Byproduct (live)

#8 • • Norb Guest
No huh! Moni ei varmaan edes huomaisi parin euron heittoa laskuissaan. En ainakaan minä! Haiskahtaa tosi oudolta myös se kun palauttavat rahat käteisenä. Todellakin teet ilmoituksen niin tommoset haaskat jäävät kiinni.
Amuck

#9 • • Amuck dub-i-dub
Rahat sitten tuli tänään. En tiedä mistä tuli, merkitsemätön kirjekuori ja leimassa lukee "reading mail centre". :D Sisällä 50 euron seteli ja "SMS SERVICES Venista Refund with compliments" -lappu. Ai miten niin hämärää. Kyllä tuo ihan oikealta rahalta näyttää.

--
-Aukikco