Bileet Lauantaina 19.5. Katajanokan sosiaalikeskuksella!

96 posts, 5 pages, 17,653 views

pirpeli

#41 • • Edited pirpeli

Anselmi, 18.5.2007 15:06:
Saattaa olla että olen väärässä, mutta eikö Pirpelin peräänkuuluttamat nuoret ja talon vallanneet nuoret ole jokseenkin eri ikäryhmää?

Et ole väärässä, mutta me ollaan Nuorisoasiainkeskuksessa sen verran joustavaa väkeä, että monessa tapauksessa(varsinkin tapahtumien järjestämisessä) vanhemmatkin nuoret ovat tervetulleita. Itse voin myydä jäsenkortin vaikka 2-kymppiselle, jos siitä on jotain hyötyä. Sille ja mulle. Ja varmasti tuolla valtauksessakin on mukana n.16-->ikäsiä..En oo varma tietenkään, mut kuiteskin.

edittii. Ja vielä ikävämpi on lukea näitä juttuja lehdestä sen takia, että ne meidän ikäryhmään kuuluvat saa sen kuvan, että heillekään ei ole tiloja. Kävijämäärät laskevat, taloja ajetaan alas, lopetetaan. Tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että nuoret eivät koe toimintaa mielekkääksi, eivätkä jaksa ottaa selvää. Lisäksi määrärahat pienenee ja kaikkea kun ei ilmaseksi saa(nuorille ois kiva järjestää retkiä ja muita juttuja, tarvikkeet maksaa jne...) :(

--
Autumn is a second spring when every leaf is a flower.
-Albert Camus-

sts

#42 • • sts Sama pyynti aitta!

snoxn, 18.5.2007 02:59:
-clips-

Psykebileit ja pihalla hiisaaminen oliki lupaavaa nuorisotoimintaa (vrt. siperia ;)

VALATU TOPIC!
ei ole koskaa messis

#43 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

Itse voin myydä jäsenkortin vaikka 2-kymppiselle, jos siitä on jotain hyötyä. Sille ja mulle. Ja varmasti tuolla valtauksessakin on mukana n.16-->ikäsiä..En oo varma tietenkään, mut kuiteskin.

Kauhea mekastus asiasta, vaikka ei ole tietoa.
mitäs jos osa onkin 30? tai 40?

--
next!

pirpeli

#44 • • Edited pirpeli

ei ole koskaa messis, 18.5.2007 15:18:
Kauhea mekastus asiasta, vaikka ei ole tietoa.
mitäs jos osa onkin 30? tai 40?

Totta hitossa mekastan, koska mun työtä ei arvosteta.
Ne 30-40veet saa sitte ihan rauhassa hillua siellä vallatuissa taloissa. Kunhan laittaavat mahdollisen jälkikasvunsa nuorisotaloille.

Ja sitä paitsi onhan mullakin tietoa. _Nuorille_ tuolla oltiin vaatimassa tiloja, eikä 30-40-vuotiaille. Joten tuon perusteella jopa minä osaan ajatella, että tässä haetaan 17-n.25-vuotiaille omaa tilaa.
Edelleen ne 3-4-kymppiset voi mennä vaikka...töihin. Tai jotain. :D

--
-Albert Camus-

sts

#45 • • sts Sama pyynti aitta!

pirpeli, 18.5.2007 14:59:
-clips-

Taisi tuo meidän nuori nouseva toivo Anton Sonin järjestää 13v:nä ensimmäiset reivinsä Pitskun nutalla. :)
ei ole koskaa messis

#46 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

pirpeli, 18.5.2007 15:20:

Ne 30-40veet saa sitte ihan rauhassa hillua siellä vallatuissa taloissa. Kunhan laittaavat mahdollisen jälkikasvunsa nuorisotaloille.

Ja sitä paitsi onhan mullakin tietoa. _Nuorille_ tuolla oltiin vaatimassa tiloja, eikä 30-40-vuotiaille. Joten tuon perusteella jopa minä osaan ajatella, että tässä haetaan 17-n.25-vuotiaille omaa tilaa.
Edelleen ne 3-4-kymppiset voi mennä vaikka...töihin. Tai jotain. :D

mä en usko että valtaajista monikaan on alle 20. en minäkään tiedä, mutta en usko että moni alle 17v:tä kiinnostaa joku valtaaminen tai on edes pokkaa siihen. sanoisin valtaajiä 20-30 -vuotiaiksi enemmänkin. yleensä aktivistiporukka on vanhemaa kuin jotain alaikäisiä, vaikka tokihan nuorempiakin on mukana, mutta tuskin niitäkään monia alle 16.

ja mä olen mielestäni nuori, vaikka 30 olenkin :) ei mulle ole kuin maksullisia mestoja!

--
next!

jont-fu

#47 • • jont-fu Kyny Prinssi

pirpeli, 18.5.2007 15:10:
edittii. Ja vielä ikävämpi on lukea näitä juttuja lehdestä sen takia, että ne meidän ikäryhmään kuuluvat saa sen kuvan, että heillekään ei ole tiloja. Kävijämäärät laskevat, taloja ajetaan alas, lopetetaan. Tämä johtuu vain ja ainoastaan siitä, että nuoret eivät koe toimintaa mielekkääksi, eivätkä jaksa ottaa selvää. Lisäksi määrärahat pienenee ja kaikkea kun ei ilmaseksi saa(nuorille ois kiva järjestää retkiä ja muita juttuja, tarvikkeet maksaa jne...) :(

Jos nuorisotalot eivät kiinnosta nuorisoa, niin onko vika nuorisotaloissa vai nuorissa? Kumpaakohan olisi helpompi muuttaa? Eikö teidän kannattaisi koittaa kehittää toimintaanne sen sijaan että vaan ulisette ja odotatte että nuoriso yhtäkkiä muuttaisi kiinnostuksiaan tai että "ylemmältä taholta" tulee joku uudistus? Tietenkin olet huolissasi työpaikkasi puolesta, enkä minä sitä haluaisi sinulta riistää. Viiden euron jässäri ei todellakaan ole mikään ongelma. Nuorilla on nykyisin aika paljon enemmän rahaa käytössään kuin silloin kun me oltiin 16-vuotiaita. Kotoa saa varmasti taloudellista tukea harrastuksille. Ehkä nuorisotalojen toiminta nykyisessä muodossaan ei vaan ole enää niin tarpeellista, tai sitten toiminta ei ole pysynyt ajan hermolla. Onko teillä graffiti-kurssi, baile funk- & grime-bileitä ja parkour-ryhmä? Kuulostais vähän katu-uskottavammalta kuin voikkari- ja saunailta.
Anselmi

#48 • • Anselmi And sell me

pirpeli, 18.5.2007 15:20:

Nuokkareissa ja vallatuissa taloissa on mun mielestä sen verran eri jengit, iän ja monen muun tekijän puolesta, jotta en näe että nää olis jotenkin ristiriidassa. Taitavat vain nimellisesti syödä toistensa kävijämääriä. Kummallekkin on paikansa ja kumpaakin tarvitaan.

En usko et talonvaltaajien vastustaminen tai dissaaminen mitenkään parantaa nuokkareiden kävijämäärä tilannetta, enemmänkin uskon että kannattais käyttää se siihen menevä energia toiminnan kehittämiseen jotta keksittäisiin kuinka tavoittaa nuoret takaisin nuokkareille. Talonvaltaajia on mun mielestä tilanteesta turha syyttää.
Se mitä Pirpeli on tässä kertonut huononevasta tilanteesta, on todella ikävä kuultavaa ja asia jolle
toivottavasti löydetään ratkaisu. On tärkeää että näille meidän tulevaisuuden toivoille löytyis jatkossakin nuokkarin kaltaisia paikkoja, joissa kasvaa fiksuiksi.

--
sen pituinen se

pirpeli

#49 • • Edited pirpeli

jont-fu, 18.5.2007 15:33:
Onko teillä graffiti-kurssi, baile funk- & grime-bileitä ja parkour-ryhmä? Kuulostais vähän katu-uskottavammalta kuin voikkari- ja saunailta.

No sinäpä sen sanoit! Jonen kanssa tuossa vedettiin katutaide-kurssia, mutta se lopetettiin hiljaisuudessa, koska OPS-porukka töhri ympäri kaupunkia. Ja Helsingin kaupungillahan on kuuluisa nollatoleranssi graffitin suhteen.Parkouria ei voi opettaa meillä,koska muutama pentu on jäänyt kiinni talojen katoilla todella vaarallisesti hyppiessään(ja näpistellessään samalla reissulla kaupoista). Capoeira-kurssilla käy 2 osallistujaa.

Luuletko, etten haluaisi järjestää tuollaista toimintaa? Ja tottakai nuoret haluaisivat. MUTTA. Kun ei vaan voi. Yliylhäältä tulee käsky, jonka perusteella voikkarisaunaillan pitäs vetää porukkaa.

Ja täs on just se, että ei ole pelkästään meidän vastuulla järjestää sitä toimintaa. Annamme tilat, apua ja olkapäätä. Nuorten _pitäisi_ itse osallistua ja ehdottaa. Jostain syystä(yleinen laiskuus ja saamattomuus) ne eivät sitä tee.

--
-Albert Camus-

ei ole koskaa messis

#50 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

Anselmi, 18.5.2007 15:36:
En usko et talonvaltaajien vastustaminen tai dissaaminen mitenkään parantaa nuokkareiden kävijämäärä tilannetta, enemmänkin uskon että kannattais käyttää se siihen menevä energia toiminnan kehittämiseen jotta keksittäisiin kuinka tavoittaa nuoret takaisin nuokkareille. Talonvaltaajia on mun mielestä tilanteesta turha syyttää.

Oikeastaan, jos vallatuissa taloissa on nuoria niin nuorisotyöntekijät voisivat mennä sinne hoitamaan asioitaan ja katsomaan mitä nuoret tekee yms. ehkä voisi sieltä oppia mitä nuorisotaloista puuttuu jne? :)

--
next!

ei ole koskaa messis

#51 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

pirpeli, 18.5.2007 15:37:

Luuletko, etten haluaisi järjestää tuollaista toimintaa? Ja tottakai nuoret haluaisivat. MUTTA. Kun ei vaan voi. Yliylhäältä tulee käsky, jonka perusteella voikkarisaunaillan pitäs vetää porukkaa.

turha siis syyttää valtaajia.

--
next!

pirpeli

#52 • • Edited pirpeli

ei ole koskaa messis, 18.5.2007 15:38:
ehkä voisi sieltä oppia mitä nuorisotaloista puuttuu jne? :)

Nuorisotaloilta puuttuu lupa käyttää päihteitä ja lupa tupakoida sisällä. Jos tää on se, mitä nuoret haluaa, niin mä vaihdan tällä sekunnilla ammattia.

edit. Jos tarkasti luet, en syytä valtaajia mistään,vaan enimmäkseen syytän kaupungin strategiaa, jossa on parannettavaa enemmän kuin spitaalisairaalassa. Tai no ok, syytän valtaajia laiskuudesta ottaa selvää asioista.

--
-Albert Camus-

ei ole koskaa messis

#53 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

pirpeli, 18.5.2007 15:44:
---
ehkä voisi sieltä oppia mitä nuorisotaloista puuttuu jne? :)

---

Nuorisotaloilta puuttuu lupa käyttää päihteitä ja lupa tupakoida sisällä. Jos tää on se, mitä nuoret haluaa, niin mä vaihdan tällä sekunnilla ammattia.

edit. Jos tarkasti luet, en syytä valtaajia mistään,vaan enimmäkseen syytän kaupungin strategiaa, jossa on parannettavaa enemmän kuin spitaalisairaalassa.

No ei nuo päihteet se pointti vaan enemmänkin se, että he saavat itse päättää mitä tekevät ilman että joku vahtii joka sekunti, että mennäänkö määräyksien mukaan. Tokihan lakia pitää kunnioittaa, mutta kuten sanoin toisaalla niin kun ei ne isommatkaan niitä niin kunnioita aina :)
Tokihan nuorisotalot joutuvat vahtimaan niitä tiukemmin koska muuten tulee valituksia ties mistä yms., mutta siinä juuri se pointti. Ei ole niin vapaata toimintaa.

--
next!

pirpeli

#54 • • pirpeli

ei ole koskaa messis, 18.5.2007 15:50:
Ei ole niin vapaata toimintaa.

Totta. Ei ole ei. On seinät(joiden värin ja koristuksen saisi tarvittaessa päättää itse, paitsi ei graffiteja, perkele*grr*), on nuoriso-ohjaajat, jotka omalla persoonallaan ja ammattitaidolla auttavat nuoria erilaisissa tilanteissa(kivoissa tai ikävissä), on mukavat sohvat ja tilat muutenkin(näihinkin saa vaikuttaa, jos vaan viitsii), on keittiö ruuanlaittoa varten, on kuntosali, kädentaitopaja, biljardi, iso sali tapahtumille, pihaa.

Vapautta ei ole.

--
-Albert Camus-

Anselmi

#55 • • Anselmi And sell me

---
Anselmi, 18.5.2007 15:36:

---

Oikeastaan, jos vallatuissa taloissa on nuoria niin nuorisotyöntekijät voisivat mennä sinne hoitamaan asioitaan ja katsomaan mitä nuoret tekee yms. ehkä voisi sieltä oppia mitä nuorisotaloista puuttuu jne? :)

Erittäin hyvä idea! Ketuttaa et nykypäivän tee-se-itse ihmisistä ja kantaaottavista ihmisistä on tullut älyttömän helppo kohde kaiken maailman dissaamiselle ja käytetään syntipukkina mitä ihmeellisimpiin asioihin. Se että joukosta löytyy ajoittain idiootteja jotka kännissä riehuu ja rähisee mitä tyhmemmillä tavoilla eli juurikin niitä "vallankaappausta yrittäviä anarkisteja jotka mellakoi", pistää jengin todella helposti unohtamaan sen että valtaosa porukasta on rakentavaa ja reipasta jengiä, joilta olisi paljon opittavaa itse kullakin. Sieltä löytyy paljon toimintaa joka on hyvää vastapainoa yhä vahvistuvalle "mullekaikkiheti" ja "rahaarahaarahaa" villityksille.

--
sen pituinen se

pirpeli

#56 • • Edited pirpeli

Anselmi, 18.5.2007 15:55:
---
---
---
Erittäin hyvä idea!

Menenkö Nuorisoasiainkeskuksen palkkalistoilla vai maksaako joku noista valtaajista mulle palkkaa?*vink* Ei toi nyt onneks niin huono idea ole, pitäs varmaan ottaa selvää...

edit TAAS. Ai niin, mutta jos mä pääsen Naantaliin duuniin, niin ei tarvi pähkäillä.

--
-Albert Camus-

ei ole koskaa messis

#57 • • Edited ei ole koskaa messis suomen pisin dj

pirpeli, 18.5.2007 16:00:

Menenkö Nuorisoasiainkeskuksen palkkalistoilla vai maksaako joku noista valtaajista mulle palkkaa?*vink* Ei toi nyt onneks niin huono idea ole, pitäs varmaan ottaa selvää...

edit TAAS. Ai niin, mutta jos mä pääsen Naantaliin duuniin, niin ei tarvi pähkäillä.

Ahaa, eli se onkin raha joka ratkaisee eikä ne nuoret tai että mitä ne tekee? ;)

Eli autat nuoria vain rahasta. ei tuo nyt kovasti vaadi, jos on oikeasti kiinnostunut nuorisosta jne. että menee omalla ajallaan seurailemaan ja olemaan nuorison parissa.

--
next!

pirpeli

#58 • • Edited pirpeli

ei ole koskaa messis, 18.5.2007 16:01:
Ahaa, eli se onkin raha joka ratkaisee eikä ne nuoret tai että mitä ne tekee? ;)

HEI, mä EN OLE niin tyhmä kuin miltä mä näytän :D
Tottakai rahaakin on saatava! En mä nyt noita nuoria ilmatteeks käy osallistamaan ja paapomaan.

Kuulehan Janne. Mä luulin sua fiksuksi*uuh*(*vink*). Ei, en ole menossa tekemään ilmaiseksi työtä.

--
-Albert Camus-

ei ole koskaa messis

#59 • • ei ole koskaa messis suomen pisin dj

pirpeli, 18.5.2007 16:02:
---
ei ole koskaa messis, 18.5.2007 16:01:

---

HEI, mä EN OLE niin tyhmä kuin miltä mä näytän :D
Tottakai rahaakin on saatava! En mä nyt noita nuoria ilmatteeks käy osallistamaan ja paapomaan.

Kuulehan Janne. Mä luulin sua fiksuksi*uuh*(*vink*). Ei, en ole menossa tekemään ilmaiseksi työtä.

Mä ainakin teen, jos se asia on sellainen mikä minua kiinnostaa. Kyllä mä opiskelen asioita omalla ajallani, joista työnantajani voi hyötyä. Oikeastaa ei ole paljoakaan asioita, mitä olisin työnajantajan laskuun opetellut tai että olisin saanut palkkaa siitä että opin jotain. Luulisi nuorisotyössä tärkeätä olevan juuri se että viettää aikaa nuorison parissa muutenkin kuin vain työpaikalla.

--
next!

pirpeli

#60 • • pirpeli
Kati tiedottaa:
Luuleeks joku oikeesti, että tätä työtä tehdään rahan takia?
*tuoliltatippuil*
Mutta, koska tämä on ammattini, haluan siitä myös rahaa :D
Ilmaiseksi voin katsella nuorten menoa tuolla kaupungilla, mutta ilmaiseksi kovin paljoa heidän eteensä työtä tee.

--
-Albert Camus-