EuroMayDay Helsinki 30.04.07

150 posts, 8 pages, 31,016 views

duvin

#101 • • Edited duvin Jay v/d Veen

mku, 26.4.2007 19:44:
Eli tulkitsetko sä tuota nyt niin, että tuon lain nojalla terrorismista epäiltyä ketä-tahansa-hippiä ei voisikaan noin vain ottaa talteen yli vuorokaudenkin pituiseksi ajaksi?

No niin.

Jos lukisit tuon "lain", niin huomaisit, että se alkaa seuraavast:

The European Union is founded on the universal values of human dignity, liberty, equality and solidarity, respect for human rights and fundamental freedoms. It is based on the principle of democracy and the principle of the rule of law, principles which are common to the Member States.

Sen lisäksi huomaisit, ettei se ole "laki":

1. Each Member State shall take the necessary measures to ensure that the intentional acts referred to below in points (a) to (i), as defined as offences under national law, ... shall be deemed to be terrorist offences:

Eli määrätään jäsenvaltiot huolehtimaan siitä että tietyt teot (lueteltu edellisessä postauksessa) luetaan terrorismiksi. Myöhemmin dokkarissa luetellaan vaadittavat rangaistukset.

Suomessa terrorilainsäädäntö löytyy Rikoslaista (1889/39, luku 34a).

Pidätykseen/kiinniottoon käytetään edelleen aikaisemmin referoitua Pakkokeinolakia.

edit: rivitystä
duvin

#102 • • duvin Jay v/d Veen

mku, 26.4.2007 20:03:
No kuitenkin se kuulemma jyrää kansallisia perustuslakeja..? Mielestäni tuosta tuli laki vuonna 2004. No anyway, mun mielestä (onko sillä vitunkaan väliä) asiat ei ole menossa hyvään suuntaan ja jotain meteliä kannattaa pitää joka kerta kun tuntuu siltä että turvallisuus jyrää vapauksia.

Palaan aikaisempaa postaukseeni:

duvin, 26.4.2007 18:20:
Näin pointtina vaan, että poliisilla on ollut melko laajat valtuudet kiinniottaa/pidättää ihmisiä ilmankin mitään "patriot actia" tai "european arrest warrantia". Ihan hyvin mielestäni on kuitenkin pärjätty. Ja pitää huomioida, että pidätys on maksimissaan kolmen päivän mittainen - sen jälkeen tarvitaan käräjäoikeuden vangitsemispäätös.

On hienoa että pidät meteliä kansalaisvapauksien puolesta. On väärin syyttää siitä EU:ta kun meillä on ihan omasta takaa lait, jotka ovat mahdollistaneet hippien (ja muidenkin) kiinnioton ja pidätyksen epäilyn perusteella (kärjistettynä).

Jos "internetissä" pidetään meteliä jostain EU:n neuvoston päätöksestä, ei se tarkoita sitä että meillä Suomessa asiat muuttuu automaattisesti huonommaksi. Jossain muualla ehkä.

Onneksi EU:n päätökset ja Suomen Laki on helposti tarkistettavissa netissä - mitähän tapahtuisi jos olisimme "nettikirjoittelun" armoilla?
onomatopoeia

#103 • • onomatopoeia

hallucinogen, 26.4.2007 18:52:
Pääomaa tarvitaan, jotta sä voit naputella tänne foorumille. Ilma pääomaa ei pystytä tekemään suuria asioita.

Ilman pääomaa? Jos nyt viitataan pääomalla klassiseen talousteoriaan, niin se on työllä aikaansaatua, sitä voidaan käyttää muiden hyödykkeiden tuottamisessa, mutta stä ei käytetä välittömästi tuotannontekoprosessissa. Eli pääomaa on oikeastaan aina, jos joku tekee työtä, ja jos kukaan ei tee työtä, niin sitten ei ole mitään.

Kukaan ei ole tässä kyseenalaistamassa pääoman olemassaoloa, vaan nimenomaan sitä työn vaihtosuhdetta ja sen oikeudenmukaisuutta.

Air, 26.4.2007 19:10:
Kyllä jengi ymmärsi sen ihan oikein. Se että sä sanot noin kertoo heti sen ettei tästä aihepiiristä edes kannata yrittää olla sun kanssa eri mieltä.

Osoittaako sun mielestä nämä lainaukset oikein ymmärtämistä?

Ai safka ei ookkaa ilmasta? NO VOI PASKA!

Paremminkin kaikki ilman vastiketta :(

Tää on mun mielestä niin parasta tässä suomen "vastarintatouhussa". Ollaan ihan tosissaa vihasii siitä et asioista joutuu maksaa.

Jaa nää bileet taas, herää kysymys: MIKÄ PALAA SEURAAVAKSI? :D

jne.

Höpö höpö itsellesi. On naurettavaa väittää että elämä olisi jotenkin vaikeutunut viime vuosikymmeninä. Elämästä selviää suhteellisen helpolla jos vain niin haluaa.

Eli kun nykyään perheessä tehdään 16 tuntia työtä päivässä se on helpompaa kuin verrattuna aikaisempaan 8 tuntiin. Kotitöihin saattoi kulua enemmän aikaa, mutta vastaavasti taas aikaa ei kulunut ajomatkoihin supermarketteihin ja muihin vastaaviin.
En minä väitä, että elämä olisi nyt jotenkin kohtuuttoman vaikeaa. Toisaalta ihminenhän tottuu mihin vain ja haluaa puolustaa tottumustaan. Tässä puhutaan nyt vaan oikeudenmukaisuudesta.

Niin no kerropa sinä sitten millä sitä pitäisi mitata.

Ainoa järkevä validi mittari "elintason parantumiselle" on ihmisen keskimääräinen elinikä.

Siis elintasoa mitataan tietysti elintasolla. Jos halutaan mitata "elämisen paremmuutta" voisi ehkä onnellisuus olla hyvä mittari, jos sitä vaan jotenkin pystyisi mittaamaan.

Tuo eliniän pituus kriteerinä ei taida oikein toimia. Ajetellaan sen perusteella ihmistä joka elää elämänsä vankilassa. Onko siis parempi elää 100 vuotiaaksi vankilassa kuin 50 vuotiaaksi vapaana?

phanatic, 26.4.2007 19:36:
Ja väitätkö, että Suomessa tarvitsisi tehdä edes neljää tuntia päivässä, jos haluaa asua savimajassa ja hengailla yhdessä?

Lue uudestaan "säällisen elämän" määritelmä. He elävät sitä, me emme eläisi.

Noniin, tässäpä se villakoiran ydin. Jos naapuri tekee 8-tuntisia työpäiviä, niin ethän sinä voi vaatia, että sun pitäisi saada sama aineellinen elintaso tekemäällä 4 tuntia samaa duunia:) Täällä jokaisella on täysi vapaus tehdä niitä nelituntisia päiviä jos ei aineellisen ylellisyyden tavoittelu kiinnosta...

Enhän minä tuossa esimerkissä vaatisi 4 tuntia itselleni, ainoastaan kaikille. Joskus 50-60 luvulla jossain tulevaisuusfoorumissa nähtiin vakavana ongelmana, miten ihmiset aikovat käyttää lisääntyneen vapaa-aikansa, kun 2000-luvulla tarvitsise enää tehdä muutama tuntia työtä päivässä työn tehostumisen takia. Toisin kävi. Miksihän?

1) Kuka on "pääoma"? Pääomahan on jollain ihmisellä olevaa omaisuutta. Esim. sun tietokone on sun pääomaa periaatteessa. Miksi se saa loisia pöydän kulmalla päivät pitkät mutta sä et? Pitäisikö valtion puuttua asiaan?
2) Miten se voi loisia? Ja kenessä se loisii?

Nyt en kyllä ihan ymmärtänyt kysymystä, ilmeisesti tämä oli jonkinsortin vitsi tms. Tuolla pääoman loisimisella siis viittaan lisäarvon jakautumisen ongelmaan sekä pääoman kasautumiseen.
Eli kun omistat tarpeeksi muiden tekemää työtä voit elää sen kustannuksella tekemättä itse työtä ja pääoma vaan lisääntyy koko ajan.

"Käsitättehän, tärkeintä on, ettei tarvitse enää olla vapaa ja että saa katumuksen vallassa totella toista, joka on suurempi lurjus kuin me itse. Sitten kun olemme kaikki syyllisiä, vallitsee demokratia. Sitä paitsi meidän on saatava hyvitystä siitä, että meidän täytyy kuolla yksin. Kuolema on yksinäistä, orjuus sen sijaan kaikille yhteistä. Toisetkin saavat siinä osansa ja yhtä aikaa meidän kanssamme, kas se juuri on tärkeätä. Kaikki vihdoinkin yhdessä, mutta polvillamme ja pää kumarassa." A. Camus - Putoaminen
mane

#104 • • mane

thebbo,
...

Taas telkkareita hakemassa?*hih* Mikä siinä on, kun anarkisti/kommunisti reinot aina mussuttaa. Äänestäkää - tai muuttakaa Venäjälle - siellä ette ainakaan joudu kärsimään demokraattisesta sorrosta. Suomi lukeutuu niihin maihin joissa on aikaa ja energiaa valittaa myös turhemmista asioista, kun muualla päin maailmaa suurin ongelma on ruoan saaminen. Rahan palvonta on toki yleistynyt, mutta ainakaan itse en koe siitä aiheutuvan suuria ongelmia, jos tuloerot pidetään järkevinä eikä siirrytä itä-eurooppalaiseen muureilla suojattuun asuinalue-järjestelmään.

Suomesta tuntuu olevan kadonnut miltei kaikki järjellinen nuorten poliittinen toiminta. Joko ollaan ihan kaikkea vastaan - tai sitten ei kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi aktivoitua. Ja tästä syytän yhteiskuntaa. Politiikasta on tehty jotenkin vastenmielinen ja pilkattu aihe. Syynä tähän on varmaankin se, että eivät nuo vanhat kurpat edes halua nuorten äänestävän. Innolla odottelen opintotuen nostoa.
onomatopoeia

#105 • • onomatopoeia

mane, 26.4.2007 20:22:
Suomi lukeutuu niihin maihin joissa on aikaa ja energiaa valittaa myös turhemmista asioista, kun muualla päin maailmaa suurin ongelma on ruoan saaminen. Rahan palvonta on toki yleistynyt, mutta ainakaan itse en koe siitä aiheutuvan suuria ongelmia, jos tuloerot pidetään järkevinä eikä siirrytä itä-eurooppalaiseen muureilla suojattuun asuinalue-järjestelmään.

Etkö nää Suomea ja länsimaita mitenkään osallisena ruoka- ja ympäristöongelmiin? Entä olisiko mahdollista, että Suomi alkaisi kärsiä enemmän noista itä-euroopan kaltaisista ongelmista. Tietenki on kai parempi pitää turpa kiinni niin kauan kuin itsellä menee hyvin.

Suomesta tuntuu olevan kadonnut miltei kaikki järjellinen nuorten poliittinen toiminta. Joko ollaan ihan kaikkea vastaan - tai sitten ei kiinnosta niin paljoa, että jaksaisi aktivoitua.

Ongelma taitaa olla juuri se, että ketään ei tunnu kiinnostavan. Näillä tapahtumilla tietty saa näkyvyyttä. Eri asia sitten onko se positiivista vai negatiivista.
Umbala

#106 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s

onomatopoeia, 26.4.2007 20:18:

---

Ai safka ei ookkaa ilmasta? NO VOI PASKA!

Paremminkin kaikki ilman vastiketta :(

Tää on mun mielestä niin parasta tässä suomen "vastarintatouhussa". Ollaan ihan tosissaa vihasii siitä et asioista joutuu maksaa.

Jaa nää bileet taas, herää kysymys: MIKÄ PALAA SEURAAVAKSI? :D

jne.

---

Miten tää pitäis sitten tulkita oikein?

thebbo, 26.4.2007 13:36:

Turvatakseen voittojensa kasvamisen pääoman on keksittävä uusia, ovelampia hallitsemisen muotoja. Ihmiset voidaan pakottaa työhön vain siten, että elämä muutetaan maksulliseksi. Ja laskut maksaakseen on aina mentävä palkkatyöhön, mihin tahansa työhön.

Mä kun tämän luen, näen että siinä halutaan saada elää ilmaiseksi. Ja ruoka kun on niin kovin olennainen osa elämää, sekin siis pitäisi saada ilmaiseksi?
Mä olen nyt yrittänyt nähdä tän muillakin tavoin, en vaan siihen oo pystynyt. Joten auta ihmeessä.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

phanatic

#107 • • Edited phanatic

---
Enhän minä tuossa esimerkissä vaatisi 4 tuntia itselleni, ainoastaan kaikille. Joskus 50-60 luvulla jossain tulevaisuusfoorumissa nähtiin vakavana ongelmana, miten ihmiset aikovat käyttää lisääntyneen vapaa-aikansa, kun 2000-luvulla tarvitsise enää tehdä muutama tuntia työtä päivässä työn tehostumisen takia. Toisin kävi. Miksihän?

Ymmärränkö nyt oikein:
-Sinä haluat tehdä nelituntista työpäivää ja haalia vähän vähemmän materiaa (mielestäni täysin ok).
-Naapurisi eivät halua, vaan he tekevät mieluummin 8-tuntista ja ostavat taulutelkun (myös täysin ok).
-Sinä et osaa nauttia siitä vaatimattomammasta elintasostasi, jonka 4 tunnin työpäivä sinulle suo, jos näet naapurien taulutelkun -> naapuritkin saavat tehdä vain neljä tuntia, että kaikkien elintaso olisi sama. (ei ollenkaan ok, koska haluat kontrolloida muiden elämää - eikö naapuri osaa itse paremmin päättää, haluaako hitosti vapaa-aikaa ja matalamman elintason, vai vähemmän vapaa-aikaa ja paljon kivoja vipstaakeja tai muuta mitä rahalla nyt saa?)

Summa summarum: sinä se haluat kontrolloida muita ja päättää miten he saavat elää, ei pääoma.

Jos se heimo osaa olla tyytyväinen savimajassaan ja sinä et osaisi, niin onko se sinun vikasi, vai niiden jotka eivät halua asua savimajassa?
Anselmi

#108 • • Edited Anselmi And sell me

Epailija, 26.4.2007 19:46:
Mitenkäs Anselmi sen sinun tapauksesi kanssa kävi?

Poliisi ilmoitti että esitutkinta mun osalta ohi. Eli en ole enää epäiltynä mistään. Oikeusasiamies tutkii poliisin toimia mun osalta, mutta tutkinta kestää koska poliisi ei ole selvitystä antanut tilanteesta (vaikka kaksi viimeistä jättöpäivää poliisille on jo annettu)

Tuolla tarkemmin viimeisimmät käänteet:
http://klubitus.org/forum_aihe.php?id=51330;sivu=17

Itselläni nousee kyllä verenpaine kun seuraa poliisin toimintaa Smash Asemissa ja näitä uusia suunnitelmia. Ihan turhaa uhkakuvien maalailua. On tietysti hyvä, että varaudutaan pahimpaan, mutta Smash Asemissakin olisi voitu lähettää osa porukasta ihan hyvin kotiin todellisen tilanteen paljastuttua - tai edes pitää suurin osa mellakkakilpiporukasta sivummalla. Poliisin toiminnasta tulee semmoinen mieleen, että johtajat ovat katsoneet liian paljon elokuvia ja kaipaavat vähän ison maailman meininkiä kasvaneista budjeteista puhumattakaan.

Itsellä kanssa erittäin kanssa erittäin samankaltaiset tunteet ja ajatukset aiheesta. Mutta se on ollut helpotus huomata että arvostus ja luottamus tavallista rivipoliisia kohtaan ei ole menny (ainakaan täysin). Organisaation ylemmiltä tahoilta pitäisi saada pois ne suuruuden hullut yksillöt jotka näitä yliammuttuja uhkakuvia lietsoo ja ylimitoitettuja toimenpiteitä, syystä tai toisesta järjestää. Tilalle uskoisi löytyvän ammattitaitoisia ja terveemmän järjen omaavia yksilöitä.

Esim. tuo "kaksi viikkoa jatkuvat mellakat" kielii siitä että joku idari ilmeisestikkin kelaa että täällä voisi tapahtua sama mikä Ranskassa muutama vuosi sitten, eli juurikin pari viikkoa kestävät mellakat. Pelottavaa jos näin on, koska perus yläastelainenkin näkee että, kyse on kahdesta täysin erillaisesta asiasta.

--
sen pituinen se

Air

#109 • • Air

Eiköhän ne osoita ihan sarkasmia. Joka on ihan oikeutettua ottaen huomioon kuinka älyttömällä asialla taas ollaan liikkeellä.

Tuo eliniän pituus kriteerinä ei taida oikein toimia. Ajetellaan sen perusteella ihmistä joka elää elämänsä vankilassa. Onko siis parempi elää 100 vuotiaaksi vankilassa kuin 50 vuotiaaksi vapaana?

Kyllä se toimii koska se on edes jollain tavoin konkreettisesti mitattavissa oleva asia. Kuten edellä sanoin, niin pitkä elinikä ei automaattisesti tarkoita onnellisuutta.
onomatopoeia

#110 • • onomatopoeia

Umbala, 26.4.2007 20:42:
---

Turvatakseen voittojensa kasvamisen pääoman on keksittävä uusia, ovelampia hallitsemisen muotoja. Ihmiset voidaan pakottaa työhön vain siten, että elämä muutetaan maksulliseksi. Ja laskut maksaakseen on aina mentävä palkkatyöhön, mihin tahansa työhön.

---

Mä kun tämän luen, näen että siinä halutaan saada elää ilmaiseksi. Ja ruoka kun on niin kovin olennainen osa elämää, sekin siis pitäisi saada ilmaiseksi?
Mä olen nyt yrittänyt nähdä tän muillakin tavoin, en vaan siihen oo pystynyt. Joten auta ihmeessä.

No minä en tietenkään pysty sanomaan miten tuo pitäisi "oikeasti" ymmärtää. Enhän edes tunne tarkemmin prekariaatin aatteita. Minun mielestä tuossa tekstissä ei viitata mitenkään ilmaiseksi elämiseen, vaan siinä haetaan ainoastaan oikeudenmukaisempaa lisäarvon jakoa sekä kritisoidaan työhön pakottamista.
Työhön pakottaminen ei tarkoita välttämättä konkreettisesti pakkotyötä. Työhön pakottamista on myös työehtojen saneleminen. Työn vaihtosuhde käsittääkseni on aika kiistattomasti huonontunut työntekijöiden pystymättä vaikuttaa asiaan.

phanatic, 26.4.2007 21:03:
Ymmärränkö nyt oikein:
-Sinä haluat tehdä nelituntista työpäivää ja haalia vähän vähemmän materiaa (mielestäni täysin ok).
-Naapurisi eivät halua, vaan he tekevät mieluummin 8-tuntista ja ostavat taulutelkun (myös täysin ok).
-Sinä et osaa nauttia siitä vaatimattomammasta elintasostasi, jonka 4 tunnin työpäivä sinulle suo, jos näet naapurien taulutelkun -> naapuritkin saavat tehdä vain neljä tuntia, että kaikkien elintaso olisi sama. (ei ollenkaan ok, koska haluat kontrolloida muiden elämää - eikö naapuri osaa itse paremmin päättää, haluaako hitosti vapaa-aikaa ja matalamman elintason, vai vähemmän vapaa-aikaa ja paljon kivoja vipstaakeja tai muuta mitä rahalla nyt saa?)

En ole estämässä ketään tekemästä pitempää päivää. Tuo käyttämäni "säällinen elämä" ei tietenkään suoraan vastaa kysymykseen: "kuinka monta tuntia pitäisi tehdä työtä päivässä", koska siinä vertailukohtana on lähiympäristö. Miksi sitten me teemme aina vaan vähintään 8 tunnin päiviä? Onko syynä pelkästään ihmisten ahneus? Kuinka moni sitten oikeasti pysyisi tekemään lyhyempää päivää jatkuvassa työsuhteessa? Ei todennäköisesti kovin moni.

Summa summarum: sinä se haluat kontrolloida muita ja päättää miten he saavat elää, ei pääoma.

Pääoma ei tee mitään. Sen omistajat taas pyrkivät kontrolloimaan ihmisiä. Sehän on kapitalismin perusideoita. Mutta silloin ei tietänkään enää puhuta ihmisistä, vaan resursseista, joita voi ostaa ja hävittää.
Minä haluan vaan vapautta valita ja oikeudenmukaisuutta.

Jos se heimo osaa olla tyytyväinen savimajassaan ja sinä et osaisi, niin onko se sinun vikasi, vai niiden jotka eivät halua asua savimajassa?

Tämä kysymys meni vähän ohi, mutta jos kysyt sitä miksi "länsimaiset" ihmiset eivät halua asua savimajoissa, niin vastaus on kai että heidät on opetettu saamaan nautinto kulutuksesta.

Air, 26.4.2007 21:28:
Eiköhän ne osoita ihan sarkasmia. Joka on ihan oikeutettua ottaen huomioon kuinka älyttömällä asialla taas ollaan liikkeellä.

Sarkasmin kohde oli tässä ymmäretty väärin. Jos vielä väännetään rautalangasta, niin missään ei ole minun mielestä vaadittu enempää ilmaista safkaa mitä nyt jo työkkäristä saa. Jos siis työntekijöiden aseman ja kaupunkiviihtyvyyden parantaminen on sinun mielestä älytöntä, niin sitten se on. Minun mielestä se ole.

Kyllä se toimii koska se on edes jollain tavoin konkreettisesti mitattavissa oleva asia. Kuten edellä sanoin, niin pitkä elinikä ei automaattisesti tarkoita onnellisuutta.

Jos me nyt tässä olemme etsimässä mittaria "elämän paremmuuden" mittaamiseen, niin sinä olet nyt vakavissasi väittämässä että elinikä on siihen käypä mittari?? Pituus tai paino ovat minun mielestä ihan yhtä konkreettisia ja hyviä.
phanatic

#111 • • phanatic

onomatopoeia, 26.4.2007 22:31:
---

En ole estämässä ketään tekemästä pitempää päivää. Tuo käyttämäni "säällinen elämä" ei tietenkään suoraan vastaa kysymykseen: "kuinka monta tuntia pitäisi tehdä työtä päivässä", koska siinä vertailukohtana on lähiympäristö. Miksi sitten me teemme aina vaan vähintään 8 tunnin päiviä? Onko syynä pelkästään ihmisten ahneus? Kuinka moni sitten oikeasti pysyisi tekemään lyhyempää päivää jatkuvassa työsuhteessa? Ei todennäköisesti kovin moni.

Itse olen vuokrafirmassa tehnyt 4-6-tuntista päivää aikanaan ja elintaso oli toki alhainen mutta tulin juuri ja juuri toimeen. Vuokrafirmaa et sitten taas varmaan hyväksy jostain muusta syystä.

Minä haluan vaan vapautta valita ja oikeudenmukaisuutta.

Kertoisitko nyt, missä poliittisessa systeemissä tai talousjärjestelmässä ihmisellä on suurempi valinnanvapaus päättää, mitä elämällään haluaa tehdä, kuin länsimaisessa kontrolloidussa markkinataloudessa?

Tämä kysymys meni vähän ohi, mutta jos kysyt sitä miksi "länsimaiset" ihmiset eivät halua asua savimajoissa, niin vastaus on kai että heidät on opetettu saamaan nautinto kulutuksesta.

Tämä ei voi olla ainakaan alkusyy sille, miksi savimajoista alunperin lähdettiin. No, menee ohi aiheen jo pahasti.

Työhön pakottamista on myös työehtojen saneleminen. Työn vaihtosuhde käsittääkseni on aika kiistattomasti huonontunut työntekijöiden pystymättä vaikuttaa asiaan.

Miten työehdot tarkalleen sanellaan? Paitsi siis työehtosopimuksella, jossa on saneltu minimipalkat ja muut - tätä tuskin vastustat?
Umbala

#112 • • Umbala d a n c e m a c h i n e s
Sä siis keskityt enemmänkin tähän?

EuroMayDay on viime vuosina ollut euroopanlaajuinen prekariaatin vastarinnan päivä, joka on tuonut esille uusia yhteiskunnallisia ristiriitoja. Vastustamme ihmisarvon määrittelemistä vain palkkatyön kautta. Työ ja tuotanto hallitsevat elämän kaikkia osa-alueita. Tämän riiston haastaminen on EuroMayDayn keskeinen teema.

Ja näin onkin ihan semi järkevältä kuulostaa. Toi itse leipä teksti on vaan niin kiihkossa taas kirjotettu et en minä ainakaan voi olla samaa mieltä. Jos kiihkoaktivistit voitais lähettää aina himaan kun aletaan kirjottaa näitä julistuksia, mä uskon et vaikutus ois paljon parempi.

--
Hyvä tytöt ja pojat, niin sitä pitää, näyttäkää epäilijöille *nauru*

Air

#113 • • Air

onomatopoeia, 26.4.2007 22:31:

Sarkasmin kohde oli tässä ymmäretty väärin.

*lohduttel*

Jos me nyt tässä olemme etsimässä mittaria "elämän paremmuuden" mittaamiseen, niin sinä olet nyt vakavissasi väittämässä että elinikä on siihen käypä mittari?? Pituus tai paino ovat minun mielestä ihan yhtä konkreettisia ja hyviä.

No, sitä mieltä nyt sattuu olemaan aika moni kansantalouden professori. Haluaisin tietää millä referensseillä sinä sitten kerrot miten talouden tulisi pyöriä, ja mitä mittareita tulisi käyttää. Oletko muuten huomannut että suurin osa täällä on sitä mieltä että tämä EuroMayDay on täysi vitsi? Ainiin, me ei vaan ymmärretä teitä (ja teillä en viittaa suoraan suhun).
onomatopoeia

#114 • • Edited onomatopoeia

phanatic, 26.4.2007 22:39:
Itse olen vuokrafirmassa tehnyt 4-6-tuntista päivää aikanaan ja elintaso oli toki alhainen mutta tulin juuri ja juuri toimeen. Vuokrafirmaa et sitten taas varmaan hyväksy jostain muusta syystä.

Kyllä se kelpaa, sillä edellytyksellä että se oli vakituonen työsuhde. Teitkö tuota työaikaa omasta valinnastasi? Omistitko tuolloin asuntoa tai olisitko uskaltanut hankkia sitä?

Kertoisitko nyt, missä poliittisessa systeemissä tai talousjärjestelmässä ihmisellä on suurempi valinnanvapaus päättää, mitä elämällään haluaa tehdä, kuin länsimaisessa kontrolloidussa markkinataloudessa?

No tietenkin anarkiassa. Jos kysyisit minulta minkälaisessa systeemissä haluaisin olla nykyisen sijaan, niin en osaisi vastata siihen. Silti en koe että se estäisi minua kritisoimasta nykyistä järjestelmää.

Tämä ei voi olla ainakaan alkusyy sille, miksi savimajoista alunperin lähdettiin. No, menee ohi aiheen jo pahasti.

Ei tässä kehitystä vastaan olla, ainoastaan kulutuksen itseisarvoa.

Miten työehdot tarkalleen sanellaan? Paitsi siis työehtosopimuksella, jossa on saneltu minimipalkat ja muut - tätä tuskin vastustat?

Edelleenkin, Suomessa kaikki on verrattain hyvin, vaikka täälläkin olisi paljon kritisoitavaa. Pahimmat esimerkit löytyy muualta. Suomessakin tuntuu olevan kovaa halua minimipalkkojen ja työtaistelukeinojen poistoon.

Työntekijöillä on Suomessa aika vähän neuvotteluvoimaa työnantajia vastaan, muutamaa sitkeää poikkeusta lukuunottamatta. Joudutaan taipumaan määräaikaisiin työsuhteisiin, ylitöistä ei makseta ja palkat polkevat paikoillaan.

Air, 26.4.2007 22:49:
No, sitä mieltä nyt sattuu olemaan aika moni kansantalouden professori. Haluaisin tietää millä referensseillä sinä sitten kerrot miten talouden tulisi pyöriä, ja mitä mittareita tulisi käyttää. Oletko muuten huomannut että suurin osa täällä on sitä mieltä että tämä EuroMayDay on täysi vitsi? Ainiin, me ei vaan ymmärretä teitä (ja teillä en viittaa suoraan suhun).

No jos oikeen proffessorit on sitä mieltä ni kyl määki sitte.
Siis on mitä mieltä? Sitä, että "elämän paremmuutta" voidaan mitata eliniällä? Jos viittaat tässä YK:n "Inhimillisen kehityksen indeksiin", niin siinä tietenkin elinikä on osana, kuten myös lukutaito, koulutus ja elintaso. Mikään näistä ei yksinään mittaa muuta kuin itseään. Jos taas menet kysymään professorikavereiltasi mittaako tämä indeksi "elämän paremmuutta", niin voit saada yllättävän vastauksen.
No mitä tällä mittarilla usein mitataan? - Globaalin kapitalismin hyötyjä. Mutta ketkäs sen on laatineet?
sts

#115 • • sts Sama pyynti aitta!
Toivottavasti tänä vuonna EuroGayPay pellet osaa käyttäytyä viimevuoden mellakointi oli jotai iha järkyttävää paskaa.
Air

#116 • • Air

onomatopoeia, 26.4.2007 23:07:
Jos taas menet kysymään professorikavereiltasi mittaako tämä indeksi "elämän paremmuutta", niin voit saada yllättävän vastauksen.

Ei sitä tarvitse käydä keneltäkään kysymässä, sillä ei se sitä suoraan mittaa. Se ajatusketju mikä "oikeuttaa" eliniän yhtenä validina mittarina "paremmasta elämästä" on suhteellisen kompleksinen, eikä sitä voi käsitellä ihan vain sellaisenaan.

Suosittelen että opiskelet hieman kansantaloutta ennenkuin tulet tänne riehumaan. Ja mikäli olet jo opiskellut, suosittelen että palaat koulunpenkille.

Mutta joo, taitaapa tämäkin vääntö olla täysin turhaa. Kuten tämä sen osittain osoittaa:

Jos kysyisit minulta minkälaisessa systeemissä haluaisin olla nykyisen sijaan, niin en osaisi vastata siihen. Silti en koe että se estäisi minua kritisoimasta nykyistä järjestelmää.

Joten ei muuta kuin hauskoja hetkiä pesismailojen kanssa sinne Kiasman eteen. Varmasti maailma on parempi paikka 30.4 jälkeen.
ernooo

#117 • • ernooo
Hipeille pamppua *piis*
Anselmi

#118 • • Anselmi And sell me

ernooo, 27.4.2007 11:28:
Hipeille pamppua *piis*

Täällä on vuodesta vuoteen näitä yhtä nerokkaita viestejä. Vähän kuin tv-chattia seurais*toktok**nauru*

--
sen pituinen se

Aziz Combat Fighter

#119 • • Aziz Combat Fighter

Karski, 26.4.2007 14:57:
---
Ana-5000, 26.4.2007 14:42:
---
ihani, 26.4.2007 14:29:
---
thebbo

Kuitenkin lukuisat erilaiset elämäntavat, slangit ja verkostot muodostavat suunnattoman yhteisen rikkauden varaston, josta yritykset saavat ilmaista hyötyä.

---

Mä en tiedä onko mun yrityksessä jotain vikaa, mutta meille ei ole tullut ilmaista hyötyä mistään slangista. Pitääks sitä hakea erikseen T&E-keskuksesta tai jotain?

---

palkkaa kouluttamattomia ja kielitaidottomia maahanmuuttajia yritykseesi rikastamaan monikulttuurisuudella sun synergia-arvoja!

---

Ne maahanmuuttajat on kyl varmaan
TOSI TYHMIÄ kun ne ei osaa helposti
omaksua tätä meidän kulttuuria kun
se on niin yksinkertanen.

En mä sitä sanonut, toi oli ihan sun oma johtopäätökses :(
Karski

#120 • • Karski Pomon kätyri

Ana-5000, 27.4.2007 11:42:

Ne maahanmuuttajat on kyl varmaan
TOSI TYHMIÄ kun ne ei osaa helposti
omaksua tätä meidän kulttuuria kun