LooPy, 25.4.2007 18:55:
Laakista purkkiin sanon minä.
Riippuu vähän mitä tarkoitusta varten tekee miun mielestä. Jos pitää tehdä jotain pelkästään kuuntelua varten settiä, niin se on loppupeleissä aika sama miten sen tekee. Jos halutaan kertoa kuinka hyvä dj on oikeasti - niin siihen ei käy kuin oikeastaan yksi nauha ja se on livenauha.
Omia settejä soittaessa on useasti käynyt niin, että juuri kun lähettää levyn soimaan, se skippaa (kiitos Gradon neulan). Näin ollen ei auta muu, kuin heittää edellisestä levystä neulaa taaksepäin ja lähettää biisi uudelleen soimaan. Vittumaisin asia em. asioissa on se, että "gruuvi katkeaa" ja samalla se soittofiilis tipahtaa. Paras lopputulos tulee sisällön puolesta kerralla soittaessa kyllä.
Mutta imho setin soittaminen "ei kerralla purkkiin" ei vähennä dj:n osaamista tai taitoa - jokainen vaihto on kuitenkin aina soitettu (olettaen, ettei joka vaihtoa nyt soiteta kymmenen kertaa putkeen ja valita joukosta paras).
Livenauhohen huono puoli on sitten se, ettei niistä näe tilannetta laisinkaan. Joku breikki keskellä settiä on saattanutkin hyvin sopia livetilanteeseen :)
DeeJays Anonymous, 26.4.2007 05:29:
BTW: milläköhän nuo sävelet saisi mitattua? Ihan skittamittarilla vai löytyykö netistä kaiken kattava lista? Vois meinaan ainakin tuon proge-trance osaston merkkailla... ?
Syntikka viereen ja soittaa levyn päälle. Sillä ne saadaan "mitattua". Yhtään latistamatta, niin tää ei oikeesti onnistu, jos siulla ei o ymmärrystä sävellajeista, nuoteista, jne. Pitää ensinnäkin tietää mikä on se "key"-nuotti - itse puhuisin ennemminkin sävellajeista kuin "key"-nuoteista. Key on kuitenkin niin epämääräinen ilmaisu. Sen jälkeen siun pitää tietää mistä kohtaa kappaletta sen key:n merkkaaminen on tärkeää ja miten suhtautua jos se "key" muuttuu miksauspätkien aikana - tuosta muutoksesta pitäs tietää, että minkälaisen toisen keyn pystyy sotkemaan mukaan, ettei se kuulosta pahalta (se ei välttämättä olekkaan enää sama nuotti, tms).
Eikös sama asia päde yhtälailla hausemusiikkiin? Kyllä luova kaveri löytää paljonkin tekemistä sinä 7 min aikana.
Kyllä nuo miun levyillä olevat biisit on lähestulkoot kaikki noin 5.5-7minuuttisia. Tämä jättää pelivaraa per kappale noin keskimäärin 2.5-5minuuttiin. Ainiin ja haussi on tietty vielä hitaampaa, joten ainakin aloittelevalle kaverille se on vaikeampaa biitata kun sitä biitin virhettä ei kuule yhtä nopeasti kuin transessa - sama tietty hidastaa biitinvieruksen spottaamista ihan keikkatilanteessa.
Tietty vinyylin biittauksessa varsinkin trancen ja progen kanssa tuntuu kuluvan aikaa. Niitä kun on niin vittumainen bendailla ilman, että se kauheasti kuuluis.
Bendaa sitä levyä jossa ei soi melodia.
Tietty tämäkään ei aina auta kun joissakin prässeissä nopeus heittää joko kokoajan tai on lopussa aivan eri kuin alussa.
Näitä löytyy vinyyleistä paljon. Myöskään ei ole laisinkaan yllättävää, että levyn pitch on eri levyn alku- ja loppupuolella (saattaa heittää jonkun neljännessävelaskeleen, ellei enemmänkin).
Tähän liittyen: 'pitch-riding' vois olla yksi tekniikka mikä pitäis harjoitella.
Tekniikoita on monia. Voi myös bendata kohdassa jossa ei ole laulua tai melodiaa sillä hetkellä. Ei tietenkään toimi, jos kappaleessa on "matto" pohjalla. Pitch riding toimii ehkä parhaiten jos miksaa melodisesti.