biittimiksauksen jälkeen

64 posts, 4 pages, 17,747 views

Avatar
#21 • • astaroth Guest

LooPy, 23.4.2007 19:37:
Mitä pitemmälle edistys, sitä pitemmäksi kannattaa ottaa rakenneväli. 16 tai 32 iskua on vielä lähes perusosaamista, 64 iskua on jo edistyneemmän tiskijukan valinta.


tähän asiaan vaikuttaa kyllä myös genre, esim. oman genren biiseihin on monesti luotu selvästi lyhyemmät alku- ja loppuliidit (hyvin usein molemmat 128 iskua), joten itse pidän jopa suotavana tuota 32-periaatetta, muuten tulee kiire :P

myös se vaikuttaa, että miten paljon tykkää tuoda biisejä sisään equja käyttäen liukujen sijaan
Syntse

Posts: 1,652

#22 • • Syntse Hardstyle/Freeform DJ
Nuo expertti pojat latelee sellasia lukuja tossa että menee varmasti aloittelija sekaisin.

Tahteja siis voidaan lähteä laskemaan biisin ensimmäisestä biitistä mutta tämä ei kuitenkaan tarkoita sitä että pitäis se koko biisi laskee niitä tahtei että löytää oikean kohdan missä lähettää toinen biisi soimaan vaan yleensä biisissä tapahtuu jotain muutoksia näiden tahtien perusteella jolloin voit alottaa laskun tälläisestä muutoksesta. Kuuntele biisiä laskeskele mukana niin kyllä keksit varmasti.

Ja kannattaa kävästä myös tuolla mr-dj.orgilla siellä on ok aloittelija oppaat ja foorumi mistä voit yrittää löytää vastauksia samoihin kysymyksiin joita mietit. Foorumilla voi olla hieman nihkeä vastaanotto jos et ensin ole etsinyt haulla vastauksia kysymykseesi, kuten yleensä foorumeille alkuun on vaikea päästä mutta kyllä se siitä.
meizi m

Posts: 398

#23 • • meizi m Jytkemeister supreme
kyllä kannattaa opetella laskemaan 32:een. Tällaisten patternien kohdilla biiseissä yleensä tapahtuu jotain (okei ei kaikessa musassa, mutta ei väitellä siitä).

Kun löydät oikean kohdan laittaa toinen levy soimaan, odota seuraava kohta, josta jollain tapaa laitat toisen raidan ylös niin että bassot on enemmän tai vähemmän tapettuna. Sen jälkeen soittelet biisejä päällekkäin ja sopivassa kohdassa räväkällä tai vähemmän räväkällä liikkeellä vaihdat toisen biisin bassot pienelle ja toisen nollaan. Se, miten saat edellisen biisin pois onkin jo kinkkisempi juttu. Vääntelet keskiääniä tai diskantteja pois sopivassa rytmissä, tai vedät sopivan breikin (yleensä sen 1. niistä 32 iskusta) kohdalla koko kanavan alas. Tapoja on monia, mutta tämä on suht simppeli tapa miksata housea sun muuta. Rajummissa tyyleissä ns. pystyvaihdot ja muut jutut toimivat monesti paremmin. Samoin tuo 32:een tai 64:een laskeminen voi olla turhaa eräiden genrejen kohdalla.

Asia on sen verran monitahoinen, ettei yhteen replyyn mahdu juuri mitään, joten jätän tähän. Toisekseen en ole mikään ällistyttävän hyvä dj, joten parempi pitää suu supussa miksauksen hienommista puolista.

tuolta mr-dj.orgista tosiaan löytyy aika hyvä opas aloittelijalle

--
...

Karski

Posts: 6,049

#24 • • Edited Karski Pomon kätyri
Tietty yks vaihtoehto on opiskella
vähän alkeita musiikin teoriasta
ja oppia ymmärtään tahtien,
tahtilajien yms. päälle. Ja sit
alkaa laskeen vaikka niitä tahteja
biittien sijaan :)

Jos haluaa lukea teoriaa miksaamisesta,
niin ainoa hyvä teos aiheesta on tässä:

0593049667.02.LZZZZZZZ.jpg

kaikki muut kirjat sortuu epäolennaisuuksiin,
tässä on hyvä balanssi teknisten, taiteellisten
ja filosofisten aspektien välillä.

Vielä kun sais ne opit käytännön tasolle omassa
soittamisessa :I

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

meizi m

Posts: 398

#25 • • meizi m Jytkemeister supreme
taiteellinen puoli on se joka sit yleensä kusee...

--
...

thomas

Posts: 5,618

#26 • • thomas

Karski, 23.4.2007 22:15:
Tietty yks vaihtoehto on opiskella
vähän alkeita musiikin teoriasta
ja oppia ymmärtään tahtien,
tahtilajien yms. päälle. Ja sit
alkaa laskeen vaikka niitä tahteja
biittien sijaan :)

Jos haluaa lukea teoriaa miksaamisesta,
niin ainoa hyvä teos aiheesta on tässä:

0593049667.02.LZZZZZZZ.jpg

kaikki muut kirjat sortuu epäolennaisuuksiin,
tässä on hyvä balanssi teknisten, taiteellisten
ja filosofisten aspektien välillä.

Vielä kun sais ne opit käytännön tasolle omassa
soittamisessa :I



tuo pitää varmaan lukea
Jussi Soro

Posts: 6,385

#27 • • Jussi Soro choon!

thomas, 23.4.2007 23:10:
tuo pitää varmaan lukea


Kokeneemmalle tossa ei kauheesti oo mitään uutta, mutta lukukokemuksena kyllä hyvä kirja.
Caro²

Posts: 5,301

#28 • • Edited Caro² Fiilis / SESSIONS2

Timce, 23.4.2007 19:27:
Liu'uta crossfaderi keskelle. WOW! Huomaat, että toinen biisi alkaa miksautumaan toiseen. Kokeile tarpeittesi mukaan myös muita potikoita (hi ja mid) ja hienosäädä.


Yhtään dissaamatta tai aliarvostamatta deejaytä jotka soittaa crossfaderilla, niin jos yritetään pitää ne mikseriin laitetut eri toiminnot niillä toiminta-alueilla joihin ne on tarkoitettu. Ihan noin teknisesti ottaen liu'ut (tai potikkatiskissä isot knobit) on tarkoitettu "biisien miksaamiseen normaalisti" - normaalilla tarkoitan tässä perinteistä biittivaihtoa joka kestää hieman kauemmin kuin kaksi sekuntia. Miksereissä ja muissa laitteissa on monia toimintoja joita ei aloittelija ihan heti tajua mihin ne on tarkoitettu - mutta se ei tarkoita sitä, että ne pitää ottaa väkisin käyttöön. Mielummin ensin perehdytään mihin niitä yleensä käytetään ja sen jälkeen mietitään kannattaako niitä toimintoja itse käyttää (tai tarvitaanko niitä edes).

Krossfaderiä miksatessa käyttävät dj:t ovat yleensä (oman kokemuksen pohjalta) joko liki täysin itseoppineita (mallia ei ole juurikaan edes katsottu muilta), paljon kikkailevia, tai hiphop-puolelta löytyviä otuksia.

Krossin toiminnasta voi jo päätellä, että ko. vaakaliuku on tarkoitettu nopeaan ja agressiivisempaan äänilähteiden yhdistämiseen. Kikkailuun kahden kanavan välillä tai pysty-, tai "seinävaihtoon" jossa heitetään toinen soiva kanava suoraan toiseen. Sen sijaan kahden kanavan välisen äänentason balanssin säätäminen krossia käyttämällä on yhtä helvettiä ja 2-3sentin matka kanavan täysille aukeamiseen (nollasta puoleen väliin krossia) on tasojen säätämisen ja vahtimisen kannalta helvtin vaikeaa ja puolet ajasta vain "tuurista kiinni" osuuko tasot kohdalleen.


Hyviä kommentteja tullut ihmisiltä kyllä tähän topikkiin, heti Tapin viestin jälkeen - sitä ennen kaikki olikin enemmän tai vähemmän bullshittiä.

Muutamia perussääntöjä levyjen yhdistämiseen. Nämä säännöt ovat melko suppeita, eivätkä oikeastaan ole kiveen hakattuja enää sen jälkeen kuin dj tietää mitä tekee.

1) Useampaa eri melodiaa ei saa miksata yhteen
2) Useampaa eri laulua ei saa miksata yhteen
3) Useampaa eri bassomelodiaa (bassline) ei saa miksata yhteen
4) Kahden täysin eri genressä olevan kappaleen yhdistäminen ei ole kovin suotavaa.
5) Biisien yhteen miksaaminen aloitetaan yleensä säkeistön alusta tai puolesta välistä (32:n iskun jako)
6) Ylläripylläri

Sitten eri kohtia vähän auki:

1-2) Kaksi eri melodiaa päällekkäin ei ole hyvä vaihtoehto. Pyri miksaamaan niin, että edellinen kappale on ehtinyt loppua ennen kuin seuraava kappale alkaa. Ensimmäinen melodia loppuu -> Toinen melodia alkaa. Tätä varten kappaleissa on pitkät alut ja loput, niin sanotut "biittimiksauspätkät".

3) Basslinet voi käytännössä soida päällekkäin, mutta silloin toinen bassline tulisi olla vaimennettuna basso-equa kääntämällä. Mikäli haluaa basslinet vaihtaa suoraan "pystyyn" kääntää toisen kappaleen bass-equn nollaan ja samalla toinen bass-equ klo 12:sta.

4) Opettele tuntemaan kappaleet jotka miksaat yhteen. Älä hypi teknosta tranceen ja trancesta junkan kautta houseen. Kun liikutaan yhden genren sisällä, ei kannata miksata täysin erityylisiä biisejä ainakaan heti alkuun yhteen. Se harvemmin kuulostaa hyvältä. Genrestä toiseen vaihtaminen edellyttää jonkin verran harjoitusta ja se kehittyy ajan kanssa :)

5) Tämä on se "vaikein" osuus. Loopy kommentoi, että vaihdot tulisi aloittaa 64-iskun jaolla, mutta tämä on melko genrekohtainen asia. Nyrkkisääntö on kuitenkin 32 iskua. Tämän huomaat siitä, että jos alat laskemaan kappaleen alusta iskuja, lähes jokaisen 32 iskun jälkeen tapahtuu jotain. Tulee uusi soitin mukaan, alkaa laulut, tulee suvanto tms. Perinteisesti seuraava kappale laitetaan soimaan tällaisen 32-iskun osion alusta. Silloin molemmat kappaleet kehittyvät samassa tahdissa ja vaihto kuulostaa yleensä enemmän sulavalta kuin jollakin toisella tapaa tehty. *

6) Ylläripyllärinä: Kun perusjutut on hallussa, unohda kaikki ja kuuntele sen sijaan, että seuraisit matemaattisen orjallisesti kaavoja. Suomalainen perusvika on olla liian tekninen ja noudattaa liikaa sääntöjä ja kaavoja. Musiikki on taiteen laji ja taiteessa tärkein asia on, miellyttääkö se ihmistä. On perussääntöjä ja kaavoja jotka kertoo aloittelevalle kaistaviivojen paikat. Samaa kaistaa vaan kulkee kaikki muutkin. Kaistoilta voi poiketa ja tehdä ketunlenkkejä - kaikkea saa tehdä kunhan se kuulostaa hyvältä.

Se on sitten kuuntelijan omaa ymmärtämättömyyttä jos ei osaa arvostaa muuta kuin perinteistä 2minuutin biittivaihtoa :)

--


* 32-iskun jako ei tosiaan ole mikään kiveen kirjoitettu asia. Yksi (joskus oikeaan) osuva tapa erottaa kappalejako on crash:n (se iso pelti jota rumpali takoo) paikka. Joissakin biiseissä se tulee 32 iskun välein, joissakin 64, joissakin 128 iskun välein. Crash on ainakin omien ("ei rumpuja soittavan" henkilön) huomioiden mukaan instrumentti jolla ilmaistaan säkeistön tai osan alkaminen (a-osa, b-osa, kertosäe, c-osa, tms). Myöskään 16-iskun jako ei ole mitenkään mahdoton. Joissakin kappaleissa saattaa laskuoppi joutua romukoppaan. Kertosäe saattaa hyvinkin olla 16-iskun jaolla. Koko biisi saattaakin olla 24 tai 28 iskun jaolla kun taas samaisen kappaleen alku- ja loppumiksauspätkät ovatkin 32 iskun jaolla.

Vielä mukavammaksi voi kappale mennä, jos biisin välissä on esimerkiksi kuuden iskun fillejä tai kahdentoista iskun väliosia, rakenteen olessa muuten 16:n, 24:n tai 32 iskun jakoista loppuajan. Onneksi em. tyyppiset kappaleet ovat todellakin poikkeuksia.
polly

Posts: 1,259

#29 • • Edited polly Herra

Caro², 24.4.2007 07:40:
Vielä mukavammaksi voi kappale mennä, jos biisin välissä on esimerkiksi kuuden iskun fillejä tai kahdentoista iskun väliosia, rakenteen olessa muuten 16:n, 24:n tai 32 iskun jakoista loppuajan. Onneksi em. tyyppiset kappaleet ovat todellakin poikkeuksia.



ja parhaimpia ylläreitä on biisin loppupäähän sijoittvat 3 2/3 iskun fillit :D epäilisin että nämä on ihan vittuillakseen tehty kiusaamaan dj:tä
Steven Hoaks

Posts: 5,924

#30 • • Edited Steven Hoaks Stefu täs moi =)

Caro², 24.4.2007 07:40:
-crossista-



Itse en henkilökohtaisesti edes koske crossfaderiin ikinä. Ei sovi mun soittotyyliini ollenkaan. Jos todella innostuu rankan teknon aikana niin sillon, mutta se on äärimmäisen harvinaista (lue kerran vuodessa)

--
Jos puu kaatuu metsässä, eikä kukaan ole näkemässä sitä, niin nauravatko muut puut kaatuneelle?

Caro²

Posts: 5,301

#31 • • Caro² Fiilis / SESSIONS2

Steven Hoaks, 24.4.2007 09:21:
---
Caro², 24.4.2007 07:40:
-crossista-

---


Itse en henkilökohtaisesti edes koske crossfaderiin ikinä. Ei sovi mun soittotyyliini ollenkaan. Jos todella innostuu rankan teknon ainaka niin sillon, mutta se on äärimmäisen harvinaista (lue kerran vuodessa)



Joop, sama juttu. Crossia tulee käytettyä oikeestaan ainoastaan jossain 2step-garagessa, jota tulee soitettua melkosen harvoin. Housessa harvemmin krossille on käyttöä, ellei soittele jotain kikkailumatskua. Teknossa saattais olla enemmänkin käyttöä.
remotion

Posts: 5,283

#32 • • Edited remotion nostatus guru
hehe, mä taas teen nykyää kaikki vaihdot melkee krossilla, ennen en koskenutkaan krossiin.
Toki tulee käytettyä paljon eguja myös vaihdoissa ja linjoilla sitten ehkä vähän hiotaan kulmia pois tai kikkaillaan mutta krossi ei mulla oikeestaan ikinä jää keskelle.
Tää nyt on taas näitä niin henk.koht juttuja ku olla ja voi.
DeeJays Anonymous

Posts: 159

#33 • • DeeJays Anonymous
Niistä iskuista::..
Eikös nää asiat tule ajan kanssa selväksi ilman turhia laskemisia? SE_VAAN _EI_KUULLOSTA_HYVÄLTÄ, jos ei noudata vähintään 32 iskun jakoa. Ja kyllä usein 90% Biiseistä on aika hyvät vihjeet millä välein rakenteet kiertää. En ole ainakaan itse koskaan joutunut miettimään nuita iskuja. Joskus pomppujen tms jälkeen on kyllä osunu vahingossa 16.lta *blush*.

Yksi tärkeimmistä ja ehkä vaikeimmista asioista miksaamisessa on oman sävelkorvan harjoittaminen niin, että pystyy kasaan settinsä ilman turhia kakofonioita vaihtokohdissa.
Jos melodiat ei istu yhteen niin useimmissa tapauksissa vaihto jää niin loppu/alkumetreille, että se pääsee hieman tipahtamaan. Tietenkään biisin ei tarvitse sopia niin hyvin 1/1 että niitä voisi viittä minuuttia soitella päällekkäin, mutta kunhan vaihtokohtaan ei tiputa liikaa riitasointuja.
Tästä asiasta olisi kyllä kiva saada jotain faktaa, notta mitä säveliä voi sekoittaa - musisoinneista kun on niin kauan, ettei muista mistä eri soinnut kasautuu ja mitä niistä voi yhdistellä.
villelope

Posts: 2,846

#34 • • villelope Lope of Lope & Kantola

DeeJays Anonymous, 24.4.2007 11:45:
Niistä iskuista::..
Eikös nää asiat tule ajan kanssa selväksi ilman turhia laskemisia?


Tulee.

Jos siis osaa asiansa ja tietää mitä tekee. Kyllä tuohon harjaantuu.

Omassa soittelussa ei tarvitse laskeskella, mutta silti ne rakennevaihtelut tulee sieltä (pääasiassa) 32 iskun välein.

DeeJays Anonymous, 24.4.2007 11:45:
Yksi tärkeimmistä ja ehkä vaikeimmista asioista miksaamisessa on oman sävelkorvan harjoittaminen niin, että pystyy kasaan settinsä ilman turhia kakofonioita vaihtokohdissa.
Jos melodiat ei istu yhteen niin useimmissa tapauksissa vaihto jää niin loppu/alkumetreille, että se pääsee hieman tipahtamaan. Tietenkään biisin ei tarvitse sopia niin hyvin 1/1 että niitä voisi viittä minuuttia soitella päällekkäin, mutta kunhan vaihtokohtaan ei tiputa liikaa riitasointuja.
Tästä asiasta olisi kyllä kiva saada jotain faktaa, notta mitä säveliä voi sekoittaa - musisoinneista kun on niin kauan, ettei muista mistä eri soinnut kasautuu ja mitä niistä voi yhdistellä.


Puhut Harmonic Mixingistä. Ainakin seuraavalta saitilta löytyy heti etusivulta sopivuus"kartta":
http://www.djprince.no/

Riippuu musiikkityylistä tarviiko missään vaiheessa osata soittaa harmoonisesti. Toki joku house kuulostaa mukavalta kun setti soljuu sävellajissa eikä riitasointuja pääse syntymään, mutta missään tapauksessa kyseessä ei ole aloittelijalle tärkeä taito.

Teknossa ei paljoa muutenkaan soinnuilla iloitella, progessa on taasen sen verran mukavasti miksausvaraa, että ilmankin pärjää. Kiksua jos haluaa soitella oikein tiukasti, on hyvä että sävellajit kohtaavat, mutta tarpeen se ei silti ole.

Harmonic mixing tulee mun mielestä teknisessä taitotasossa vasta viimeisenä mukaan kuvioihin.


Joskus soitellessa saa aina pieniä älynväläyksiä, että se ja se biisi sopisi tähän perään hienosti. Jossain tapauksissa kun vielä sävellajit osuu täsmälleen kohdalleen voi taputella itseään selkään. Olen muutaman kerran vastaavanlaisessa tilanteessa saanut idean lähteä luomaan livenä mashupia, joskus olen tehnyt sen kotona koneella jälkikäteen.
blastic

Posts: 930

#36 • • blastic ballistic ballstick

polly, 24.4.2007 12:49:
harmonisessa miksaamisessa pitää muistaa myös että sävellaji muuttuu kun kappaletta soittaa nopeemmin/hitaammin ellei soittimissa ole auto key lock



Juurikin tämän takia haistattaisin paskat kaiken maailman taulukoille sun muille ja luottaisin puhtaasti omaan korvaan. Kyllä sen kuulee jos biisit sopivat harmonisesti yhteen.
villelope

Posts: 2,846

#37 • • villelope Lope of Lope & Kantola

polly, 24.4.2007 12:49:
harmonisessa miksaamisessa pitää muistaa myös että sävellaji muuttuu kun kappaletta soittaa nopeemmin/hitaammin ellei soittimissa ole auto key lock


Sävellaji pomppaa puolisävelaskeleen verran vasta noin +/-3% jälkeen.
Indigo

Posts: 918

#38 • • Indigo

LooPy, 24.4.2007 12:53:
---
polly, 24.4.2007 12:49:
harmonisessa miksaamisessa pitää muistaa myös että sävellaji muuttuu kun kappaletta soittaa nopeemmin/hitaammin ellei soittimissa ole auto key lock

---

Sävellaji pomppaa puolisävelaskeleen verran vasta noin +/-3% jälkeen.



Itseasiassa 100 / 12 = +/- 8.3 prosentin jälkeen.

Ihmettelen muuten sitä että tässä topicissa puhutaan vain teknisistä yksityiskohdista. Itselleni tekniikka on vain pieni osa koko sitä luomisprosessia joka tapahtuu dekkien takana. Rohkaisisin mieluusti uusia DJtä kehittämään myös esimerkiksi näkemystä, tekniikka hioutuu kyllä itsestään sitten vuosien aikana.
villelope

Posts: 2,846

#39 • • villelope Lope of Lope & Kantola

Indigo, 24.4.2007 15:55:
---
Itseasiassa 100 / 12 = +/- 8.3 prosentin jälkeen.


Kiitos täsmennyksestä.

Indigo, 24.4.2007 15:55:
---
Ihmettelen muuten sitä että tässä topicissa puhutaan vain teknisistä yksityiskohdista. Itselleni tekniikka on vain pieni osa koko sitä luomisprosessia joka tapahtuu dekkien takana. Rohkaisisin mieluusti uusia DJtä kehittämään myös esimerkiksi näkemystä, tekniikka hioutuu kyllä itsestään sitten vuosien aikana.


Niin, ja selektiohan on se millä saa soittotekniikkaa anteeksi.

Toinen pointti mitä vaahtosin eräässä toisessa viestiketjussa oli oman tyylin luominen. Kaikenmaailman tiestot, arminvanbuurenit, markusschulzit ja muut ovat tyylinsä luoneet ja soittavat biisejä omalla tatsillaan. Niitä soittolistoja on oikeastaan aivan turha seurata.
a98

Posts: 871

#40 • • a98

LooPy, 24.4.2007 12:53:
---
polly, 24.4.2007 12:49:
harmonisessa miksaamisessa pitää muistaa myös että sävellaji muuttuu kun kappaletta soittaa nopeemmin/hitaammin ellei soittimissa ole auto key lock

---

Sävellaji pomppaa puolisävelaskeleen verran vasta noin +/-3% jälkeen.



pahimmalta kuulostaa just noi pienet tune erot, eikä ne kokonaiset askel erot.