STUK, laserit ja choon!

81 posts, 5 pages, 43,564 views

T-mu

Posts: 2,980

#61 • • T-mu Läskimooses

Ana-5000
Joo, ja se johtunee osittain myös tiukasta valvonnasta. Samassa uutisjutussa mainittiin tapahtumasta, joissa oli useampi ihminen saanut vakavia silmävaurioita liian alas suunnatuista suurteholasereista, mutta mitä nyt sellasia muistelemaan, kun tässä topikissa on varmaan tarkoitus vaan itkeä sitä miten ei saa aina tehdä mitä huvittaa maksavien asiakkaiden turvallisuudesta piittamatta.

STUK tuskin on liikkeellä vain pilatakseen kaikkien bileet.



Ok. En oo nähny tätä originaalia artikkelia. Eli stukin älähtämisessä on selkeesti varoittava esimerkki taustalla. My bad.
Aziz Combat Fighter

Posts: 6,592

#62 • • Aziz Combat Fighter

T-mu, 2.4.2007 21:03:
---
Ana-5000
Joo, ja se johtunee osittain myös tiukasta valvonnasta. Samassa uutisjutussa mainittiin tapahtumasta, joissa oli useampi ihminen saanut vakavia silmävaurioita liian alas suunnatuista suurteholasereista, mutta mitä nyt sellasia muistelemaan, kun tässä topikissa on varmaan tarkoitus vaan itkeä sitä miten ei saa aina tehdä mitä huvittaa maksavien asiakkaiden turvallisuudesta piittamatta.

STUK tuskin on liikkeellä vain pilatakseen kaikkien bileet.

---


Ok. En oo nähny tätä originaalia artikkelia. Eli stukin älähtämisessä on selkeesti varoittava esimerkki taustalla. My bad.



Nojoo, rehellisyyden nimissä myönnettäköön että noi vammoihin johtaneet olosuhteet on olleet varmasti erilaiset kuin ne, joihin suomessa törmätään - mutta silti mielestäni tiukka valvonta laitteissa jotka saattavat pahimmillaan aiheuttaa asiakkaas sokeutumisen on parempi vaihtoehto kuin liian löysä valvonta, muutama älysiisti lasershow ja sit ykskaks jollakulla tuhoutunut sarveiskalvo. Shown ei välttämättä tarvitse kuitenkaan kärsiä siitä, että se toteutetaan turvallisesti. Yksikin menetetty näkö on liikaa, imho. Ne on kuitenkin vaan bileitä.
Quu

Posts: 334

#64 • • Quu Mole RAM!
Mä olen todella kiitollinen sille, että suomessa on niinkin tarkat säännökset pippalolasereille. Suomessa on nähty vuosien varrella niin monta pirinhuuruista amatööriä järkkäämässä bileitä, että jos laserien käyttö olisi jotenkin huomattavasti helpompaa, niin STUK:in tilastot saattaisivat näyttää vähän toisenlaisilta.

Ainiin, mä näin tänään duunissa ohimennen yhden tytön joka näytti tosi tutulta, mutta en uskaltanut mennä kysymään josko tuntisimme toisemme. Go figure.
lilius

Posts: 719

#67 • • lilius
Käsitykseni mukaan STUK tulee vaatimaan, että itse laserit (samalla kuvio) pidetään vähintään metrin yläpuolella keskimittaisen ihmisen päästä mitattuna ja väkijoukkoon 'sohiminen' kielletään täysin..

..jos siis vanhat säännökset pitävät paikkansa.

ps. plus mahdollinen tyyppi hyväksyntä sekä luvat käyttää itse laitteita.
(tätämenoa, kun lehdistön revittely/rumba jatkuu..).
Jussi Soro

Posts: 6,385

#68 • • Jussi Soro choon!

Jussi Lius, 3.4.2007 10:46:
Käsitykseni mukaan STUK tulee vaatimaan, että itse laserit (samalla kuvio) pidetään vähintään metrin yläpuolella keskimittaisen ihmisen päästä mitattuna ja väkijoukkoon 'sohiminen' kielletään täysin..

..jos siis vanhat säännökset pitävät paikkansa.

ps. plus mahdollinen tyyppi hyväksyntä sekä luvat käyttää itse laitteita.
(tätämenoa, kun lehdistön revittely/rumba jatkuu..).


Näinhän se on mennyt jo pitkän aikaakin (ja tulevaisuudessakin menee).

Eli check-list promoottoreille:

1) Varmista että vuokraamasi laitteet on tarkastettu STUK:n toimesta.
2) Tee ennakko-ilmoitus laseresityksestä.
3) Laserit pitää asentaa 3 metrin korkeuteen tai 2 metriä sivusuunnassa. Lasersäde ei saa osoittaa yleisöön, eikä kulkea lähempänä kuin 3 metriä lattiaa.
4) Luokan 3B ja 4 lasereita käytettäessä valomiehellä täytyy olla STUK:n hyväksyntä ajaa lasereita.
Karski

Posts: 6,049

#69 • • Edited Karski Pomon kätyri
Ei tarvi lähteä bulgariaan asti. 2002 syksyllä
käytiin pienellä porukalla ruotsissa
Halloween -bileissä, joissa käytettiin
suht' voimakkaita lasereita jotka välillä
pyyhkivät myös yleisön joukkoon. Yhdessä
vaiheessa joukkueeseemme kuulunut
nuorukainen kirosi voimakkaasti ja piteli silmäänsä.
Lasersäde oli hetken ajan osunut pisteenä
silmään, ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla.


sikäli olen kiitollinen, että suomessa kontrolli on
tiukka, ehkä välillä jonkun mielestä liiankin.
Parempi kuitenkin näinpäin juuri tässä asiassa.
Laserit eivät kuitenkaan ole mikään biletyksen
elinehto.

--
Paid by the Alliance
to slay all the giants.

Syce

Posts: 1,649

#70 • • Edited Syce

Karski, 3.4.2007 11:20:
Ei tarvi lähteä bulgariaan asti. 2002 syksyllä
käytiin pienellä porukalla ruotsissa
Halloween -bileissä, joissa käytettiin
suht' voimakkaita lasereita jotka välillä
pyyhkivät myös yleisön joukkoon. Yhdessä
vaiheessa joukkueeseemme kuulunut
nuorukainen kirosi voimakkaasti ja piteli silmäänsä.
Lasersäde oli hetken ajan osunut pisteenä
silmään, ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla.


sikäli olen kiitollinen, että suomessa kontrolli on
tiukka, ehkä välillä jonkun mielestä liiankin.
Parempi kuitenkin näinpäin juuri tässä asiassa.
Laserit eivät kuitenkaan ole mikään biletyksen
elinehto.



word! *piis*
lilius

Posts: 719

#71 • • lilius

JussiS,

Eli check-list promoottoreille:

1) Varmista että vuokraamasi laitteet on tarkastettu STUK:n toimesta.
2) Tee ennakko-ilmoitus laseresityksestä.
3) Laserit pitää asentaa 3 metrin korkeuteen tai 2 metriä sivusuunnassa. Lasersäde ei saa osoittaa yleisöön, eikä kulkea lähempänä kuin 3 metriä lattiaa.
4) Luokan 3B ja 4 lasereita käytettäessä valomiehellä täytyy olla STUK:n hyväksyntä ajaa lasereita.



Ok... niinhän se oli... toimi tuo pää sekä muisti kerrankin. *vink*
¡ Previous post about a year ago !
Avatar
#73 • • Edited REivaaja Guest

Lauri, 2.4.2007 15:23:
Vaaratonta laseria ei ole. Oli kyseessä sitten 20mW tai 20W.

Jos verrataan vaikka Hollantia ja Suomea :

Hollannissa säteet eivät saa osua yleisötilaan ennenkuin 40 metrin päässä
säteilyn heijastuspinnasta (peilistä, tmv). Tällöin säteilyarvo mitataan altistumisajalla
0,25 sekuntia, mikäli säteilyarvo ylittää sallitun määrän, pitää joko säteiden
tehoa laskea tai alaslaskemisetäisyyttä kasvattaa.

Suomessa säteet eivät saa käytännössä osua yleisötilassa missään
vaiheessa alle 3 metriin, lattiatasosta mitattuna. Sivusuunnassa etäisyys
on 2,5 metriä. Säteilyarvo mitataan altistumisajalla 100 sekuntia, joka
poissulkee käytännössä kaikki laserlaitteet, myöskin laserpointerit.
Suomen lainsäädäntö käytännössä myös poissulkee mahdollisuuden siihen,
että lasersäteiden tehoa mitattaisiin säteilymittareilla. Joten altistumisajalla
ei sinänsä ole merkitystä, kun se on kaikin keinoin kuitenkin laissa kielletty.

Wanha, mut rupes naurattamaan toi 100 sekuntia :D:D:D miksei tuhatviissataa :D
Tehään sellanen säädäntö et mitään mikä on mahdollista sytyttää tunnissa, ei saa myydä.
Arscavadance

Posts: 139

#74 • • Arscavadance
ainaki meikä näyttää Toxic Avengerilta liian tehokkaiden laaserien takia...

--
Condo Tappaa!!

Viper

Posts: 187

#75 • • Viper TEAM Kyntäjät
Itse otin viime vuonna osumaa laserista Ibizan Amnesiassa ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla. Onneksi ei osunut näkökentän keskelle ja enkä huomaa jälkeä kuin siihen keskittymällä. Huonomminkin olisi voinut käydä :/

--
He who never makes mistakes never made a discovery.

Gateway

Posts: 1,391

#76 • • Edited Gateway Club Therapy
Ei liity mitenkään Chooniin tai edes Suomeen, mutta lasereihin ja sen vaaroihin kyllä...

http://www.kaleva.fi/plus/juttu738448_page0.htm

---

Lasershow sokaisi kymmeniä venäläisiä

Musiikkifestivaalien tehosteena käytetty lasersäde on sokaissut kymmeniä juhlijoita Venäjällä. Kommersant-lehden mukaan yli 30 juhlijaa on hakeutunut sairaalahoitoon vakavien silmävammojen takia.

Lehden haastattelemien lääkäreiden mukaan kaikilla potilailla silmien verkkokalvot ovat vaurioituneet, osalla jopa 80-prosenttisesti. Vammojen pelätään jäävän pysyviksi. Epäonniset juhlijat kertoivat, että yötaivaan valaisemiseen tarkoitetut lasersäteet oli joistain syystä suunnattu kohti tanssivaa väkijoukkoa.

Aquamarine-festivaali järjestettiin Vladimirin kaupungissa vajaan 200 kilometrin päässä Moskovasta viime viikolla.

STT, AFP

---
Kriss G

Posts: 1,492

#77 • • Kriss G Wir brauchen bass

Arscavadance, 12.7.2008 20:47:
ainaki meikä näyttää Toxic Avengerilta liian tehokkaiden laaserien takia...



Sä oot niin ruma laasereiden takia et vauva jeesus itkee!

--
DESTROY ALL HIPPIES

MRC

Posts: 1,346

#78 • • Edited MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

Viper, 12.7.2008 21:21:
Itse otin viime vuonna osumaa laserista Ibizan Amnesiassa ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla. Onneksi ei osunut näkökentän keskelle ja enkä huomaa jälkeä kuin siihen keskittymällä. Huonomminkin olisi voinut käydä :/


Ihan sika outoo et mulle ei oo tullu mitään (hyvä vaan :) ) vammoi vaik laserit osuu aina silmiin ku käyn tuolla Hollannis bileis.Enkä tunne ketään kellekä olis tullu vammoi .Ei mitään jälki häikäistymistä tai muuta sellasta. Ei sitä ees aina kunnolla tajuu et laser osu silmii.

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!

UzU

Posts: 2,361

#79 • • UzU [33100]

MRC, 24.8.2008 18:34:
---
Viper, 12.7.2008 21:21:
Itse otin viime vuonna osumaa laserista Ibizan Amnesiassa ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla. Onneksi ei osunut näkökentän keskelle ja enkä huomaa jälkeä kuin siihen keskittymällä. Huonomminkin olisi voinut käydä :/

---

Ihan sika outoo et mulle ei oo tullu mitään (hyvä vaan :) ) vammoi vaik laserit osuu aina silmiin ku käyn tuolla Hollannis bileis.Enkä tunne ketään kellekä olis tullu vammoi .Ei mitään jälki häikäistymistä tai muuta sellasta. Ei sitä ees aina kunnolla tajuu et laser osu silmii.



Hollanis onkin paremmat laaserit!
MRC

Posts: 1,346

#80 • • MRC Mindcore Crew DJ MRC/Skitzofrenik

UzU, 24.8.2008 19:49:
---
MRC, 24.8.2008 18:34:
---
Viper, 12.7.2008 21:21:
Itse otin viime vuonna osumaa laserista Ibizan Amnesiassa ja tuloksena pysyvä jälki verkkokalvolla. Onneksi ei osunut näkökentän keskelle ja enkä huomaa jälkeä kuin siihen keskittymällä. Huonomminkin olisi voinut käydä :/

---

Ihan sika outoo et mulle ei oo tullu mitään (hyvä vaan :) ) vammoi vaik laserit osuu aina silmiin ku käyn tuolla Hollannis bileis.Enkä tunne ketään kellekä olis tullu vammoi .Ei mitään jälki häikäistymistä tai muuta sellasta. Ei sitä ees aina kunnolla tajuu et laser osu silmii.

---


Hollanis onkin paremmat laaserit!


:)
Outoa tai no mun mielestä on outoa et suomi on ainoa pohjoismaista mis tää laserin käyttö on näin kahlittua.

--
HOUSE MUZIEK MAAKT JONGEREN KAPOT !
Every style of music has its own emotion. Hardcore is pure fury!