Jone, 27.3.2007 15:27:
Useimmat nuoret aikuiset eivät ole dillejä. Niille ei tarvii kertoa, että ei kantsi ostaa shampanjaa, Dieselin farkkuja, sisäfilettä ja koittaa lennellä ulkomailla 5 kertaa vuodessa jos oma varallisuus ei sitä oikeasti salli.
Sori nyt vaan, mutta mä en ole huomannut (eikä monet tilastot ole huomanneet), että euro olisi hintoja korottanut. Päin vastoin väitän, että esim elektoniikka ja safka ovat halvempia kuin aikaisemmin, vaikka yksittäisiä korotuksia on toki tullut (esim jotkut kasvikset). Käsittääkseni tilastot tukee tätä.
IMO kuvaavaa on, että tässäkin topicissa moni sanoo: "mulle 20e tuntuu ihan samalta kuin 20mk", "tuhlaan 20e noin vaan kaikkeen pieneen", "katselen tuplasti kalliimpaa autoa pelkän euron takia".... Tästä ei voi olla ajattelematta, että saattaako tällä suhtautumisella olla jotain tekemistä sen kanssa, että rahat tuntuu olevan koko ajan loppu? Olisiko mahdollista, että näkemys "euro nosti hintoja" johtuu puhtaasti siitä, että jengi ei yksinkertaisesti ymmärrä suhteuttaa eurohintoja omiin tuloihin?
Ei kyse ole siitä, että "ei kannattisi ostaa shamppaniaa" vaan siitä, että monet puolihuolimattomasti ei seuraa omia menojaan ja siten yli varojen eläminen onnistuu aika helposti. Kymmensenttinen sinne ja toinen tänne pari kertaa päivässä saattaa opiskelijana kuun lopussa olla aika katastrofaalista ja itsekin olen sen monta kertaa kokenut...