En ole hyvä kirjoittamaan eikä minulla ole kymmenien vuosien kokemusta alalta, mutta koitan jakaa tietoa aiheesta. Teen tämän, koska kun itse olin laitteita hankkimassa en löytänyt juuri minkäänlaista tietoa mistään. (Tähän topiciin sitten ei tarvitse alkaa postailla niitä teknari on teknari viestejä. Sen homman varmaan jo kaikki on ymmärtänyt)
Koitetaanpa kasata kokemuksia tästä soittimesta tai muista ns. super-oem levareista. (Synq XTRM1/Omnitronic DD5250/Akiama DJ4000 Acura/AMDJ HTD4.5/Stanton STR8-150/ST150/Citronic PD45/Reloop RP6000MK5)
Perustiedot: (lähde: synq kotisivut)
* Very High Torque Direct Drive motor: 4.5kg.cm
* Extremely fast start, adaptable from 0.2 to 6 sec.
* Extremely fast stop, adaptable from 0.2 to 6 sec.
* 3 speeds: 33, 45, 78 rpm with quartz lock
* 3 Pitch adjustment ranges: +/-10% +/-20% +/-50%
* Forward / reverse play
* 2 Start / stop buttons for maximum flexibility
* Unbreakable white LED target light
* All metal S-shaped tone arm assembly with:
o Counterweight
o Height adjustment with locking
o Anti-skating adjustment
o Lever lift with height adjustment
o Adjustable large feet for perfect leveling
* NEW: phono/line switch: connect your turntable to any input on your mixer!
Pakkauksessa tuli kaikki tarvittava lukuun ottamatta minun tapauksessani äänirasiat. Kuulin ja luulin, että pakettiin sisältyy aina 520stantton askit, mutta minulle niitä ei tullut. Tilasin levarit recordcase nimisestä kaupasta saksasta palvelu ja toimitus pelasi moitteetta. (Sivuilla ei kuitenkaan mainittu, että rasiat sisältyy tai ei sisälly.)
Höpinät
Tuntuma...
Levysoittimet tuntuu kaikinpuolin jämäkille ja kestäville. Kaikki säädöt löytyy mitä oikeastaan tarvitset. Antiskate ei mene kuin +3 asteelle asti, mutta eipä sitä varmaan sen enempää kukaan tarvitsekkaan. (antiskatesta ei niinkään kokemusta. korjatkaa tietoa). Napit tuntuu vahvoille ja pitchin tuntuma on melko identtinen teknarin kanssa. Tosin pitch on säädettävissä +/-10% +/-20% ja +/-50%(mädpolcca) herkkyyksille ja se inhottava nollakohdan klik ja hyppäys puuttuu. Nolla kohdan "puuttuminen" ehkä on parasta mitä tässä soittimessa olen havainnut. Levylautanen on asetettu pyörimään soittimen itse deckin päällä eikä montussa. Tästä design seikasta pidän myös erityisesti saapi jotenkin todella hyvän touchin lautaseen.
Soittaminen...
No mitäpä tästä voisi sanoa. Kaikki pelaa niin kuin odottaisikin eikä mikään häiritse. Mielestäni pitch säätö toimii erityisen hyvin eikä juoksentele kiinni miten sattuu. Aluksi tuntuu, että lautasta joutuu jarruttamaan koko käden voimalla, mutta myöhemmin huomaakin sen olevan hyvä asia, että vääntöä löytyy. Enemmän vääntöä = tarkempaa jarruttamamista (tästä ei sitten suututa vain minun mielipiteeni). Lautanen myös lähtee liikkeelle tyyliin nopeutta cd-soittimen play nappi, mutta enpä ole vielä tuohon totuttautunut... Eikä varmaan ole syytäkään. Stop on myös yhtä rivakka.
Lelut...
Brake/Start säätö: Eli voit säätää lautasen pysähtymis/lähtö nopeuden.
Reverse: Lautanen vaihtaa pyörimis suuntaa lähes hidastumatta.
Tuota tuota... Mitäs näillä tekee? Nämä kyllä voipi jättää aika nopeesti omaan arvoonsa. Nämä nappulat on ehkä semmosia joita käytetään sitte ku on tarpeeksi tukeva kuosi päällä tai muuten leikkisä olo yllä.
Loppusanoja:
Voisin suositella tätä soitinta jollekkin joka hakee jotain muuta kuin technics. En mitenkään laadun takia vaan jonkin muun syyn takia esim. kyllästyminen standarteihin. Niille joille ~500 on liikaa levysoittimesta johon ei välttämättä tule vielä mukaan rasiaa taikka slipmattia. Synq soittimen saa tänä päivänä ~299 hintaan. Näköjään esim. www.elektroni.com.
Koitan päästä testaamaan vielä soittimia niin, että vieressä olisi yksi technics mk-2 jos jotain juttuja tulisi helpommin esille. Itselläni ei ole pitkää kokemusta teknareitten kanssa ja senpä takia toivottavasti tähän ketjuun vastailisivat ne joilla on. (knock knock niille jotka on juuri näitä yksilöitä käynyt koittamassa)
+ vääntö/tarkkuus
+ tuntuma levylautaseen
+ design (levylautanen "koholla")
+ särkymätön tracklight (liekkö totta? ainakin se on helppo vaihtaa)
- kuuleman mukaan alkaa kiertämään klubikäytössä helpommin kuin teknari.
Eräs henkilö epäili myös soittimen äänenlaatua. Jos ja kun tunnistat itsesi niin pistäppä ihmeessä testiä tulemaan jos saat jostain tälläisen vempaimen testipenkkiisi.
Laitetaan vielä kaikkien mieliks pieni teknari vs. synq setti. Eli mielestäni synq ei ole parempi soitin kuin technics... se voi olla yhtä hyvä en tiedä vielä. En ole mikään synq ylistäjä. En ole technics vihaaja. Technics on standarti ja siitä ei pääse mihinkään. Se on myös pirun hyvä ja kestävä tuote. Jokseenkin siinä on ne omat pikku vikansa mistä ihmiset enää ei edes välitä (tracklight, johdot...muita? lisätkää?) Synqin vika setistä ei oikein varmaan kukaan vielä tiedä mitään. Aika näyttää.
Tässä vielä kuvat levylautasen alta ja moottorista.
Kiitos ja anteeksi. En todellakaan ole kirjoittanut tämmösiä ennen. Toivottavasti tänne kasaantuu infoa näistä vempaimista lisää.
Linkit:
Melko kattava artikkeli (jokseenkin huono eng käännös)
www.aboutdj.nl/content/view/232/8/
hi-res tuotekuvia
www.beglec.com/package/322.zip
Stantton on ilmoittanut sivuillaan tarkempia speksejä soittimesta. Mahdollisesti voi soveltaa muihinkin saman koneiston omaaviin.
http://www.stantondj.com/v2/prod_st150_tech.asp