trusti, 13.2.2007 02:02:
yritin sanoa, että jos pitäisi valita vain yksi tietty universaali kriteeri kasvojen kauneudelle, se olisi nimenomaan symmetrisyys. esim. nenän koon ja muodon kauneuskriteerit saattavat vaihdella aikakausittain ja eri ihmisrotujen keskuudessa, mutta kaikki ihmiset ajasta ja rodusta huolimatta mieltävät symmetriset kasvot epäsymmetrisempiä kauniimmiksi.
Tästä pitää kohta aloittaa oma threadinsä, koska mun hyökkäävyyteni asian suhteen perustuu siihen, että mä olen antanut asialle ajatusta aikaisemminkin pidettyäni väitettä symmetria = esteettisesti miellyttävää potaskana mitä tulee ihmisten ulkonäköön. Mä nimittäin olen itse havainnut viehtyväni nimenomaan epäsymmetriaan, enkä nyt tietenkään tarkoita tällä sitä että mulla olisi joku perversio ihmisistä, joilla on nenä poskella vaan sitä, että diggaan jonkun ihmisen kasvonpiirteistä ja totean niissä olevan luonnetta, niin tarkempi tarkastelu paljastaa sen johtuvan kahdesta keskenään melko eriparisesta kasvonpuoliskosta.
jos nyt vielä väännetään rautalangasta: toki täysin symmetrisiä mutta muuten "rumia" kasvoja pidetään varmasti epämiellyttävämpänä kuin klassisessa mielessä kauniita mutta hieman epäsymmetrisiä kasvoja.. mutta nekin kasvot olisivat kauniimmat symmetrisinä :)
Mut kun mä en usko totakaan kirveelläkään. Uskon toki, että monien ihmisten mielestä symmetriahan se rulettaa, mutta en millään voi uskoa olevani sen paremmin yksin, kaksin kuin väestön pienessä vähemmistössäkään ihmisenä, joka hylkii symmetriaa (kyllä, jos mun pitää tarkemmin miettiä mikä tekee jostain ihmisestä mielestäni tylsännäköinen ja epäkiinnostavan, niin se on sit useimmiten toi liiallinen symmetrisyys muuten kauniissa kasvoissa). Oon jopa ajatellut tota oman ulkonäköni kautta; mulle on annettu sen verran vahva ego, että pidän itseäni ihan komeana miehenä (oli todellisuus nyt sitten mitä tahansa) ja mun kasvoni ovat todella voimakkaasti epäsymmetriset. Oon turhamaisuuttani miettinyt, että olisinkohan paremmannäköinen jos kummatkin kasvojeni puoliskot olisivat keskenään identtiset ja tullut siihen tulokseen, että kummallakin puoliskolla on ulkonäköön lisäarvollista annettavaa sen sijaan, että tulos olisi parempi jos voisin duplikoida toisen puoliskon toisen tilalle. Näin koen olevan lähes säännönmukaisesti myös sellaisten ihmisten kohdalla, joita pidän miellyttävän ja kiinnostavan näköisinä.
haluaako joku ymmärtää vielä väärin?
Ei tässä nyt oo kukaan ymmärtänyt mitään väärin ja kuinka voisikaan - sähän vaan esitit tieteellisen tutkimuksen lopputuloksen faktana. Mikäli toi olis fakta, niin mun pitäis varmaan pitää itseäni kieroutuneena, perverssinä ja poikkeavana verrattuna muuhun populaatioon. En kuitenkaan erityisemmin halua, joten uskonkin ton tutkimuksen olevan joko tarkoitushakuinen (esim. USA Weekly esitti tutkimustulosten perään suoraan "mutta ei hätää, aina on plastiikkakirurgia"-matskua) tai suoranaisesti epäpätevä.